Kuinka sopia tyttären kanssa?
Tyttäreni on miltei 30-vuotias ihan normaali, fiksu omillaan asuva ja pärjäävä. Hän työskentelee somen parissa ja hänellä on käsittääkseni niin paljon seuraajia, että pystyy tällä työllään maksamaan laskunsa ja rahoittamaan asumisensa yms.
Lähinnä kuvaa asujaan, syömisiään, matkojaan yms.
Tytär tuli käymään luonamme ja olimme siitä oikein iloisia, isänsä ja minä olemme ns normitöissä, sh ja insinööri.
Tytär on nyt koko tämän viikon selittänyt suu vaahdossa miten armoton väsymys painaa ja on miltei burnis taas tulossa, kun niin moni deadline lähestyy jne. Tietokonettaan näpyttää ja kun kysyn voisinko jotenkin auttaa, pyörittelee silmiään, kuin olisi taas 5-vuotias. Nukkuu kuitenkin puoleenpäivään ja sen jälkeen hyvin hitaasti heräilee, aloittaa sen ruokakuvien maanisen naputtelun vihaisena ehkä kolmelta. Naputtaa pari tuntia ja lisää someensa jonkun tekstin siitä miten kaikkien pitäisi tehdä elämässään juuri sitä mitä haluavat ja siihen kylkeen kuva omenista ja teekupista?
Kun tyttäreni sitten raivoissaan tiuski, että hänen on otettava kone mukaan kampaamoon ja tehtävä sieltä töitä menin sanomaan, että ei sinun varmaan ole pakko sitä sinne ottaa? Että mitä jos vaan teet hommasi kotona ja nautit kampaamoreissustasi ilman stressiä? Tytär kilahti ihan täysin, eikä ole puhunut minulle sen jälkeen! En vain tajua miksi hänen pitäisi muka tehdä jotain töitä sielläkin? Enkö vain tajua, kun olen elämäni tehnyt sellaisia töitä keskisuuren sairaalan lasten teholla, missä sitten kai on pienempi stressi. Meilläkin kyllä on todella kova paine, varsinkin nyt kun kaikesta säästetään ja henkilökunta on erittäin kovilla. Yhteiskunnan tilanne on alkanut myös näkyä potilastapauksissa. Olin kuvitellut, että tiedän mitä on työstressi, mutta en olekaan koskaan kuvannut ruoka annoksia ja asuja someen työkseni.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Tytär otti läppärin mukaan kampaamoon tietysti siksi, että saa sitten postaila someen kivoja kuvia kampaamosta ja sieltä sitten mainosyhteistyöstä shampoota ja euroja.
Ap:n tytär kuulostaa kyllä käytöksensä perusteella ihan pissikseltä.
Suominaisten henkinen kypsyys laaha vähän jäljessä.
Vierailija kirjoitti:
Se on meikätytölle ihan vieras maailma tämä ammattimainen "sisällöntuottaminen", mietin että elääkö sillä? Kyllä siinä varmaan stressiä pukkaa kun täytyy jatkuvasti uudistua ja olla kiinnostava. Vaikuttaa siltä että tämä ei ole hänelle unelma-ammatti ja on huomannut sen ihan itse?
Oletko ruma ja vanha vain miksi et ole somessa?
Nore.
MEE TÖIHIN/KOULUUN JA LOPETA TARINOIDEN KEKSIMINEN
Vierailija kirjoitti:
Ok boomer.
Ok snowflake
Tälläinen tekoälytarina tyttärestä tänään...
"Meillä olisi hänen isänsä kanssa tässä mökin laitto talviteloille, pihan haravointi ja marjojen/omenoiden hillous, töissä on yt:t menossa ja kauhea paine, työpaikalla hirveä tunnelma ja joka päivä joutuu antamaan itsestään 200 %, tuntuu että jokin flunssa olisi jatkuvasti tulossa päälle, selkää särkee "
Halusitko siis kertoa, että olet paljon parempi ihminen kun tyttäresi, kun et valita, vaan sairaanakin teet sote-alalla töitä? Mikään pakko ei ole omenoita tai marjoja hillota. Itse olet ristisi luonut, kun et voi yhtenä vuonna jättää sellaista hommaa väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on meikätytölle ihan vieras maailma tämä ammattimainen "sisällöntuottaminen", mietin että elääkö sillä? Kyllä siinä varmaan stressiä pukkaa kun täytyy jatkuvasti uudistua ja olla kiinnostava. Vaikuttaa siltä että tämä ei ole hänelle unelma-ammatti ja on huomannut sen ihan itse?
Oletko ruma ja vanha vain miksi et ole somessa?
Nore.
En ruma enkä vielä kovin vanhakaan, tietsikaa käytän tarpeen mukaan. En välitä somessa roikkua, on niin paljon muuta mukavaa, ehkä se on enemmän parikymppisten hommia.
En kyllä jätä hilloomatta ja omenoita puuhun siksi että on kuunneltava aikuisen ihmisen kiukuttelua ja käveltävä kotona kuin munankuorilla, kun hänen elämänsä on niin raskasta. Minä nyt satun tykkäämään hilloamisesta, mutta se vie aikaa ja kun tulen ulkohommista sisälle tai töistä kotiin haluan, että kotona on aikuisia järkeviä ihmisiä eikä mitään tiuskijoita.
Tyttäresi on tavallaan koko ajan töissä. Itsensä tuotteistaminen voi olla ensin hauskaa ja sitten lopulta uuvuttavaa, jossain vaiheessa uusia ideoita ei tule. Itse en jaksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Voi hellanduudelis.. Sano tyttärelle että menee oikeisiin töihin, someräplääminen ei ole työ se on harrastus josta tulee ehkä vähän rahaa hyvällä tuurilla. Itse en lue yhtäkään some p..aa. Ja joo en ole böömeri !!
No tämä nuori nainen on ilmeisesti ostanut Helsingistä itselleen asunnon "harrastuksellaan". Eli miten se eroaa työstä?
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi on tavallaan koko ajan töissä. Itsensä tuotteistaminen voi olla ensin hauskaa ja sitten lopulta uuvuttavaa, jossain vaiheessa uusia ideoita ei tule. Itse en jaksaisi.
En mäkään jaksaisi, en edes viittä minuuttia.
Voisin kuvitella, että tällainen itsensä tuotteistaminen johtaa ajan kuluessa siihen, että kadottaa itsensä, kun miettii vain sitä, millaisena muut haluavat sinut nähdä, jotta saat siitä rahaa riittävästi. Kaikkihan ei tee somea rahasta, mutta silloin, kun se on sun työtä, jolla makselet asuntolainaasi, on pakko tulla rahaa koko ajan. Sun on pakko olla myyvä ja se on varmasti raskasta pitkän päälle.
Mä ilmoittaisin tyttärelle, että kun tulee vanhempien luo, töitä tehdään max 4 tuntia päivässä ja sekin klo 17 -tai mikä nyt teille ok- mennessä, jotta koko päivä ei pyöri tyttären töiden tekemisen, tai tekemättömyyden, ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Sen kyllä tiedän ja tajuan, että olen boomer, mutta eikö siihenkin ole jo joku uudempi sanonta? Eikö boomer sana ole jo vähän menneen talven lumia?
No oli miten oli? Miten saan tyttären taas puhumaan minulle tai jos ei puhumaan niin miten saan hänet lähtemään kotiinsa niin, että olemme väleissä? Nyt hän on majaillut täällä täyshoitolassa kiukutellen koko viikon ja pitää tällä hetkellä mykkäkoulua, kun en ymmärtänyt miten kauhean raskasta hänen elämänsä on. Meillä olisi hänen isänsä kanssa tässä mökin laitto talviteloille, pihan haravointi ja marjojen/omenoiden hillous, töissä on yt:t menossa ja kauhea paine, työpaikalla hirveä tunnelma ja joka päivä joutuu antamaan itsestään 200 %, tuntuu että jokin flunssa olisi jatkuvasti tulossa päälle, selkää särkee niin että on aivan pakko varmaan hakeutua lääkäriin ja pelottaa mikä tuo märkä läikkä katossa on, jos se on kosteutta en tiedä mitä teemme, rahaa sen korjaukseen ei ainakaan ole?
Niin ja sitten pitää yrittää ymmärtää miten rankkaa on, kun oikeanlainen valo ei onnistu valokuvassa? En vaan taida ymmärtää nykysukupolvea? Tarvitaan tosiaan joku toinen kertomaan sinulle, että pysähdy hetkeen ja nauti elämästä? Kyllä minä osaan nauttia rauhallisesta aamukahvistani ja hiljaisesta iltateestäni ilman kehoitustakin? Ja ei minun tarvitse jakaa kuvaa kenellekään kun teen oikein hyvää ruokaa mieheni kanssa? Miksi minä niin tekisin ja kuka sen edes haluaisi nähdä?
Samanlainen valittaja olet selkeästi itsekin.
Itsehän sinä olet tyttäresi kasvattanut, joten varmasti jotain keksit. Vaikutatte molemmat itsekeskeisiltä ja vähättelette muiden kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Niin elää varmasti normin ulkopuolella. Miku nähdäkseni tekee hyvin vähän ja hankkii käsittääkseni erittäin hyvin siihen nähden. On ostanut oman asunnonkin Helsingistä ja ilmeisesti lainanlyhennykset sujuvat ongelmitta. Ihmettelen suuresti, miten nykyään moisella hommalla voi elättää itsensä. Tietysti olen tyytyväinen, kun tytär hoitaa itsensä, mutta jokin näyttää nyt olevan pielessä?
Kyllä sillä elättää, kun yksittäisistä mainoksista maksetaan tuottajille jopa useita tuhansia euroja. Mutta tässä nähtiin mikä se totuus on niiden kauniiden aamupalakuvien takana. Kuulostaa tutulta, tunnen useamman kuin yhden näitä.. Influensserimaailma on monesti ihan täyttä silmänlumetta ja postaukset ja livelähetykset käsikirjoitettuja. Ei olla oikeasti siellä missä muka ollaan eikä olla edes välttämättä tehty sitä mistä kerrotaan. "Täällä on ollu kivaa ja tehty sitä tätä ja tuota" - Not.
Lisäksi yritykset lähettävät ilmaisia tavaroita ja kosmetiikkaa suoraan kotiovelle satojen eurojen edestä. Eli tähän huölunmyllyyn osallistuvat kyllä myös yritykset jotka somessa aggressiivisesti mainostavat.
Tekee 24/7 töitä, koko ajan pyörii päässä, mitä pitäisi tehdä ja mitä on tekemättä. Siihen perfektionismi ja tunne, ettei tee tarpeeksi ja laantuminen, kun mikään ei ole tarpeeksi täydellistä.
Oma tytär on raivokas nuori aikuinen joka asuu jo omillaan. Hän oli äskettäin flunssassa ja kysyin onko hän nukkunut ja syönyt riittävästi. Sain siitä raivonpurkauksen osakseni. En haluaisi aina rajoittaa itseäni hänen seurassaan. Sentään hän ei majaile lapsuudenkodissaan kuten ap:n tytär.
Tämä on melko varmasti koko palstan historian tylsin aihe.
Eihän me viisikymppiset ymmärretä tätä some-elämää ollenkaan. Eikä kyllä tarvitsekaan, olen sitä mieltä.
Sukulaistyttö 35v. on töissä viihdemaailman liepeillä, ei siis ole esiintyjä itse vaan on toimistohommissa.
Mutta jostain syystä kuvaa ja selittää aamujaan ja muutakin tavallista arkeaan tiktokiin ( syön jukurtin, keitän kahvia, laitan hiukset ponnarille jne..). En voi käsittää miksi. Ketä kiinnostaa toisen arkiset aamuaskareet ?
Päässä viiraa jos tuollaista haluaa katsella. Hankkikaa oma elämä!