Itsetehtyjä joululahjaideoita! Ideat jakoon!
Kolmisen kuukautta enää jouluun. Mitä itsetehtyä annat lahjaksi tai oletko nähnyt jossain hyviä ideoita joita haluaisit toteuttaa? Nyt kun aloittaa, ei tule kiire. Itse olen aiemmin leiponut kaikenlaista. Neulonut ja virkannut, joskus askarrellutkin. Nyt alkaa olla omat ideat loppu. Kaipaisin vinkkejä.
Kiinnostaa myös ideat lasten joulukalenterilahjoiksi, tytöille. Auttakaa mielikuvituksetonta.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Anna aikaa, mennään vaikka joulun jälkeen kahville.
Tärkeintä tosiaan on se mitä on joulun ja uudenvuoden välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukat. Niille on aina kysyntää. 🙏
Voiko toimittaa sinulle? Isoäitini, miehen ja oma siskoni kutovat enkä tiedä mitä niillä kaikilla tekisin.
Kirkkojen diakoniat usein arvostaa lahjoituksia, jakavat niitä talvella vähävaraisille.
Harrastan kirjansidontaa ja annan usein lahjaksi käsintehtyjä kirjoja, tietysti vain sellaisille ihmisille joilla on tyhjälle kirjalle käyttöä esimerkiksi päiväkirjana. Yksi lähipiirin lapsi toivoi lahjaksi amigurumia, enköhän osaa sellaisen virkata. Itse ilahtuisin villasukista, vaikka äitivainaan tekemiä onkin vielä muutamat jäljellä.
Heijastuslagasta kiva heijastin, rannekkeet tai pipo.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on ympäri vuoden liian kiireinen mua nähdäkseen, niin en kaipaisi kyllä mitään suoritettavaa säälikahvittelua joulunakaan 🙄
Nukenvaatteet ovat nukeista innostuneelle lapselle hyvä idea. Niitähän voi ommella kankaista tai neuloa/ virkata langoista. Voi virkata paksummasta kuteesta vaikka nukenkantokassin jne.
Jos kynttilöiden valaminen itse tuntuu työläältä, niin mehiläisvahalevystä saa todella helposti rullattua kruunukynttilöitä ja pöytäkynttilöitä. Yksi levy maksaa alle 4 euroa ja siitä saa 2 kruunukynttilää. Näitä olen itse tehnyt lahjaksi ihmisille, joita en oikein tunne, koska ovat kulutustavaraa. Voi säilyttää koristeena, tai käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi mielummin, vaikka kotitöissä auttaminen, lastenhoito, että äiti saa omaa aikaa, siivous, apu tavaroiden läpikäymiseen tai jos löytyy ajokortti ja auto saatavilla niin vanhan tavaran kuljettaminen pois kaatopaikalle tai ser-keräykseen? Tällainen käytännön lahja, mikäli sellainen antaminen on mahdollista on oikeasti paljon parempi idea kuin jonkun itse tekemän. Pahimmillaan lahjan saaja ei pidä sen antajan tekemästä lahjasta, antajan taidot eivät ole ihan riittäneet jne. ja se muodostuu lopulta vain turhaksi lisätavaraksi, josta on vaikea päästä eroon. Pahimmillaan se voi myös muodostua kiusalliseksi välejä huonontavaksi tekijäksi kun lahjan saaja ei uskalla kysyttäessä uskalla sanoa mitä siitä ajattelee. Toinen hyvä vaihtoehto lahjaksi on sitten ehkä kaikessa mielikuvittomuudessaankin S-ryhmän lahjakortti, jonka saa pienimmillään 10 eurolle ja tuolla jokainen löytää jotain ostettavaa, vaikka sitten vessapaperia ja saippua tai mieleistään ruokaa, joita jokainen tarvitsee. Mieltymykset näissä sitten eroavatkin.
Mä taas en yhtään tykkäisi, jos joku tyrkyttäisi itseään meille siivoamaan "lahjaksi". Vielä vähemmän, jos ehdottaisi jotain kaappien läpikäyntiä.
Palasaippuaa on helppo tehdä ja sille on aina käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi mielummin, vaikka kotitöissä auttaminen, lastenhoito, että äiti saa omaa aikaa, siivous, apu tavaroiden läpikäymiseen tai jos löytyy ajokortti ja auto saatavilla niin vanhan tavaran kuljettaminen pois kaatopaikalle tai ser-keräykseen? Tällainen käytännön lahja, mikäli sellainen antaminen on mahdollista on oikeasti paljon parempi idea kuin jonkun itse tekemän. Pahimmillaan lahjan saaja ei pidä sen antajan tekemästä lahjasta, antajan taidot eivät ole ihan riittäneet jne. ja se muodostuu lopulta vain turhaksi lisätavaraksi, josta on vaikea päästä eroon. Pahimmillaan se voi myös muodostua kiusalliseksi välejä huonontavaksi tekijäksi kun lahjan saaja ei uskalla kysyttäessä uskalla sanoa mitä siitä ajattelee. Toinen hyvä vaihtoehto lahjaksi on sitten ehkä kaikessa mielikuvittomuudessaankin S-ryhmän lahjakortti, jonka saa pienimmillään 10 eurolle ja tuolla jokainen löytää jotain ostettavaa, vaikka sitten vessapaperia ja saippua tai mieleistään ruokaa, joita jokainen tarvitsee. Mieltymykset näissä sitten eroavatkin.
Kaunis ajatus. Minä vaan asun kaukana kaikista ja kipeä ihminen enkä pysty aina omaakaan kämppää siivoamaan.
Kävin tänään K-Supermarketissa ja sinne olivat joulusuklaat jo tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Nukenvaatteet ovat nukeista innostuneelle lapselle hyvä idea. Niitähän voi ommella kankaista tai neuloa/ virkata langoista. Voi virkata paksummasta kuteesta vaikka nukenkantokassin jne.
Nykyajan lapsilla on niin hienot vaunut, sängyt ja syöttötuolit nukeille että joku itse väkerretty kantokassi päätyisi takkaan. Vaatteet varmaan parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Kuutio itse pilkottuja puita takan tai puukiukaan omistajalle.
Erinomainen idea.
Vierailija kirjoitti:
Iso palapeli ja siihen alusta . Se on hyvää ajan vietettä joulun aikaan . Ja ne villasukat mitä jää yli viedään palvelutaloon ja vanhusten sairaalaan / kotiin . Miesten tumman väriset isot koot viedään rajavartijoille talveksi . Ilmainen käyttö lahja . Armeijaan voit antaa pojalle mukaan tai tytölle luistelussa. Hiihdossa ja vaelluksessa . Etelän lomamatkalla talvella nukkuessa villasukat. Erityisesti vanhukset palelee Kreikka Espanja talvella . Asunnot on kosteita. Villasukat käytetään myös kumisaappaissa mökillä ja sieni metsässä. Palvelutaloissa palelee koska verenkierto ei enää toimi ja. Liikuntaa liian vähän. Anna siis isovanhemmillesi villasukkia. Ylijäämä langasta saat kudottua peittoja lapsille kuin tyynyn päällisen ja patalaput . Älä unohda yksin asuvia jouluna näistä . Sä voit laulaa joululauluja vanhuksille .
Hyviä ideoita jos olisi isovanhempia ja osaisi laulaa. Nuoret arvostavat enemmän jos pidän suuni kiinni. Olen mummi itse. Peittoja ei tarvita nykyajan moderneissa taloissa, lämpö pysyy tasaisena ilpillä. Eivät käytä edes villasukkia, muut kuin lapset. Palapelitkin on nykyään jo ongelmajätettä, niitä ei kukaan osta eurollakaan käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kynttilöiden valaminen itse tuntuu työläältä, niin mehiläisvahalevystä saa todella helposti rullattua kruunukynttilöitä ja pöytäkynttilöitä. Yksi levy maksaa alle 4 euroa ja siitä saa 2 kruunukynttilää. Näitä olen itse tehnyt lahjaksi ihmisille, joita en oikein tunne, koska ovat kulutustavaraa. Voi säilyttää koristeena, tai käyttää.
Valuttaako ne? Ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Kävin tänään K-Supermarketissa ja sinne olivat joulusuklaat jo tulleet.
Oivoi! Meillä ei onneksi vielä ollut. Ovat onneksi niin kalliitakin että ei enää raaski ostaa, ehkä jouluksi yksi rasia.
Sain kaverilta kivan joululahjan, lasipurkin ympärille oli virkattu tontun vartalo ja päälle tonttulakki. Purkissa oli joulukarkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä tosiaan on se mitä on joulun ja uudenvuoden välissä.
Minun mielestäni tärkeintä on se mitä on Uuden Vuoden ja joulun välissä.
Uusi leikkuulauta. Lähes kaikilla kavereilla leikkuulaudat on aivan hirveässä kunnossa.
Iso palapeli ja siihen alusta . Se on hyvää ajan vietettä joulun aikaan . Ja ne villasukat mitä jää yli viedään palvelutaloon ja vanhusten sairaalaan / kotiin . Miesten tumman väriset isot koot viedään rajavartijoille talveksi . Ilmainen käyttö lahja . Armeijaan voit antaa pojalle mukaan tai tytölle luistelussa. Hiihdossa ja vaelluksessa . Etelän lomamatkalla talvella nukkuessa villasukat. Erityisesti vanhukset palelee Kreikka Espanja talvella . Asunnot on kosteita. Villasukat käytetään myös kumisaappaissa mökillä ja sieni metsässä. Palvelutaloissa palelee koska verenkierto ei enää toimi ja. Liikuntaa liian vähän. Anna siis isovanhemmillesi villasukkia. Ylijäämä langasta saat kudottua peittoja lapsille kuin tyynyn päällisen ja patalaput . Älä unohda yksin asuvia jouluna näistä . Sä voit laulaa joululauluja vanhuksille .