OP teki kovan linjauksen – läsnätöitä vähintään puolet työajasta, etälaiskurit hämmentyneitä
Uuden linjauksen mukaan OP Pohjolan keskusyhteisön työntekijöiden tulee jatkossa työskennellä vähintään puolet työajastaan lähityössä toimistolla. Muutos astuu voimaan 1. lokakuuta 2026.
Muutos koskee noin 9 500 henkilöä, joista suurin osa työskentelee Vallilassa Helsingissä. Heistä noin 1 300 on keskusyhteisön työnjohdon piirissä olevia vuokratyöntekijöitä.
Kommentit (708)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpäs. 9.500 henkilöä ja työmatka on sanotaanko varovasti tunnin päivässä. Jokainen pääkaupunkiseudulla työskennellyt tietää, että puoli tuntia aamuin illoin on alakanttiin laskettu. Kun jokainen näistä 9.500 henkilöstä käy lähityössä sanotaan jälleen varovasti vaikka 10 päivää kuukaudessa, se on 95.000 tuntia kulkuvälineessä istumista joka kuukausi. Siihen haaskataan siis yli 2.500 työviikkoa joka kuukausi - mitä kaikkea muuta sillä ajalla voisikaan tehdä? Ja kuinka paljon tämä 95.000 tuntia kulkuvälineissä tuottaa saastetta ilmakehään?
Tämä on varmaan sitä OP:n vihreää siirtymää. Mitä ne OP:n arvot taas olikaan?Joku siellä työssä oleva voisi kommentoida tätä.
Valtaosa tulee töihin julkisilla kulkupeleillä, jotka on pk-seudulla erinomaiset. Tuonne kulkee metrolla, bussilla, ratikalla ja kevyellä liikenteellä. Junalla tulee moni pitkämatkalainen. Nuo kaikki kulkee nykyisin sähköllä, eli päästöt on ihan olemattomat. Työmatkoihin käytetty aika ei ole tietenkään millään tavalla pois työajasta, eikä sen arviointi että "mihin muuhun sen ajan voisi käyttää" tietenkään liity millään tavalla siihen työntekoon tai ole muutenkaan työnantajan ongelma.
Onhan se yhteiskunnallinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä asia on kääntynyt ihan vinksin vonksin ja tuntuu että tosissaan luullaan kaikkien jatkossa olevan toimistolla joka ikinen päivä yhtäaikaa? Eihän tämä muutos tarkoita kuin 10-11 lähipäivää/kk, eli jatkossakin saa etäillä puolet kuukaudesta! Viikossa on 5 työpäivää, eli varmasti tuo saadaan järjesteltyä niin ettei kaikki ole niinä samoina päivinä toimistolla.
Kuten tässäkin ketjussa on jo tullut ilmi, ko. putiikin pääkonttori on jo nyt täynnä, eikä mikään järjestely ei kyllä lisää työpisteitä sinne.
Ongelmahan on ylitsepääsemätön niillä joilla on tuntien matka ”lähi”töihin. Mutta se ilmeisesti oli sinun aivoillesi liian vaikea ymmärtää.
Uskallan väittää ettei käyttöaste varmana ole edes puolillaan maanantaisin ja perjantaisin. Kun porukka hajautetaan tasaisesti jokaiselle viikonpäivälle niin eiköhän ala paikat riittämään.
Useimmissa yrityksissä oikeita työpisteitä on vähennetty todella paljon. Osa on korvattu joillakin säkkituolleilla ja vastaavilla, jotka eivät sovi työntekoon, korkeintaan hr:n omiin ideointipalavereihin. Ohjelmistokehittäjät tarvitsevat ison näytön, koska käytetyt työkalut on tarkoitettu käytettäväksi sellaisen kanssa eikä jonkun 14-15 tuuman läppärin kanssa.
Joten löytyykö sieltä OP:lta edes puolelle työntekijöistä oikea työpöytä näyttöineen vai onko siellä mukaan laskettu niin säkkituolit kuin kahvilan pöydät.
Ruokalan pöydät (joita itse yleensä käytän) on ongelmallisia, kun ne pitäisi pystyä vapauttamaan ruokailijoille lounasaikaan. Kerrosten kahvihuoneetkin on silloin täynnä, joten mitään työpistettä ei välttämättä löydy.
Vessat voisi vielä ottaa tähän käyttöön. Siinä sitä yhdessätekemistä rouva Länsisalmelle kun teamsissa kuuluu vessaäänet taustalla.
On käynyt oikeasti mielessä! Vessakopissa olisi hyvä työrauha ja paljon parempi hengitysilma kuin puhelinkopissa.
Olen todistanut tällaista vessakoppipalaveria jo ajat sitten naspurikopista. En tiedä mitä muut linjoilla olivat loiskahduksista ja lorinasta, mutta taatusti kuului läpi.
Samoin, ja arvaa missä. Oikein!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova linjaus että pitää olla työpaikalla?? Tietenkin täytyy, niinhän me kaikki ollaan, ainakin pitäisi. Mitä tulisi jos leikkauslääkäri olisi puolet ajata kotona, sillaiko ne työt hoituisi? Jos ollan täissä, pitää olla paikalla eikä baarissa tai rannalla.
Rakenna itsellesi aikakone ja tule sieltä 1970-luvulta tänne 2020-luvulle.
Aijaa...eikä nykyisin enää leikkaushoitajat, muut sairaanhoitajat, palomiehet, poliisit, tai hammaslääkärit olekkaan työpaikoillaan? Teamsin kanssako ne työt hoitaa? En ole vielä sellaisessa käynytkään. Onko varkaat ja rikollisetkin nykyisin etäyhteydellä kii saatu, ja tulipaljona sammutettu! Kiinnostavaa. Sohvalla makoillaan ja tulia sammutetaan, tai roistoja otetaan kiinni. Etäyhteydellä vaan kommunikoidaan, "Ajappa suoraan poliisilaitokselle" Tai sammu tuli sammu tuli!! Helppoahan tuo kyllä on.
Onko niin vaikeaa ymmärtää, että töitä on erilaisia? Toisia voi tehdä etätöinä ja toisia ei. Tässä keskustellaan niistä töistä, joita voi tehdä etänä, mutta se ei sovi työnantajalle.
Tämä. Jostakin syystä etätyö hiertää tosi monen kenkää, vaikka se on ihan ammatinvalintakysymys. Ei kaikissa töissä ole myöskään viisinumeroista palkkaa, työsuhdeautoa, lounasetua, kattavaa työterveyttä tai liukuvaa työaikaa, mutta kun etätyö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tämä osuuspankkilaisten jankkaaminen on käynnissä?
Menisitte töihin.
Ai lauantaina? Nytkö ei riitä että on 50% työajasta toimistolla vaan pitää vapaa-ajallakin mennä töihin.
Kyllähän sä nyt yhden teamsin vetäiset tosta vain, sitähän teillä riittää
Ja kenenköhän kanssa? Kun kaikki on vapaalla.
No miten se poikkeaa, avaat läppäri, istut, nyökyttelet, hymyilet, juot kahvia muumimukista, korostaen mukia, hymyilet, ja lopuksi sanot hei hei.
Jaa että pitäis muumimuki lähtä ekana ostamaan. Miksi nyökyttelisin tai hymyilisin?
Esimerkiksi, olet empaattinen OPlainen, annat hyvän kuvan itsestäsi ja yhtiöstä, olet yhteistyöhaluinen ja ymmärrät asiakkaan tarpeet.... Ai, ei tullut sulle mieleen?
Kun siellä teamsissä ei ole ketään muita kuin minä näin lauantaina?
Olen ollut OP:lla töissä. Se Vallilan pyramidi on paikka, jossa todellakaan ei vahingossa innovoida vieraiden kanssa mitään. Siiloutunut, konservatiivinen henki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä asia on kääntynyt ihan vinksin vonksin ja tuntuu että tosissaan luullaan kaikkien jatkossa olevan toimistolla joka ikinen päivä yhtäaikaa? Eihän tämä muutos tarkoita kuin 10-11 lähipäivää/kk, eli jatkossakin saa etäillä puolet kuukaudesta! Viikossa on 5 työpäivää, eli varmasti tuo saadaan järjesteltyä niin ettei kaikki ole niinä samoina päivinä toimistolla.
Kuten tässäkin ketjussa on jo tullut ilmi, ko. putiikin pääkonttori on jo nyt täynnä, eikä mikään järjestely ei kyllä lisää työpisteitä sinne.
Ongelmahan on ylitsepääsemätön niillä joilla on tuntien matka ”lähi”töihin. Mutta se ilmeisesti oli sinun aivoillesi liian vaikea ymmärtää.
Uskallan väittää ettei käyttöaste varmana ole edes puolillaan maanantaisin ja perjantaisin. Kun porukka hajautetaan tasaisesti jokaiselle viikonpäivälle niin eiköhän ala paikat riittämään.
Arveletko siis. että henkilötasolla määrätään, minä päivänä pitää itse kunkin olla lähi ja milloin etä. Älä nyt unta nää.
En kyllä yhtään ihmettelisi, vaikka se olisi Hannakaisan seuraava veto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova linjaus että pitää olla työpaikalla?? Tietenkin täytyy, niinhän me kaikki ollaan, ainakin pitäisi. Mitä tulisi jos leikkauslääkäri olisi puolet ajata kotona, sillaiko ne työt hoituisi? Jos ollan täissä, pitää olla paikalla eikä baarissa tai rannalla.
Kova linjaus jos sut palkataan töihin Kuusamoon ja sitten linjataan että on oltava puolet ajasta hesassa alkaen huomisesta.
Ei sua kyllä ole palkattu töihin kuusamoon. Vilkases se sun työsopimus
Ei mua olekaan ja asunkin 10 min kävelymatkan päässä toimistolta kuten olen asunut jo yli 15 vuotta MUTTA tiimikaverini palkattiin etätyöhön viime vuonna ja nyt hän miettii esimiehemme kanssa että ottaako loparit vai keksitäänkö muu ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arveletko siis. että henkilötasolla määrätään, minä päivänä pitää itse kunkin olla lähi ja milloin etä. Älä nyt unta nää.
Ei henkilö, mutta tiimitasolla varmasti määriteltäneen päiviä pakollisiksi.
Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon takia siirryn itse myös 50% lähitöihin entisen 100% lähityön sijaan. Aion myös lähitöissä jatkossa keskittyä sosiaalisuuten enemmän kuin työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos tiimissä ei kukaan ole samassa kaupungissa tai edes maassa?
Kaikille pitää sitten varmaan olla kunnon työpiste. Eihän siinä ole järkeä että osa joutuu istumaan lounaspaikassa tai säkkituolissa käytävällä! Miten työkavereita ja ideoita syntyy jos kaikki eivät voi työskennellä lähekkäin toimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Odotettavissa logistinen haaste lokakuussa. OP Vallila on Suomen suurin toimisto/tehdas, jonne on mitoitettu tilat 5000 työntekijälle.
9500 työntekijää, 5000 paikat. Eihän tuo ole haaste:
vko1
ma-ke 1. puolisko toimistolla
to-pe 2. puolisko
vko2
ma-ke 2. puolisko toimistolla
to-pe 1. puolisko
vko3
ma-ke 1. puolisko toimistolla
jne.
Jako tehdään tottakai sitten järkevästi toimialueittain ja tiimeittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kova linjaus jos sut palkataan töihin Kuusamoon ja sitten linjataan että on oltava puolet ajasta hesassa alkaen huomisesta.
Ei mua olekaan ja asunkin 10 min kävelymatkan päässä toimistolta kuten olen asunut jo yli 15 vuotta MUTTA tiimikaverini palkattiin etätyöhön viime vuonna ja nyt hän miettii esimiehemme kanssa että ottaako loparit vai keksitäänkö muu ratkaisu.
Haittaa lähellä asuviakin, jos eivät enää mahdu toimistolle ja on pakko jäädä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyö ulkomailla kielletty, eli kyllä ovat samassa maassa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haittaa lähellä asuviakin, jos eivät enää mahdu toimistolle ja on pakko jäädä kotiin.
Ne jorka on aiemmin käyneet toimistolla lisäävät nyt vain sitä etätyöskentelyä.
Olishan se hauska lopputulema tässä että lähityö vähenisikin kun ne jotka ennen olivat 100% lähitöissä olisivatkin enää 50%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano se noille Baltian, Ruotsin sekä Intian työntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa ettet tiedä mitä firmoissa tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon takia siirryn itse myös 50% lähitöihin entisen 100% lähityön sijaan. Aion myös lähitöissä jatkossa keskittyä sosiaalisuuten enemmän kuin työntekoon.
Taas yksi etäloisija tuubansoittaja, trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.
Mitä sitten? Minulla on myös etätyöpäivinä oltava vähintään puolen tunnin ruokatauko, joka on omaa aikaa. Tietenkin syön silloin lounasta, pesen pyykkiä, täytän astianpesukoneen tai tyhjennän sen. Joskus saatan myös imuroida eteisen tai viedä lehdet ja pahvit keräykseen. Miksi minun pitäisi istua puoli tuntia toimettomana? Jos on edelliseltä päivältä jäänyt ruokaa, sen lämmitykseen mikrossa menee kokonaisuudessaan pari minuuttia ja syömiseen 10 minuuttia. Yleensä vähintään vartti jää vielä luppoaikaa.
On niin paljon kateellisia ihmisiä, jotka ei hyväksy sitä, että joku voi ruokatauollaan tehdä kotitöitä. Tämähän se on, kateus. Jos minä en voi niin, ei pidä kenenkään muunkaan voida tyhjentää tiskikonetta tai viedä roskia ruokatauolla. Alkakaa kateelliset yrittäjiksi, niin saatte päättää itse.
OP:n johto kateellinen työntekijöilleen?
Taitaa porukalla alkaa hiki nousemaan jo ajatuksesta, miten työpaikalla saa työpäivän kulumaan niin, että näyttää tehokkaalta, kun työmäärä on niin ohut, että ehtinyt pyykki/imurointi/ikkunan pesut, lasten haut ja pilateksesta ja muista harrastuksista puhumattakaan hoitamaan työn ohella. Miten päivän saa kulunaan aktiivisen näköisesti. No nyt on jo etukäteen juteltu, että kahvilla, lounaalla ja käytävillä saa ainakin puolet ajasta kulumaan. No, kyllähän se mietityttää selvästi.
Voihan siellä toimistollakin imuroida ja pestä ikkunoita jos saa tehtävänsä valmiiksi ennen työpäivän loppua.
Onko toimistolla luvassa istumapaikka? Miksi ei?