Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä ei työpaikoilla ymmärretä pätkätyöhelvetistä...

Vierailija
12.09.2026 |

... siihen joutuneet ihmiset ovat väsyneitä. He ovat vuosia lomailleet paljon vähemmän kuin se työpaikan vakiväki.

Työnantajalle pätkätyöläinen näyttäytyy ehkä niin, että tässä joku on nyt hetken aikaa antamassa näyttöjä, mutta pätkätyöläinen on voinut antaa niitä näyttöjä siellä täällä vuosikymmenen verran.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan nuoruudestani yhden v tun ankeen pätkäpestin, jossa joku ko. duunipaikan vakkari kalkkuna alkoi kesken kahvitunnin nillittää, että työpaikan kaikille työntekijöille tarkoitettu tuleva suuri&mahtava juhlaruokailutilaisuuskutsu ei hänen mielestä koske pätkätyösuhteessa olevia, se koskee vain vakituisessa työsuhteessa olevia...  Kyseinen matami muisti joka käänteessä muutenkin kohdella pätkätyöläisiä kuin sontaa, oli siis todella epäasiallinen, mutta vanha luuseri pomo käänsi kaikki asiasta mainitsemiset tän surkimuksen eduksi tavalla tai toisella. 

Olen ollut jo niin monessa pätkäprojketissa, että monenlaisia mulkkuja on tullut tuonkin jälkeen nähtyä ja koettua ja kyllä, olen todella väsynyt erilaisiin työyhteisöihin ja erilaisiin "tempperamenttisiin" ihmisiin. Nousee oksu suuhun kun ajattelen sanaa työyhteisö ja henkinen väsyminen on tosi asia.

Minullakin on kokemusta tällaisista paikoista joissa joululounaat on hoidettu osaston vakiväen kesken jne. Pätkätyöläinen ei näissä paikoissa välttämättä edes kiitoskorttia saa työsuhteen päättyessä.

Hyvin tuttua on. Ja jos olet vuokratyöntekijä, olet vielä vähemmän oikea työntekijä, vaikka olisit olisit paikassa lähemmäs vuoden hoitamassa kaikkea sitä, mitä vakkarit ei halua tehdä. Esim. ei mitään asiaa työpaikkaruokalaan, koulutustilaisuuksiin, viikkopalavereihin eikä varsinkaan mihinkään ylimääräiseen kivaan.

Vierailija
42/53 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan nuoruudestani yhden v tun ankeen pätkäpestin, jossa joku ko. duunipaikan vakkari kalkkuna alkoi kesken kahvitunnin nillittää, että työpaikan kaikille työntekijöille tarkoitettu tuleva suuri&mahtava juhlaruokailutilaisuuskutsu ei hänen mielestä koske pätkätyösuhteessa olevia, se koskee vain vakituisessa työsuhteessa olevia...  Kyseinen matami muisti joka käänteessä muutenkin kohdella pätkätyöläisiä kuin sontaa, oli siis todella epäasiallinen, mutta vanha luuseri pomo käänsi kaikki asiasta mainitsemiset tän surkimuksen eduksi tavalla tai toisella. 

Olen ollut jo niin monessa pätkäprojketissa, että monenlaisia mulkkuja on tullut tuonkin jälkeen nähtyä ja koettua ja kyllä, olen todella väsynyt erilaisiin työyhteisöihin ja erilaisiin "tempperamenttisiin" ihmisiin. Nousee oksu suuhun kun ajattelen sanaa työyhteisö ja henkinen väsyminen on tosi asia.

Minullakin on kokemusta tällaisista paikoista joissa joululounaat on hoidettu osaston vakiväen kesken jne. Pätkätyöläinen ei näissä paikoissa välttämättä edes kiitoskorttia saa työsuhteen päättyessä.

Hyvin tuttua on. Ja jos olet vuokratyöntekijä, olet vielä vähemmän oikea työntekijä, vaikka olisit olisit paikassa lähemmäs vuoden hoitamassa kaikkea sitä, mitä vakkarit ei halua tehdä. Esim. ei mitään asiaa työpaikkaruokalaan, koulutustilaisuuksiin, viikkopalavereihin eikä varsinkaan mihinkään ylimääräiseen kivaan.

Pääsee sentään työpäivien aikana kuuntelemaan kuinka pomo kehuu, että täällä on niin hyvä yhteishenki, vaikka henkilöstökyselyt ihan toisin osoittavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippunee työpaikasta. On kokemusta yli kymmeneltä vuodelta vuokratyöläisenä ja aina on kohdeltu asiallisesti. On saatu ihan samat edut kuin vakiporukkakin, jopa tuotantopalkkiot ja joululahjat.

Viimeksi kesällä oli parin kuukauden keikka, tietyt työt piti saada tehtyä, tuntitöinä omaan tahtiin. Kymmentuntisia päiviä sai tehdä jos halusi. Tein lähes joka päivä paitsi perjantaisin. Sitten loppuvaiheessa saattoi ottaa rennommin kun oltiin vähän etuajassa. Pitää arvostaa itseään eikä suostua mihin vaan. Osui minullekin pari huoltokohdetta joista ilmoitin että noita minä en tee, on vaarallista kun ei ole tasoja ei kaiteita. No firman oma mies teki ne. Hehän olisivat olleet vastuussa jos jotain olisi sattunut.

Vierailija
44/53 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräässä elämänvaiheessa olin määräaikaisissa töissä niin, että lomaa ei juuri ollut tai se oli määräaikaisen päättyessä joskus keskellä talvea. Hain sitten työttömyyskorvausta ja hämmästyin itsekin: viiden edellisen vuoden aikana oli maksettu työttömyyskorvausta vain 27 päivältä vaikka tuntui siltä, että jatkuvasti piti olla hakemassa uutta työtä.

Mullekin ilmoitettiin joskus ihan työsuhteen lopussa, ettei kertyneet lomapäiviä voi saada rahana.

Olisin halunnut tehdä kesällä jotain mukavaa, mutta sitten olin kaksi viikkoa vapaalla yksikseni marraskuun kaamoksessa ennen uuden työn alkamista.

"Loma" ei kovin kummoisesti palauttanut.

Ei sillä mitään eroa olisi ollut, vaikka olisit saanut ne rahana. Työttömyyskorvausta varten rahat olisi kuitenkin jyvitetty lomapäiviksi ennen karenssipäivien alkua ja jos muuta työtä olisi ollut, olisit voinut aloittaa sen jo ollessasi lomalla.

Mutta onhan se loman puute keaäaikaan ikävää. Toisaalta se on se aika, jolloin työnantajat tarvitsevat ekstraa vakiväen päälle. 

Vierailija
45/53 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas outoa. Jos esim. viime keikalla kesällä ei olisi vuokratyöläisiä tai urakoitsijoita päästetty ruokalaan niin eipä olis montaa asiakasta ollut. En ole ikinä ollut työpaikassa jossa ei työtäni olisi arvostettu. Ne on kai niitä työpaikkoja jotka kärsivät jatkuvasta " työvoimapulasta". Paikalliset kiertää ne kaukaa.

Vierailija
46/53 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkätyöläisenä ei myöskään saa työpuhelinta eikä täten pääse mukaan Whatsapp rinkiin jossa tiedotetaan asioista. Toki halutessaan voi antaa henk.koht. numeronsa käyttöön, mutta kukapa sen haluaisi siihen antaa. Jatkuvasti vapaallakin sitten tuppaisi kaikkea turhaa. 

Meillä sit töissä kävi niin hienosti, et yks kone oli menossa huoltoon ja siitä ilmoitettiin tässä Whatsapp ryhmässä. 

Ainut ongelma oli, et minä, kesäduunari, olin silloin yksin vuorossa, enkä luonnollisestikaan tiennyt asiasta mitään. 

Hupsista.

Mut ehkä tääkin on vaan mun vika, kun en kYsYnYt.

Vierailija
47/53 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin lomaillut vähän? Jos on tehnyt vain pätkätöitä niin onhan siinä väleissä ollut paljon vapaa-aikaa.

Pätkätyöläiset vapaa-aika ei ole sama asia kun vakityöntekijän loma: Pätkätyöläisenä sä et usein tiedä etukäteen milloin työ loppuu vaan tiedon siitä saa usein vasta viimeisen työviikon aikana, ja sitten kun työn loppuessa pääsee vapaalle niin pitäisi heti olla hakemassa uutta työtä ja valmiina tulemaan työhaastatteluun ja/tai aloittamaan työ milloin tahansa. Siinä ei pysty ollenkaan samalla lailla rentoutumaan kun vakityöntekijä joka tietää yleensä ainakin kuukauden etukäteen milloin loma alkaa ja milloin se loppuu sekä voi suunnitella sen mukaisesti.

Tämä ei tarkoita etteikö pätkätyöläinenkin voisi pitää lomaa: Jos sä pääset pätkätyöntekijänä siihen asemaan että sulle on tarjolla töitä paljon enemmän kun sä pystyt ja haluat tehdä, niin silloin sulla on vakityöntekijään verrattuna jopa paljon suurempi vapaus päättää milloin sä et halua ottaa töitä vastaan vaan olet lomalla. Se kuitenkin vaatii että sulle on tarjolla enemmän töitä kun mitä sä haluat ja että sun taloudellinen tilanteesi on tarpeeksi hyvä. Jotkut pätkätyöntekijät on siinä tilanteessa mutta suurin osa ei ole.

Vierailija
48/53 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on lomapankki. Työnantajat maksaa sinne joka kuussa siivun loma-ajan palkkaa sekä lomarahaa, jotka kertyvät kaikkialta, ja luonnollisesti lomat tulee pitää. Sellainen voisi olla kaikilla, joilla ei ole vakkarisoppari.

Vierailija
49/53 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräässä elämänvaiheessa olin määräaikaisissa töissä niin, että lomaa ei juuri ollut tai se oli määräaikaisen päättyessä joskus keskellä talvea. Hain sitten työttömyyskorvausta ja hämmästyin itsekin: viiden edellisen vuoden aikana oli maksettu työttömyyskorvausta vain 27 päivältä vaikka tuntui siltä, että jatkuvasti piti olla hakemassa uutta työtä.

Mullekin ilmoitettiin joskus ihan työsuhteen lopussa, ettei kertyneet lomapäiviä voi saada rahana.

Olisin halunnut tehdä kesällä jotain mukavaa, mutta sitten olin kaksi viikkoa vapaalla yksikseni marraskuun kaamoksessa ennen uuden työn alkamista.

"Loma" ei kovin kummoisesti palauttanut.

Ei sillä mitään eroa olisi ollut, vaikka olisit saanut ne rahana. Työttömyyskorvausta varten rahat olisi kuitenkin jyvitetty lomapäiviksi ennen karenssipäivien alkua ja jos muuta työtä olisi ollut, olisit voinut aloittaa sen jo ollessasi lomalla.

Mutta onhan se loman puute keaäaikaan ikävää. Toisaalta se on se aika, jolloin työnantajat tarvitsevat ekstraa vakiväen päälle. 

Olin menossa suoraan toiseen työhön ja olisin halunnut silloin tehdä jotain kivaa kesällä niillä rahoilla. Palkatonta vapaata on helpompaa kysellä, jos on säästöjä.

Vierailija
50/53 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ratkaisu on lomapankki. Työnantajat maksaa sinne joka kuussa siivun loma-ajan palkkaa sekä lomarahaa, jotka kertyvät kaikkialta, ja luonnollisesti lomat tulee pitää. Sellainen voisi olla kaikilla, joilla ei ole vakkarisoppari.

Pitäisi myös olla niin ettei loman kertymä riipu työsuhteen pituudesta. Saman työn kun henkilö tekee joka tapauksessa, oli ollut töissä samassa paikassa pidempään tai lyhyemmän ajan.

Vierailija
51/53 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin se yliopisto, jossa teen töitä, tekee määräaikaiset työsopimukset vasta viime tingassa loppuvuodesta, vaikka asiasta olisi muuten sovittu jo keväällä. Vasta joulukuussa saan tietää, paljonko minulle maksetaan tulevana vuonna palkkaa. Joskus varmistuu vasta silloin työsuhteen pituuskin. Hallinto ja vakisuhteiset eivät näköjään pidä tuollaista ongelmana, mutta minusta se kyllä on.

Vierailija
52/53 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teen pätkätöitä eri yliopistoille. Onneksi minulla on niissä vanhastaan tuttuja kollegoita, mutta kuitenkin olen ulkopuolinen. Eikä enää vuosien kiertelyiden jälkeen teekään mieli missään paikassa yrittää "pesiytyä", koska viimeistään seuraavan vuoden lopulla pitää lähteä muualle. On helpompi lähteä, kun en ole liiaksi juurtunut. Teenkin töitä enimmäkseen etänä.

Mutta yliopistoissa ei tosiaan ymmärretä tarpeeksi hyvin meitä pätkätyöläisiä. Järjestetään kyllä perehdytyksiä, mutta kuitenkin monet käytäntöihin liittyvät asiat pitää etsiä intranetin syövereistä, ja siellä voi olla vanhentunutta tietoa. Työläppärin hommaamisessa ei välttämättä pidettä kiirettä, mutta työsuhteen päättyessä sitä ja avaimia ollaan nopeasti karhuamassa. Ja sähköposti suljetaan. On todella hankalaa, kun työsähköpostiosoite muuttuu parin vuoden välein. Siinäkin saa olla tarkkana, että aloittavana pätkätyöläisenä pääsee kaikille relevanteille tiedotuslistoille mukaan. Sen pitäisi tapahtua automaattisesti, mutta aina ei ole niin eikä kaikista listoista osata edes kertoa. Niiden olemassaolo vain pitäisi "tietää".

Meitä yliopistojen pätkätyöläisiä on myös erilaisia: on niitäkin, jotka oppiaineessa mielletään "omiksi" ja joiden ei tarvitse samalla tavalla hakea jatkopätkiä muista yliopistoista vaan jotka otetaan useasti mukaan oppiaineen omiin isoihin rahoitushakuihin niin, että he käytännössä jatkavassa samassa paikassa vuodesta toiseen. 

Pätkätyöläisenä on turhauttavaa kun monessa paikassa ei edes yritetä mitenkään ottaa mukaan siihen työpaikan omaan porukkaan. On sitten helpompaa tehdä yksikseen töitä kotona kuin mennä sine  työpaikalle kokemaan itsensä ulkopuoliseksi.

Samat tuntemukset täällä. Nykyisessä paikassa toimitaan kyllä asiallisesti, mutta kukaan ei koskaan pyydä mihinkään mukaan, ei edes kahville. Itse pitää olla aloitteellinen, mutta en enää jaksa, kun tuntuu vaivaannuttavalta olla aina se, joka ehdottaa, joten keskityn töiden tekemiseen. Tosin tiedän kyllä, että tuommoinen arjen verkostoituminen olisi tärkeää mahdollisen jatkon kannalta. Mutta ehkä minä en vain ole kiinnostava ihminen, siis seurani ei kiinnosta. Työpanoksestani kukaan ei ole kylläkään valittanut.

Vierailija
53/53 |
12.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut työpaikassa, jossa palkatonta lomaa ei ole saanut. Olen siis pitänyt lomani palkattomana, jos lomakertymää ei ole vielä ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi