Voitaisko tehdä tästä maailmasta sellainen, että yhdenkään ihmisen ei tarvitsisi hakeutua esteettisiin toimenpiteisiin?!
Muutos on ihan jokaisen vastuulla. Lopetetaan ulkonäkökeskeisyys. Älä arvostele kenenkään lihomisia, laihtumisia, selluliitteja, kasvonpiirteitä, tai ulkonäköä ylipäätään. Puutu siihen, jos kohtaat muiden arvostelevan jonkun ulkonäköä.
Kukaan EI TARVITSE esteettisiä hoitoja mihinkään. Inhoan ylipäätään termiä "hoito" tässä yhteydessä, ikäänkuin kehon normaalit asiat, kuten vaikkapa selluliitti olisivat hoitoa vaativia asioita. Ihmisten kehot ja ulkonäkö on erilaisia, ja meidän pitäisi hyväksyä se. Ainut ongelma on heikko itsetunto ja ongelmat kehonkuvassa, ja siihen oikea palvelu olisi psykologin apu (jota tulisi myös olla paremmin saatavilla!), ei kirurgin veitsi tai hyaluronihappopiikki. Kehon muokkaaminen kauneusihanteiden mukaiseksi ei poista sitä todellista psykologista ongelmaa taustalta.
On todella surullista, että nämä toimenpiteet vaan koko ajan yleistyy ja yleistyy ja leviää somevaikuttajilta ihan tavallisenkin kansan keskuuteen, joka sitten laittaa vähät rahansa turhiin toimenpiteisiin, ja esteettisiä hoitoja tarjoavien firmojen omistajat nauraa matkalla pankkiin. Kauneudenhoitoala on turkistarhauksen jälkeen ehkä yksi epäeettisimmistä aloista maailmassa. Kuka edes oikeasti pystyy puhtain sydämin tekemään sellaista työkseen?
Ennen sosiaalista mediaa kenelläkään ei olisi tullut mieleenkään ruveta pumppaamaan huuliinsa jotain täyteaineita. Kaikki olivat tyytyväisiä luonnollisiin huuliinsa. Some on vääristänyt useimpien käsityksen siitä, millainen on normaali ulkonäkö. Tätä kehitystä vastaan on taisteltava! Sometilit voi myös laittaa kiinni, tai vähintäänkin rajoittaa itseltään haitallisten sisältöjen seuraamista niissä. Jos jonkun postaukset aiheuttaa sinulle ahdistusta ja epävarmuutta omasta kehostasi, paina "unfollow" tai "piilota käyttäjän julkaisut". Itse suljin sometilini pysyvästi vuonna 2019, enkä myöskään katso juurikaan televisiota tai seuraa muutakaan mediaa, niin haitalliselle kuvastolle altistuu lähinnä kadunvarsimainonnassa. Kun esim. isoja huulia ei näe päivittäin, niin en ole tottunut pitämään niitä tavallisina, vaan lähinnä outoina. Herää lähinnä säälin tunne, että tämä maailma on näin sairas, että kukaan kokee tarvetta tehdä keholleen sellaisia asioita. Ja lähinnä naiset ovat se näiden kohderyhmä. Olemme edelleen alistettuja, mutta uusilla tavoilla. Tasa-arvo ei ole valmis niin kauan, kuin yksikin nainen hakeutuu esteettisiin toimenpiteisiin!
Ja oma ulkonäköni ei todellakaan ole lähelläkään kauneusihanteita, silti olen nyt nelikymppisenä, ylipainoisena, selluliitin, ryppyjen, venymisarpien ja viivahuulieni kanssa oikein tyytyväinen kehooni ja ulkonäkööni. Tämä keho on minut jaksanut kantaa tänne saakka, läpi sairauksien ja vaikeuksien, siitä sietää olla kiitollinen. Paradoksaalisesti eniten epävarmuutta kehostani koin alle parikymppisenä, ollessani kokoa 36 ja kaikin puolin silloisten kauneusihanteiden mukainen. Haistatetaan pitkät kauneusihanteille, ja lopetetaan viimein alistuminen patriarkaatin ja kapitalismin tahtoon! Meillä on valta päättää, uskommeko mainostajien meille uskottelemiin asioihin kehoistamme. Sinun ulkonäössäsi ei ole mitään vikaa tai "korjattavaa!"
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saisit muka ihmisiltä turhamaisuuden kitkettyä?! Monelle sometähdelle se ulkonäkö on iso bisnes. Ne tekee sillä rahaa. Ja aina löytyy pinnallisia ihmisiä joille ulkonäköön satsaaminen on elämä. Osalla sen tavoitteena on löytää toinen pinnallinen kumppani joka elättää heidät.
Ilmeisesti nämä ihmiset eivät kauheasti uhraa energiaa ajattelulle. Itseä ainakin kalvaisi, jos tiedostaisin olevani pelkkä näyttelyesine ja kelpaavani niin kauan kuin olen esteettisesti myyvä. Myynnistä ulkönäössä on lopulta kyse, ei mistään muusta.
Et kyllä sinäkään ajattele sillä juuri valittiin Suomen uusi näyttelyesine nimittäin Miss Suomi 2026 joka edustaa juuri näitä halveksimiasi ominaisuuksia.
Ahneella on paskanen loppu. Jos on jo kaunis mutta silti pitää vielä olla kauniimpi kuin muut. Kroppa ei kestä myrkyllistä luonnetta joka riskeistä välittämättä rääkkää itseään lukuisilla toimenpiteillä.
Kysymys on siitä, että vietetään niin paljon somessa aikaa, että kuva todellisuudesta vääristyy ja alkaa muotoutua ihan mahdottomia ulkonäköoletuksia. Tulee mielikuva siitä, että kaikki muka näyttävät siltä, miltä kuvissa. Tältä ei oo suojassa teinit eikä vanhemmatkaan ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää tämmöinen holhoaminen. Aikuiset ihmiset ihan itse hakeutuvat operaatioihin vapaaehtoisesti ja jokaisella on täysi oikeus tehdä ulkonäölleen just ne toimenpiteet jotka itse kokee tarvitsevansa. Niiden syitä, järkevyyttä tai lopputulosta ei ole muiden tehtävä arvioida ja kontrolloida.
Kyse on muustakin kuten siitä mitä ominaisuuksia kulttuuri pitää arvostettavina. Aiemmin muut (luonteen)piirteet menivät kirkkaasti ulkonäön edelle ja superkauniille ihmisille oli omat lokeronsa kuten kauneusala misseineen ja malleineen. Mielestäni tuo vapautti tavallisuuden olemaan ihan rauhassa ainakin leikkelypaineilta. Nythän tämä näyttää ihan vinksahtaneen eikä kyse silloin ole enää todellakaan omasta valinnasta jos luomusta ulkonäöstä on saatu tehtyä alistamisen ja häpäisyn väline, jota on sännättävä kilpaa rahasta korjauttamaan. Tietysti tälläistä esineellistävää julmuutta on vastustettava! Eikä minua haittaa jos kauneusalan kaunottaretkin kertovat "pakollisista" nose jobeistaan ja laihuusvaatimuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saisit muka ihmisiltä turhamaisuuden kitkettyä?! Monelle sometähdelle se ulkonäkö on iso bisnes. Ne tekee sillä rahaa. Ja aina löytyy pinnallisia ihmisiä joille ulkonäköön satsaaminen on elämä. Osalla sen tavoitteena on löytää toinen pinnallinen kumppani joka elättää heidät.
Ilmeisesti nämä ihmiset eivät kauheasti uhraa energiaa ajattelulle. Itseä ainakin kalvaisi, jos tiedostaisin olevani pelkkä näyttelyesine ja kelpaavani niin kauan kuin olen esteettisesti myyvä. Myynnistä ulkönäössä on lopulta kyse, ei mistään muusta.
Et kyllä sinäkään ajattele sillä juuri valittiin Suomen uusi näyttelyesine nimittäin Miss Suomi 2026 joka edustaa juuri näitä halveksimiasi ominaisuuksia.
Niin valittiin. Vaan kuinka suurta osaa suomalaisista kiinnostaa? Joskus neljäkymmentä vuotta sitten Miss Suomi oli lähes kaikkien puheissa, vaan onko enää?
Itse en taida muistaa yhdenkään missin kasvoja tai nimeä kolmenkymmenen vuoden ajalta.
Koko instituutio joutaisi kuolla jo pois.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on siitä, että vietetään niin paljon somessa aikaa, että kuva todellisuudesta vääristyy ja alkaa muotoutua ihan mahdottomia ulkonäköoletuksia. Tulee mielikuva siitä, että kaikki muka näyttävät siltä, miltä kuvissa. Tältä ei oo suojassa teinit eikä vanhemmatkaan ihmiset.
Vuosikymmeniä media on vyöryttänyt silmille nimenomaan kauniita, nuoria jsa toinen toistaan virheettömämpiä ulkomuotoja. Ilmiö ei ole uusi ja ennen hoikkuusihannetta työnnettiin laihdutuskulttuurilla. Nyt on päästy tästä mutta tilalle on kuinkas ollakkaan ilmestynyt ihan uusi kehonkontrollin ja "parantelun" kulttuuri johon sisältyy sukupuolen muokkauskin. Kaikki haluavat edelleen olla mahdollisimman puoleensavetäviä, rasvattomia ja vähintään visuaalisesti vastustamattomia. Siis mielellään kadehdittavia niin että se ruokkii tyytymättömyyttä omaan tavallisuuteen.
On aika erikoista että nyt pauhataan kehopositiivisuutta mutta kehoa ulkoisesti muokkaavaan kauneusbisnekseen ei kiinnitetä lainkaan samanlaista huomiota, päin vastoin joissain tapauksissa (sukupuolen"korjaus") siihen suhtaudutaan täysin kritiikittömästi. Juuri tämä "minun keho, minun oikeus"- ajattelua. Ja tälle ajattelulle löytyy ihan varmasti unelma kirurgiabisneksen kasvatuksesta.
Tämä maailma on jo sellainen.
Halu menee tarpeen edelle useimmiten. Siitä johtuu lähes kaikki ongelmat - siis todellakin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen läski suomalainen nainen, miksi et ole jo mennyt rasvaimutettavaksi?
Miksi menisin? Kelpaan itselleni, muiden näkymillä ei ole mulle väliä. En harrasta selfieiden julkaisua, saati kenenkän seuraamista somessa.
Miksi oletetaan että syyllinen tähän täydellisyyden tavoitteluun on somen kauneusihanteet kun saattoi olla vaan niin ahne että halusi näyttää vielä kauniimmalta vaikka oli sitä jo? Ahneella on paskanen loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. isot rinnat ovat epämukavat, aiheuttavat kipuja ja haittaavat liikuntaa. Leikkaus ei todellakaan ole pelkästään esteettinen.
Leikkaus on myös riskialtis ja toipuminen paljon hitaampaa kuin esim. rintojen suurennuksesta. Esteettisistä syistä ei kannata mennä, arvet voivat olla aika karut.
Tiedän, koska täyttäisin kriteerit. Usein lihastreeni olisi parempi vaihtoehto.
Miksi toipuminen hitaampaa pienennyksessä? Luulis et on toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkö sitä olin valitsemassa? Ei liikuta elämääni millään tavalla, jos muut harrastavat tuollaisia turhuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mistään ei ole löytynyt yhtäkään kulttuuria, jossa ihmiset eivät ole keksineet kauneusihanteita ja ryhtyneet muokkaamaan ulkonäköään sen mukaisiksi. Ilmeisesti siis ihmiselle lajityypillinen ominaisuus, joka ei tule poistumaan.
Juuri näin. Afrikassa elää eristyksissä eräs pieni heimo joka kokee että teräviksi viilatut hampaat ovat kauniit. Kipu on viilatessa hirveä. Hampaat viilataan jo teininä, jos itse haluaa. Ihminen nyt vaan on lajina tämmöinen että kaikenlaista typerää tapahtuu, minkäs teet.
"Ihmisten kehot ja ulkonäkö on erilaisia, ja meidän pitäisi hyväksyä se."
Ap, sitä toivomaasi utopiaa ei ole koskaan ollut, eikä koskaan tule. Aina tulee olemaan ihmisiä joilla on äärimmäinen itsetuntovaurio ja valtava huomion ja hyväksynnän tarve. Aina tulee olemaan myös ihmisiä joilla ei ole mitään ongelmaa tehdä rahaa muiden heikkoutta hyödyntäen. Koita kestää maailmantuskasi.
Joo ja pakotetaan nuoret naiset ajattelemaan että läskinä on jotenkin jalompaa hyväksyttävämpää ja siveellisempää.