OP teki kovan linjauksen – läsnätöitä vähintään puolet työajasta, etälaiskurit hämmentyneitä
Uuden linjauksen mukaan OP Pohjolan keskusyhteisön työntekijöiden tulee jatkossa työskennellä vähintään puolet työajastaan lähityössä toimistolla. Muutos astuu voimaan 1. lokakuuta 2026.
Muutos koskee noin 9 500 henkilöä, joista suurin osa työskentelee Vallilassa Helsingissä. Heistä noin 1 300 on keskusyhteisön työnjohdon piirissä olevia vuokratyöntekijöitä.
Kommentit (697)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taustalla on se, että OP Pohjola oli rekrytoinut kauempana (muualla kuin pääkaupunkiseudulla) asuvia työntekijöitä etätyö-mahdollisuudella.
Ja ainakin Hesarin jutussa sanottiin, että niitä työntekijöitä, joilla tulee nyt yli 100km työmatka per suunta, on 1500. HR-ihmisen mielestä "pieni vähemmistö", ihan vain perusmatematiikalla noin kuudesosa niistä, joita asia koskee.
Sitten pitää muuttaa. Niin työttömillekin sanotaan, että työn perässä pitää muuttaa.
No tyhmempikin ymmärtää ettei se käy noin vain kun on talo ja perhe ja esim vanhat vanhemmat asuinpaikkakunnalla.
Työttömällekin tuon on käytävä. Suurimmalla osalla työttömistä on oma talo, puoliso, kouluikäiset lapset ja iäkkäät vanhemmat vastuullaan.
Samoin kuin sen on sovittava, että työpaikkaa johon vaaditaan auto pitää hakea, vaikkei sinulla olisi ajokorttiakaan.Ei pidä paikkaansa. Satojen kilometrien päähän ei tarvitse muuttaa eikä autoa omistaa.
Ei, mutta silloin saa pelkän 595 yleistuen. Kyllä kuka tahansa voi irtisanoutua töistä, jos ei halua muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä asia on kääntynyt ihan vinksin vonksin ja tuntuu että tosissaan luullaan kaikkien jatkossa olevan toimistolla joka ikinen päivä yhtäaikaa? Eihän tämä muutos tarkoita kuin 10-11 lähipäivää/kk, eli jatkossakin saa etäillä puolet kuukaudesta! Viikossa on 5 työpäivää, eli varmasti tuo saadaan järjesteltyä niin ettei kaikki ole niinä samoina päivinä toimistolla.
Kuten tässäkin ketjussa on jo tullut ilmi, ko. putiikin pääkonttori on jo nyt täynnä, eikä mikään järjestely ei kyllä lisää työpisteitä sinne.
Ongelmahan on ylitsepääsemätön niillä joilla on tuntien matka ”lähi”töihin. Mutta se ilmeisesti oli sinun aivoillesi liian vaikea ymmärtää.
Uskallan väittää ettei käyttöaste varmana ole edes puolillaan maanantaisin ja perjantaisin. Kun porukka hajautetaan tasaisesti jokaiselle viikonpäivälle niin eiköhän ala paikat riittämään.
Useimmissa yrityksissä oikeita työpisteitä on vähennetty todella paljon. Osa on korvattu joillakin säkkituolleilla ja vastaavilla, jotka eivät sovi työntekoon, korkeintaan hr:n omiin ideointipalavereihin. Ohjelmistokehittäjät tarvitsevat ison näytön, koska käytetyt työkalut on tarkoitettu käytettäväksi sellaisen kanssa eikä jonkun 14-15 tuuman läppärin kanssa.
Joten löytyykö sieltä OP:lta edes puolelle työntekijöistä oikea työpöytä näyttöineen vai onko siellä mukaan laskettu niin säkkituolit kuin kahvilan pöydät.
Ruokalan pöydät (joita itse yleensä käytän) on ongelmallisia, kun ne pitäisi pystyä vapauttamaan ruokailijoille lounasaikaan. Kerrosten kahvihuoneetkin on silloin täynnä, joten mitään työpistettä ei välttämättä löydy.
Ergonomialla ei siis ole mitään väliä, jos ruokalan pöytiä pidetään työpöytinä. Tämä kuvastaa hyvin sitä, miten vähän yritysten höpinällä työhyvinvoinnista on todellisuus pohjaa. Itse olen sen verran lyhyt, että tavallisella pöydällä hartiat ja niska menevät jumiin. Sen vuoksi kotona on n. 10 senttiä normaalia matalampi työpöytä.
Nimenomaan eilisessä Fennian lähityöpakkoa koskevassa uutisessa joku pomo kehui, miten paikallaolo parantaa työhyvinvointia. Juu juu, huonot työpisteet, työmatkan kituuttaminen ruuhkissa, lyhyemmät yöunet, lisääntynyt sairastavuus, rauhaton työympäristö ja mitä näitä nyt on, kyllä parantaa heittämällä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.
Mitä sitten? Minulla on myös etätyöpäivinä oltava vähintään puolen tunnin ruokatauko, joka on omaa aikaa. Tietenkin syön silloin lounasta, pesen pyykkiä, täytän astianpesukoneen tai tyhjennän sen. Joskus saatan myös imuroida eteisen tai viedä lehdet ja pahvit keräykseen. Miksi minun pitäisi istua puoli tuntia toimettomana? Jos on edelliseltä päivältä jäänyt ruokaa, sen lämmitykseen mikrossa menee kokonaisuudessaan pari minuuttia ja syömiseen 10 minuuttia. Yleensä vähintään vartti jää vielä luppoaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpäs. 9.500 henkilöä ja työmatka on sanotaanko varovasti tunnin päivässä. Jokainen pääkaupunkiseudulla työskennellyt tietää, että puoli tuntia aamuin illoin on alakanttiin laskettu. Kun jokainen näistä 9.500 henkilöstä käy lähityössä sanotaan jälleen varovasti vaikka 10 päivää kuukaudessa, se on 95.000 tuntia kulkuvälineessä istumista joka kuukausi. Siihen haaskataan siis yli 2.500 työviikkoa joka kuukausi - mitä kaikkea muuta sillä ajalla voisikaan tehdä? Ja kuinka paljon tämä 95.000 tuntia kulkuvälineissä tuottaa saastetta ilmakehään?
Tämä on varmaan sitä OP:n vihreää siirtymää. Mitä ne OP:n arvot taas olikaan?Joku siellä työssä oleva voisi kommentoida tätä.
Valtaosa tulee töihin julkisilla kulkupeleillä, jotka on pk-seudulla erinomaiset. Tuonne kulkee metrolla, bussilla, ratikalla ja kevyellä liikenteellä. Junalla tulee moni pitkämatkalainen. Nuo kaikki kulkee nykyisin sähköllä, eli päästöt on ihan olemattomat. Työmatkoihin käytetty aika ei ole tietenkään millään tavalla pois työajasta, eikä sen arviointi että "mihin muuhun sen ajan voisi käyttää" tietenkään liity millään tavalla siihen työntekoon tai ole muutenkaan työnantajan ongelma.
Siitä tulee työnantajan ongelma siinä vaiheessa, kun työntekijä ei enää jousta eikä tee lisä- tai ylitöitä, koska pitää ehtiä junaan, jotta on kotona ennen yötä. Siitä tulee työnantajan ongelma myös siinä vaiheessa, kun työntekijä ei jaksa työmatkojen kanssa yli 12-tuntisiksi venyviä päiviä ja jää viikkojen tai kuukausien sairaslomalle.
Jos haluaa pitää työpaikkansa on pakko suostua lähitöihin, jos työnantaja niin vaatii. Uusi omakotitalo myyntiin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Pakko suostua, jos haluaa omaisuutensa säilyttää. Hallitus leikkasi tuet omistusasunnossa olevilta. Työttömäksi ei ole varaa jäädä monellakaan.
Jos palkka hupenee satojen kilometrien matkoihin ja/tai kakkosasunnon vuokraan, niin aika lailla se ja sama lopputulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taustalla on se, että OP Pohjola oli rekrytoinut kauempana (muualla kuin pääkaupunkiseudulla) asuvia työntekijöitä etätyö-mahdollisuudella.
Ja ainakin Hesarin jutussa sanottiin, että niitä työntekijöitä, joilla tulee nyt yli 100km työmatka per suunta, on 1500. HR-ihmisen mielestä "pieni vähemmistö", ihan vain perusmatematiikalla noin kuudesosa niistä, joita asia koskee.
Sitten pitää muuttaa. Niin työttömillekin sanotaan, että työn perässä pitää muuttaa.
No tyhmempikin ymmärtää ettei se käy noin vain kun on talo ja perhe ja esim vanhat vanhemmat asuinpaikkakunnalla.
Työttömällekin tuon on käytävä. Suurimmalla osalla työttömistä on oma talo, puoliso, kouluikäiset lapset ja iäkkäät vanhemmat vastuullaan.
Samoin kuin sen on sovittava, että työpaikkaa johon vaaditaan auto pitää hakea, vaikkei sinulla olisi ajokorttiakaan.Ei pidä paikkaansa. Satojen kilometrien päähän ei tarvitse muuttaa eikä autoa omistaa.
Ei, mutta silloin saa pelkän 595 yleistuen. Kyllä kuka tahansa voi irtisanoutua töistä, jos ei halua muuttaa.
Saa ansiosidonnaisen, jos kuuluu kassaan tai YTK:hon. Googleta työssäkäyntialue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen iloinen jos etätyöt vähenevät, koska en itse pysty tekemään töitäni etänä.
Miksi? Oletko ihan vaan ilkeä ihminen?
En oikein tiedä.
Se vaan ilahduttaa minua kun itse en saa tehdä töitä kotoa vaan joudun ajamaan töihin.
Miksi muiden pitäisi saada tehdä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että työnantaja haluaa työntekijänsä toimistolle. Kummasti tutut, jotka ovat kotona etätöissä, ehtivät päivän aikana pestä pyykkiä ja tehdä muita kotitöitä. Minä en ehdi! Ai niin, en ole etätöissä. Kotityöt odottavat iltaan.
Mitä sitten? Minulla on myös etätyöpäivinä oltava vähintään puolen tunnin ruokatauko, joka on omaa aikaa. Tietenkin syön silloin lounasta, pesen pyykkiä, täytän astianpesukoneen tai tyhjennän sen. Joskus saatan myös imuroida eteisen tai viedä lehdet ja pahvit keräykseen. Miksi minun pitäisi istua puoli tuntia toimettomana? Jos on edelliseltä päivältä jäänyt ruokaa, sen lämmitykseen mikrossa menee kokonaisuudessaan pari minuuttia ja syömiseen 10 minuuttia. Yleensä vähintään vartti jää vielä luppoaikaa.
Sama.
Toimistolla sama aika menee kahvitteluun, jutteluun ja lounaaseen. Kotona syön 10 minuutissa läppärin äärellä. Kyllä silloin voi paussilla pyörittää pyykkiä ja tiskiä🤷🏽
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa ansiosidonnaisen, jos kuuluu kassaan tai YTK:hon. Googleta työssäkäyntialue.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen ja pidensi keräysajan 12 kuukauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen iloinen jos etätyöt vähenevät, koska en itse pysty tekemään töitäni etänä.
Miksi? Oletko ihan vaan ilkeä ihminen?
En oikein tiedä.
Se vaan ilahduttaa minua kun itse en saa tehdä töitä kotoa vaan joudun ajamaan töihin.
Miksi muiden pitäisi saada tehdä kotona.
Kyllä sun elämä on raskasta jos muiden elämiä mietit.
Ansiosidonnaisen veroprosentti on isompi kuin saman suuruisen palkan, koska ei saa vähennyksiä esim. työtulovähennystä.
Hallitus poisti ansiosidonnaisesta lapsikorotukset ja teki kaksi porrastusta.
Tuo on niin väärin, että ensin OP haalii osaajia ympäri Suomen, lupaillaan etätyömahdolisuus ja sitten yhtäkkiä säännöt muutetaan. Olisiko se perheenäiti Titta Rovaniemeltä koskaan hakenut OP:lle Helsingin Vallilaan, jos olisi tiennyt, että nyt joutuu lähiöihin?
Itse olen ammatillinen opettaja ja myös entinen kouluttaja. Kun meillä oli lapset pieniä, otin vastaan työn, jossa matkustin 2-3 päivää viikossa. Se oli minulle täysin selvä homma, että jos olisi ollut yhtään enemmän matkustamista pois kotoa, en olisi edes lähtenyt siihen työhön. Työnantaja ymmärsi tämän hyvin, eikä tullut mitään riitoja siitä asiasta. Minä taas olin hyvinkin joustava. Sanoin, että voin tehdä vaikka miten pitkää työpäivää, kun olen poissa kotoa, eikä haittaa, vaikka työnantajan maksama majoitus ei olisi edes koulutustilojen vieressä, esimerkiksi Vaasassa kävi pari kertaa juuri näin, että majoitus oli Seinäjoella asti. Se oli ihan ok. Aamulla aikaisin kahdeksaksi Vaasaan, ja joskus ajoin yötä myöten etelästä omalla autolla, ja kouluttaminen loppui klo 16 ja sitten 80 km päähän hotellille. Ja seuraavana päivänä toinen koulutuspäivä Vaasassa, Messut tietysti oli vähän erilaisia, kun monesti joutui menemään aamuyöllä omalla autolla tavaroiden kanssa ja sitten pöydän laitto ja messupäivä ja iltaisin vielä verkostoitumista ja iltatapahtumat. Toisaalta oli ne mukaviakin, vaikkakin raskaita reissuja. Laivoihin messut ja koulutukset oli kyllä suorastaan luksusta siihen verrattuna, inhimilliset työajat, valmis ruoka, oma hytti muutaman askeleen päässä. Ja perheen kanssa oli hyvin usein näiden reissujen jälkeen vapaata, tai pelkkää etätyötä muutama päivä.
Jotenkin ei nyt riitä empatia näille joiden mielestä on ihmisoikeusloukkaus joutua matkustamaan työhön työpaikalle. Itse pitäisin kyllä työpaikastani kiinni tänä tekoälyn nousukautena, mutta you do you.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On niin paljon kateellisia ihmisiä, jotka ei hyväksy sitä, että joku voi ruokatauollaan tehdä kotitöitä. Tämähän se on, kateus. Jos minä en voi niin, ei pidä kenenkään muunkaan voida tyhjentää tiskikonetta tai viedä roskia ruokatauolla. Alkakaa kateelliset yrittäjiksi, niin saatte päättää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietitäänpäs. 9.500 henkilöä ja työmatka on sanotaanko varovasti tunnin päivässä. Jokainen pääkaupunkiseudulla työskennellyt tietää, että puoli tuntia aamuin illoin on alakanttiin laskettu. Kun jokainen näistä 9.500 henkilöstä käy lähityössä sanotaan jälleen varovasti vaikka 10 päivää kuukaudessa, se on 95.000 tuntia kulkuvälineessä istumista joka kuukausi. Siihen haaskataan siis yli 2.500 työviikkoa joka kuukausi - mitä kaikkea muuta sillä ajalla voisikaan tehdä? Ja kuinka paljon tämä 95.000 tuntia kulkuvälineissä tuottaa saastetta ilmakehään?
Tämä on varmaan sitä OP:n vihreää siirtymää. Mitä ne OP:n arvot taas olikaan?Joku siellä työssä oleva voisi kommentoida tätä.
Valtaosa tulee töihin julkisilla kulkupeleillä, jotka on pk-seudulla erinomaiset. Tuonne kulkee metrolla, bussilla, ratikalla ja kevyellä liikenteellä. Junalla tulee moni pitkämatkalainen. Nuo kaikki kulkee nykyisin sähköllä, eli päästöt on ihan olemattomat. Työmatkoihin käytetty aika ei ole tietenkään millään tavalla pois työajasta, eikä sen arviointi että "mihin muuhun sen ajan voisi käyttää" tietenkään liity millään tavalla siihen työntekoon tai ole muutenkaan työnantajan ongelma.
Toivottavasti HSL lisää aamubusseja. Nykyisiin ei saa kuin seisomapaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä asia on kääntynyt ihan vinksin vonksin ja tuntuu että tosissaan luullaan kaikkien jatkossa olevan toimistolla joka ikinen päivä yhtäaikaa? Eihän tämä muutos tarkoita kuin 10-11 lähipäivää/kk, eli jatkossakin saa etäillä puolet kuukaudesta! Viikossa on 5 työpäivää, eli varmasti tuo saadaan järjesteltyä niin ettei kaikki ole niinä samoina päivinä toimistolla.
Kuten tässäkin ketjussa on jo tullut ilmi, ko. putiikin pääkonttori on jo nyt täynnä, eikä mikään järjestely ei kyllä lisää työpisteitä sinne.
Ongelmahan on ylitsepääsemätön niillä joilla on tuntien matka ”lähi”töihin. Mutta se ilmeisesti oli sinun aivoillesi liian vaikea ymmärtää.
Uskallan väittää ettei käyttöaste varmana ole edes puolillaan maanantaisin ja perjantaisin. Kun porukka hajautetaan tasaisesti jokaiselle viikonpäivälle niin eiköhän ala paikat riittämään.
Useimmissa yrityksissä oikeita työpisteitä on vähennetty todella paljon. Osa on korvattu joillakin säkkituolleilla ja vastaavilla, jotka eivät sovi työntekoon, korkeintaan hr:n omiin ideointipalavereihin. Ohjelmistokehittäjät tarvitsevat ison näytön, koska käytetyt työkalut on tarkoitettu käytettäväksi sellaisen kanssa eikä jonkun 14-15 tuuman läppärin kanssa.
Joten löytyykö sieltä OP:lta edes puolelle työntekijöistä oikea työpöytä näyttöineen vai onko siellä mukaan laskettu niin säkkituolit kuin kahvilan pöydät.
Ruokalan pöydät (joita itse yleensä käytän) on ongelmallisia, kun ne pitäisi pystyä vapauttamaan ruokailijoille lounasaikaan. Kerrosten kahvihuoneetkin on silloin täynnä, joten mitään työpistettä ei välttämättä löydy.
Vessat voisi vielä ottaa tähän käyttöön. Siinä sitä yhdessätekemistä rouva Länsisalmelle kun teamsissa kuuluu vessaäänet taustalla.
On käynyt oikeasti mielessä! Vessakopissa olisi hyvä työrauha ja paljon parempi hengitysilma kuin puhelinkopissa.
Olen todistanut tällaista vessakoppipalaveria jo ajat sitten naspurikopista. En tiedä mitä muut linjoilla olivat loiskahduksista ja lorinasta, mutta taatusti kuului läpi.
Jep. Puolisoni työpaikalla on vuokrattu kolme kokonaista kerrosta ulkopuolisille, joten siitä voinee päätellä, minkä verran työtilaa on jäljellä. Toki väkikin on toistuvissa yyteissä vähentynyt mutta ei likimainkaan samassa suhteessa.