Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistaako joku, että oliko kouluissa 80-90-luvuilla verilettuja ja maksapihvejä/maksaruokia??

Vierailija
08.09.2026 |

Itse muistan puolukalla syödyt veriletut ne mustat, mut jotenkin kans maksapihvit?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä oli ainakin verilettuja ja maksalaatikkoa. Maksapihvejä en muista syöneeni koulussa. Se ei toki mitään tarkoita.

Veilettuja oli ja maksalaatikkoa. Näin minäkin muistan, kun puhun 1980-luvun peruskoulusta. Nykyisin lihapatakin on koulussa papupataa, kun lihatuotteet ovat nuorille liian vaarallisia teyveydellisesti.

Vierailija
22/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla oli usein maksakastiketta tai jauhemaksapihvejä, myös verilettuja, varmaan joka kuukausi sai noita, nam. Oli myös borssikeittoa, kanaviillokkia, tillilihaa, moussakaa (muttei koskaan lasagnea) ja lindströminpihvejä. Oi niitä aikoja, miinus borssit ja tillilihat (ja kesäkeitto, jota inhoan enemmän kuin mitään muuta ruokalajia, oli onneksi ruokana harvoin).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli verilettuja kyllä. Perunamuushi oli usein enemmän perunavelliä, joka vähän pilasi kokemusta, mutta puolukkasurvos pelasti.

Itse ruokalajina mitä parhain, mutta ei oikein saa enää mistään ellei itse osta verilettuja.

Maksaakin varmaan oli, mutta en muista joten varmaan söin vaan koska oli nälkä 

Vierailija
24/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rössypottuja eli veripalttua oli toisinaan.

Se oli aina eräänlainen nälkäpäivä.

Vierailija
25/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli eikä Jehovat voineet syödä niitä. 

Mutta ei heidän takia ruokalistaa muutettu kaikilta. Jos oma vakaumus estää syömästä tarjolla olevaa ruokaa niin sitten ottaa niiksi päiviksi omat eväät tai on syömättä.

Jotenkin aivan älytöntä tämä nykymeno, että vähemmistön mukaan mennään.

Vierailija
26/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

-70 luvulla  oli maksalaatikkoa,  veriletut puolukan kera, merimiespihvit , kanaviillokkia ja varmaan kaalilaatikkoakin. Opittiin syömään kaikkea ruokaa. Maksakastike on mun ja vanhemman pojan herkkua.

Vierailija
27/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli oli. Koulussa olin 70-80- luvuilla.

Hullun lehmän tauti muutti sitten paljon, enää ei saanut sisälmyksiä kuten keuhkoja kissanruoaksi.

Vierailija
28/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilliliha oli hyvää, en osaa itse tehdä. 

Et osaa lukea reseptiä ja toimia sen mukaan? 

Oletko kehityssvammainen?

Vierailija
29/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rössypottuja eli veripalttua oli toisinaan.

Se oli aina eräänlainen nälkäpäivä.

Eihän se veripalttu paljon poikkea veriletuista. Sama tavara, eri muodossa.

Vierailija
30/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan veriletuista tulee ihan hyviä, kun paistaa pannulla rapeiksi sipulin kera.

Vierailija
31/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksapihvejö, jauhemaksakastiketta, varmaan maksalaatikkoakin. Verilettuja, rössypottua. Ihan hirvee tuo viimenen niin kuin perinneruuat yleensäkin.

Meillä oli koulussa enemmän sikaa.  Hirvee ei ollut kotonakaan, oli vielä harvinaista herkkua.  Nautaa ja sikaa oli kotona omasta takaa jatkuvasti.

Vierailija
32/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä oli vielä 2000-luvun alussa. 
Nykyisin possu on kadonnut listalta, ainoastaan nakkikeitto on poikkeus. Näin ainakin PK-seudulla. Syynä uskonto.

Muslimit tuhosi tämänkin perinneruuan,porsaanlihan.

Vierailija
33/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilliliha oli hyvää, en osaa itse tehdä. 

Et osaa lukea reseptiä ja toimia sen mukaan? 

Oletko kehityssvammainen?

Miksi hyökkäät noin aivoton taikina.

Vierailija
34/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei, mutta maksalaatikkoa oli. 

Pahinta oli merimiespata. Ihan uskomatonta "ruokaa".

Vierailija
35/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä oli vielä 00-luvullakin.

Vierailija
36/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verilettuja oli 70-80-l koulussa joo.

Vierailija
37/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ennen muinasten foinikialasten aikoja, sekä Bysantin kautta nykyisyyteen, ihminen on survonut suuhunsa kaiken mitä on käsiinsä saanut. Aina leskenlehdistä, viljatuotteista ja pähkinöistä eläinkunnan antimiin. 

On oltava ensimmäinen kerta ihmiskunnan historiassa, kun nyt hän ei saa syödä tuota, hän ei voi syödä tätä, eikä ainakaan sitä. Tällaista ei ole ollut KOSKAAN ennen.

Vierailija
38/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, ja ne oli hyviä. Verilettuja, jauhemaksapihvejä, maksakastiketta ja maksalaatikkoa.

Vierailija
39/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai oli. Ja paljon muuta hyvää ruokaa. Ei ollut koskaan valittamista ! Nykyään ruoka on usein syömäkelvotonta. 

Vierailija
40/47 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös broilerinmaksakastiketta joka oli inhokkini. Muistaako kukaan?

Meilläkin oli broilerinmaksakastiketta 90-luvun alkupuolella. Oikeastaan kaikki muu ruoka maistui silloin paitsi tuo maksa. Söin kyllä perunan ja itse kastikkeen, mutta maksapalat piilotin perunankuorien kanssa servettiin. Jälkiruokia meillä ei usein ollut, mutta tuona päivänä oli aina mehujää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi