Kuinka sopia tyttären kanssa?
Tyttäreni on miltei 30-vuotias ihan normaali, fiksu omillaan asuva ja pärjäävä. Hän työskentelee somen parissa ja hänellä on käsittääkseni niin paljon seuraajia, että pystyy tällä työllään maksamaan laskunsa ja rahoittamaan asumisensa yms.
Lähinnä kuvaa asujaan, syömisiään, matkojaan yms.
Tytär tuli käymään luonamme ja olimme siitä oikein iloisia, isänsä ja minä olemme ns normitöissä, sh ja insinööri.
Tytär on nyt koko tämän viikon selittänyt suu vaahdossa miten armoton väsymys painaa ja on miltei burnis taas tulossa, kun niin moni deadline lähestyy jne. Tietokonettaan näpyttää ja kun kysyn voisinko jotenkin auttaa, pyörittelee silmiään, kuin olisi taas 5-vuotias. Nukkuu kuitenkin puoleenpäivään ja sen jälkeen hyvin hitaasti heräilee, aloittaa sen ruokakuvien maanisen naputtelun vihaisena ehkä kolmelta. Naputtaa pari tuntia ja lisää someensa jonkun tekstin siitä miten kaikkien pitäisi tehdä elämässään juuri sitä mitä haluavat ja siihen kylkeen kuva omenista ja teekupista?
Kun tyttäreni sitten raivoissaan tiuski, että hänen on otettava kone mukaan kampaamoon ja tehtävä sieltä töitä menin sanomaan, että ei sinun varmaan ole pakko sitä sinne ottaa? Että mitä jos vaan teet hommasi kotona ja nautit kampaamoreissustasi ilman stressiä? Tytär kilahti ihan täysin, eikä ole puhunut minulle sen jälkeen! En vain tajua miksi hänen pitäisi muka tehdä jotain töitä sielläkin? Enkö vain tajua, kun olen elämäni tehnyt sellaisia töitä keskisuuren sairaalan lasten teholla, missä sitten kai on pienempi stressi. Meilläkin kyllä on todella kova paine, varsinkin nyt kun kaikesta säästetään ja henkilökunta on erittäin kovilla. Yhteiskunnan tilanne on alkanut myös näkyä potilastapauksissa. Olin kuvitellut, että tiedän mitä on työstressi, mutta en olekaan koskaan kuvannut ruoka annoksia ja asuja someen työkseni.
Kommentit (85)
Monet ihmiset taantuu aikuisena takaisin lapsen tasolle omien vanhempien turvallisessa seurassa, etenkin jos maailma potkii päähän tai on väsynyt. Eihän sitä aikuisena oikein voi muille näyttää. Samoin jos näkee oman sisaruksen, käytös voi olla normaalia lapsellisempaa koska on omista läheisimmistä kyse.
En lukenut koko ketjua, mutta jos tyttäresi tienaa elantonsa somessa, niin jopa niistä kampaamokäynneistään hän varmaan tekee someen päivityksen? Eli se on hänen työtään. Joten ymmärrän tytärtäsi tässä asiassa.
Täytyy sanoa, että jos oma lapseni tulisi täyshoitoon ja alkaisi tiuskia ja pitää mykkäkoulua, niin saisi lähteä kotiinsa kiukkuamaan. Enkä soittelisi perään vähään aikaan. Sen jälkeen, kun on muutettu omilleen, niin takaisin saa aina tulla, jos sattuu jokin takaisku, mutta pitää osata käyttäytyä aikuisen lailla.
Tyttäresi on ihan normaali moderni suominainen, ei huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok boomer.
Sinulla ei taida olla sanavarastossa kuin tuo yksi ainoa sana. Kuule, tuo on jo ihan loppuun kulunut jäänne.
Ok inseli.
Tytär otti läppärin mukaan kampaamoon tietysti siksi, että saa sitten postaila someen kivoja kuvia kampaamosta ja sieltä sitten mainosyhteistyöstä shampoota ja euroja.
Ap:n tytär kuulostaa kyllä käytöksensä perusteella ihan pissikseltä.
Lapsuuden ystävän tytär käy aina kotonaan ja majailee siihen asti kun äitinsä alkaa suoraan sanomaan, että eiköhän olisi aika kotiinkin lähteä? Kuulemma syö kaapit tyhjiksi, sotkee ja herättelee pitkin yötä juoksuillaan. Ja kuulemma sotkee ystäväni ja hänen uuden puolisonsa päivärytmin ihan täysin. Sitten kun 'ulos lentää' siirtyy jonnekin toisaalle loisimaan. Mummolaan, kavereilleen, siskolleen. En ole itse asiassa varma onko tytöllä edes omaa asuntoa enää. En tiedä mikä tässä on taustalla. Eikö tyttö vaan halua asua yksin vai käyttääkö hyväkseen ihmisten hyväntahtoisuutta.
Ilmeisesti tytön isän uusi puoliso on jo laittanut stopin tämän lähemmäs 30 v naisen loisimiselle heidän luonaan ja tämän takia tyttö haukkuu isän uutta puolisoa kaikkialle ja kaikille minkä ehtii. Joskin aika kuuroille korville tytön jutut nykyään kaikuu, kun kaikki alkaa jo tietää minkälainen persoona hän itse on.
Antamalle sen olla sitä kiukuttaa se menee ohi itekseen.
Siunausta!
Se on meikätytölle ihan vieras maailma tämä ammattimainen "sisällöntuottaminen", mietin että elääkö sillä? Kyllä siinä varmaan stressiä pukkaa kun täytyy jatkuvasti uudistua ja olla kiinnostava. Vaikuttaa siltä että tämä ei ole hänelle unelma-ammatti ja on huomannut sen ihan itse?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuollainen mitään työtä olekaan. Nykyaika on erikoista. Laitat kuvan pasta annoksestasi ja jonkun tekotaiteellisen lausahduksen siihen viereen niin jopas on kovaa hommaa. Nämä nuoret vois laittaa vähäksi aikaa oikeesti töihin, loppuisi jauhaminen burnoutista.
Eikö se ole silloin töitä jos sillä tienaa?
Onko nuo some aktiivit jotenkin yksityisyrittäjiä? Miten ne hoitaa eläkkeensä? Tekeekö tyttäresi myös Onlyfansia?
Vierailija kirjoitti:
Normaali ihminen ei elä somen kautta.
Jospa boomeri inseli menisit takaisin äitisi kellariin.
Kiva maksaa tyttäresi mielenterveysongelmien kustannukset🤷
Vierailija kirjoitti:
Voi hellanduudelis.. Sano tyttärelle että menee oikeisiin töihin, someräplääminen ei ole työ se on harrastus josta tulee ehkä vähän rahaa hyvällä tuurilla. Itse en lue yhtäkään some p..aa. Ja joo en ole böömeri !!
Olethan jos et ole Suomessa tai et seuraa somea.
Nore.
Etkö voi vaan mennä tytön luo, halata, pyytää anteeksi, kertoa, ettet tunne sometyötä, eikä tarkoituksesi ollut loukata. Pahoittele, että et ole nyt parhaimmillasi, kun töissä on ne yt:t ynnä muuta. Pyydä kertomaan lisää työstään. Älä halveksi sitä, vaikka tytön sometus huuhaalta tuntuukin.
Tai sitten jätät vastuun mököttäjälle.
Ymmärrän APta. Jos keski -ikää lähestyvä tytär tulee loisimaan vanhemmilleen ja alkaa käyttäytyä kuin lapsi niin hyvää päivää. Ulos vain. Heräilkööt kotonaan puolen päivän jälkeen ja kiukutelkoot muille. Jos tekee itselleen omalla unirytmillä kiireiden päivän, ala heräämään ajoissa tai ole hiljaa.
Mitä jos ihan rauhallisesti sanoisit tyttärelle että et ymmärrä hänen työtään mutta haluaisit ymmärtää, että voisiko hän opettaa ja kertoa, kun ehkä olet sillä tavalla liian vanha? Täällä nyt jotenkin tulee olo että vähättelet ja arvostelet tyttäresi elämänvalintaa, ei ihme että häntä ei ehkä kiinnosta kommunikoida kanssasi?
Ole aidosti utelias, etenkin kerro jos olet ylpeä hänestä, vaikka hänen ottamista kauniista kuvista tai visuaalisesta toteutuksesta, kysele ja tarjoudu osallistumaan ja auttamaan häntä sen sijaan että itse henkisesti pyörittelet silmiä hänen tekemisistään?
En minäkään tajua suurta osaa mitä omat lapseni puuhaavat, mutta kyselen ja olen innostunut silti, he kulkevat omaa polkujaan rohkeasti vaikka kovin moni parjaa ja mollaa kun eivät itse valitsisi elää niin.
Mutsi 49
Tyttö yrittää pitää jotain somekulissia yllä. Tuo päättynee romahdukseen, kun hän tajuaa, ettei niistä ruokakuvista ole elämän sisällöksi.
Onni on kun ei ole lapsia sitä saatanallista tappelua .
Vierailija kirjoitti:
Miksi taas tällainen pitkä potaska? Ei mitään järkeä alussa eikä lopussa.
Ehkä AP halusi purkautua monesta muustakin murheestaan samalla.
Tuo katto kannattaa tutkia nopeasti eikä odotella pahinta. Saatatte selvitä vielä vähällä jos pienestä reiästä kyse ja välikatossa ilma vetää hyvin. M34
Olet suunnattoman epämielyttävä ihminen. Miksi levität omaa pahaa oloasi palstalla?