Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stadilaiset inhoavat, jos Helsinkiä kutsutaan Hesaksi, mutta lukevat kuitenkin päivittäin Hesaria. Miksi?

Vierailija
08.09.2026 |

Olisiko Stadiri parempi nimi?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun faija puhui joskus Stadin slangia enkä ymmärtänyt kuin sanan sieltä täältä. Se oli sellaista huumoria. Inttikavereiden kanssa kuulemma bamlasivat välillä. 

3 polven stadilainen

Vierailija
42/49 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun HElsingin SAnomat on nimenomaan Hesa. Eli kun stadilaiselle sanot Hesa, hän yhdistää sen nimenomaan tuohon sanomalehteen, ei kaupunkiin. Ja inho nyt on iso sana, enemmänkin on kyse sellaisesta "mistä ihmeestä sä puhut" -fiiliksestä.

Jaa. Tunnen useammankin monennen polven helsinkiläisen ja he ihan itse puhuvat Hesasta, tarkoittaen kotikaupunkiansa, ei Helsingin Sanomia.

En ole koskaan tavannut helsinkiläistä, joka kutsuisi Helsinkiä Hesaksi. Missäs porukoissa pyörit? Oletko itse helsinkiläinen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stad on ruotsia ja tarkoittaa kaupunkia. Haluavatko "Stadin slangia" puhuvat larpata ruotsalaisia/suomenruotsalaisia? Koko "slangi" taitaakin olla 95% ruotsista johdettua. 

Yhtä suuri osa stadin slangista tulee venäjän kielestä. Venäjän tsaari vaihtoi Suomen pääkaupungin Turusta Helsinkiin. Vantaanjoen suistoon suolle.

Stadin slangi on kuitenkin muuttunut ja sisältää yhä enemmän arabian ja somaliankielen sanoja. Wálláhi!

Vierailija
44/49 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vaan jäin ihmettelemään, että miksi aloittaja ei-helsinkiläisenä (oletus) käytti otsikossa muotoa stadilaiset, eikä helsinkiläiset? Tuli vähän ristiriitainen mielikuva, kun toisaalta tunnuit suhtautuvan hieman kriittisesti kyseisen lainasanan käyttöön, mutta kuitenkin itse sitä tietoisesti käytit.

Itsehän en perusta Helsingin slangista pätkääkään, jota stadin slangiksikin kutsutaan. Sehän on pelkkää lainasanojen käyttöä sieltä täältä pääasiassa ruotsin kielestä ja jonkin verran myös venäjästä, nykyään toki myös englannista ja sinne sekaan sitten tungetaan sidesanoiksi vähän suomeakin.

Itselle näin hämäläisenä (nykyään toki maakuntaani kutsutaan Pirkanmaaksi, mutta minulle omat kotikontuni on ja pysyy Hämeenä) Helsinki on Helsinki tai Hesa, mutta ei koskaan stadi, joka jo lausuttuna herättää huvittunutta myötähäpeää, sen lausuja kun yrittää nostaa itsensä ja kotikuntansa (kyllä, Helsinki on kunta) muiden yläpuolelle. Muualla asuvien lausumana se vasta huvittavalta kuulostaakin.

Vierailija
45/49 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesari on Helsingin Sanomien kutsumanimi ollut pidempään kuin suuri osa ollut elossa. Hesa on taas nimenomaan maalaisten kutsumanimi Helsingille. Ei ole mitään pahaa olla maalainen ja kutsua Helsinkiä hesaksi sillä omalla tavallaan. Ei tarvitse myöskään hävetä sitä maalaisaksenttia ja esittää "stadilaista". Ei sillä vaikutusta tee kehenkään.

Syntyperäiset helsinkiläiset puhuvat vain Helsingistä ja stadista (millä tarkoitetaan yleensä vain kantakaupunkia).

Näissä kaikissa helsinkiläisten kirjoittamissa kommenteissa tulee esille halveksunta muualta tulleita kohtaan. Voin oikaista, että edes Espoossa, Soukassa, IKINÄ ei puhuttu muulla termillä kuin Hesa Helsingistä. Muutettuani 20 - vuotiaana Helsinkiin Espoosta tuli keramiikan kurssiryhmässä kerran puhe näistä nimistä erään syntyperäisen helsinkiläisen nuoren naisen (joka oli äärimmäisen hipsteri ajan muodin mukaan ja aivan äärimmäisen typerä, vaikka oli korkeakoulutettu luokanopettaja) kanssa. Välittömästi, kun paljastin, että asuin lapsena Espoossa, hänen kanssakäymisensä muuttui vihamielisen halveksuvaksi. Nykyään olen onnellinen porvoolainen enkä voi sietää pilalle woketettua läävä-Helsinkiä. 

Vierailija
46/49 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stad on ruotsia ja tarkoittaa kaupunkia. Haluavatko "Stadin slangia" puhuvat larpata ruotsalaisia/suomenruotsalaisia? Koko "slangi" taitaakin olla 95% ruotsista johdettua. 

Sinulle on ilmeisesti joku uusi asia, että slangisanat ovat usein peräisin muusta kuin suomenkielestä. Perinteiset slangisanat perustuvat usein juurikin ruotsiin (entinen valtakieli Helsingissä), mutta myös venäjään (valitettava historiallinen jäänne) ja nykynuorison oma slangisanasto tietysti lainaa englannista.

Se on taas toinen kysymys, että slangi on yleisesti enemmän sekä nuorison että työväenluokan käytössä kaikkialla maailmassa, kun taas ylemmissä keskiluokissa jopa lapset voivat puhua enemmän kirjakieltä tai eivät ainakaan niin usein käytä slangia kuin työväenluokkaiset.

Itse keski-ikäisenä päästän slangisanoja vain vahingossa tai huomaamatta suustani, kun Helsingissä alemmassa keskiluokassa olen syntynyt ja kasvanut. Pyrin käyttämään puhekieltä. Ja "Hesa" nyt ei ainakaan siihen kieleen kuulu.

Vierailija
47/49 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesari on Helsingin Sanomien kutsumanimi ollut pidempään kuin suuri osa ollut elossa. Hesa on taas nimenomaan maalaisten kutsumanimi Helsingille. Ei ole mitään pahaa olla maalainen ja kutsua Helsinkiä hesaksi sillä omalla tavallaan. Ei tarvitse myöskään hävetä sitä maalaisaksenttia ja esittää "stadilaista". Ei sillä vaikutusta tee kehenkään.

Syntyperäiset helsinkiläiset puhuvat vain Helsingistä ja stadista (millä tarkoitetaan yleensä vain kantakaupunkia).

Olen syntynyt hesassa ja hesa on minulle hesa. Turusta espooseen muuttanut ystäväni sanoo hesaa stadiksi. Tosi moni maaltamuuttanutkin erehtyy sanomaan hesaa stadiksi kuvitellen stadin olevan aito ja oikea tapa sanoa hesa. Stadi on sopiva sana jos asuu aina kehä1 sisäpuolella ja on vankkumattoman työläistaustainen.

Ja pitää syntyä stadissa niin saa kiistämättömän luvan käyttää stadi-sanaa.. On tietynlaista pyrkyriyttä muuttaa kehä1 sisäpuolelle kallioon ja omaksua stadi omaksi sanakseen ikäänkuin muuttamalla stadiin olisit heti stadilainen. Jos hiiri muuttaa hevostalliin, muuttuuko hiiri hevoseksi?

On todella huvittavaa, että nämä samat väsyneet hipsterit, joille on aivan Ok osoittaa maan sisäistä rasismia, huutaisivat sensuuria pildet punaisena, jos näiden termien paikalle vaihdettaisiin suomalainen ja somali. 🤭🤭🤭🤭🤭 

Vierailija
48/49 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt hesassa ja hesa on minulle hesa. Turusta espooseen muuttanut ystäväni sanoo hesaa stadiksi. Tosi moni maaltamuuttanutkin erehtyy sanomaan hesaa stadiksi kuvitellen stadin olevan aito ja oikea tapa sanoa hesa. Stadi on sopiva sana jos asuu aina kehä1 sisäpuolella ja on vankkumattoman työläistaustainen.

Ja pitää syntyä stadissa niin saa kiistämättömän luvan käyttää stadi-sanaa.. On tietynlaista pyrkyriyttä muuttaa kehä1 sisäpuolelle kallioon ja omaksua stadi omaksi sanakseen ikäänkuin muuttamalla stadiin olisit heti stadilainen. Jos hiiri muuttaa hevostalliin, muuttuuko hiiri hevoseksi?

On todella huvittavaa, että nämä samat väsyneet hipsterit, joille on aivan Ok osoittaa maan sisäistä rasismia, huutaisivat sensuuria pildet punaisena, jos näiden termien paikalle vaihdettaisiin suomalainen ja somali. 🤭🤭🤭🤭🤭 

Hengittele välillä. Ihan rauhassa.

Vierailija
49/49 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä suuri osa stadin slangista tulee venäjän kielestä. Venäjän tsaari vaihtoi Suomen pääkaupungin Turusta Helsinkiin. Vantaanjoen suistoon suolle.

Stadin slangi on kuitenkin muuttunut ja sisältää yhä enemmän arabian ja somaliankielen sanoja. Wálláhi!

Joo ja näin se kieli elää. Yäk!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän