Olen syntyisin porvarillisesta kodista, mutta huomaankin olevani vasemmistolainen
Miksi?
.
Näin sivullisena tarkkailijana olen huomannut, että vain näiltä puolueilta löytyy kristillistä lähimmäisenrakkautta: demarit, vihreät ja vasemmisto.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen jolla on tarpeeksi tietoa, ymmärrystä kokonaisuuksista, ja omaa omatunnon, tulee aina vasemmistolaiseksi.
Mutua ja huuhaa-tunnetta, siitä on vassari tehty.
Kommentoit mutullasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristillisyyttä ei löydy vasemmistosta tai vihreistä. Nuo puolueet ovat tunnetusti vähiten kristillisiä. Demaritkaan eivät ole erityisen kristillisiä. Lähimmäisenrakkaudestakaan en menisi takuuseen. Vihervasemmistossa on enemmänkin toverihenkeä mutta lopulta myyvät oman mummonsakin, jos siitä saa jotain etua.
Mites KD? Kristillisyys löytyy kyllä nimestä.
Mutta entäs politiikasta?
Mites tämän nykyhallituksen politiikka on vaikuttanut yhteiskunnan vähäosaisiin?
Yhteiskunnan vähäosaisia on ollut aina. Viime hallituksenkin aikana. Naiivia kuvitella, etteikö vasemmistoliiton haaveilemat 9 miljardin veronkorotukset osuisi köyhänkin kukkaroon. Se ja sama, otetaanko se siivu leikkaamalla vai veroina.
Tietenkään se ei ole sama. Leikata voi monesta kohteesta ja veroja myös nostaa monella eri tavalla.
Siinä on aika helvetin suuri ero miten sen tekee. Politiikaksi tätä kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet katkera ja kateellinen?
Mistä olisin kateellinen? Minulla on kaikkea. Myös omaisuutta enemmän kuin tarpeeksi. Arvomaailmani ei perustu rahaan.
Ap
Olet jo jakanut tarpeettoman omaisuutesi köyhille?
Hyvesignalointi lahjoittamisella on enemmän oikeiston juttu. Vasemmisto on veroilla pidettävän yhteiskunnallisen hyvinvoinnin kannalla, ei sen, että satut kuulumaan johonkin ryhmään, jota rikas pitää lahjoituksen arvoisena.
Epäilen aloittajan olevan milleniaali. Milleniaalit ovat tässä asiassa ensimmäinen sukupolvi, jotka iän myötä ovat alkaneet siirtymään vasemmalla. Aiemmat sukupolvet ovat olleet siellä nuorempana, mutta muuttuneet oikeistolaisimmiksi iän myötä.
Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta tosiasiasta, että ihmistyövoiman tarpeen vähentymisen myötä kapitalismi ei enää toimi kunnollisena vaurauden jakamisen ja jakautumisen instrumenttina. Ollaan siirrytty vaiheeseen, jossa varallisuus pakkautuu hirveällä vauhdilla yhä pienemmälle joukolle ihmisiä. Olin minäkin 80-luvulla oikeistolainen, en kadu sitä, ja sen ajan maailmassa se oli mielestäni järkevää ja toimivaa. Enää se ei sitä kertakaikkiaan ole. Yhteiskunta romahtaa, jos vain kymmenellä prosentilla ihmisistä on käytännössä kaikki ostovoima.
Niin, eli kapitalismi toimii juuri kuten sen on tarkoituskin ja milleniaalit ovat ensimmäinen sukupolvi joka ymmärtää, ettei se palvele minkään yhteisön etua, että 7 % väestöstä hallitsee reilusti yli puolta maailman varallisuudesta samalla kun lapsia konkreettisesti kuolee nälkään.
No juu, kyllä tämän aiemmatkin sukupolvet ovat ymmärtäneet.
Asetelmassa sinällän ei ole ongelmaa, mutta kaikki ne jotka ei oikein omista mitään ja on joutuneet raatamaan näyttävästi ja näkyy cv:ssä, niin heidät pitäisi vapauttaa velvollisuudesta kuolla maansa puolesta, koska eiköhän rikkaat osaa puolustaa itse itseään ja heillä on nyt natokin suojana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä olisin kateellinen? Minulla on kaikkea. Myös omaisuutta enemmän kuin tarpeeksi. Arvomaailmani ei perustu rahaan.
Ap
Hyvesignalointi lahjoittamisella on enemmän oikeiston juttu. Vasemmisto on veroilla pidettävän yhteiskunnallisen hyvinvoinnin kannalla, ei sen, että satut kuulumaan johonkin ryhmään, jota rikas pitää lahjoituksen arvoisena.
Epäilen aloittajan olevan milleniaali. Milleniaalit ovat tässä asiassa ensimmäinen sukupolvi, jotka iän myötä ovat alkaneet siirtymään vasemmalla. Aiemmat sukupolvet ovat olleet siellä nuorempana, mutta muuttuneet oikeistolaisimmiksi iän myötä.
Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta tosiasiasta, että ihmistyövoiman tarpeen vähentymisen myötä kapitalismi ei enää toimi kunnollisena vaurauden jakamisen ja jakautumisen instrumenttina. Ollaan siirrytty vaiheeseen, jossa varallisuus pakkautuu hirveällä vauhdilla yhä pienemmälle joukolle ihmisiä. Olin minäkin 80-luvulla oikeistolainen, en kadu sitä, ja sen ajan maailmassa se oli mielestäni järkevää ja toimivaa. Enää se ei sitä kertakaikkiaan ole. Yhteiskunta romahtaa, jos vain kymmenellä prosentilla ihmisistä on käytännössä kaikki ostovoima.
Niin, eli kapitalismi toimii juuri kuten sen on tarkoituskin ja milleniaalit ovat ensimmäinen sukupolvi joka ymmärtää, ettei se palvele minkään yhteisön etua, että 7 % väestöstä hallitsee reilusti yli puolta maailman varallisuudesta samalla kun lapsia konkreettisesti kuolee nälkään.
Yliarvioit ne aiemmat sukupolvet. Moni ei ymmärrä edes sitä minkä omin silmin näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siksi sinusta tuli vasemmistolainen, ihan niin kuin muistakin luokkaretkeilleistä porvarisnuorista aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisin äänestää vasemmistoa, mutta ovat usein ateisteja ja niillä on materialistinen maailmankatsomus, mikä ei lopulta johda hyvään.
Miten tämä epämaterialistinen ja Jeesuksen opetusten mukainen maailmankatsomus näkyy oikeistosta? Vasemmistolaisena kristittynä tätä kovasti ihmettelen. Ja totean myös, että moni ateisti toteuttaa elämässään Jeesuksen opetuksia paremmin kuin moni itseään kristityksi kutsuva. Puu tunnetaan hedelmistään, eivätkä kaikki jotka sanovat "Herra Herra", pääse taivasten valtakuntaan. Kumpikin lainauksia Jeesukselta itseltään. Häneltä, joka vihasi ahneutta yli kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin äänestää vasemmistoa, mutta ovat usein ateisteja ja niillä on materialistinen maailmankatsomus, mikä ei lopulta johda hyvään.
Miten tämä epämaterialistinen ja Jeesuksen opetusten mukainen maailmankatsomus näkyy oikeistosta? Vasemmistolaisena kristittynä tätä kovasti ihmettelen. Ja totean myös, että moni ateisti toteuttaa elämässään Jeesuksen opetuksia paremmin kuin moni itseään kristityksi kutsuva. Puu tunnetaan hedelmistään, eivätkä kaikki jotka sanovat "Herra Herra", pääse taivasten valtakuntaan. Kumpikin lainauksia Jeesukselta itseltään. Häneltä, joka vihasi ahneutta yli kaiken.
Eikä uskonnon tunnustamisella ole mitään tekemistä oikein toimimisen kanssa. Kaksi täysin eri asiaa. Jos jotain on historiasta opittavaa, niin se, kuinka ne äänekkäimmät uskoaan tunnustavat ovat yleensä niitä kaikkein vaarallisimpia ja vahingollisimpia muille ihmisille.
Hehhehhehheee.... on nämä vassareitten iltasatutuokiot ihan hulvattomia, saa nauraa taas ihan kippurassa näitä sepityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin, nuorena. Mutta sitten kun x-sukupolvi rikastui niin unohtui nuoruuden ihanteet.
Nuoriso tietää ettei ikinä pääse boomerien tai X-sukupolven rikkauksiin (eläke, oma koti, pysyvä työpaikka). Planeettakin on pistetty päreiksi.
Kyllähän se harmittaa kun on ihan sama mitä teet ja kuinka paljon töissä raadat niin ei tule eläkettä eikä ole varaa kotiin tai lapsiin. Pistää miettimään että mikä systeemissä mättää.
Vierailija kirjoitti:
Porvarillinen koti? Tarkoittaako tuo siis taloa/asuntoa, jossa on joskus asunut porvari?
Jääkö porvarista niin paha lemu seiniin, että sen tunnistaa porvarin kodiksi vielä vuosikymmenien tai -satojen jälkeen?
Porvarillinen. Miten se määritellään? Yrittäjäperhe. Itselläni on paljon esim. konservatiivisia arvoja taustastani johtuen. Ei tullut kysymykseenkään, että vasemmistoa olisi äänestetty. Mutta en arvosta tippaakaan huono - osaisten kyykyttämistä enkä eläinrääkkäystä. Pikemminkin olen vihreä, mutta nykyvihreät eivät ole luonnonsuojelupuolue. Kodissani kaikki tosin olivat eläinrakkaita ja arvostivat luontoa. Nykyinen laitaoikeisto on porvarien irvikuva. Eikä enää ikävä kyllä, ole sivistysporvareita. Laitaoikeistohallitus näyttää säälimättömiltä heikkojen riistäjiltä. Eikä se herätä mitään kunnioitusta. Jos tuo on totuus oikeistosta, nyt se on räikeästi selvinnyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Lähimmäisenrakkautta avaukseni koskettikin.
Ap
Olen itse sisarusten kanssa X-sukupolvea. Kaikki äänestämme kaikki vasemmistoa. Yhdellä kesti vähän kauemmin (kiepahti työuran alussa kokoomuksen kautta) mutta tähän on päädytty.
Mammonaa on kerätty ja saatu mutta reiluutta pitäisi tässä yhteiskunnassa olla. Jos osa porukasta tippuu niin kaikki kärsii. Rikollisuus, koulusta tippuminen ja muu yhteiskunnan levottomuus on suoraa seurausta työttömyydestä ja lapsiperheiden köyhyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siksi sinusta tuli vasemmistolainen, ihan niin kuin muistakin luokkaretkeilleistä porvarisnuorista aikoinaan.
Minusta tuli vasemmistolaisesti ajatteleva, kun seurasin politiikkaa noin 10 vuotta ja katsoin kauhulla Suomen tuhoutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa Kalevi Sorsa vielä eläisi.
Lähettäisin hänelle kiitoskortin elämäntyöstään.
Kalevi Sorsalla oli missio. Kutsumus.
Kutsumus tehdä isänmaastaan hyvinvointivaltio jossa kaikilla olisi turvallista ja hyvä asua.
Kunnioitan syvästi tuollaisia ihmisiä.
Ap
Joskus ukkini aikoihin oikeistolla oli myös tuollaisia yhteisvastuullisia ja koko maan etuun liittyviä ajatuksia, mutta ei enää.
Nyt se on minä, minä ja minun rahat turvaan veroparatiisiin. Hitot maan edusta.
Minäkin ikäväin vanhan ajan kulttuurikokoomusta. En jakanut kaikessa heidän ideoitaan mutta olivat isänmaallisia, näkivät Suomen kulttuurin ja kielen arvon, uskoivat vielä verotukseen. Nykyinen kokoomus on aika säälittävä mammonan ja oman edun perässä juoksevien porukka.
Annetaan vasemmistolle vähän purtavaa tämän kappaleen muodossa.
Huonompaan suuntaan, kiitos uusliberalismin. Nyt on projektina tuhota hyvinvointivaltio.