Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka sopia tyttären kanssa?

Vierailija
08.09.2026 |

Tyttäreni on miltei 30-vuotias ihan normaali, fiksu omillaan asuva ja pärjäävä. Hän työskentelee somen parissa ja hänellä on käsittääkseni niin paljon seuraajia, että pystyy tällä työllään maksamaan laskunsa ja rahoittamaan asumisensa yms. 

Lähinnä kuvaa asujaan, syömisiään, matkojaan yms. 

Tytär tuli käymään luonamme ja olimme siitä oikein iloisia, isänsä ja minä olemme ns normitöissä, sh ja insinööri.

Tytär on nyt koko tämän viikon selittänyt suu vaahdossa miten armoton väsymys painaa ja on miltei burnis taas tulossa, kun niin moni deadline lähestyy jne. Tietokonettaan näpyttää ja kun kysyn voisinko jotenkin auttaa, pyörittelee silmiään, kuin olisi taas 5-vuotias. Nukkuu kuitenkin puoleenpäivään ja sen jälkeen hyvin hitaasti heräilee, aloittaa sen ruokakuvien maanisen naputtelun vihaisena ehkä kolmelta. Naputtaa pari tuntia ja lisää someensa jonkun tekstin siitä miten kaikkien pitäisi tehdä elämässään juuri sitä mitä haluavat ja siihen kylkeen kuva omenista ja teekupista? 

Kun tyttäreni sitten raivoissaan tiuski, että hänen on otettava kone mukaan kampaamoon ja tehtävä sieltä töitä menin sanomaan, että ei sinun varmaan ole pakko sitä sinne ottaa? Että mitä jos vaan teet hommasi kotona ja nautit kampaamoreissustasi ilman stressiä? Tytär kilahti ihan täysin, eikä ole puhunut minulle sen jälkeen! En vain tajua miksi hänen pitäisi muka tehdä jotain töitä sielläkin? Enkö vain tajua, kun olen elämäni tehnyt sellaisia töitä keskisuuren sairaalan lasten teholla, missä sitten kai on pienempi stressi. Meilläkin kyllä on todella kova paine, varsinkin nyt kun kaikesta säästetään ja henkilökunta on erittäin kovilla. Yhteiskunnan tilanne on alkanut myös näkyä potilastapauksissa. Olin kuvitellut, että tiedän mitä on työstressi, mutta en olekaan koskaan kuvannut ruoka annoksia ja asuja someen työkseni.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hänet haravoimaan pihaa niin saa jotain oikeaa tekemistä ja raitista ilmaa 

Vierailija
22/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita mulle tyttäresi numero, niin poistan hänen stressinsä ja hän lähtee luotanne 100% varmasti hymyilln. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku jaksaa keksiä tällasia turhia satuja? Hohhoijaa. Mene töihin, ap.

Vierailija
24/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko siitä haravoinnista ja mökin talviteloille laittamisesta sitä some sisältöä? Kaikki hyötyisi. 

Vierailija
25/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some työympäristönä on hankala, jos ei osaa laittaa rajoja.

Tulee otettua liikaa yhteistöitä ja koko ajan suunnittelee tulevaa. Aivot koko ajan myllerryksessä. Jos vielä itse edaa, niin huhhuh.

Lastenteholta pääsee pois, somesta et välttämättä, jos vielä haluaa seurata aikaansa ja kilpailijoiden sisältöä.

Nimenomaan pitäisi osata pitää taukoja. Edes kampaamossa käydä ilman töitä. Otaa itselle sitä omaa aikaa ilman töiden raksitusta ja naksutusta.

Vierailija
26/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. 

Vierailija
27/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen ei elä somen kautta. 

Vierailija
28/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan näin, että on selvää, että tyttäresi tarvitsee nyt vähän taukoa siitä sometushommasta. Tosin sitä voi olla elämälleen merkitystä hakevalle ihmiselle mahdoton sanoa ilman, että pääsi puraistaan poikki. Erityisesti sen vuoksi, jos hänen elantonsa on siitä kiinni. On täysin mahdollista, että hänen on pakko käydä se burn out läpi, ennen kuin osaa muuttaa elämäänsä.

Oma suositukseni on se, että kerro hänelle, ettet osaa auttaa häntä hänen työssään, mutta näet, kuinka hän on stressaantunut. Seuraavaksi kerro, että jos hän milloin tahansa haluaa ottaa taukoa mistä tahansa elämänvaiheesta, hän on tervetullut luoksesi ja olet aina valmis kuuntelemaan häntä. Lopuksi kerro hänelle, että odotat aikuiselta ihmiseltä aikuisen ihmisen käytöstä kotonasi.

Vierailija
29/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi taas tällainen pitkä potaska? Ei mitään järkeä alussa eikä lopussa.

Vierailija
30/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen ei elä somen kautta. 

Elää, jos osaa tuottaa sisältöä, mikä kiinnostaa ihmisiä. Monien silmissä tuo ei ole sitä "oikeaa" työtä. Tosin jos tienaat riittävästi, etkä tarvitse yhteiskunnan tukea elämiseen, niin silloin työ on oikeaa.

Vierailija
31/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hellanduudelis.. Sano tyttärelle että menee oikeisiin töihin, someräplääminen ei ole työ se on harrastus josta tulee ehkä vähän rahaa hyvällä tuurilla. Itse en lue yhtäkään some p..aa. Ja joo en ole böömeri !!

Vierailija
32/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa sitä tytärtä ketuttaa se kosteusläikkä katossa, jolle vanhemmat eivät tee mitään. 

Vierailija
33/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen töissä teet työsi mitä pyydetään.

Kun vastaat ja päätät itse mitä teet on stressi ihan eri.

Some-hommat käy vielä enemmän yksilöön. Siinä vuodattaa/kauppaa itseään. 

Vierailija
34/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ohjeita, kiitos niistä. Osalla oikein hyviä ajatuksia ja aion ottaa käyttöön vinkkejänne. 

Siitä olen ehkä vähän eri mieltä, että sometyöstä ei pääse samalla lailla eroon kuin muista töistä. Kyllä mieheni usein illallakin tekee töitä ja pohdiskelee ongelmia, muttei tee siitä sen ismopaa ongelmaa. Samoin minä usein mietin potilaita työn ulkopuolella, harjoittelen koulutuksiin ja valvon kuolleen tai vakavasti sairaan potilaan vuoksi. Ei mene oikestaan yhtään päivää, ettenkö tekisi jotain työhön liittyvää työn ulkopuolellakin. Mutta sellaista elämä on, jos haluan pärjätä työssäni, on minun edelleen kouluttauduttava, pysyttävä kunnossa henkisesti ja fyysisesti, on yritettävä pohtia jokaisen potilaan ja heidän perheensä tilannetta kiireen keskellä yksilöllisesti ja silti yritettävä päästää irti tilanteesta, kun sen aika on.

Vierailija
35/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tosiaan varmaan tuo kosteusläikkä. Siitä kaikki sai alkunsa.

Vierailija
36/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten sopia, mutta olen   huomannut ystävien lapsista ja yksi työkaveri itse sanoi, että käyttäytyy vanhempiensa luona kuin lapsi. Kiukutellaan ja tuiskitaan,  heitetään takki lattialle kun tullaan ovesta ja kysellään mitä ruokaa ja arvostellaan onpa pahaa ruokaa.

Onneksi omat kohtelevat kuin vertaistaan ja auttavat sen ruuan pöytään saamisessa ja kysellään puolin ja toisin miten menee ja miten jaksetaan töissä.

Vierailija
37/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näitä löytyy, joiden mielestä joku työ, vaikka siitä maksettaisiin, ei ole olevinaan oikeaa työtä.

Vierailija
38/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laajenna haussia😂tai käske sen laihduttaa😁

Vierailija
39/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan voi kampaamossa käydä ilman että saa sieltäkin sometuksen aihetta. 
On myynyt koko elämänsä somelle🤣

Vierailija
40/85 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin lapsesta kiinni. Tunnen aikuiset sisarukset joista nuorempi +20 käyttäytyy kuten aikuiset kaikkialla, mutta tämä isosisko lähemmäs 30 v, on kuin pikkutyttö missä ikinä kulkevatkaan. Ei siivoa jälkiään, menee ja tulee miten lystää, ei käy töissä, asuu vanhempiensa nurkissa ja elää isovanhempiensa rahoilla. Vaikea sanoa, mikä siinäkin on mennyt vikaan, kun toinen tytär on onnistunut ja toinen on ihan pellosta revitty.

Niin ja tosiaan vanhempiensa luona elää kuin lapsi, täyshoidossa olettaa olevansa ja makaa siellä tympeä ilme naamallaan likaisessa hupparissaan. Ihme menoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi