Mi,seivãt työttömät tee kuten 11-vuotias Eemeli?
Eemeli Turunen tienaa hyvänä viikonloppuna useita satoja euroja sieniä keräämällä. Turunen onnistui myymään 290 euroa yhdessä viikonlopussa vaikka sienikausi on vasta aluillaan ja nyt hän kertoo miten kuka tahansa voi päästä samoihin ansioihin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5cec7064-a030-4665-b08d-755925b2e941
Kommentit (45)
Kyykkiminen käy selän päälle. Sieltä joutuisi kuitenkin pian palaamaan kotisohvalle asentoon johon selkä on tottunut.
Mun keräämiä sieniä ei kannata syödä 😅
Dalla Valle ei ainakaan toimi Turun seudulla. En tiedä ostaako kukaan sieniä Turun alueella tai lähellä. Katsoin itsekin että olisi hyvää duunia omille lapsille, mutta en tiedä minne sienet ja marjat saa täällä myytyä.
Pitäisi olla hyvä tattimetsä, täällä ei ole lähimaillakaan.
Pitää tietää hyvin mitä sieniä kerää ettei ota vahingossa myrkkysieniä.
Minä teen. Myyn sieniä päihdekäyttöön.
T: päihdepersu
Vierailija kirjoitti:
Dalla Valle ei ainakaan toimi Turun seudulla. En tiedä ostaako kukaan sieniä Turun alueella tai lähellä. Katsoin itsekin että olisi hyvää duunia omille lapsille, mutta en tiedä minne sienet ja marjat saa täällä myytyä.
Näin on, Turun seudulla ei oikein mene tatit torillakaan kaupaksi. Taitaa olla itäsuomalaisten juttu.
Miksi linkkaat maksumuurin takana olevan jutun?
Jossain tällä hetkellä joku kateellinen tutkii ja penkoo, ja soittelee huomenna verottajalle onko Eemelillä bisnekset laillisella pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Hah. Mä tiedän oikeasti missä kasvaa suippumadonlakkia mutta en kerro 😅
ei jaksa enkä tunne sieniä, meen ruokajonoon hakemaan ilmaisruokaa 300 metrin päähän se riittää
Vierailija kirjoitti:
Jossain tällä hetkellä joku kateellinen tutkii ja penkoo, ja soittelee huomenna verottajalle onko Eemelillä bisnekset laillisella pohjalla.
Marjoja ja sieniä saa myydä verottomasti
Vierailija kirjoitti:
Tuollahan sitä elättääkin itsensä ympäri vuoden.
Alkukesän voi poimia marjoja ja loppukesän voi poimia sieniä. Jos sienistä saa 300 euroa per viikonloppu ja marjoista 800 euroa mikä on yhteensä noin 14300 euroa satokaudelta niin säästeliäästi ja vaatimattomasti eläen pärjää vuoden seuraavaan satokauteen asti. Jotkut myös poimii metsistä käpyjä ja myy niitä talvella takkojen ja kiukaiden sytykkeiksi.
Eemeli on 11v., jonka asumiset, vaatteet, ruuan ym elinkustannukset maksaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä hänen huoltajat. Eemelin saamat sataset sienistä ovat hänelle ns.puhdasta ekstraa. Tarvinneeko maksaa esim bensoja tms vanhemmilleen jos tarvitsee kyytiä sienimetsään tai joutunut ostamaan kulkupelin jolla liikkuu sienimetsään ja sieltä sienien myyntipisteelle? En pääse lukemaan juttua tarkemmin. Aikuiselle nämä kulut tulee ihan itse maksettavaksi. Ainakaan isoja lenkkejä ei sienien perässä kannata ajella, saatikka autoa/mopoa tms ostaa. Jää todennäköisesti tappiolle. Kaikilla sienispajat ja lisäksi sienien ostopisteet eivät ole ihan asunnon takapihalla.
Isojen tulojen avain on lause sienikausi on vasta alkamassa. Kauden alussa kilohinnat on korkeat, kauden edetessä huomattavasti matalammat.
Moni aikuinen, joka on vähätuloinen, hakee toimeentulotukea. Siihen myös sienien/marjojenkeruusta tulot vaikuttaa. Verovapaita nämä ovat mutta etuuksiin on vaikutus. Jos leikkuri käy ja/tai joudut jonkin hallinnolliseen jumppaan milloin rahaa tulee/lisätietopyyntöjä satelee jne, moni varmaan miettiin onko järkeä vai ei. Varsinkin jos ja kun eletään kädestä suuhun eli rahaa ei lisäselvitysten ym takia oikein ole vara odotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkukesän voi poimia marjoja ja loppukesän voi poimia sieniä. Jos sienistä saa 300 euroa per viikonloppu ja marjoista 800 euroa mikä on yhteensä noin 14300 euroa satokaudelta niin säästeliäästi ja vaatimattomasti eläen pärjää vuoden seuraavaan satokauteen asti. Jotkut myös poimii metsistä käpyjä ja myy niitä talvella takkojen ja kiukaiden sytykkeiksi.
Mitä marjoja voi poimia alkukesällä? Eihän kesäkuussa mitään ole. Mustikka kypsyy heinäkuun lopulla.
Työttömiä ei kiinnosta tehdä mitään..pääasia että korvaukset ja tuet juoksee..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah. Mä tiedän oikeasti missä kasvaa suippumadonlakkia mutta en kerro 😅
Niitä löytyy miltei joka kylästä, niityiltä ja metsistä. Ei ole harvinaista.
Muista vähentää tuosta auton bensa- vakuutus ym kulut.
Tuohon marja- ja sienimäärään, tulee ajoa 100km päivässä, jos riittääkään.
Parhaimmat myyjät ajaa marjoja keräämässä 120km sivunsa.
Koska se on jyrkästi kielletty. Muuten menee ne vähäisetkin päivärahat. Tälle asialle pitäisi todellakin tehdä jotain, jotta kannattaisi tehdä vähemmänkin tuottavaa työtä. Ensin se suojaosa takaisin