Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen syntyisin porvarillisesta kodista, mutta huomaankin olevani vasemmistolainen

Vierailija
08.09.2026 |

Miksi?

.

Näin sivullisena tarkkailijana olen huomannut, että vain näiltä puolueilta löytyy kristillistä lähimmäisenrakkautta: demarit, vihreät ja vasemmisto.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet katkera ja kateellinen?

Mistä olisin kateellinen? Minulla on kaikkea. Myös omaisuutta enemmän kuin tarpeeksi. Arvomaailmani ei perustu rahaan.

Ap

Olet jo jakanut tarpeettoman omaisuutesi köyhille? 

Hyvesignalointi lahjoittamisella on enemmän oikeiston juttu. Vasemmisto on veroilla pidettävän yhteiskunnallisen hyvinvoinnin kannalla, ei sen, että satut kuulumaan johonkin ryhmään, jota rikas pitää lahjoituksen arvoisena.

Epäilen aloittajan olevan milleniaali. Milleniaalit ovat tässä asiassa ensimmäinen sukupolvi, jotka iän myötä ovat alkaneet siirtymään vasemmalla. Aiemmat sukupolvet ovat olleet siellä nuorempana, mutta muuttuneet oikeistolaisimmiksi iän myötä.

Kuulun x - sukupolveen. Minulla oli kunnia asua lapsena ja varhaisnuorena hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi. 

Esim. nuorilla persuilla ei ole siitä mitään käsitystä. He haukkuvat sosialisteja, mutta eivät ymmärrä ollenkaan, mistä puhuvat 

Sain selville, että sosiaalidemokraatti Kalevi Sorsan missiona oli tehdä Suomesta todellinen hyvinvointivaltio ja hän onnistui siinä täydellisesti. Suomi oli maailman paras maa.

Ajatella, että tässä maassa on ollut joskus ihminen joka ajatteli kaikkien suomalaisten parasta. Kuka hän oli? Demari. 

Kunnia heille joille kunnia kuuluu. Kaikki pisteet Kalevi Sorsalle.

Ap

Ota hyvä ihminen selvää, miten Suomi ja maailma on muuttunut sitten Kalevi Sorsan aikojen. 

Vierailija
62/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristillisyyttä ei löydy vasemmistosta tai vihreistä. Nuo puolueet ovat tunnetusti vähiten kristillisiä. Demaritkaan eivät ole erityisen kristillisiä. Lähimmäisenrakkaudestakaan en menisi takuuseen. Vihervasemmistossa on enemmänkin toverihenkeä mutta lopulta myyvät oman mummonsakin, jos siitä saa jotain etua.

Mites KD? Kristillisyys löytyy kyllä nimestä.

Mutta entäs politiikasta?

Mites tämän nykyhallituksen politiikka on vaikuttanut yhteiskunnan vähäosaisiin?

Yhteiskunnan vähäosaisia on ollut aina. Viime hallituksenkin aikana. Naiivia kuvitella, etteikö vasemmistoliiton haaveilemat 9 miljardin veronkorotukset osuisi köyhänkin kukkaroon. Se ja sama, otetaanko se siivu leikkaamalla vai veroina. 

Vasemmisto ei aio supistaa 9 miljardilla. Vasemmisto esitti 9 mrd kokoisen valikoimapaketin, josta valitaan tilanteen ja hallituspohjan mukaiset konstit.

Vasemmisto on ainoa puolue joka ei suostunut velkajarruun joka vaatii supistamaan 8 miljardilla.

Eli holtiton velanotto jatkukoon? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistolaisuudessa ei koskaan ole ollut kyse kateudesta vaan oikeudentajusta. Menneiden sukupolvien työt olivat erittäin rankkoja ja vaarallisia, päivät pitkiä, eikä niillä noustu köyhyydestä. Silloin oli täysin oikein todeta että miksi me tehdään työtä rikkaille mulkeroille jotka eivät ole tehneet päivääkään itse töitä. Syntyneet rikkaaksi ja myyneet ja ostaneet tehtaita. Ostaneet köyhiltä maat viljasäkillä kun nälänhätä iskenyt ja vuokrannut sitä takaisin kalliilla myöhemmin.

Tämäpä juuri. Vasemmistolaisuus muuttuu sen myötä mitä yhteiskunta muuttuu. Olisi outoa, jos vasemmisto taistelisi n. viisipäiväisen ja 38 tuntise työviikon puolesta, eikä sen, että töiden vähenemistä ei voi laittaa enää tässä pisteessä pelkän yksilön viaksi. Ei, vaikka himottaisi se ajatus siitä tekoripsiä sosiaalituella asennuttavasta ja röökiä kiskovasta Jannciasta.

Okeiston tavoite taas on edelleen aivan sama. Keskittää muista hyötymällä saatu varallisuus hyvin pienelle osalle väestöä.

Vierailija
64/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä olisin kateellinen? Minulla on kaikkea. Myös omaisuutta enemmän kuin tarpeeksi. Arvomaailmani ei perustu rahaan.

Ap

Koko vasemmistoaate perustuu kateuteen ja katkeruuteen.

Ehkä vielä 90-luvulla oli näin. Nykyään inhimillisyys ja empatia ovat vasemmistolaisten tunnusmerkkejä. Maailma on niin kovasti muuttunut näistä kommunisti-oikeistolainen -ajoista. 

Empatiaa ja inhimillisyyttä on kyllä jakaa koko maailmalle, siihen se sitten jääkin suomalaisten osalta, jotka lähinnä kelpaavat vain maksajan rooliin. 

Vierailija
65/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristillisyyttä ei löydy vasemmistosta tai vihreistä. Nuo puolueet ovat tunnetusti vähiten kristillisiä. Demaritkaan eivät ole erityisen kristillisiä. Lähimmäisenrakkaudestakaan en menisi takuuseen. Vihervasemmistossa on enemmänkin toverihenkeä mutta lopulta myyvät oman mummonsakin, jos siitä saa jotain etua.

Mites KD? Kristillisyys löytyy kyllä nimestä.

Mutta entäs politiikasta?

Mites tämän nykyhallituksen politiikka on vaikuttanut yhteiskunnan vähäosaisiin?

Yhteiskunnan vähäosaisia on ollut aina. Viime hallituksenkin aikana. Naiivia kuvitella, etteikö vasemmistoliiton haaveilemat 9 miljardin veronkorotukset osuisi köyhänkin kukkaroon. Se ja sama, otetaanko se siivu leikkaamalla vai veroina. 

Vasemmisto ei aio supistaa 9 miljardilla. Vasemmisto esitti 9 mrd kokoisen valikoimapaketin, josta valitaan tilanteen ja hallituspohjan mukaiset konstit.

Vasemmisto on ainoa puolue joka ei suostunut velkajarruun joka vaatii supistamaan 8 miljardilla.

Eli holtiton velanotto jatkukoon? 

Väärästä paikasta säästäminen voi tulle vielä kalliimmaksi kuin velan korot. Tiettyyn summaan sitoutuminen aiheuttaa helposti jokapaikasta höyläämistä joka ei huomioi pitkän aikavälin seurauksia kunnolla.

Vierailija
66/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmisto teki hirveän virheen lähtiessään puolustamaan avointa ma ahanmuuttoa ja ylikorostamaan kaikenlaisia identiteettipoliittisia, ihmisten enemmistön kannalta täysin epäolennaisia detaljeja. Olen aika vakuuttunut siitä, että tästä kaikesta irtisanoutuva, mutta vasemmistolaista talouspolitiikkaa ja reilua jakoa suomalaisten kesken ajava kansallisvasemmistolainen puolue nousisi nopeasti maan suurimmaksi. Vähän aikaisemmin mainitun Kalevi Sorsan hengessä. Ei siihen aikaan tuosta vaan päässyt ulkopuolelta hyväksikäyttämään hyvinvointivaltiota, ja silloin kehitettiin, rakennettiin ja ajateltiin nimenomaan Suomea ja suomalaisia. Ihan tavallisia suomalaisia duunareita. 

Vierailija
67/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollenkaan harvinaista, olen tuntenut tällaisia ihmisiä. Tosin he vasemmistolaistuivat jo 60-luvulla. Ei hätää, kun ikää karttuu niin näkökulmat muuttuvat realistisemmiksi. Niinhän sitä sanotaan, että jos nuorena ei ole radikaali niin ei ole sydäntä. Ja jos vanhempana ei ole konservatiivi, ei ole järkeä.

Vierailija
68/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollenkaan harvinaista, olen tuntenut tällaisia ihmisiä. Tosin he vasemmistolaistuivat jo 60-luvulla. Ei hätää, kun ikää karttuu niin näkökulmat muuttuvat realistisemmiksi. Niinhän sitä sanotaan, että jos nuorena ei ole radikaali niin ei ole sydäntä. Ja jos vanhempana ei ole konservatiivi, ei ole järkeä.

Joku on myöskin sanonut, että maailma on muuttunut. Käsittämätöntä, että jotkut ajattelevat 60-80-lukujen realiteettien pätevän sellaisenaan nykymaailmaan. Onko minulla hirveästi järkeä, jos kannatan järjestelmää, jossa lopulta 10% ihmisistä elää rikkaudessa ja loput köyhyydessä? Ei ole silloin myöskään sitä sydäntä. Koittakaa nyt avata silmänne ja nähdä, mitä täällä tapahtuu. Teistä jokainen on lähempänä koditonta puliukkoa kuin miljardööriä, jonka etuja eliitti palvelee.

Vierailija
69/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei joku Antti Herlin satu vauvapalstailemaan, mitä hiukan epäilen. 

Vierailija
70/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvesignalointi lahjoittamisella on enemmän oikeiston juttu. Vasemmisto on veroilla pidettävän yhteiskunnallisen hyvinvoinnin kannalla, ei sen, että satut kuulumaan johonkin ryhmään, jota rikas pitää lahjoituksen arvoisena.

Epäilen aloittajan olevan milleniaali. Milleniaalit ovat tässä asiassa ensimmäinen sukupolvi, jotka iän myötä ovat alkaneet siirtymään vasemmalla. Aiemmat sukupolvet ovat olleet siellä nuorempana, mutta muuttuneet oikeistolaisimmiksi iän myötä.

Kuulun x - sukupolveen. Minulla oli kunnia asua lapsena ja varhaisnuorena hyvinvointivaltiossa nimeltä Suomi. 

Esim. nuorilla persuilla ei ole siitä mitään käsitystä. He haukkuvat sosialisteja, mutta eivät ymmärrä ollenkaan, mistä puhuvat 

Sain selville, että sosiaalidemokraatti Kalevi Sorsan missiona oli tehdä Suomesta todellinen hyvinvointivaltio ja hän onnistui siinä täydellisesti. Suomi oli maailman paras maa.

Ajatella, että tässä maassa on ollut joskus ihminen joka ajatteli kaikkien suomalaisten parasta. Kuka hän oli? Demari. 

Ap

Kuulostat trollilta. Outoa, että joku ikäisesi puhuisi Kalevi Sorsasta tyyliin "sain selville".

No, eipä tällä palstalla enää olekaan muita kuin trolleja, joten kai se on edes positiivista, että trollataan vaihteeksi ei-oikeistolaisesta näkökulmasta.

Olin tuolloin alaikäinen, mutta muistan kyllä miten hyvä maa Suomi oli. Ei sen ikäiset tajua politiikasta mitään. Olet itse varmaan syntynyt joskus 90 - luvulla, tai sen jälkeen 

Sain selville tänä vuonna, 2026 Kalevi Sorsan mission hyvinvointiyhteiskunnasta nimeltä Suomi.

Joka päivä oppii uutta, kun asioista ottaa selvää.

Vierailija
71/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmisto teki hirveän virheen lähtiessään puolustamaan avointa ma ahanmuuttoa ja ylikorostamaan kaikenlaisia identiteettipoliittisia, ihmisten enemmistön kannalta täysin epäolennaisia detaljeja. Olen aika vakuuttunut siitä, että tästä kaikesta irtisanoutuva, mutta vasemmistolaista talouspolitiikkaa ja reilua jakoa suomalaisten kesken ajava kansallisvasemmistolainen puolue nousisi nopeasti maan suurimmaksi. Vähän aikaisemmin mainitun Kalevi Sorsan hengessä. Ei siihen aikaan tuosta vaan päässyt ulkopuolelta hyväksikäyttämään hyvinvointivaltiota, ja silloin kehitettiin, rakennettiin ja ajateltiin nimenomaan Suomea ja suomalaisia. Ihan tavallisia suomalaisia duunareita. 

Täysin marginaalisia ryhmiä ei olisi koskaan tarvinnut lähteä ylikorostamalla puolustamaan, jos oikeisto ei olisi hyökännyt niitä vastaan. Vasemmisto puolustaa kaikkien ryhmien ihmisoikeuksia ja oikeisto käyttää tätä poliittisena taktiikkana. Ihmiset haluavat olla osa päätöksen tekoa, mutta isolla osalla ei riitä kapasiteetti tähän. Taloutta ja geopolitiikkaa ymmärtämättömät, mutta osallistumishaluiset, on helppo villitä mukaan kun annetaan heille tarpeeksi tunteita herättävä asia. Tästä päästään siihen, että keskimääräinen oikeistolainen uskoo, että 0,03 % maailman västeöstä edustava transnainen on suurempi uhka naiselle mikään muu tässä maailmassa. Tähän sitten keskitetään kaikki energia ja kaikki muu menee ohi. 

Koska maailman ihmisistä 58 % ei osaa erottaa ja ajatuksiaan itsestään, he kokevat toisen yhtäläiset ihmisoikeudet henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi itseään vastaan ja loukkaantuvat siksi siitä, että joku elää eri tavalla kuin he. Tämmöisen massan hyödyntäminen poliittisena karjana on sellainen, mitä vastaan on vaikea taistella logiikalla ja tätä hyödynnetään häpeilemättä oikeiston toimesta.

Vierailija
72/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisin sanoen, jos vanhana ei ole ahne, ihmisellä ei ole järkeä?

Vierailija
73/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ota hyvä ihminen selvää, miten Suomi ja maailma on muuttunut sitten Kalevi Sorsan aikojen. 

Sitähän minä olenkin seurannut kauhulla ja tehnyt lopulliset johtopäätökset.

On ollut järkyttävää katsoa Suomen tuhoutumista.

Vierailija
74/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin äänestää vasemmistoa, mutta ovat usein ateisteja ja niillä on materialistinen maailmankatsomus, mikä ei lopulta johda hyvään. 

Vierailija
75/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa Kalevi Sorsa vielä eläisi.

Lähettäisin hänelle kiitoskortin elämäntyöstään.

Kalevi Sorsalla oli missio. Kutsumus.

Kutsumus tehdä isänmaastaan hyvinvointivaltio jossa kaikilla olisi turvallista ja hyvä asua.

Kunnioitan syvästi tuollaisia ihmisiä.

Ap

Vierailija
76/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvarillinen koti? Tarkoittaako tuo siis taloa/asuntoa, jossa on joskus asunut porvari?

Jääkö porvarista niin paha lemu seiniin, että sen tunnistaa porvarin kodiksi vielä vuosikymmenien tai -satojen jälkeen?

Vierailija
77/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koko vasemmistoaate perustuu kateuteen ja katkeruuteen.

Ei, vaan siihen ettei keskitytä vaan omaan napaan ja oman edun tavoitteluun vaan otetaan vastuuta koko yhteiskunnasta ja luonnosta myös. 

Vierailija
78/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se usein menee. Varakkaiden perheiden lapset eivät ole joutuneet elämään köyhyydessä ja ovat voineet käyttää energiansa ihan muuhun kuin ihmisten vihaamiseen milloin mistäkin syystä.

Väität, että köyhien perheiden lapset ovat täynnä vihaa? 

Vastaan sivusta.

Olen huomannut, että joilla on paljon rahaa ja jotka menestyvät, he näyttävät eniten vihaavan ihmisiä. Kumma juttu.

Liika raha sokaisee

Vierailija
79/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa Kalevi Sorsa vielä eläisi.

Lähettäisin hänelle kiitoskortin elämäntyöstään.

Kalevi Sorsalla oli missio. Kutsumus.

Kutsumus tehdä isänmaastaan hyvinvointivaltio jossa kaikilla olisi turvallista ja hyvä asua.

Kunnioitan syvästi tuollaisia ihmisiä.

Ap

Joskus ukkini aikoihin oikeistolla oli myös tuollaisia yhteisvastuullisia ja koko maan etuun liittyviä ajatuksia, mutta ei enää.

Nyt se on minä, minä ja minun rahat turvaan veroparatiisiin. Hitot maan edusta. 

Vierailija
80/98 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin äänestää vasemmistoa, mutta ovat usein ateisteja ja niillä on materialistinen maailmankatsomus, mikä ei lopulta johda hyvään. 

Aika hyvään se on johtanut renesanssista alkaen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi