Vanessa, 31, on kolmatta kertaa työtön, vaikka hänen alallaan töitä piti riittää
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000012247131.html
Ja kokoajan poliitikot ja ek hokee sitä kuuluisaa "työvoimapulaa" ja että "talous kasvussa ja kyllä ne työpaikatkin tulee" ym. paskaa. Ja samalla pitää saada lisää "työvoimaa" kortistoon jo valmiin massatyöttömyyden päälle.
Kuka tuota "talous kasvaa" ja "työpaikkoja kyllä syntyy" potaskaa enää uskoo??
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
No miksi tuo ei voi silti tehdä lasta jos kerta haluaa jos kerta ollut kumppaninsa kanssa 12 vuotta?
Koska hänellä ei ole nyt työtä eikä halua puolison tulojen varaan hankkia perhettä. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
SaksikäsiPetturi teki Suomesta madmax yhteiskunnan. Ääretön Petosjytky.
"Velkalaiva kääntyy"
Joo kääntyi se suoraan karikkoon ja vaarassa irrota ja upota syvimpään syvänteeseen.
koska rikas rahastava eliitti tuhosi suomalaisten ostovoiman ja talouden ahneudella 2020-2023 ja siitä jatkuen...
jos eliittiä ei ajeta alas suomalaiset tuhoutuvat köyhyyteen...
eliitin ahneuden vuoksi töitä ei enää ole kohta kenelläkään...
Tein kauan pätkätöitä raksalla. Töitä piti riittää mutta mun pisin työsuhde ollut 12 kuukautta. sitten on 2-3 kuukauden projekteja 40 kertaa. Eli joku omakotitalon rakentaminen tai kerrostalo asunnon maalaus urakka. Olen kerran maalannut karibian risteilijän kylkeäkin turun telakalla , kesti 2 kuukautta.
Jos olisin hän, nimenomaan tekisin sen lapsen/lapset juuri nyt. Juuri hyvä ikä aloittaa, sillä ei välttämättä edes tärppää ihan heti, ja jos haluaa useamman niin vielä ehtii. Homma kallistuu jos ikää tulee lisää ja joutuu käymään hoidoissa lapsen saadakseen.
Se, ettei hän halua olla pitkäaikaisesta puolisostaan taloudellisesti riippuvainen, voi vaikeuttaa. Jos lapsia on kuitenkin suunnitteilla, hyvin usein jonkun aikaa toinen on se kotona oleva ja toinen tienaava osapuoli. Toki monet myös jakaa perhevapaat tasan. Mutta siis jos yhteistä lapsiperhettä eletään, niin kyllä siinä ollaan yksi perheyksikkö eikä kahta erillistä aikuista rahoineen.
Itse olen saanut useamman lapsen, aloittaen niin että ensin tein pelkkiä pätkätöitä. Niiltä ensimmäiselle äitiyslomalle. Äitiyslomalta takaisin pätkätöihin. Sitten tärppäsi ensimmäinen vakituinen työ. Muutama vuosi sitä ja toiselle äitiyslomalle. Äitiyslomalta takaisin töihin, muutama vuosi taas töissä ja osaaminen pysyy ajan tasalla. Sitten kolmas äitiysloma. Taas ollut työelämässä useamman vuoden ja jään pian vielä kerran neljättä kertaa äitiyslomalle. Näinä vuosina on mies tuonut enemmän rahaa taloon niinä aikoina kun olen ollut lasten kanssa kotona, ja mies on pitänyt myös perhevapaita jolloin olen itse ollut se töissäkäyvä osapuoli.
En tiedä mitä haluan sanoa tällä, muuta kuin että jos lapset ovat unelma jonka haluaa toteuttaa, se pitää joka tapauksessa tehdä johonkin väliin, eikä koskaan ole täydellinen aika.
Vanessa pitäisi määrätä työkkäristä synnytystalkoisiin.
18-30 vuotiaille lapsettomille naisille ei pitäisis maksaa työttömyyskorvausta ensinkään vaan velvoittaa isä elättämään.
Töitä riittää sitten kun jollain on varaa kuluttaa jotain. Ensiksi pitäisi saaha palkat kuntoon ja inflaatio alas, volyymillahan ne tuotot tehdään, hintojen nosto on lyhyt tie kuten nyt on viidessä vuodessa nähty kun bkt laahaa inflaation vauhtiin nähden, korot alas ja palkat ylös niin alkaa taas touhu ja tuoksina yrityksissäkin ->työpaikkoja.
Ainii muttei saa kulutta kun ympäristö kärsii
Mitähän tässä pitäisi sitten tehdä
Eli hän tarvitsee vakituisen työpaikan, jotta hän voi hankkia lapsia? Siis työnantajan maksumieheksi. Ok. Miksi hän ei nai rikasta miestä?
Vierailija kirjoitti:
Töitä riittää sitten kun jollain on varaa kuluttaa jotain. Ensiksi pitäisi saaha palkat kuntoon ja inflaatio alas, volyymillahan ne tuotot tehdään, hintojen nosto on lyhyt tie kuten nyt on viidessä vuodessa nähty kun bkt laahaa inflaation vauhtiin nähden, korot alas ja palkat ylös niin alkaa taas touhu ja tuoksina yrityksissäkin ->työpaikkoja.
Mitähän tässä pitäisi sitten tehdä
Maksaisitko itse omasta työstäsi 100€ tunti?
Aivan!
Vierailija kirjoitti:
Filosofian maisterit on perinteisesti työttömiä tai mäkkärin kassalla, niin on ollut aina
Ja KUKA ikinä olisi sanonut että viestinnän alalla olisi paljon töitä???
Vierailija kirjoitti:
Vanessa on lapsentekoiässä oleva lapseton nainen. Työnantajat pelkäävät, että vakituisen työsuhteen saatuaan se alkaa tekemään lapsia liukuhihnalta ja jää vielä kotihoidontuella pitkiksi ajoiksi pois töistä. Sitten sen tilalle joudutaan muutaman vuoden välein palkkaamaan ja kouluttamaan aina uusi sijainen.
Vanessan kannattaisi hankkia lapsi ja katsoa siinä samalla, mihin suuntaan maailma kehittyy. Alkaa opiskella työllistävämpää tutkintoa kun lapsi aloittaa varhaiskasvatuksen. Viestinnän töistä tekoäly vie vuoteen 2030 mennessä joka tapauksessa 60%.
Vierailija kirjoitti:
Vanessa pitäisi määrätä työkkäristä synnytystalkoisiin.
18-30 vuotiaille lapsettomille naisille ei pitäisis maksaa työttömyyskorvausta ensinkään vaan velvoittaa isä elättämään.
Entäs jos isäkin on työtön? Isän työttömyyskorvauksella ei elätetä perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Filosofian maisterit on perinteisesti työttömiä tai mäkkärin kassalla, niin on ollut aina
No ehkä joskus 2019 kun joka paikkaan pistettiin pystyyn jättimäisiä HR-osastoja?
Se trendi meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän tässä pitäisi sitten tehdäMaksaisitko itse omasta työstäsi 100€ tunti?
Aivan!
Turhaa absoluuttisia lukuja viljellä, kyse on kertoimista. Nyrkkisääntö laskukaavahan on että työntekijän pitää tuottaa noin kolminkertaisesti oma palkkansa jotta se on kannattavaa. Joko suoraan tai välillisesti.
Vastaus kysymykseesi riippuu siis ihan yleisestä hintatasosta ja rahan arvosta. Tällä hetkellä maksaisin itselleni noin 3euroa enemmän kuin nyt, sitten olisin ammattikuntani mediaanissa. Olen alipalkattu
Hyvä että naisillakin on välillä vaikeaa. Saavat kuitenkin aina seksiä,parisuhteen ja naimisiinmenon. Eikä vaadita statusta ja varallisuutta
Vierailija kirjoitti:
Eli hän tarvitsee vakituisen työpaikan, jotta hän voi hankkia lapsia? Siis työnantajan maksumieheksi. Ok. Miksi hän ei nai rikasta miestä?
Onko sun mielestä suomessa paljon "rikkaita miehiä"? Jollain 4000 euron nettopalkalla on jo top 20 tuloissa ja verojen jälkeen se on ehkä 2900 eur kk, jos sitäkään. Siis naurattaa nämä "rikas mies" jutut, kun Suomessa 95 prosenttia ihmisistä on sukupuoleen katsomatta enemmän tai vähemmän persaukisia.
Valmistuin kans muutama kk sitten alalle jossa työtä satavarmasti on mutta esim. valtiolla ei oo resursseja palkata. N30+
Sivuseikka, mutta en tiedä, milloin ihmisiä olisi "revitty koulunpenkiltä töihin". Ei minun kokemukseni mukaan elinaikanani ainakaan, olen syntynyt 60-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opiskelijoita huijataan tällä
SaksikäsiPetturi teki Suomesta madmax yhteiskunnan. Ääretön Petosjytky.