Kuinka pitkä laina-aika teillä oli/on ensiasunnossa?
Ostettiin miehen kanssa okt vuonna 1997. Talo oli rakennettu 1982 eli oli 15 vuotta vanha. Miehellä oli pieni alkupotti yksiönsä myynnistä, minulle se oli ensiasunto. Laina-aika 10 vuotta.
Jos nyt ostaisi 15 vuotta vanhan okt:n, eli 2011 rakennetun, niin vähänkö on eri hinnat tuloihin verrattuna. Hyvä jos 25 vuoden laina-aika riittäisi
Kommentit (34)
Se oli aika pieni asunto, ja säästettiin ensin alkumaksua, ja kun se yksiö vaihdettiin isompaan taisi vielä jonkun vuoden olla velkaa. Molemmilla oli työpaikka, mutta aika tiukalla oltiin. Kerran laskettiin , mihin ne rahat menee, ne oli yllätys, miten paljon vanhan auton kulut olivat. Kun se lopulta oli maksettu, niin saikin jo viedä romuttomalle.
Tehtiin kauppakirjat uudiskohteesta pk-seudulla ja laina-ajaksi 25v.
Viimekeväänä eli 1,5v sitten asuntolainamme loppui, 20v jälkeen.
Rakennutettiin talo 2000-luvun alussa. Molemmilla ASP laina. Laina-aika oli 15 v., mutta maksettiin pois 10 vuodessa. Ei olisi ongelmia hankkia uusi talo/huoneisto nytkään.
Otin ensiasuntoon lainaa 10000 ja maksoin sen vajaassa kolmessa vuodessa.
Vanhemmat osti tämän kaksion minulle.
Aika vauhdikasta näkyy tuo brittipoliisienkin työ olla. mtvsub
Ostin ensiasuntoni -92 noin 25000 eurolla, enkä ottanut siihen lainkaan lainaa ja asun siinä vieläkin.
Ostettiin vuosituhannen vaihteessa vanha okt, joka vaati paljon remonttia. Laina-aika oli 4 vuotta, kun otettiin laina vain kauppahinnan maksuun. Remontti tehtiin omalla rahalla.
Jäin asumaan kotitalooni, kun äiti kuoli kun olin 17.
Mulla oli 15 vuotta, mutta maksoin sen pari vuotta etuajassa. Sain yllättävää tyydytystä lainasummaa lyhentämällä ja laitoin siihen jopa saamani pienen perinnön kokonaan. Nyt ei ole ollut lainaa yli 10 vuoteen.
Nykyinen asunto on ensiasunto, ostettu 2017. 25 vuoden laina-ajalla lainaa otettu 67 000€
Laina 30 vuotta, mutta maksoin pois 16 vuodessa.
90-luvun lamassa sai shoppailla puoli-ilmaiseksi useammankin sijoitusasunnon ja olen maksanut niiden tuloilla aina oman vuokrani. Koti, jossa asuu on pelkkä kuluerä.
15 vuotta oli laina-aika. Maksoin pois 10 vuoden aikana.
Ostin uuden krs-talo huoneiston v. 1984 ja laina-aika n. 12v ja muutama vuosi lainatonta aikaa, kun alkoi uudelleen maksaminen. Tähän menessä lähes kaikki rakennusmateriaalit ja työt elinkasrensa päässå, paitsi sähkötöitä ei ole uusittu On ollt putkirempat, hissi uusittu, ovet ja ikkunat, katto, julkisuvu jne.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen asunto on ensiasunto, ostettu 2017. 25 vuoden laina-ajalla lainaa otettu 67 000€
Aggressiivisella lyhentämisellä on kuitenkin tarkoitus olla asuntovelaton (eikä muutakaan velkaa ole) 2030 mennessä. Periaatteessa voisin nytkin laittaa sijoituksia lihoiksi ja maksaa koko lainan pois. Laina nyt vain periaatteessa ahdistaa, vaikka sitä ei paljoa mitään ole. Reilut 30 000€
Vierailija kirjoitti:
Ostin ensiasuntoni -92 noin 25000 eurolla, enkä ottanut siihen lainkaan lainaa ja asun siinä vieläkin.
Eli 150 000 mk, mielenkiintoista,
Minä ostin 1988 talon 630 000 markalla. 1991 lähti työpaikka, talo ja akka. Mutta kyllä minä siitä vielä nousin. Nyt on 2 asuntoa, akka ja eläke.
Maksoin ensi asuntoni 7 vuodessa ja kun ostettiin miehen kanssa yhteinen se jäi vuokralle, jolla maksoin lyhennykset 12 vuodessa.
Ette ole siis tehneet mitään tulojenne eteen tässä kolmenkymmenen vuoden aikana? Ja syyllinen siihen joku muu?