OP teki kovan linjauksen – läsnätöitä vähintään puolet työajasta, etälaiskurit hämmentyneitä
Uuden linjauksen mukaan OP Pohjolan keskusyhteisön työntekijöiden tulee jatkossa työskennellä vähintään puolet työajastaan lähityössä toimistolla. Muutos astuu voimaan 1. lokakuuta 2026.
Muutos koskee noin 9 500 henkilöä, joista suurin osa työskentelee Vallilassa Helsingissä. Heistä noin 1 300 on keskusyhteisön työnjohdon piirissä olevia vuokratyöntekijöitä.
Kommentit (680)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.
Sinullako ei ole lakisääteistä lounastaukoa etkä ikinä poistu työpisteeltäsi edes vessaan?
Mitä se sun pyykinpesuun tai kotitöihin vaikuttaa tollo. Mulla kahvitauko 10 min, ruokatauko 20 min. Hel vetin hyvä että nää puolisai kuttajat laitetaan takaisin tekemään töitä koko palkkansa edestä. Työpaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tämä osuuspankkilaisten jankkaaminen on käynnissä?
Menisitte töihin.
Ai lauantaina? Nytkö ei riitä että on 50% työajasta toimistolla vaan pitää vapaa-ajallakin mennä töihin.
Kyllähän sä nyt yhden teamsin vetäiset tosta vain, sitähän teillä riittää
Ja kenenköhän kanssa? Kun kaikki on vapaalla.
No miten se poikkeaa, avaat läppäri, istut, nyökyttelet, hymyilet, juot kahvia muumimukista, korostaen mukia, hymyilet, ja lopuksi sanot hei hei.
Jaa että pitäis muumimuki lähtä ekana ostamaan. Miksi nyökyttelisin tai hymyilisin?
Esimerkiksi, olet empaattinen OPlainen, annat hyvän kuvan itsestäsi ja yhtiöstä, olet yhteistyöhaluinen ja ymmärrät asiakkaan tarpeet.... Ai, ei tullut sulle mieleen?
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu työpaikan vieressä, mitäpä väliä sillä missä työt tekee. Toimistopäivinä laskutusaste ja kate työntekijästä tietysti on huonompi, kun yhteisöllisyys syö isomman osan työpäivästä, mutta enemmän mietin niitä ketkä ovat rakennuttaneet talon maakuntaan ja nyt se pitäisi myydä parissa kuukaudessa ja repiä lapset juuriltaan kaupunkiin.
Ei kait kukaan ole mennyt taloa rakentamaan yli 100 km päähän tekemättä työsopimusta johon on kirjattu täysi etätyö oikeus. Tämä nykyinen muutos oli täysin odotettavissa. Kukaan ei olettanut että poikkeustilanne jatkuu täältä ikuisuuteen.
Itselläni on työmatka 10min kävellen joten entisen 100% lähityön sijaan aion olla aamupäivän toimistolla ja lounaalle kävelen kotiin ja jään etätöihin. En tee sekuntiakaan ylimääräistä ettei vaan mene lähityöprosentti alle puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu työpaikan vieressä, mitäpä väliä sillä missä työt tekee. Toimistopäivinä laskutusaste ja kate työntekijästä tietysti on huonompi, kun yhteisöllisyys syö isomman osan työpäivästä, mutta enemmän mietin niitä ketkä ovat rakennuttaneet talon maakuntaan ja nyt se pitäisi myydä parissa kuukaudessa ja repiä lapset juuriltaan kaupunkiin.
Ei kait kukaan ole mennyt taloa rakentamaan yli 100 km päähän tekemättä työsopimusta johon on kirjattu täysi etätyö oikeus. Tämä nykyinen muutos oli täysin odotettavissa. Kukaan ei olettanut että poikkeustilanne jatkuu täältä ikuisuuteen.
Lähityö on poikkeustilanne joka alkoi joskus 1800-luvulla, sitä ennen ihmiset olivat töissä omissa pirteissään ja niiden lähistöllä pelloilla.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen 2000-luvun alku, kun olin töissä valtavassa toimistorakennuksessa. Meillä päätettiin jonkun konsultin päätelmien seurauksena, että toimitilojen käyttöä täytyy tehostaa. Voi jumalauta! Meille tuli iltavuorot. Toimistotiloista osa pantiin vuokralle toiselle yritykselle, eli tiloja pienennettiin, ja tämä konsultti oli keksinyt, että osa ihmisistä siirtyy iltavuoroon. Toimistossa! Ei ollut kyseessä kunnanvirasto, jossa tuo toimisi, vaan ihan yritys, ja voi pikkuisen olla hankala saada puhelimen päähän ketään klo 16 jälkeen. Minullakin saattoi olla kuukaudessa yksi viikko, jolloin toimistolla klo 13-20 tai 13-21. Toki sähköpostit lähtee, mutta entäs kun on pienikin ongelma tai kysymys jollekin, niin et saa illalla vastausta ja asia ei etene. Myöhemmin sitten Yt:t ratkaisi tämän haasteen, kun irtisanoivat väkeä ja ei enää tarvittu iltavuoroja. Samassa muutoksessa tuli muuten työpisteeseen kierto!!!! Siis älyttömin idea koskaan. Kuvitellaan nyt vaikka että olisi markkinointitiimi, myyntitiimi, kirjanpitotiimi ja jokin neljäs, vaikka luova tiimi, niin näiden tilat laitettiin kiertoon. Miksi? No siksi kun joku konsultti saa idean, että ihminen urautuu, jos se nököttää samalla työpisteellä. Viis siitä, että muuttoon jopa talon sisällä menee työaikaa. Ja viis siitä, että eri tiimeissä on eri määrä ihmisiä. Oho, eipä mahdukaan 30 työpistettä tilaan, jossa aiemmin on työskennellyt 10 henkilöä.
Kuulostan katkeralta, mutta mitä enemmän vuosia kuluu, sitä naurettavammalta ne touhut näyttää. Ettei vaan nämä OP:t ja Fennia nyt saisi päähänpistoja, kun työtilat ei riitä.
Jaa, että sellaista se pappa muisteloi, 2000-luvun alku.jepjep.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on työmatka 10min kävellen joten entisen 100% lähityön sijaan aion olla aamupäivän toimistolla ja lounaalle kävelen kotiin ja jään etätöihin. En tee sekuntiakaan ylimääräistä ettei vaan mene lähityöprosentti alle puoleen.
Kiitos, kun kerroit.
Meidän kahden hengen minitiimi on nyt linjannut minä olen etänä ma ja ti kun tiimikaveri on etänä ke, to ja pe. Seuraavalla viikolla sitten toisin päin. Kyllä lähityöstä on paljon hyötyä.
Johdon uusi linjaus. Työntekijöiden on tehtävä työnsä päällään seisten 50% ajasta.
Perusteluina aivojen lisääntynyt innovaatiokyky ja direktio-oikeus.
Parhaat ja korvaamattomimmat ei tule jatkossakaan konttorille, huonoimmat tulee. Sitten OP alkaa irtisanoa hyviä työntekijöitä, jotka ei noudata ohjeita. 😂😂😂 Onnea matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö tämä osuuspankkilaisten jankkaaminen on käynnissä?
Menisitte töihin.
Ai lauantaina? Nytkö ei riitä että on 50% työajasta toimistolla vaan pitää vapaa-ajallakin mennä töihin.
Kyllähän sä nyt yhden teamsin vetäiset tosta vain, sitähän teillä riittää
Ja kenenköhän kanssa? Kun kaikki on vapaalla.
No miten se poikkeaa, avaat läppäri, istut, nyökyttelet, hymyilet, juot kahvia muumimukista, korostaen mukia, hymyilet, ja lopuksi sanot hei hei.
Jaa että pitäis muumimuki lähtä ekana ostamaan. Miksi nyökyttelisin tai hymyilisin?
Pomo tykkää, kun näytät tyytyväiseltä ja muumimuki korostaa kivaa luonnettasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kummaa erakkojen puuhaa tuo lähityövastaisuus on ? Olen toimihenkilö teollisuudessa ja tietysti ollaan tehtaalla läsnä, missä tuotantokin tapahtuu. Ja olen mielelläni, koska meillä on rento ja mukava työporukka ja hyvä ilmapiiri. Huumori kukkii ja päivittäin nauretaan ääneen monta kertaa. Se tekee ihmiselle hyvää! Jos kököttäisin kotona surkeana yksin, enpä nauraisi päivisin.
Eli et tajua että joissain töissä lähityöstä ei ole hyötyä.
Itse joudun kulkemaan lähi"töihin" pakotetusti puolet työajasta. Kun olen lähi"töissä" en tee mitään muuta kuin istun kahviossa odottamassa että olen viettänyt 4h toimistolla. Sitten ajan kotiin jossa voin tehdä oikeita töitä sen lopun työajan.
Ja miksikö en tee toimistolla töitä? Koska en voi. Siellä minulla ei ole paikkaa jossa voisin olla teamsissa ja yhtä aikaa käsitellä luotettavasti dataa. Ilman paikkaa teamsin käyttäminen on mahdotonta älämölön takia ja datan käsittely luotettavasti ei onnistu toimiston surkean verkon takia. Entä miksi käyttäisin teamsin enkä menisi f2f juttelemaan kollegoille? No koska minun tiimistäni ei täällä ole muita ja sisäiset asiakkaat ovat kaikki muilla toimistoilla.
Olisko aika jutella esimiehen kanssa? Kuinka kauan tuosta asiasta olet jättänyt kertomatta? Otatko mitään vastuuta itse tästä tilanteesta? Tai sitten tämä oli täyttä tuubaa
Vierailija kirjoitti:
Mitä kummaa erakkojen puuhaa tuo lähityövastaisuus on ? Olen toimihenkilö teollisuudessa ja tietysti ollaan tehtaalla läsnä, missä tuotantokin tapahtuu. Ja olen mielelläni, koska meillä on rento ja mukava työporukka ja hyvä ilmapiiri. Huumori kukkii ja päivittäin nauretaan ääneen monta kertaa. Se tekee ihmiselle hyvää! Jos kököttäisin kotona surkeana yksin, enpä nauraisi päivisin.
Varmasti kivaa, jos ketään ei kiusata eikä työyhteisöön sitoutuneita ihmisiä missään vaiheessa potkita ulos tuotannollisista syistä. Valitettavasti aina ei ole noin hyvin. Etätyö vähentää työpaikkakiusaamista ja lieventää mahdollisen irtisanomisen aiheuttamia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli et tajua että joissain töissä lähityöstä ei ole hyötyä.
Itse joudun kulkemaan lähi"töihin" pakotetusti puolet työajasta. Kun olen lähi"töissä" en tee mitään muuta kuin istun kahviossa odottamassa että olen viettänyt 4h toimistolla. Sitten ajan kotiin jossa voin tehdä oikeita töitä sen lopun työajan.
Ja miksikö en tee toimistolla töitä? Koska en voi. Siellä minulla ei ole paikkaa jossa voisin olla teamsissa ja yhtä aikaa käsitellä luotettavasti dataa. Ilman paikkaa teamsin käyttäminen on mahdotonta älämölön takia ja datan käsittely luotettavasti ei onnistu toimiston surkean verkon takia. Entä miksi käyttäisin teamsin enkä menisi f2f juttelemaan kollegoille? No koska minun tiimistäni ei täällä ole muita ja sisäiset asiakkaat ovat kaikki muilla toimistoilla.
Olisko aika jutella esimiehen kanssa? Kuinka kauan tuosta asiasta olet jättänyt kertomatta? Otatko mitään vastuuta itse tästä tilanteesta? Tai sitten tämä oli täyttä tuubaa
Ja miksi luulet etten ole tästä sanonut sen miljoona kertaa?
Kova linjaus että pitää olla työpaikalla?? Tietenkin täytyy, niinhän me kaikki ollaan, ainakin pitäisi. Mitä tulisi jos leikkauslääkäri olisi puolet ajata kotona, sillaiko ne työt hoituisi? Jos ollan täissä, pitää olla paikalla eikä baarissa tai rannalla.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja määrää.
Auktoriteettiuskovaisuus ei tee autuaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Parhaat ja korvaamattomimmat ei tule jatkossakaan konttorille, huonoimmat tulee. Sitten OP alkaa irtisanoa hyviä työntekijöitä, jotka ei noudata ohjeita. 😂😂😂 Onnea matkaan.
Hyville annetaankin erivapauksia, pyykkärit, tiskarit ja zumbaajat konttorille, ja sitten laiskimmat yt kautta sinne kotikoloon.
Vierailija kirjoitti:
Kova linjaus että pitää olla työpaikalla?? Tietenkin täytyy, niinhän me kaikki ollaan, ainakin pitäisi. Mitä tulisi jos leikkauslääkäri olisi puolet ajata kotona, sillaiko ne työt hoituisi? Jos ollan täissä, pitää olla paikalla eikä baarissa tai rannalla.
Rakenna itsellesi aikakone ja tule sieltä 1970-luvulta tänne 2020-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ei nyt riitä empatia näille joiden mielestä on ihmisoikeusloukkaus joutua matkustamaan työhön työpaikalle. Itse pitäisin kyllä työpaikastani kiinni tänä tekoälyn nousukautena, mutta you do you.
Tekoälyn tullessa tuollaiset pomot jotka eivät ymmärrä tekemisestä mitään, vaan osaavat ainoastaan seurata istumista, ovat vaarallisimpia. Vaikka olisit kuinka hyvä sinut voidaan heittää pihalle. En kyllä vielä tässä vaiheessa rupea nuolemaan persettä työkseni. Tuo on ehkä viimeinen temppu, ennen nälkäkuolemaa.