Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvä työpaikka ei enää riitä. Jopa 57 % on hakenut muualle. Linkki. Mistä tämä kertoo?

Vierailija
10.09.2026 |

https://www.verkkouutiset.fi/a/hyva-tyopaikka-ei-enaa-riita-jopa-57-pro…

Mistä mielestänne kertoo se, että ihmiset hakevat hyvistäkin työpaikoista muualle?

Ennen lähes kaikki olivat samassa työpaikassa koko ikänsä (ehkä uran ihan alkuvaihetta lukuun ottamatta). 

Ihmiset saattoivat nousta ylempiin asemiin siellä omassa työpaikassaan tai sitten ei. Yleensä ei haettu muualle. 

Ihan muutama esimerkki: Mun isä ja sedät oli lakimiehiä ja heillä oli koko työura samassa paikassa. Olivat siis toki eri työpaikoissa keskenäön. Nousivat korkeisiin asemiin. Yksi tuttu oli postinjakaja. Hän jakoi samaa jakopiiriä 40 vuotta! Tunnen tällaisia vaikka kuinka paljon menneniltä ajoilta.

Mikä saa nykyään ihmiset hakeutumaan hyvistä työpaikoista uusiin tai hommaamaan uuden puolison vanhan ihan ok-puolison tilalle, muuttamaan paikasta aika usein. 

Mistä johtuu tämä levottomuus. Ennen yleensä työura tehtiin samassa paikassa. 

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoho näyttää aina vihreämmältä aidan toisella puolella. Kun on siellä hyvässä työpaikassa, ei aina tajua että se työpaikka on hyvä. Jos vaihtaa huonompaan, niin ymmärrys kasvaa. 
Joskus siellä hyvässä työpaikassa voi olla jotain joka rassaa, huono työilmapiiri, henkilökemiat huonot, ei etenemismahdollisuuksia, palkkakuoppa tai työ voi olla tylsää. Etsitään jotain parannusta.

Vierailija
2/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekee ihmisistä yleisesti levottomia ja vaihtelunhaluisia. Yhtä hyvä vaihdetaan toiseen yhtä hyvään. Onko se tämä näyttöjen välke (kuvainnollisessa mielessä). Siis netissä on nopeaa tehdä vaikka mitä, koko ajan kaikkea uutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamusta työnantajiin ei enää ole. Ex-työkaveri opetti minulle nyt työttömälle entiselle työpaikka uskolliselle, että työpaikkaa kannattaa vaihtaa viimeistään seitsemän vuotta samassa firmassa oltuaan.

Itse vietin 13 vuotta samassa firmassa, kahdessa eri työssä. Kolmas työpaikka kestikin enää viisi vuotta. Alkaa kengän kuva takalistossa olla tutumpi kuin töihin kutsuminen.

Vierailija
4/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se hyvä työpaikka ei ole niin hyvä. Onko työ puuduttavan tylsää ja onko työyhteisössä ihmissuhteet rasittavia eivätkä virkistäviä?

Vierailija
5/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoho näyttää aina vihreämmältä aidan toisella puolella. Kun on siellä hyvässä työpaikassa, ei aina tajua että se työpaikka on hyvä. Jos vaihtaa huonompaan, niin ymmärrys kasvaa. 
Joskus siellä hyvässä työpaikassa voi olla jotain joka rassaa, huono työilmapiiri, henkilökemiat huonot, ei etenemismahdollisuuksia, palkkakuoppa tai työ voi olla tylsää. Etsitään jotain parannusta.

Joo, ruoho voi näyttää vihreämmältä aidan toisella puolella. Esim parisuhdeleireillä olen tajunnut, että kaikissa parisuhteissa on ongelmia. Vaihtaminen ei ole järkevää, paitsi jos puoliso pettää, lyö tai juo.

Vierailija
6/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itse it-alalla työuraa tehneenä voin omasta puolesta sanoa, että samaan työhön leipääntyy ja helpoin tapa nostaa palkkaa, on vaihtaa firmaa.

Vierailija
7/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa työpaikassa omistajan vaihdokset, jatkuvat yyteet yms. luo painetta vaihtaa työpaikkaa. Jatkuva uudistaminen ja tehostus. Olin kerran yhdessä firman isossa, määräajoin toistuvassa tiedotustilaisuudessa. Kerrottiin samaan hengenvetoon hyvästä tuloksesta ja työaikaresurssien kiristyksestä. Yksi kollega, jota emme pitäneet välkkynä, kysyi johdon edustajalta, eikö resursseja voisi välillä palauttaa ennalleen, isommiksi. Kaikki ajattelimme, että tuo ei ymmärrä pelin henkeä! Tietysti pitää rationalisoida! Kotona tajusin, että tyyppi oli meistä sinoa, joka todella ymmärsi asiat. Ollaan jo niin aivopestyjä, että vaihdetaan mykkänä työpaikkoja, mutta ei osata nähdä, että vanhassa työssä voisi joskus ääneen kertoa, missä mättää.

Vierailija
8/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön. Kyllästyminen ei haittaisi minua lainkaan. Palkan saaminen on se oleellisin asia. 

En käsitä, miten joku kyllästyy työhönsä ja mitä väliä, vaikka kyllästyy, jos palkka on hyvä. 

Esim 150 vuotta sitten useimmat viljeli maata koko ikänsä tai tekivät samaa käsityöläisammattia koko ikänsä. Varmaan kyllästytti montaa vaikka herätä joka aamu lehmiä lypsämään, mutta elanto oli tienattava. 

Mielestäni työpaikka ei ole mikään viihtymispaikka tai itsensä toteuttamispaikka. Se on työtä, josta saa rahaa. 

Vierailija
9/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työpaikassa on tapahtumassa suuren joukon useamman vuosikymmen työuran samassa paikassa tehneiden "kyllästyminen" eli heidät ollaan pistämässä ulos palveluiden ulkoistamisen vuoksi, vaikkei sillä saada aikaan säästöjä. Moni on jo lähellä eläkeikää eli tuskinpa työllistyy.

Mistä löytyisi uskollinen työnantaja?

Vierailija
10/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni aiemminkaan teki työuraansa yhdessä ja samassa paikassa?

Vierailija
11/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa palkkakehitystä niin melkein aina on pakko vaihtaa työpaikkaa sen saadakseen. Ei nykytyönantajat nosta kuin TESin minimit.

Vierailija
12/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä ettei työnantajapuoli ole nykyään mitenkään sitoutunut tarjoamaan vakaata työympäristöä. Kun YT:t tai vastaavat saattaa olla jatkuvasti nurkan takana, niin hölmöhän se joka ei uutta jatkuvasti hae.

Vierailija
13/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvää ja "hyvää". Kumpaa tarkoitit?

Vierailija
14/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat ahneempia, vaihtamalla työnantajaa tasaisin välein saa paremmin palkkaa.

Vierailija
15/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat ahneempia, vaihtamalla työnantajaa tasaisin välein saa paremmin palkkaa.

Työnantajahan se tässä ahne on kun ei tarjoa markkinapalkkaa - se sitten haetaan muualta.

Vierailija
16/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan rohkeampia nykyään, eikä pelokkaita varmistelijoita.

Työpaikan vaihto on myös se millä nimenomaa edetään positioissa ja palkkaluokissa jos sellainen kiinnostaa.

Vierailija
17/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa ei saa korotettu, jossei vaihda. Sama kuin puhelinliittymissä, vain uusia asiakkaita houkutellaan. 

Työ on raskasta ja surkeaa kaikkialla, mutta uutuudenviehätyksellä jaksaa. Itse lopetin juuri surkean esihenkilön vuoksi, jaksaa olla muutaman vuoden mukava mutta sen jälkeen alkaa tiuskimaan ja mikromanageroimaan, ja purkamaan huonoja päiviään alaisiinsa. Osa työntekijöistä tottuu siihen, itse jaksoin joitakin kuukausia.

Vierailija
18/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja pitää minua resurssina/hyödykkeenä ja minä työnantajaa. Sitoutumista ei voi olla jos se ei ole molemminpuolista 

Vierailija
19/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni aiemminkaan teki työuraansa yhdessä ja samassa paikassa?

Käytännössä oma isä, olin jo muutaman sekunnin astua samaan ansaan, Onneksi faija pakotti opiskelemaan. Eihän isä elämäänsä tehtaalla lopettanut, vaan eläkeputkeen laitettiin pari vuotta ennen eläkeikää.

Vierailija
20/36 |
10.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein se levottomuus johtuu työnantajasta. Ei voi olla levollinen kun ei ole tietoa onko tulevaisuutta 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan