Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairaanhoidon kiire

Vierailija
07.09.2026 |

Olen uniapneapotilas, kerran vuodessa soitetaan 10-20 min puhelu ja lähetetään yleensä uusi maski ja letku koneeseen. No hoito ollut Raaseporissa, toukokuusta asti odottanut soittoa. Nyt pari viikkoa sitten kävi selville että hoito siirtyy Lohjalle koska Raaseporissa ei keritä hoitaa tällaisia asioita.
No tänään keskustelin Lohjan hoitoyksikön kanssa ja aika varattiin kys seurantapuheluun. Sanoi että Raaseporista tuli 500siakasta. Aikoinaan siellä oli kuulemma kolme hoitajaa, nyt ollut yksi ja nyt lopetettu koko yksikkö, kuulemma liikaa työkuormaa ja ei ole kerennyt hoitaa asioita.

No jos aletaan miettimään näiden puh kestoja ja maskien yms jakoa niin aika tehotonta on jos ei kykene ja  perus itku siitä kiireestä vedetään aina esille.

Vuodessa on noin 250 työpäivää, siitä lomat 5vk ja pitämättömät saikut noin 25pv yms niin työpäiviä on 200pv/v. No 500 asiakasta niin kauanko on aikaa asiakasta kohden. Jos tehokas sairaanhoitaja kiireisten palaverien jälkeen käyttää 4 tuntia päivässä työhön niin 500 asiakasta jaettuna 200 päivällä on 2,5 asiakasta/pv mikä tekee asiakasta kohden 4 tunnin työsuoritteella 96 minuuttia, eli yli 1,5 tuntia. Jos suurin osa asiakkaista vaatii ajankäyttöä 10-20 minuuttia vuodessa miten @!#$ sentään voi olla kiire ja liikaa työkuormaa. Entä jos töitä tehtäisiin oikeasti sen 8 tuntia päivässä...

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää jonnekkin polille istumaan päiväksi, näätte kuinka kiire siellä on, muutama asiakas päivän aikana per huone.

Olen istunut. Ihmettelin sitä kuntoliikunnan määrää, jota siellä näin. En sentään päivää istunut, mutta aika pitkään kuitenkin. Väkeä ramppasi yhtenään pitkin käytävää. Päivystyspotilaita vastaan ottavan huoneen ovi kävi aika harvaan, siis se, josta potilaat kulkivat. Hoitajien ovi sen sijaan kävi paljon tiuhempaan.

Kun viimein pääsin hoitajan puheille, kuntoliikunta jatkui. Päivystyspisteestä ei löytynyt sellaista tarviketta korista hoitajan vierestä, jota luulisi päivystyksessä tarvittavan usein vaan sitä piti lähteä noutamaan jostakin muualta. Pahimmassa tapauksessa CPR-testi piti hakea jostain toiselta puolelta taloa. Jos se olisi ollut hoitajan vieressä, asia olisi hoitunut noin kolmessa minuutissa ja hirmuisten tulehdusarvojen vuoksi potilas ohjattu saman tien eteen päin.

Vierailija
42/46 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ne letkut ja maskit on jostain tilattava ja sitten otettava vastaan, vietävä säilytykseen ja sitten lähetettävä asiakkaille. Näistä on sitten kirjoitettava raportit. 

Näin. Mulla oli virtsaumpea, piti itse katetroida (eturauhanen). Soitin pe:na, et tarvitsisin lisää. Soitin aamulla, kävin infosta hakemassa puolenpäivän jälkeen. Se hoitaja sanoi, et saat, mut voisitko jatkossa soittaa/ilmoittaa vähän aikaisemmin, kun pe:na on aina kiire (muidekin kotihoitotarvikkeiden kanssa).

Niin sitten tein. Heidän piti tilata ne, sitä varautumista ei ollut, eivät voineet pitää suurta varastoa. Sitten rupesin kotijakeluun eli lähetti toi kokonaisen laatikon niitä; 3kk:n tarve. 

Lopulta höyläys ja se loppui kokonaan. Kävin palauttamassa käyttämättä jääneet (avaamattomat paketit).

Mulla alkoi seisomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös omassa kaupungissasi/paikkakunnalla ole omaa oikeaa terveydenhuoltoa ? Tai jos ei ole, niin mikset muuta sinne, missä sitä saat ? Ja tuo NS kiire heillä.......hekon kekot ! Ei heillä mikään kiire ole minnekään ! Ne ovat aina vaan netissä joko omalla puhelimellaan tai työpisteen koneella. Ja ovat niiiiiiiiiiiin tylsistyneitä..........ei heillä ole kiire minnekään muualle, kuin vain pois töistä !! 

Vierailija
44/46 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin uniapnean ja muiden keuhkosairauksen osalta keuhkopolin seurannassa, mutta sitten uniapnean osalta minut siirrettiin perusterveydenhuoltoon. Ei sieltä kukaan soita, kerran vuoteen on jonkin aikaa etäseuranta, jonka aloituksesta ja lopetuksesta saan viestin. Cpap-laitteen tarvikkeet tulee suoraan toimittajalta.

Sama sairaanhoitaja näkyy hoitavan myös muita sairauksia verenpainetaudista kakkostyypin diabetekseen. Uskon, että hänellä on ihan riittävästi töitä.

Vierailija
45/46 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kai siellä nyt kiire, kun on kaksi pandemiaa ylitse muiden, ylipaino ja mielenterveysongelmat. 70% suomalaisista saa elämänsä aikana mielenterveyden, käyttäytymisen tai neurokehityksen häiriön diagnoosin. Ja yli 60% aikuisista eli noin 3 miljoonaa ihmistä on ylipainoisia.

Jännä ettei av-mammat jaa tilastoja siitä miten Suomi Euroopan kolmanneksi lihavin maa. Verotuksen, työttömyyden, yms kärkisijoja kyllä jaettaan aamusta iltaan.

Ei meidän tarvitse, kun av-papat hoitaa sen ihan kiitettävän uutterasti.

Vierailija
46/46 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoidosta on säästetty yhtäjaksoisesti vuodesta 2008. Se ei tehosta toimintoja vaan rampauttaa ne. Noin se näkyy potilaalle.