Autismidiagnosointi mennyt överiksi?
Laitoinpa mahdollisimman neutraalin otsikon.
Mutta siis, onko teistäkin tuo autismi-tms diagnosointi mennyt överiksi? Ittellä sitä epäiltiin ollessani lapsi 2010-luvulla mm. koska olen ujo ja tyypit kiusasivat mua! Ja ei mikään naapurin Maija tai Matti vaan ihan koulutuksen käynyt lastenneurologi tms (ammattinimikkeistä olen pihalla, sori!) Ja omassa suvussa jos kaikki tutkittais, varmaan 99% sais sen diagnosin. Vaan ei tietääkseni kukaan ole saanut. Ja nykyisin enemmän kuulee et on "AUDHD"/"AUDD" (Autismi+Adhd/Add).
Ja epäiltiinpä mulla fragilex-syndromaakin ( olen nainen). Testejä ei tehneet koska sen nyt tajusi ettei sitä ole jo varmaan pikkulapsikin. Mutta tämähän ei nyt liity otsikoitavaan aiheeseen vaan se että onko diagnosoinnit teistä mennyt överiksi?
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis... Ootko sä ap jotenkin suolainen siitä että sä et ole autisti ja kiukuttelet kun muut diagnosoidaan "liian helpolla"? Mä en nyt ymmärrä sun avausta ihan?
Sanot että suvussa 99% varmaan on, silti kukaan ei näköjään oikeasti ole? Onko sulla jotenkin olo että oot jäänyt jostain paitsi?
Minuakin ihmetyttää miksi monia ärsyttää autistien määrä? Onko ongelma se, että saattaa tarvita extra-kärsivällisyyttä? Miten sitten suhtaudutte kehitysvammaisiin?
Sinua ihmetyttää, miksi joitain ärsyttää ylidiagnosointi?
Ja miten suhtaudumme kehitysvammaisiin? Omasta mielestäni ainakin ihan mukavia ihmisiä valtaosa.
Ap
Kun se ylidiagnosointi on vaan sun kuvitelmissa. Se, että sulla on epäilty ja tutkittu autismin kirjoa, mutta ei sitten diagnosoitu, ei todellakaan ole mitään ylidiagnosointia.
Eli sä kiistät ylidiagnosoinnin? Kokonaan? Millä perusteella?
Ehkä käyttäsin sanaa virhediagnosointi/lähes virhediagnosointi. Väärin perustein se autismi on tutkittu. Ilmeisesti he ei sitten tienneet hahmotushäiriöstä tai esim. dypraciasta. kertoo paljon heistä. Epäilivät kans fragile-syndroomaa, koska muutenhan ihminen ei voi olla hiljainen tai tyhmä..
-ap
No sanottaisko, että mikään ei tue väitettä siitä, että autismia ylidiagnosoitais, vaan enemmänkin päin vastoin.
Sun tapauksessahan ei ole kyse diagnoosista ollenkaan, koska sulla EI diagnosoitu autismin kirjon häiriötä. Eikä sulla ole "väärin perustein" tutkittu asiaa. Ei ole mitään "vääriä perusteita", eikä ole väärin tutkia. Ei lääketieteelliset tutkimukset voi olla sellaisia, että jokainen tutkittava diagnosoidaan, ja että tutkimukset olis jotenkin väärin silloin kuin lopputuloksena ei ole diagnoosia.
Olisi ollut järkevää pitää aspergerit ja autistit omina ryhminään. Eihän kukaan vanhempi mieti huolestuneena 2 -vuotiaan kehityksestä: onkohan hänellä asperger? Vaikka hänellä olisi asperger, hän todennäköisesti tulee sopeutumaan yhteiskuntaan. Mutta jos hänellä on autismi, haasteet tulevat olemaan suuremmat.
Aspergerit saattavat kokea mt-oireita, yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta.
Autistit taas suurta pelkoa ja hätää, koska heille maailma on käsittämätön ja pelottava paikka.
Ero on hyvin selkeä. Pelkkä autismikirjo on liian laaja käsite, eikä lopulta palvele edes diagnoosin saaneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noissa tutkimuksissa on tarkat kriteerit, älä huoli. Naiset varsinkin hyvin alidiagnosoituja.
Ja tähän jotkut "nerot" inttää, että naisella ei voi olla autismia, koska ei käyttäydy kuin autistinen pikkupoika, tai kuin autistinen mies. Tietenkään autistinen nainen ei käyttäydy samalla tavoin, eivätkä edes kaikki miesautistit käyttäydy samalla tavoin.
Tämähän ei ole ainakaan aloituksen aihe. Nainen voi olla autisti. Mies voi olla autisti. Nainen voi olla ylidiagnosoitu. Myös mies voi olla ylidiagnosoitu. En tiedä, miksi miesten ylidiagnosointi on vieläkin vähemmällä huomiolla kun naisten, vaikka oletettavasti sitäkin tapahtuu. Ehkä miehet ei niistä niin paljon puhu.
Ylidiagnosoinnin pitäis loppua. Se on mun toive. Psykologeille siis paremmat koulutukset jne. Ja lääkäreille.
Ap
Mutta kun ei ole mitään yligiagnosointia. Naisten ja tyttöjen autismi on yhä voimakkaasti alidiagnosoitua. Jos sä toivot diagnosoinnin vähentämistä, niin siitä seuraisi ainoastaan se, että vielä nykyistä useampi autisti jäisi diagnosoimatta.
Ja sinulla on ongelma luetunymmärryksessä. Niitä diagnooseja annetaan edelleen väärin perustein.
Ei kenenkään lapsen, toistanko: LAPSEN, ominaisuudet (ujous, perfektionismi, herkkyys ym ym) sais olla jonkun aikusen mielestä niin huonoja, että niitä aletaan tyyliin lapsen päästyä synnäriltä epäilemään. Yksi opettaja toisti lääkärien agendaa kuinka sairas olen ja keksi pienestä päästään pelkäävän, että (vahingossa tai tahallaan) puukotan kotsassa muita puukolla.
Minä voin puhua tästä koska minulla ei ole mitään hävettävää. Ap
Mitä todisteita sulla on siitä, että diagnooseja annetaan väärin perustein?
Miksi sä liität huonouden käsitteen autismiepäilyyn? Ei autismi ja autistiset piirteet tee kenestäkään muita huonompaa.
Mun pojalla todettiin aikuisiällä ADD sekä autistisia piirteitä.
Sai lääkityksen, mikä on auttanut opiskelu sekä työelämässä.
Meiltä löytyy myös ADHD.tä suvusta. Myös dyslexiaa. Eri riippuvuuksia. Muita mt-ongelmia.
Näitä extra kirjaimia on ja on ollut selvästi ainakin neljässä polvessa. Vahvasti perinnöllistä. Diagnooseja paperilla löytyy 70 ja 90 luvulla syntyneiltä.
Kirjainihmiset myös mielellään pariutuvat toisten kirjainihmisten kanssa, elikkä riski extra kirjaimiin sitten tulevilla lapsilla lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Mun pojalla todettiin aikuisiällä ADD sekä autistisia piirteitä.
Sai lääkityksen, mikä on auttanut opiskelu sekä työelämässä.
Meiltä löytyy myös ADHD.tä suvusta. Myös dyslexiaa. Eri riippuvuuksia. Muita mt-ongelmia.
Näitä extra kirjaimia on ja on ollut selvästi ainakin neljässä polvessa. Vahvasti perinnöllistä. Diagnooseja paperilla löytyy 70 ja 90 luvulla syntyneiltä.
Kirjainihmiset myös mielellään pariutuvat toisten kirjainihmisten kanssa, elikkä riski extra kirjaimiin sitten tulevilla lapsilla lisääntyy.
Meillä kanssa selvää, että vanhemmaltani olen autismini (asperger) perinyt, ja suvussa selvästi taaempanakin samaa. Ja itse olen periyttänyt tämän lapsilleni. Eli perinnöllisyys huomattavaa.
Ja tuosta pariutumisesta, että kyllä minua huvittaa, kun kaikki entiset kumppanit on nyt myöhemmin saaneet diagnoosin, ihan niin kuin minäkin. Eli ihan ilman mitään tietoa omasta ja toisen autismista on pariuduttu keskenämme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen autisti tarkoitti henkilöä, jolla ei ole mitään edellytyksiä tavanomaiseen elämään vaan tarvitsee tukea ja apua useimmissa asioissa. Nyt pienikin persoonallisempi piirre katsotaan lääkinnän aiheeksi, mikä vaikuttaa lääkefirmojen salaliitolta.
Ainoa vain että autismia ja aspergeria ei voi lääkitä.
Niihin ei ole lääkkeitä. Adhd on se mihin on lääkitys..
Jos nyt jollain on molemmat diagnoosit niin se lääkitys tekee että autismi tulee enemmän esille.
Ilman lääkitystä taas ADHD.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noissa tutkimuksissa on tarkat kriteerit, älä huoli. Naiset varsinkin hyvin alidiagnosoituja.
Ja tähän jotkut "nerot" inttää, että naisella ei voi olla autismia, koska ei käyttäydy kuin autistinen pikkupoika, tai kuin autistinen mies. Tietenkään autistinen nainen ei käyttäydy samalla tavoin, eivätkä edes kaikki miesautistit käyttäydy samalla tavoin.
Autismihan on kirjo. Laidasta laitaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse epäilen itselläni autismia, mutten ole koskaan mennyt kartoituksiin. Käytännössä en osaa katsoa ihmisiä silmiin, vietän kaiken aikani monesti yksin omien marginaalisten kiinnostuksenkohteiden parissa, uuvun maskatessa ihmisten joukossa, koen olevani sosiaalisesti kömpelö ja akward, sain lapsena jatkuvia raivokohtauksia ylikuormitustilan takia kun ylistimuloiduin. Olin kuulemma vanhempien mielestä se ujo lapsi joka seisoskeli yksin jossain rannalla kun muut lapset leikki. Umm. Okei. Jäin koulusta pois yhdessä vaiheessa koska kuormituin niin paljon aistiärsykkeistä ja sosiaalisesta vuorovaikutuksesta että minun piti mennä vessaan monesti istumaan. Jouduin opettelemaan sosiaaliset taidot kopioimalla muilta kun ne ei tulleet luonnostaan. Hiljalleen vuosien mittaan olen oppinut maskaamaan ja pärjäänkin, mutta käytännössä se verottaa kaiken energian pois arjessa. Moni autismi jää diagnosoimatta. Terapian kautta olen hoksannut itsessäni autismin yhä vahvemmin. Hankalaksi tekee se, että esim ptsd-tyyliset oireet helposti limittyvät monen oireyhtymän kanssa.
Kyllähän autistillakin voi olla ptsd. Useasti kirjainihmisillä tulee ahdistus kaupanpäälle. Hoitamattomana voi ajallaan hyvinki johtaa ptsd.hen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse epäilen itselläni autismia, mutten ole koskaan mennyt kartoituksiin. Käytännössä en osaa katsoa ihmisiä silmiin, vietän kaiken aikani monesti yksin omien marginaalisten kiinnostuksenkohteiden parissa, uuvun maskatessa ihmisten joukossa, koen olevani sosiaalisesti kömpelö ja akward, sain lapsena jatkuvia raivokohtauksia ylikuormitustilan takia kun ylistimuloiduin. Olin kuulemma vanhempien mielestä se ujo lapsi joka seisoskeli yksin jossain rannalla kun muut lapset leikki. Umm. Okei. Jäin koulusta pois yhdessä vaiheessa koska kuormituin niin paljon aistiärsykkeistä ja sosiaalisesta vuorovaikutuksesta että minun piti mennä vessaan monesti istumaan. Jouduin opettelemaan sosiaaliset taidot kopioimalla muilta kun ne ei tulleet luonnostaan. Hiljalleen vuosien mittaan olen oppinut maskaamaan ja pärjäänkin, mutta käytännössä se verottaa kaiken energian pois arjessa. Moni autismi jää diagnosoimatta. Terapian kautta olen hoksannut itsessäni autismin yhä vahvemmin. Hankalaksi tekee se, että esim ptsd-tyyliset oireet helposti limittyvät monen oireyhtymän kanssa.
Kyllähän autistillakin voi olla ptsd. Useasti kirjainihmisillä tulee ahdistus kaupanpäälle. Hoitamattomana voi ajallaan hyvinki johtaa ptsd.hen.
Jep, autisti on usein muita alttiimpi traumatisoitumaan, ja varsinkin diagnosoimattomana autistina eläminen voi johtaa siihen.
Tai sitten voi olla niinkuin minulla, että on autismin lisäksi ptsd, joka ei liity autismiin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän ei ole ainakaan aloituksen aihe. Nainen voi olla autisti. Mies voi olla autisti. Nainen voi olla ylidiagnosoitu. Myös mies voi olla ylidiagnosoitu. En tiedä, miksi miesten ylidiagnosointi on vieläkin vähemmällä huomiolla kun naisten, vaikka oletettavasti sitäkin tapahtuu. Ehkä miehet ei niistä niin paljon puhu.
Ylidiagnosoinnin pitäis loppua. Se on mun toive. Psykologeille siis paremmat koulutukset jne. Ja lääkäreille.
Ap
Mutta kun ei ole mitään yligiagnosointia. Naisten ja tyttöjen autismi on yhä voimakkaasti alidiagnosoitua. Jos sä toivot diagnosoinnin vähentämistä, niin siitä seuraisi ainoastaan se, että vielä nykyistä useampi autisti jäisi diagnosoimatta.
Ja sinulla on ongelma luetunymmärryksessä. Niitä diagnooseja annetaan edelleen väärin perustein.
Ei kenenkään lapsen, toistanko: LAPSEN, ominaisuudet (ujous, perfektionismi, herkkyys ym ym) sais olla jonkun aikusen mielestä niin huonoja, että niitä aletaan tyyliin lapsen päästyä synnäriltä epäilemään. Yksi opettaja toisti lääkärien agendaa kuinka sairas olen ja keksi pienestä päästään pelkäävän, että (vahingossa tai tahallaan) puukotan kotsassa muita puukolla.
Miksi sä liität huonouden käsitteen autismiepäilyyn? Ei autismi ja autistiset piirteet tee kenestäkään muita huonompaa.
En minä liitä. Psykologit liittis.
.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En minä liitä. Psykologit liittis.
.ap
Sanoiko ne psykologit muka sulle, että olet huono ja autismi on huonoutta?
Asian vierestä. Hannu Lauerma sanoi luennossaan psykopatian rajan olevan häilyvä. Hyvin monella on psykopaatisia piirteitä, mutta se on tulkinnanvaraista ja yhdessä sovittua, mihin vedetään raja psykopaatin ja ns. terveen välille.
Samoin autismin kanssa. Autistisia piirteitä löytyy hyvin monilta eri asteikoilla, mutta kuka on selvästi autistinen, niin sekin kultuurin muovaamaa, että mihin raja vedetään. Toisena aikakautena tai erinlaisissa kulttuureissa autisteja pidetty normaaleina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen eri. Ei kyse ole ns huonoudesta, mutta kyllä meille lääkärissä ja tutkimuksissa sanottiin, ettei turhaan tuollaista leimaa papereihin lyödä. Tämä leima kun on pysyvä, ja lääkärin mukaan myös rankka kannanotto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen autisti tarkoitti henkilöä, jolla ei ole mitään edellytyksiä tavanomaiseen elämään vaan tarvitsee tukea ja apua useimmissa asioissa. Nyt pienikin persoonallisempi piirre katsotaan lääkinnän aiheeksi, mikä vaikuttaa lääkefirmojen salaliitolta.
Ainoa vain että autismia ja aspergeria ei voi lääkitä.
Niihin ei ole lääkkeitä. Adhd on se mihin on lääkitys..
Jos nyt jollain on molemmat diagnoosit niin se lääkitys tekee että autismi tulee enemmän esille.
Ilman lääkitystä taas ADHD.
Ei pidä paikkaansa,yhtään.
Kaikki on niin henkilöstä ja oireilusta kiinni.
Eikä lääkkeet välttämättä auta edes jokaista, lehdissä on vaan ne menestystarinat aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen eri. Ei kyse ole ns huonoudesta, mutta kyllä meille lääkärissä ja tutkimuksissa sanottiin, ettei turhaan tuollaista leimaa papereihin lyödä. Tämä leima kun on pysyvä, ja lääkärin mukaan myös rankka kannanotto.
Joo tuollaista höpinää kuului myös mun tyttären hoitavalta lääkäriltä joskus. Yritin siinä sitten autistina kertoa sille, ettei tämä ole mikään leima, ja ettei mun tytärtä haittaa autistin "leima", kun se joka tapauksessa tietää jo olevansa autisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikä on ylidiagnosointia? Ja mikä sen ongelma sun näkökulmasta on?
No onhan se jotenkin epäilyttävää, että osassa Suomesta joku viidesosa lapsista on nepsyjä. Onko meillä vesijohtovedessä jotain, vai pitäisikö diagnoosikriteerejä jollain tapaa rukata?
Seuraan itse läheltä mieheni veljen aikuisiän ADHD-diagnoosia. En ole ammattilainen, mutten yhtään näe mitään adhd:ta kys. ihmisessä, eikä näe kukaan muukaan. Nyt on kuitenkin ihan paperilla näppärä syy alkoholin suurkulutukseen; sitähän tarvitsee oikeastaan kaikessa peruselämisessä nyt kun aivan kaikki asiat kuormittavat tolkuttomasti. Siis sellaisetkin jotka aikaisemmin olivat mieluisia.
Lääkkeet vetää myöskin alkoholin kanssa alas.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se jotenkin epäilyttävää, että osassa Suomesta joku viidesosa lapsista on nepsyjä. Onko meillä vesijohtovedessä jotain, vai pitäisikö diagnoosikriteerejä jollain tapaa rukata?
Seuraan itse läheltä mieheni veljen aikuisiän ADHD-diagnoosia. En ole ammattilainen, mutten yhtään näe mitään adhd:ta kys. ihmisessä, eikä näe kukaan muukaan. Nyt on kuitenkin ihan paperilla näppärä syy alkoholin suurkulutukseen; sitähän tarvitsee oikeastaan kaikessa peruselämisessä nyt kun aivan kaikki asiat kuormittavat tolkuttomasti. Siis sellaisetkin jotka aikaisemmin olivat mieluisia.
Lääkkeet vetää myöskin alkoholin kanssa alas.
Ei kannata kaikkea nepsyyttä nyt niputtaa samaan. Autisteja on paljon vähemmän kuin ADHD, ja autismin kirjon kohdalla ei ole mitään tuollaista tilannetta, missä millään alueella viidesosalla lapsista ois autismin kirjon diagnoosia. Autismin kirjon oireita ei myöskään voi aiheuttaa liika ruutuaika, liika some, liika tiktok jne. ADHD:n kohdallahan voi olla myös ADT, eli itseaiheutettu keskittymishäiriö. Autismin kohdalla ei ole sellaista.
"Ei kannata kaikkea nepsyyttä nyt niputtaa samaan. Autisteja on paljon vähemmän kuin ADHD, ja autismin kirjon kohdalla ei ole mitään tuollaista tilannetta, missä millään alueella viidesosalla lapsista ois autismin kirjon diagnoosia. Autismin kirjon oireita ei myöskään voi aiheuttaa liika ruutuaika, liika some, liika tiktok jne. ADHD:n kohdallahan voi olla myös ADT, eli itseaiheutettu keskittymishäiriö. Autismin kohdalla ei ole sellaista."
Uskon. Puhunkin nyt tosiaan ADHD:sta enkä autismista.