HS: Kolmannes yrityksistä kertoo suomalaisten nuorten osaamisen heikentyneen, osa harkitsee ulkomaista rekrytointia
Sellaista lojaalisuutta suomalaisia kohtaan? Ei sitten ratkaisuksi ajatella niiden suomalaisten nuorten parempaa perehdyttämistä? Enemmän panostusta ammattikoulutukseen (lähiopetusta takaisin, etäopetus pois)?
Kommentit (78)
Ammattikoulussa ei kerrota miten työelämässä toimitaan. Siis sitä työlainsäädäntöä. Eli että miten toimitaan ruokataukojen, kahvitaukojen, työaikojen suhteen. Toki nämä vaihtelee työpaikan ja sovellettavan tessin mukaan, mutta voisi nuorille silti kertoa, että tälläisiä sääntöjä on olemassa. Ei myöskään mainita, mihin työntekijällä työpaikalla on oikeus, mitä työnantajan kuuluu antaa työntekijän käyttöön. Esim suojavaatteet, henkilösuojaimet jne.
Mulle on tullut työpariksi nuoria, joilla ei ole hajuakaan tällaisista asioista, olen myös omille amiksessa opiskeleville teineilleni kertonut näitä asioita.
Ainahan suomalainen firma ottaa ulkomailta mieluummin työvoimansa sen sijaan että rakentaisi tulevaisuuttaan kestävästi.
Mitä me tarvitsemme? Lisää maahan muuttoa!
Koulun voi klaarata läpi temppuilemalla, mutta oikeassa elämässä se ei enää onnistu. Onneksi voi aina alkaa tubettajaksi tai somevaikuttajaksi.
Tai sitten alkaa vaan hengailemaan , ja huutelemaan " hei bro "
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät sai itse Juha Sipilän hallituksen aikana muokata ammattikoulun nykyiseksi pasksksi. Saivat just mitä halusivat. Nyt ei kelpaa.
Orpo tekee kaiken mitä EK ja SY kehtaavat pyytää. Konkursseja ennätys määrä.
Yrittäjät ovat ne porukan tyhmimmät, anteeksi vain.
Sipilän hallitus tuhosi ylipäätään koko koulutusjärjestelmän inkluusioineen ja digiloikkineen. Sitten tuli Marinin hallitus, joka pakottaa peruskoulujen ongelmat lukioihin ja amiksiin, kun kaikki haluttomat pakotetaan kouluun 18v asti. Nyt kiinnostuneet eivät saa opiskelurauhaa kun häiriköt terrorisoi opetusta kuten peruskoulussakin tekivät.
Vierailija kirjoitti:
Yrityksen tehtävä ei ole opettaa ihmisiä lukemaan.
Suomessa joka kahdeksas peruskoulun päättävä poika ei osaa lukea riittävän hyvin työelämää silmällä pitäen.
Jokaisella yrityksellä on yksilölliset tarpeensa ammattitaidon suhteen joka poikkeaa ammattikoulun opetuksesta joiltain osin ja se viimeistely kuuluu kyllä sille firmalle joka sitä työvoimaa tarvitsee
Naurettavaa väittää, että joiku kielipuoli ensikertalainen osaa tuosta vaan heittämällä tehtaalla tarvittavat asiat, kunhan se vaan hommataan jostain kolmansista maista. Ainoa syy on se, että sille ei makseta edes sen aloittelevan työntekijän palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Älä naurata. Oppilaitoksista valmistuu porukkaa, joka ei osaa sitoa edes tennarinsa nauhoja. Ne päästetään läpi kouluputken armoviitosilla. Työelämässä ei ole armoviitosia.
Onneksi on rasismikortti. Sitä voi aina heilutella, kun ei osaamattomana saa työpaikkaa. Hallitustakin voi tietenkin syyttää.
Nykyään on onneksi tarralenkkareita.
Sama kuin marjafirmat valitti täsmälleen samalla tavalla, totuus oli se, että niitä thaimaallaisia poimijoita oli helppo pitää orjina nälkäpalkalla
Huomaa, että töitä ei ole, kun perintöasuntoja ei saa myytyä.
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulussa ei kerrota miten työelämässä toimitaan. Siis sitä työlainsäädäntöä. Eli että miten toimitaan ruokataukojen, kahvitaukojen, työaikojen suhteen. Toki nämä vaihtelee työpaikan ja sovellettavan tessin mukaan, mutta voisi nuorille silti kertoa, että tälläisiä sääntöjä on olemassa. Ei myöskään mainita, mihin työntekijällä työpaikalla on oikeus, mitä työnantajan kuuluu antaa työntekijän käyttöön. Esim suojavaatteet, henkilösuojaimet jne.
Mulle on tullut työpariksi nuoria, joilla ei ole hajuakaan tällaisista asioista, olen myös omille amiksessa opiskeleville teineilleni kertonut näitä asioita.
Onnittelut. Se on nuorille parasta elämän oppia, kun kertoo niille duunipaikkojen toiminnasta.
Kun kotona kerrot niille mitä on tulossa, niin niillä on paremmat valmiudet kuin monella muulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät sai itse Juha Sipilän hallituksen aikana muokata ammattikoulun nykyiseksi pasksksi. Saivat just mitä halusivat. Nyt ei kelpaa.
Orpo tekee kaiken mitä EK ja SY kehtaavat pyytää. Konkursseja ennätys määrä.
Yrittäjät ovat ne porukan tyhmimmät, anteeksi vain.Sipilän hallitus tuhosi ylipäätään koko koulutusjärjestelmän inkluusioineen ja digiloikkineen. Sitten tuli Marinin hallitus, joka pakottaa peruskoulujen ongelmat lukioihin ja amiksiin, kun kaikki haluttomat pakotetaan kouluun 18v asti. Nyt kiinnostuneet eivät saa opiskelurauhaa kun häiriköt terrorisoi opetusta kuten peruskoulussakin tekivät.
Kaikesta muusta löydät vikaa paitsi itsestäsi. Tätähän Kokoomus on puhtaimmillaan.
Vastuuttomuutta ja käsien levittelyä.
Kelpaako niille iäkkäämpi ammattilainen? Ai eikö? No miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä naurata. Oppilaitoksista valmistuu porukkaa, joka ei osaa sitoa edes tennarinsa nauhoja. Ne päästetään läpi kouluputken armoviitosilla. Työelämässä ei ole armoviitosia.
Onneksi on rasismikortti. Sitä voi aina heilutella, kun ei osaamattomana saa työpaikkaa. Hallitustakin voi tietenkin syyttää.
Nykyään on onneksi tarralenkkareita.
Hyvä huomio, niitä voi sanoa turvalenkkareiksi. Vähän niin kuin on turvaruokaakin.
"Älä naurata. Oppilaitoksista valmistuu porukkaa, joka ei osaa sitoa edes tennarinsa nauhoja. Ne päästetään läpi kouluputken armoviitosilla. Työelämässä ei ole armoviitosia.
Onneksi on rasismikortti. Sitä voi aina heilutella, kun ei osaamattomana saa työpaikkaa. Hallitustakin voi tietenkin syyttää."
Pienissä ja keskisuurissa yrityksissä se "armovitonen" on toimari
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin marjafirmat valitti täsmälleen samalla tavalla, totuus oli se, että niitä thaimaallaisia poimijoita oli helppo pitää orjina nälkäpalkalla
Jännä että useissa marjafirmoissa on yrittäjinäkin thaimaalaisia. Tykkäävät orjuuttaa omiaan.
On paljon työnantajia joille ei kelpaa yhtään mikään mitä nuoret tekee, minäkin sain kovaa kohtelua vuonna 2014 kun työskentelin narsistiselle siivousalan pomolle, kun tulin ekaa aamua töihin niin ekana se sano etten näytä siltä että olisin tulossa töihin, sen jälkeen alkoi päiviä ja viikkoja kestänyt nöyryytys mitään mitä tein ei kelvannut, kuitenkin työkaverit kehuivat työnjälkeä sitten koetti aika että irtisanoi koeajalla ilman pätevää syytä, ei edes itse soittanut vaan ilmeisesti valehteli työnantajan edustajalle joka sit soitti mulle klo 16.00 arki iltana ettei töihin tartte tulla kun tiedustelin ja tivasin syytä niin keksi sanoa valheen että jouduttu patistamaan töihin?? Kerroin miten asiat todellisuudessa olivat (tein töitä liikaakin mutta tälle työnantajalle se ei kelvannut) pam liittokaan ei mua auttanut ja sieltäkin sit irtisanoin jäsenyyden.
On paljon nuoria varsinkin tyttöjä joita nöyryytetään työpaikoilla, joilta vaaditaan ekana päivänä samaa osamista kuin vakkareilta, joille tiuskitaan ja ärhennellään.
Itse onneksi kasvattanut ns kovan nahan jos joku yrittää mun silmille käydä vielä kun olen 40 vuotias niin annan sanallisesti takaisin, ajatellaan koska olen lyhyt alle 160 cm nainen niin olen helppo uhri, no en ole enää uhri!!
Enemmän huolestuttaa se, että suomalaiset yrittäjät näyttää vuosikymmenten mittaan muuttuneen sekä ahneemmiksi että tyhmemmiksi. Tai ehkä ne älykkäämmät siirsi jo firmansa ulos maasta ja jäljellä on vaan ne, joilla yritysidea on lypsää julkista rahaa (esim. ilmaiset työntekijät/orjat) firmansa pyörittämiseen. Muualla moista mekanismia ei ole että saisit ilmaisduunia firmaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista lojaalisuutta laiskoja paskiaisia kohtaan. Nuorison pitää ryhdistäytyä tai muuten koittaa kova elämä.
Te romuntitte koulujärjestelmän ja vaaditte nuoria korjaamaan sen. Nuoret laitetaan opiskelemaan ammattikoulun asioita youtubesta yksinään kotona ja sitten kun homma ei etene, haukutaan nuoria.
Ensin romutetaan koulutus, sitten valitetaan osaamisen heikkenemisestä. Syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen on tietenkin pyöreä nolla. Nauttikaa ihan omien tekemistenne seurauksista!