Pelkään, että lihon +40 v iässä - voiko sitä mitenkään estää?
Olin varhaisteininä ylipainoinen, nuorena aikuisena normaalipainoinen. Kolmekymppisenä lihoin raskauden myötä, laihdutin nuo kilot ja lihoin uudestaan. Nyt olen taas laihduttanut ja olen vihdoin normaalipainossa. Vyötärö on minulle sopiva (75 cm).
Pelkään, että päälle nelikymppisenä lihon. Näin on käynyt monille tutuilleni. Normaalipainoisetkin ovat lihoneet vaihdevuosien myötä, osa kymmeniä kiloja. Osa sanoo, että ei tarvitse kuin vilkaista pullaa tai viinilasia päin, niin lihoo. Laihoja näyttävät olevan vain he, joiden herkuttelu on luokkaa "söin puoli purkillista maustettua rahkaa ja syön loput myöhemmin."
Voiko lihomista tuossa iässä mitenkään estää? Voiko edes kohtuudella herkutella? En haluaisi enää koskaan lihoa ja joutua laihduttamaan tällä tavalla.
Kommentit (24)
Sanoisin, että aika vähällä herkkujen syömisellä joutuu olemaan tuossa iässä. Ei voi enää syödä monena päivänä viikossa kaikkea hyvää ja määrienkin täytyy olla pienet. Ainoana poikkeuksena se, jos harrastat juoksua tms kaloreita kuluttavaa - sitten on vähän pelivaraakin.
Voi viddu. Mene jollekin ravintoneuvojalle jos et osaa.
Riittävä liikunta vapaa-aikana
Terveellinen monipuolinen ruokavalio
Oikean kokoinen ateria
Syöt 3-5 kertaa päivässä jotakin. Riippuu miten paljon liikut ja sinun kropasta.
Miksi laitoit plussan luvun eteen?
Vyötärölle saa heittää hyvästit. Kaikki tuntemani naiset ovat leventyneet, ihmeen moni tismalleen 44-vuoden iässä!. Eikä siis johdu huonoista elintavoista, kroppa vaan jotenkin antaa periksi. Itsellä tuo vielä edessä ja harmittaa jo nyt ihanat vaatteet vaatekaapissa, jotka jäävät vyötäröstä pieneksi tulevaisuudessa. :(
Jos olsin ilkeä, niin vastaisin vain, että voi kun katsoo mitä syö ja juo ja muistaa myös liikkua. Eli herkkija saa syädä ja nauttia jos perusta ja arki on kunnossa.
Elämänmuutokset kuten monella 40 + vuotiailla lapsien varttuminen, mahd. avioero tai uuden kumppanin löytäminen tai vaikka työttömyys ja tai uuden auton ostaminen ja arkiliikunnan väheneminen entisestään vooivat tuoda huomaamatta kiloja lisää......
Ikisinkku mies 40+
Vierailija kirjoitti:
Voi viddu. Mene jollekin ravintoneuvojalle jos et osaa.
Riittävä liikunta vapaa-aikana
Terveellinen monipuolinen ruokavalio
Oikean kokoinen ateria
Syöt 3-5 kertaa päivässä jotakin. Riippuu miten paljon liikut ja sinun kropasta.
Sulle suosittelen vihanhallintakurssia ja empatiakurssille osallistumista.
Ei voi. Eli siaksi sitten vaan. Lakkaa häntäheikit juoksemassa perässä. Ihana rauha ja aito ihmisyys. Vain pinnallinen ihminen kaipaa muuta.
Niin, tai sitten et liho. Aika näyttää. Ja muuten, vaikka mitä ihmiset mussuttaa, vaihdevuosi-ikäisenä ON mahdollista laihtua. Itse pudotin vuodessa 20 kiloa "luomuna" eli elämäntapamuutoksella. Todellakaan ei tartte mitään laihdutuslääkkeitä, jos on vähänkään itsekuria ja halua.
Mä en ole huomannut tuollaista ilmiötä. Lihon ja laihdun yhtä helposti kuin ennenkin. Nyt painan vähemmän kuin parikymppisenä. Liikun kyllä paljon.
N51
Kantsii varmaan kuolla ajoissa jos priorisoi hoikkuuden kaiken muun edelle.
Ja jättää trollailun. Trolli niittää sitä mitä kylvi.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Eli siaksi sitten vaan. Lakkaa häntäheikit juoksemassa perässä. Ihana rauha ja aito ihmisyys. Vain pinnallinen ihminen kaipaa muuta.
Vain superläski ei kaipaa muuta. Taitaa kulua irtokarkkeja
Sokerin ja karkit saa ainakin unohtaa 40+. Sama juttu oikeestaan minkä hyvänsä hiilarin kanssa, pastat, riisit, leivät yms.
Mä juon aamulla kahvin kermalla ja maidolla, syön lounaaksi ison kasvis- ja salaattipainotteisen aterian jossa proteiinia papujen muodossa, joskus lihaa tai kanaa.
Illalla sitten proteiinia, muutama kananmuna, raejuustoa, kalkkunaa, mozzarellaa jotta ei tule nälkä Illalla tai yöllä.
Mitään muuta en syö ja suht hoikka olen. Liikuntaa paljon mutta rauhallista, lenkkeilyä, tanssia, joogaa, kuntosalia. Lihasmassan pitäminen on tässä iässä tärkeämpää kuin hoikkuus.
63kg/172cm, 45v
Vartalo muuttuu, kolmekymppisen kroppa ei ole sama kuin teininä.
Vaihdevuosien lähestyessä hormonit muokkaavat taas kehoa toisenlaiseksi.
Parempi lähestymistapa olisi ehkä ajatella miten pidän huolta itsestäni. Arkiliikunta, suht järkevä ruokavalio (sisältäen herkuttelut), sosiaaliset suhteet ja aivoja rassaava toiminta (oli se sitten duuni, sudokut tai joku muu) auttavat hyvään nelikymppiyteen ja pitemmälle. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Sokerin ja karkit saa ainakin unohtaa 40+. Sama juttu oikeestaan minkä hyvänsä hiilarin kanssa, pastat, riisit, leivät yms.
Mä juon aamulla kahvin kermalla ja maidolla, syön lounaaksi ison kasvis- ja salaattipainotteisen aterian jossa proteiinia papujen muodossa, joskus lihaa tai kanaa.
Illalla sitten proteiinia, muutama kananmuna, raejuustoa, kalkkunaa, mozzarellaa jotta ei tule nälkä Illalla tai yöllä.
Mitään muuta en syö ja suht hoikka olen. Liikuntaa paljon mutta rauhallista, lenkkeilyä, tanssia, joogaa, kuntosalia. Lihasmassan pitäminen on tässä iässä tärkeämpää kuin hoikkuus.
63kg/172cm, 45v
Ei välttämättä näin. Syön paljon hiilareita ja olen pysynyt hoikkana, nyt jo 60 v.
Vierailija kirjoitti:
No harvempi lihoo -40v iässä.
Tjaa,a. - Voit olla ehkö painosanalla ehkö oikeassakin, ainakin osittain. - Lihomista ei tapahdu, jos elämä pysyy suunnilleen vakaana ja ennakoitavana., eikä tule isompia muutoksia esimerkiksi parisuhderintamalla tai joudu työttömäksi, jolloi huomaamattaan saattaa hakea lohtua tai yksinkertaisesti ajankulua syömisestä tai juomisesta ellei molemmista Toisaalta esimerkiksi se, kuten oliko se Lenita Airisto joka lohkaisi, että jos on paljon mieluisia vaatteita käy hyvin kalliiksi lihoa kun kaimen saisi tai joutusi hankkimaan uudestaan.
Iksinkku mies 40+
Vika on yleensä lihaskadossa joka laskee energiankulutusta. Sille voi tosiaan tehdä jotain. Kulutus riippuu lähinnä rasvattomasta massasta.
Vierailija kirjoitti:
Vyötärölle saa heittää hyvästit. Kaikki tuntemani naiset ovat leventyneet, ihmeen moni tismalleen 44-vuoden iässä!. Eikä siis johdu huonoista elintavoista, kroppa vaan jotenkin antaa periksi. Itsellä tuo vielä edessä ja harmittaa jo nyt ihanat vaatteet vaatekaapissa, jotka jäävät vyötäröstä pieneksi tulevaisuudessa. :(
44 vuoden, ei 44-vuoden. Miten sinustakin tuli noin tyhmä, ettet tajua eroa?
Voi olla lihomatta, jos on palaamatta aiempiin elintapoihin tai mässäilyyn, jonka takia on alunperin lihonut.