Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempani ovat alkaneet painostaa minua omaishoitajaksi heille

Vierailija
11.09.2026 |

Ajatuksena ilmeisesti, että en ikinä pääsisi ennen heidän kuolemaansa siitä eroon.  Isäni juuri uusi ajokortin, siivoavat monta kertaa viikossa, äitini laittaa joka päivä  ruokaa.  Mitään vakavia sairauksia ei ole ja dosetti on ns, tyhjä. Käyvät itse kaupassa. Ikä kai on sivuseikka, mutta sitä heillä on 80+. Hoitavat siis kaikki asiat itse, mutta haluavat kuitenkin, että sitoutuisin heidän omaishoitajaksi. Minun elämällähän ei ole väliä.... 

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivousapua saa ostettua. Vanhuksilla on yleensä myös varallisuutta, niin voi ostaa ruoka- ja siivousapua. Monissa kaupungeissa on Wolt, retardit pärjäävät.

Siis vanhempani siivoavat lähes pakko-oireisesti, vaihtavat lakanoja ja pyyhkivät pölyjä. Minä olen se, joka imuroi tyyliin 4krt vuodessa. Yksin kun elän, niin ei paljon tarvi miettiä, että joku nalkuttaisi. He imuoivatkin 2 krt viikossa.  

Eli mikä tässä on ongelma? Sinä elät omaa elämääsi ja vanhemmat omaansa. Hyvin yksinkertaista. 

No isäni selvästi uhkaili, että tähän pitää ryhtyä, koska he haluavat ja tarvitsevat apua. 

Ap.

Jos vanhempasi haluavat ja tarvitsevat apua, niin he ostavat kotipalvelut. Kyllä niitä voi ostaa, vaikka ei olisi mainittavaa varallisuutta, moni maksaa eläkkeestään. Mutta olitko varma, että isäsi tarkoitti nimenomaan kotitöitä? Ehkä hän tarkoitti edunvalvontavaltuutusta? Sellainen heidän kannattaa tehdä, ja laittaa siihen sinut valtuutetuksi, jos eivät itse kykene asioita hoitamaan. Niin voit sitten joskus tarvittaessa auttaa pankki- ja terveysasioiden hoitamisessa, jos eivät itse kykene. Paino sanalla jos. Suurimmalle osalle vanhuksista ei tule muistisairautta ja pää on kirkas loppuun asti. 

Vierailija
62/72 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vastaisin ihan simppelisti näin: Katsellaan sitä omaishoitoasiaa sitten, JOS se jossain vaiheessa alkaa näyttää ajankohtaiselta. Voihan olla, että kuolette saappaat jalassa ilman mitään avun tarvetta. 

Juurikin näin. Etukäteen on turha miettiä. 

Edunvalvontavaltuutus pitää tehdä etukäteen. Se pitää hyväksyttää DVV:ssä ja se kestää, eikä sitä edes saa tehdä, jos ei enää kykene itse päättämään asioistaan. Sen voisi tehdä jokainen 50 vuotta täyttänyt valmiiksi. Sehän otetaan käyttöön vasta sitten jos on tarpeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidin välit vanhempiini hyvinä, kutsuin syömään ja kävin kylässä. Mutta omaishoitajaksi en ruvennut. Sanoin ihan ykskantaan että minulla on elämä, myös yksityislelämä ja olen ammatissani pärjännyt nainen,  enkä aio muuttaa takaisin kotiin pyykkäämään ja kokkaamaan. 

Vanhemmat olivat tästä vähän nihkeänä mutta en antanut periksi. Välit säilyi

No miten heidän viimeiset elinvuotensa menivät?

Kun puhutaan hoidettavista vanhemmista, he ovat jo niin huonokuntoisia, etteivät missään kyläile, eivät osaa enää peseytyä eivätkä muista syödä siivoamisesta puhumattakaan. Eivät osaa itee hankkia kotiin ruokaa. Eivät pysty poistumaan kotoa yksin, jonkun pitää myös käydä viemässä roskat. Pitää ehkä jo vaihtaa vaippojakin ja vähintään pestä kakkapyykkiä. Talouden osalta tarvitsevat edunvalvontaa. Lääkkeiden ottoa pitää valvoa ja avittaa. Pitää myös käydä muutenkin katsomassa, että ei ole kaatunut ja viru yksinään lattialla.

Et ole kotihoidosta kuullut? Jos ei muista syödä, ottaa lääkkeitä eikä peseytyä, niin siinä täyttyy jo julkisen puolen kotihoidon kriteerit. Siivouspalvelujakin saa, mutta ne pitää ostaa yksityiseltä. Ei ne silti oikeasti kovin kalliita ole, ja vanhukset saavat ne ilman ALV:ia. 

Vierailija
64/72 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei omaishoitajaksi noin vain pääse. Se ei ole mikään hillotolppa. Hoidettavan pitää olla oikeasti sairas. Alin maksuluokka vaatii, että hoidettava tarvitsee apua pukeutumisessa, vessassa kännissä, ruokailussa. Eli mikään siivoilu ja kaupassakäyminen ei riitä. 
T. 5 vuotta omaishoitaja

Vierailija
65/72 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

*käynnissa

Vierailija
66/72 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi suostua.

Itse tein tarkoituksella kolme lasta nelikymppisenä. Vanhemmat lähestyvät 8-kymppiä. Lapseni alakouluikäisiä ja välimatkaa vanhempiin 140km.

Mulla oli välimatkaa monta sataa kilometriä, silti autoin.

Vierailija
67/72 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutetaan kauas. Eikä käydä kotikylässä enää usein. Saavat ostaa palvelut! Oma elämä ensin !

Vierailija
68/72 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autat yhtä paljon kuin he on aikanaan auttaneet sinua kun nuorena muutit kotoa tai lastesi kanssa. Itselleni tämä on helppo, riittää että käy kylässä kerta - kaksi vuoteen.

Vierailija
69/72 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan "lapsirakas"  tekosyy tehdä iäkkäänä kolme lasta ettei vaan tarvitse omia vanhempiaan vanhana mitenkään jelppiä. Miten lie ne lapset sitten kiinnostelee.

Kaikkee sitä kuulee.

Vierailija
70/72 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat jo menneet.

Vanhuussuunnitelmat jo

lukkoon lyöty. Ei hätää. 

Niihin on vielä kymmeniä 

vuosia kuitenkin aikaa. E

Vierailija
71/72 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä jonkun dementikon aloitus? Ajatus ei oikein tunnu kulkevan normaalisti.

Vierailija
72/72 |
03.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei omaishoitajaksi noin vain pääse. Se ei ole mikään hillotolppa. Hoidettavan pitää olla oikeasti sairas. Alin maksuluokka vaatii, että hoidettava tarvitsee apua pukeutumisessa, vessassa kännissä, ruokailussa. Eli mikään siivoilu ja kaupassakäyminen ei riitä. 
T. 5 vuotta omaishoitaja

Ja jos pääsee, niin sen jälkeen ei oikein pääse enää pois, vaikka hoidettavan kunto menisi miten huonoksi ja ympärivuorokautista hoitoa vaativaksi.