Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eka kertaa ryhmähaastattelu Teamsissa, neuvoja?

Vierailija
05.09.2026 |

Mulla on kyllä ollut työhaastatteluja teamsissa mutta ei koskaan ryhmässä. Mitä kannattaa huomioida? Olen ystävällinen tarkkailija ja kuuntelija , mutta en osaa tuoda itseäni esille ryhmässä livenäkään. 

Hoito-/sosiaalialan työ kyseessä. Työkokemusta kyllä, sopivaa haettuun tehtävään.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä pakottaa itsesi olemaan äänessä siinä missä muutkin. Jos jäät vain sivustakuuntelijaksi, et jää haastattelijan mieleen.

Vierailija
2/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hymyile koko ajan vähän, niin äänikin kuulostaa hymyilevältä.

Ihmiset kiinnittävät huomiota suuhun ja ääneen.

Ei mitään sarjamurhaajan korvasta korvaan hymyä, vaan luontevaa. Ja katso, että valaistus on hyvä, esim. tasaisesti suoraan edestäpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä näissä ei etsitä päsmäriä vaan kysytään kysymyksiä mihin vastataan vuorotellen. Ilmapiiri voi olla stressaantunut ja kilpailullinen, mutta kun ajattelet kuin olisit yksilöhaastiksessa ja suhtaudut kanssahaastateltaviin ystävinä niin kaikki menee hyvin.

Vierailija
4/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritä pakottaa itsesi olemaan äänessä siinä missä muutkin. Jos jäät vain sivustakuuntelijaksi, et jää haastattelijan mieleen.

Haastattelu on kyllä todella outo ja huonosti järjestetty jos haastattelija vaan heittelee ilmaan kysymyksiä ja laittaa haastateltavat kilpailemaan puheenvuorosta. Melkein sanoisin että jos tuollaista muka oikeasti tapahtuu, niin paikkaa ei kannata ottaa edes vastaan jos tarjotaan. Siellä on varmaan aika paljon muitakin ongelmia työnjohdossa.

Vierailija
5/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä haastattelun pitäjä kyllä neuvoo ja fasilitoi. Rauhallinen paikka, hyvä valaistus, pieni kävelylenkki ennen haastattelua ja ole oma itsesi. 

Jos haastattelussa on jotain ryhmäkeskustelua tai tehtäviä, niin yritä rohkeasti tuoda omaa näkökulmaasi ja ajatuksiasi esille. Jos sinulla ei ole omaa näkökulmaa niin kysy joltain toiselta mitä mieltä hän on. Pyydä jotakuta avaamaan vähän tarkemmin sitä mitä hän kertoi. 

Yleensä ryhmähaastattelun tarkoitus ei ole arvioida osaamista (se tapahtuu yksilöhaastatteluissa), vaan kartoittaa miten hakijat toimivat ryhmässä ja vuorovaikutustilanteissa. 

Se että kysyt toiselta ”tuo mitä sanoit kuulosti mielenkiintoiselta, voitko kertoa siitä lisää” on siitä hyvä, että se ei vaadi sinulta mitään, mutta saa sinut näyttämään siltä että osallistut, otat toisia huomioon ja olet kiinnostunut muidenkin mielipiteistä. 

Lisäksi on tietysti hyvä jos pystyy jonkun omankin mielipiteen sanomaan väliin. 

Jos haastattelu on sen laatuinen että jokainen vuorollaan vastaa samaan kysymykseen, niin elä häiriinny siitä vaikka edellä olevat sanoisivat juuri ne samat asiat mitä itse olit ajatellut sanoa. Voit sanoa ne ihan hyvin uudelleen. 

Vierailija
6/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- hymyile

- ole positiivinen

- käytä muiden nimiä tyyliin minusta Anne sanoi hyvin, kun ... olen samaa mieltä kuin matti..

- tutustu yrityksen nettisivuihin, arvoihin, omavalvontasuunnitelmaan ja ota asioita sieltä puheeseesi. Kerro esim minulle on tärkeää, että...(jotain periaatteita omavalvontasuunnitelmasta)

- laita hiukset nätisti, asiallinen paita päälle (ei toppia tms).  Varmista, että ruudulla näkyy koko kasvot ja tausta on rauhallinen. Voit nostaa läppäriä vähän ylemmäs esim kirjapinon avulla

Näillä pääset pitkälle t haastattelija

Vierailija
7/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita ettet osallistu moiseen naurettavaan nykypaskaan vaan hankit töitä muualta.

Vierailija
8/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole oma itsesi, puhu kun on jotain sanottavaa. Ei tyhjänpäiväistä hölinää. Kuuntele, ole läsnäolevan näköinen.

Vierailija
9/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- hymyile

- ole positiivinen

- käytä muiden nimiä tyyliin minusta Anne sanoi hyvin, kun ... olen samaa mieltä kuin matti..

- tutustu yrityksen nettisivuihin, arvoihin, omavalvontasuunnitelmaan ja ota asioita sieltä puheeseesi. Kerro esim minulle on tärkeää, että...(jotain periaatteita omavalvontasuunnitelmasta)

- laita hiukset nätisti, asiallinen paita päälle (ei toppia tms).  Varmista, että ruudulla näkyy koko kasvot ja tausta on rauhallinen. Voit nostaa läppäriä vähän ylemmäs esim kirjapinon avulla

Eli haastattelija hakee tuollaista ilmeistä ja harjoiteltua teatteriesitystä ollakseen vaikuttunut? Näin vähän arvelinkin. Itse olen luonteeltani just sitä etten jaksa tuollaisia pelleilyjä. Jos perus-siisti ulkonäkö ja normikäytös ilman teeskentelyä ei riitä niin olen ilmeisesti hakemassa väärään paikkaan koska osaamiseeni tuo patsastelu ei liity mitenkään. 

Vierailija
10/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teams haastattelu on jo merkki että työpaikka on huono. Itse skippaisin koko haastattelun.

Vierailija
11/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä sekoita siihen, että olisit OF:ssä.

Vierailija
12/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- hymyile

- ole positiivinen

Eli haastattelija hakee tuollaista ilmeistä ja harjoiteltua teatteriesitystä ollakseen vaikuttunut? Näin vähän arvelinkin. Itse olen luonteeltani just sitä etten jaksa tuollaisia pelleilyjä. Jos perus-siisti ulkonäkö ja normikäytös ilman teeskentelyä ei riitä niin olen ilmeisesti hakemassa väärään paikkaan koska osaamiseeni tuo patsastelu ei liity mitenkään. 

Niin kato - kun töissä tarvii jaksaa sitä +pelleilyä+, eli käytöstapoja, yrityksen arvoja ja tavoitteita ja asiakkaittenkin haluja, ja työkaverien kanssa sopuisasti toimimista, niin siksi haastattelussakin haetaan ihmistä, joka osaa ja suostuu siihen. Harvalle työpaikalle tarvitaan osaavaakaan mölliä, joka kiukuttelee, mykkäkouluilee, pukeutuu asiattomasti, kun tarjolla on niitäkin, jotka osaavat asiansa JA käyttäytyvät asiallisesti.

Vierailija
13/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- hymyile

- ole positiivinen

Niin kato - kun töissä tarvii jaksaa sitä +pelleilyä+, eli käytöstapoja, yrityksen arvoja ja tavoitteita ja asiakkaittenkin haluja, ja työkaverien kanssa sopuisasti toimimista, niin siksi haastattelussakin haetaan ihmistä, joka osaa ja suostuu siihen. Harvalle työpaikalle tarvitaan osaavaakaan mölliä, joka kiukuttelee, mykkäkouluilee, pukeutuu asiattomasti, kun tarjolla on niitäkin, jotka osaavat asiansa JA käyttäytyvät asiallisesti.

Ei vaan työssä tehdään jotain hyödyllistä firman tuloksen parantamiseksi, ainakin meillä. Jos teillä työ on pelkkää sisäistä patsastelua ja poseerausta niin otan osaa ja olen todella iloinen etten ole samassa duunissa selvästikään.

Enkä tuossa käytöstavoista mitään sanonut vaan selvästä teeskentelystä jota tuossa haastattelussa ehdotettiin tuolle kysyjälle. Jos teams haastattelusi näyttää siltä kuin olisit aloitteleva salkkarit-näyttelijä joka lukee selvästi vuorosanojaan jostain kameran takana olevalta pahvikortilta niin ei se hirveästi ainakaan minun mielestäni uskottavuutta nosta. Suosittelen että olkaa luonnollisia niin homma on uskottavampi.

Vierailija
14/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teams haastattelu on jo merkki että työpaikka on huono. Itse skippaisin koko haastattelun.

Nykyaikana etätapaamiset ja kokoukset ovat sitä normaalia työarkea. Tähän oli pakko mennä ihan tavallisillakin työpaikoilla koronan seurauksena.

Etätyöskentely yhdessä säästää merkittävästi esim. matkakuluja ja -vaivoja.

Työhaastattelu etänä vaatii sinulta toimivan tietokoneen. (Ja toimivan asenteen.)

Ajattele, jos nykyinen asuinpaikkasi olisi vaikkapa Rovaniemellä ja hakisit houkuttelevaa työpaikkaa Helsingistä. Matkustaminen julkisilla tai omalla autolla veisi sinulta todella paljon aikaa, rahaa ja voimia, jotka tarvitset ollaksesi skarppina siinä haastattelussa. 

Etähaastattelu on ohi tunnissa-kahdessa ja voit osallistua siihen levänneenä ja valmistautuneena.

Esim. kaverini oli työhaastattelussa etänä lomamatkaltaan toiselta mantereelta. Ei tarvinnut siirtää eikä keskeyttää lomaa sen vuoksi.

Vierailija
15/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita ettet osallistu moiseen naurettavaan nykypaskaan vaan hankit töitä muualta.

Näin mä tein. Soittelivat vielä perään ja tarjosivat muuta reittiä. Ei, mä en mene tuollaiseen firmaan töihin.

Vierailija
16/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyaikana etätapaamiset ja kokoukset ovat sitä normaalia työarkea. Tähän oli pakko mennä ihan tavallisillakin työpaikoilla koronan seurauksena.

Etätyöskentely yhdessä säästää merkittävästi esim. matkakuluja ja -vaivoja.

Työhaastattelu etänä vaatii sinulta toimivan tietokoneen. (Ja toimivan asenteen.)

Ajattele, jos nykyinen asuinpaikkasi olisi vaikkapa Rovaniemellä ja hakisit houkuttelevaa työpaikkaa Helsingistä. Matkustaminen julkisilla tai omalla autolla veisi sinulta todella paljon aikaa, rahaa ja voimia, jotka tarvitset ollaksesi skarppina siinä haastattelussa. 

Etähaastattelu on ohi tunnissa-kahdessa ja voit osallistua siihen levänneenä ja valmistautuneena.

Esim. kaverini oli työhaastattelussa etänä lomamatkaltaan toiselta mantereelta. Ei tarvinnut siirtää eikä keskeyttää lomaa sen vuoksi.

Itse lisäisin vielä, että hieman työnkuvan ja työnhakijan iän mukaan kokisin näitä Teamsejä järjestettävän. Olen itse keski-ikäinen ja jonkun aikaa ollut työtön. Työhaastatteluja olen onnistunut saamaan n. 1kpl/1-2vkoon. Muutaman kuukauden sisällä en ole kertaakaan ollut Teams-haastattelussa. Omat lapset taas töitä hakiessa eivät lähes muita haastatteluja ole läpi käynytkään kuin näitä Teamsejä, sekä ryhmä-, että yksittäishaastiksia.

Vierailija
17/17 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- hymyile

- ole positiivinen

Ei vaan työssä tehdään jotain hyödyllistä firman tuloksen parantamiseksi, ainakin meillä. Jos teillä työ on pelkkää sisäistä patsastelua ja poseerausta niin otan osaa ja olen todella iloinen etten ole samassa duunissa selvästikään.

Enkä tuossa käytöstavoista mitään sanonut vaan selvästä teeskentelystä jota tuossa haastattelussa ehdotettiin tuolle kysyjälle. Jos teams haastattelusi näyttää siltä kuin olisit aloitteleva salkkarit-näyttelijä joka lukee selvästi vuorosanojaan jostain kameran takana olevalta pahvikortilta niin ei se hirveästi ainakaan minun mielestäni uskottavuutta nosta. Suosittelen että olkaa luonnollisia niin homma on uskottavampi.

Haastattelija joutuu kiinnittämään huomion tiettyihin seikkoihin hakijassa. Jos ei ole harjaantunut keskustelemaan esim. kokouksissa, silloin "pahvikortit" tai muistiinpanot  millä tahansa paperilla on hyvä olla mukana. Jos menet työhaastatteluun pelkästään luonnollisena itsenäsi, se ei aina riitä.

Sinun oletetaan olevan kiinnostunut paikasta,  jota haet ja toivotaan, että tuot esille niitä asioita ja ominaisuuksia itsestäsi, joita haussa oleva tehtävä edellyttää. Jos sinulla ei ole muistiinpanoja, saatat myös unohtaa mainita jonkin tärkeän seikan. Kyllä sillä haastattelijallakin on useimmiten muistiinpanovälineet ym. paperit mukana ja haastattelu etenee tietyn kaavan mukaisesti. Myös haastattelun aikana voi tulla ilmi asioita, joita tarvitset esim. kommentoidaksesi jotain, mitä joku toinen haastateltava tai haastattelija sanoo.

Tietenkin on hyvä, jos pystyy olemaan luonteva ja luonnollinen. Mutta kun on hyvin valmistautunut haastatteluun, pieni jännityskään ei haittaa.  

Netistä löytyy myös ohjeita haulla "miten valmistaudun työhaastatteluun". Niihin kun tutustuu ja toimii niiden mukaisesti, pärjää hienosti ja antaa hyvän kuvan itsestään ja osaamisestaan. Juuri ne asiat se haastattelija haluaa saada tietää sinusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän