Mitä eläkeläiset tekevät eläkkeellä?
Kuinka eläkeläiset viettää eläkepäiviä.
Kommentit (147)
Essoa ja piriä, kannabista. Nussintaa, bänditreenejä, keikkoja. Vegeruokaa, melontaretkiä, avantouintia, saunomista.
Ja lemppari on herätä 7.00 marraskuisena aamuna katsomaan ikkunasta kuuma papukaffemuki kourassa kun nuori polvi taapertaa räntäloskassa töihin/kouluun. Vilkutan niille ja lähetän suukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Omien havaintojeni mukaan istuvat sohvalla ja odottavat seuraavien tv-uutisten alkua.
Missä sinä niitä eläkeläisiä olet nähnyt? Minä en tunne yhtään joka päivä kaudet sohvalla TV:sitä uutisia käyttää.
Eläkeläiset tekee sitä mitä ovat tehneet koko ikänsä. Tekevät ruokaa, siivoavat, tekevät pihahommia, käyvät lenkillä, jumpassa, harrastuksissa. Puhuvat puhelimessa, käyvät kaverilla kylässä, näkevät tuttavia. Jne jne
Laativat työlistoja jälkeläisilleen. Tai ainakin sille yhdelle tietylle tyttärelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saa työeläkettä työkyvyttömyyseläkkeenä sen nimi muuttuu 65-vuotiaana vanhuuseläkkeeksi.
Minulla tuli ihan kirje eläkeyhtiöltä, summa ei muutu mutta eläkkeen nimi.
Toisilla muuttuu summakin jos pieni tk eläke niin nousee. Alaspäin ei mene kenelläkään.
Miten se voi muuttua? Kelan osuus lisääntyy ?
Minulle ainakin tuli päätöksessä tämä on lopullinen työeläkkeesi summa, summa ei muutu vanhuuseläkeiän täytyttyä.
Jos työkyvyttömyyseläkkeen aikana tekee töitä, kartuttaa se eläkekertymään. Se lasketaan mukaan vanhuuseläkkeeseen, eli eläke nousee.
Jos tk-eläkkeen aikana ei ole tehnyt lainkaan töitä, on vanhuuseläke samansuuruinen kuin tk-eläke.
Jos olet työkyvytön, miten ihmeessä sit teet töitä? Työkyvytön on mielestäni silloin työkyvytön.
Mun sukulainen oli 3 tuntia päivässä kunnall kiinteistöhuollon hommissa, 7-10. Sitten tuli kotiin nukkumaan pariksi tunniksi Yleensä nuo hommat mitä teki, olisi pitänyt tehdä kahdessa tunnissa, mutta hän sai heikentyneen toimintakyvyn vuoksi 70 % palkkaa siitä, mitä terveet. Adhd, mielenterveysongelmia +fyysinen synnynnäinen vamma. Tosin ei hänen kaltaiset nykyään eläkettä helposti saa.
Minä keitän aamulla kahvia ja lenkitän koiran. Sitten oon pari tuntia täällä vaivalla. Sitten tehdään lounasta ja sen jälkeen mennään ulos joko vaan lorvimaan ja keinumaan tai sitten tehdään puutarhatöitä ja hoidetaan kasvihuonetta. Jos on marja-aika niin voi käydä marjassa tai sienessä. Sitten onkin aika tehdä päivällistä. Sen jälkeen voi mennä vaikka saunaan, nauttia joskus saunalonkeron ja illan voi viettää vaikka kirjaa lukien tai töllöä katsoen tai vauvalla trollaten. Sitten nukkumaan.
Jos olet työkyvytön, miten ihmeessä sit teet töitä? Työkyvytön on mielestäni silloin työkyvytön.