Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempani ovat alkaneet painostaa minua omaishoitajaksi heille

Vierailija
11.09.2026 |

Ajatuksena ilmeisesti, että en ikinä pääsisi ennen heidän kuolemaansa siitä eroon.  Isäni juuri uusi ajokortin, siivoavat monta kertaa viikossa, äitini laittaa joka päivä  ruokaa.  Mitään vakavia sairauksia ei ole ja dosetti on ns, tyhjä. Käyvät itse kaupassa. Ikä kai on sivuseikka, mutta sitä heillä on 80+. Hoitavat siis kaikki asiat itse, mutta haluavat kuitenkin, että sitoutuisin heidän omaishoitajaksi. Minun elämällähän ei ole väliä.... 

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistäkin kommenteista näkee miten itsekeskeistä ja ahnetta väkeä täällä liikkuu. Itselle ollaan kahmimassa kaikki maailman edut mutta mitään vastuuta ei suostuta ottaan mistään

Ihmiset haluavat auttamisesta rahaa. Ahnetta. Mitään ei tehtäisi ilmaiseksi toisten puolesta. 

Vierailija
42/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistäkin kommenteista näkee miten itsekeskeistä ja ahnetta väkeä täällä liikkuu. Itselle ollaan kahmimassa kaikki maailman edut mutta mitään vastuuta ei suostuta ottaan mistään

Rahaa ne haaskat vaan kyttää.

Pankkikorttia Alkoon..

Siitä on kyse. Ei muusta. x

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei hei. 👋

Vierailija
44/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vastaisin ihan simppelisti näin: Katsellaan sitä omaishoitoasiaa sitten, JOS se jossain vaiheessa alkaa näyttää ajankohtaiselta. Voihan olla, että kuolette saappaat jalassa ilman mitään avun tarvetta. 

Juurikin näin. Etukäteen on turha miettiä. 

Vierailija
45/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun minun rakas äiti olisi elossa, mielelläni häntä hoitaisin. Ajatella että saa pitää vanhemmat noin kauan. 

Vierailija
46/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤧

Nauran ääneen.

Sponssatkaa omat viinanne,

pällit.. x

Vierailija
47/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun minun rakas äiti olisi elossa, mielelläni häntä hoitaisin. Ajatella että saa pitää vanhemmat noin kauan. 

Kaikilla ei ole kivoja tai edes rakastavia vanhempia. Eikä kaikilla ole oma elämä sillä mallilla, että voisi heittäytyä pois töistä, hylätä perheensä ja alkaa täysipäiväiseksi omaishoitajaksi. 

Vierailija
48/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivousapua saa ostettua. Vanhuksilla on yleensä myös varallisuutta, niin voi ostaa ruoka- ja siivousapua. Monissa kaupungeissa on Wolt, retardit pärjäävät.

Siis vanhempani siivoavat lähes pakko-oireisesti, vaihtavat lakanoja ja pyyhkivät pölyjä. Minä olen se, joka imuroi tyyliin 4krt vuodessa. Yksin kun elän, niin ei paljon tarvi miettiä, että joku nalkuttaisi. He imuoivatkin 2 krt viikossa.  

Eli mikä tässä on ongelma? Sinä elät omaa elämääsi ja vanhemmat omaansa. Hyvin yksinkertaista. 

No isäni selvästi uhkaili, että tähän pitää ryhtyä, koska he haluavat ja tarvitsevat apua. 

Ap.

No nyt on hyvä hetki kasvaa aikuiseksi ja opetella asettamaan rajoja. Jos et itse osaa, pyydä henkilökohtaista avustajaasi auttamaan. 

Miksi vastailette noin ilkeästi?

Ap:n ongelma on yleinen ja varmaan vähintään joka viides keski-ikäinen nainen on samantyyppisessä tilanteessa, että pitäisi huolehtia vanhemmista merkittävällä työpanoksella 

Vierailija
49/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidin välit vanhempiini hyvinä, kutsuin syömään ja kävin kylässä. Mutta omaishoitajaksi en ruvennut. Sanoin ihan ykskantaan että minulla on elämä, myös yksityislelämä ja olen ammatissani pärjännyt nainen,  enkä aio muuttaa takaisin kotiin pyykkäämään ja kokkaamaan. 

Vanhemmat olivat tästä vähän nihkeänä mutta en antanut periksi. Välit säilyi

No miten heidän viimeiset elinvuotensa menivät?

Kun puhutaan hoidettavista vanhemmista, he ovat jo niin huonokuntoisia, etteivät missään kyläile, eivät osaa enää peseytyä eivätkä muista syödä siivoamisesta puhumattakaan. Eivät osaa itee hankkia kotiin ruokaa. Eivät pysty poistumaan kotoa yksin, jonkun pitää myös käydä viemässä roskat. Pitää ehkä jo vaihtaa vaippojakin ja vähintään pestä kakkapyykkiä. Talouden osalta tarvitsevat edunvalvontaa. Lääkkeiden ottoa pitää valvoa ja avittaa. Pitää myös käydä muutenkin katsomassa, että ei ole kaatunut ja viru yksinään lattialla.

Vierailija
50/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisia ne suuret ikäluokat, nyt n 80 v, ovat tosiaan aina olleet.

Vierailija
51/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole kivoja tai edes rakastavia vanhempia. Eikä kaikilla ole oma elämä sillä mallilla, että voisi heittäytyä pois töistä, hylätä perheensä ja alkaa täysipäiväiseksi omaishoitajaksi. 

Niin. Matalin omaishoidontuki on päälle 400 €. Monikaan ei pysyy jäämään töistä pois ja jäädä omaishoitajaksi. Ja jos on omiakin lapsia. Ei oikein pysty. 

Vierailija
52/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset haluavat auttamisesta rahaa. Ahnetta. Mitään ei tehtäisi ilmaiseksi toisten puolesta. 

Lähinnäkin itse kykenevät vanhukst haluavat ilmaista apua. 

Vierailija
53/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivousapua saa ostettua. Vanhuksilla on yleensä myös varallisuutta, niin voi ostaa ruoka- ja siivousapua. Monissa kaupungeissa on Wolt, retardit pärjäävät.

Siis vanhempani siivoavat lähes pakko-oireisesti, vaihtavat lakanoja ja pyyhkivät pölyjä. Minä olen se, joka imuroi tyyliin 4krt vuodessa. Yksin kun elän, niin ei paljon tarvi miettiä, että joku nalkuttaisi. He imuoivatkin 2 krt viikossa.  

Eli mikä tässä on ongelma? Sinä elät omaa elämääsi ja vanhemmat omaansa. Hyvin yksinkertaista. 

No isäni selvästi uhkaili, että tähän pitää ryhtyä, koska he haluavat ja tarvitsevat apua. 

Ap.

No nyt on hyvä hetki kasvaa aikuiseksi ja opetella asettamaan rajoja. Jos et itse osaa, pyydä henkilökohtaista avustajaasi auttamaan. 

Miksi vastailette noin ilkeästi?

Ap:n ongelma on yleinen ja varmaan vähintään joka viides keski-ikäinen nainen on samantyyppisessä tilanteessa, että pitäisi huolehtia vanhemmista merkittävällä työpanoksella 

Jokainen normaaliälyinen osaa sanoa ei, jos ei halua vanhempiaan hoitaa. Sitä kutsutaan aikuisuudeksi, että osaa asettaa rajat ja sanoa ne ääneen. 

Vierailija
54/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti ne pas@@kimmat vanhemmat on vaatimassa lapsiltaan loputtomasti hyötyä.

Vierailija
55/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painostuksesta HETI välit poikki. Miettikööt keskenään, kannattiko.

Sinäkö uskot tämän provon?

Täähän on se sama joka on spämmännyt näitä samoja aloituksia liukuhihnalta jo pitempään. 

Mutta kun me kaikki emme roiku palstalla 24/7. Osa meistä käy esim töissä, on perheet ja sukulaiset ja ystäviä. Nyt sattui harvinainen perjantai, että on aikaa hengailla täällä.

Vierailija
56/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaan sanoa  napakasti. Mäkin tein, muttei sillä väliä.

Äiti alkoi elää iloisen lesken elämää, kun isä kuoli viisitoista vuotta sitten. He olivat juuri saaneet myytyä meidän lapsuuden kodin ison omakotitalon ja muuttivat kaksioon. Paljon oli käteistä rahaa ja äidin nimiin siirretty, kun isä sairastui. Eikä siinä mitään. Hyvä, että pitävät rahoistaan huolta... Äiti oli työelämässä silloin itsekin.

Äiti tosiaan sitten rillutteli ja oikeastaan lällätteli, että kuinka mä ja veljeni sitten JOUDUTAAN hoitamaan hänet meidän kustannuksella. Oli kuulemma sellainen laki olemassa.

Kyllähän se ilme nauratti, kun istuttiin alas juristin kanssa, ettei velvotteita ole. Rouva on nyt hyvä, että säästää, jos vielä jotain on... ja sitten makselee itse oman elämänsä. 

Kyllä se välillä soittelee ja pyytelee kyytiä sinne ja tänne. Tulee halvemmaksi, kun otat taksin tai maksat naapurille kuin mä lähtisin täältä 200 kilsan päästä ajelemaan sun lääkkeittes takia.

Vierailija
57/58 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikikuuna päivänä kyselisi

*naapurilta kyytiä. Tsiisus kraist.

Maksan Matkahuolto, Posti,

muut logistiikan palveluyritykset.

En halua tuttavuutta 

miehiin *kodin lähellä. He

> aiheuttavat puistatusta ja

ahdistusta. E