Sairastatko 2tyypin diabetesta, miten hoidat sitä.
Mulla on vähän vaikeuksia ja siksi kyselen muiden keinoja hoitaa sairautta.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabeteksen hoidosta.db-lääkkeet eivät enää ole erityiskorvattavia. Joten kelan osuus on pienempi. Kakkosdb:ssä, insuliini on heillekin maksuton. Mittausvälineet kakkosdb hankkii ja maksaa ihan itse.
Esim viime vuonna en käynyt lääkärissä ollenkaan eikä mennyt hoitajan maksuakaan. Soitin, hän laittoi labralähetteen, sitten soitti tulokset ja teki vuosihaastattelun puhelimessa.
Tämä tehtiin ennen joka vuosi, nyt joka toinen vuosi saa labrakokeet.
Ihan ilmaiseksi sain mittarin ja saan ilmaiseksi siihen tarvikkeet. Niin saa muutkin kakkostyypin diabeetikot. Älä leviä valheellista tietoa.
Nyt sinulla ei ole oikeaa tietoa. Millä hyvinvointialueella asut jos siellä ei ole muuttunut?
Kyllä on oikeaa tietoa. Sain mittarin yms. keväällä ihan ilmaiseksi. Kuten saa myös ne vanhukset joita hoidan. En todellakaan kerro aluetta täällä hyeenoiden palstalla. Et tee tuolla tiedolla yhtään mitään.
Kyllä teen koska se on hyvin kiinnostava tieto mikä hva ei ole lähtenyt kiristyksiin mukaan.
Täälläkin sitä myöten kun on se nk vuositarkastus ollut on tutuillekin kerrottu että jatkossa et enää see hakea liuskoja ja välineitä. Annettua mittaria ei tarvitse palauttaa mutta uutta ei enää anneta.
Sinulla on nyt "uuden sairaan" etu.
Kai osaat netistä hakea tietoa jos sulla " hoidettaviakin "
En mitenkään erityisemmin. Se on ollut mulla täytettyään melkein 29-v, koulut oli just alkaneet, varmaan joskus tähän aikaan..........nyt olen 50-v nainen. Pitää mitata jonkun läsnä ollessa ainakin aamuisin ennen aamiaista v- sokerit ja ennen oli vielä illalla ennen iltapalaa (klo 19 tasan), viime viikolla alkoi just silloin mun uusi taidekerho. Onneksi ! Mittaus on keskiviikkoisin. Alussa se oli hankalaa, kun se piti tehdä yhdessä paikassa, missä ne ihmiset tuli vasta kello 10:00 paikalle ! Syön edelleen karkkia, missä on sokeria, ja mun lemppari limsa on ehdottomasti halvin Jaffa sokeriton. Eli joku Coop tai xtra. Niitä ostan aina 2-3 1,5:n litran pulloja/viikossa. Siinä ne menee sitten. Ja jos se loppuu, enkä jaksa mennä kauppaan, juon vettä. Syön milloin itse haluan ja milloin mitäkin. Kalaa en syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabeteksen hoidosta.db-lääkkeet eivät enää ole erityiskorvattavia. Joten kelan osuus on pienempi. Kakkosdb:ssä, insuliini on heillekin maksuton. Mittausvälineet kakkosdb hankkii ja maksaa ihan itse.
Esim viime vuonna en käynyt lääkärissä ollenkaan eikä mennyt hoitajan maksuakaan. Soitin, hän laittoi labralähetteen, sitten soitti tulokset ja teki vuosihaastattelun puhelimessa.
Tämä tehtiin ennen joka vuosi, nyt joka toinen vuosi saa labrakokeet.
Ihan ilmaiseksi sain mittarin ja saan ilmaiseksi siihen tarvikkeet. Niin saa muutkin kakkostyypin diabeetikot. Älä leviä valheellista tietoa.
Nyt sinulla ei ole oikeaa tietoa. Millä hyvinvointialueella asut jos siellä ei ole muuttunut?
Kyllä on oikeaa tietoa. Sain mittarin yms. keväällä ihan ilmaiseksi. Kuten saa myös ne vanhukset joita hoidan. En todellakaan kerro aluetta täällä hyeenoiden palstalla. Et tee tuolla tiedolla yhtään mitään.
Kyllä teen koska se on hyvin kiinnostava tieto mikä hva ei ole lähtenyt kiristyksiin mukaan.
Täälläkin sitä myöten kun on se nk vuositarkastus ollut on tutuillekin kerrottu että jatkossa et enää see hakea liuskoja ja välineitä. Annettua mittaria ei tarvitse palauttaa mutta uutta ei enää anneta.
Sinulla on nyt "uuden sairaan" etu.
Kai osaat netistä hakea tietoa jos sulla " hoidettaviakin "
Kun tämä on varma tieto. Näin toimitaan täällä ja ihan turha siitä kiukutella.
Eikä ole mitään "hoidettavia" vaan ihan oikeita hoidettavia. Kyllä löytyy oman hyvinvointialueen sivuilta, että tarvikkeet ovat ilmaiset myös kakkostyypin diabeteksessa. Ei tarvitse siitä mulle kiukutella. Ei ole mun vika teidän alueiden ongelmat. Mulla ei ole mitään velvollisuutta kertoa missä asun.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä syön, jos hiilarit minimiin? Teen ruumiillista työtä, miten jaksan töissä? Pitääkö vetää rahkaa vai mitä? Mulla on noin 10 kg ylipainoa. Lääkityskin on. Lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Painoa tosi vaikea pudottaa. Aika ei riitä liikkumiseen, asun kyllä kolmannessa kerroksessa ilman hissiä, töissä käytän yleensä rappuja, työpaikka neljännessä. Töissä tulee myös käveltyä paljon.
Liha pitää nälän poissa eli syö rasvaista lihaa äläkä muuta. Carnivore ruokavalio auttaa myös hormonitoiminnan häiriöihin kuten kilpirauhausongelmiin. Ja se 10kg lähtee helposti kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi meidät pakotetaan suureen sairauskassaan? Kroonisesti sairaita hyysätään, mutta vähän sairastavat maksavat kaikesta lähes kustannusten mukaisen hinnan. Sairaita pitäisi ainakin verottaa enemmän.
Mitä helvettiä sä oikein selität? Ei vähän sairastavat maksa todellakaan lähes kustannusten mukaista hintaa!!!
Vähän liiottelin, mutta ei tarvitse kiroilla. Terveyskeskusmaksu julkisilla noin 40€, yksityisellä noin 100€. Esimerkiksi diabetes 2 hoidosta henkilö maksaa itse korkeintaan pari sataa vuodessa ja kustannukset yhteiskunnalle on keskimäärin noin 3500€.
Paljonko sinä tulet yhteiskunnalle maksamaan? Itse maksoin työstä veroja 39 vuotta. Nyt maksan tk eläkkeestä 824€/kk. Hiukan enemmän kumminkin kun mitä saan korvausta diabeteksetäni. Asumis- työttömyys yms. tukia tai korvauksia en ole saanut eläissäni.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun Etelä-Pohjanmaalla ja kyllä täällä saa ilmaiseksi tarvikkeet.
https://palveluketjut.hyvaep.fi/palveluketju/diabetes-versio-2/hoito-ja…
Tarkistin niin myös Pohjanmaan hyvinvointialueella saa tarvikkeet ilmaiseksi, jos on diabetes-diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä syön, jos hiilarit minimiin? Teen ruumiillista työtä, miten jaksan töissä? Pitääkö vetää rahkaa vai mitä? Mulla on noin 10 kg ylipainoa. Lääkityskin on. Lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta. Painoa tosi vaikea pudottaa. Aika ei riitä liikkumiseen, asun kyllä kolmannessa kerroksessa ilman hissiä, töissä käytän yleensä rappuja, työpaikka neljännessä. Töissä tulee myös käveltyä paljon.
Liha pitää nälän poissa eli syö rasvaista lihaa äläkä muuta. Carnivore ruokavalio auttaa myös hormonitoiminnan häiriöihin kuten kilpirauhausongelmiin. Ja se 10kg lähtee helposti kuukaudessa.
En lähtisi sairaita neuvomaan kaikkiin terveen ihmisen kotkotuksiin.
Nuo ruokavalioneuvojat ovat olevinaan lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistin niin myös Pohjanmaan hyvinvointialueella saa tarvikkeet ilmaiseksi, jos on diabetes-diagnoosi.
Diabetesliitto ei nimeä alueita joilta hoitotasapainossa olevilta on evätty hoitotarvikkeet. Vastustaa sitä. Itse tiedän ainakin Helsinki, espoo ( onks se joku keski-uusimaa?) Ja Päijät-Häme
Vierailija kirjoitti:
Olen 60vuotias mies ja mulla ei ole diabetesta kun en syö viljatuotteita, hedelmiä, mehuja ja noudatan pätkäpaastoa, niin tota emmä kyllä osaa sinua neuvoa kun olen terve.
Minäkin olen 60v mies, enkä ole terve läheskään. Raskas työ vaatinut veronsa, nyt äskettäin todettu diabetes. Paljonko sulla vuosi ansiot? Mulla oli nyt 74000€ verotettava tulo. Senttiäkään ei tule istumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun niiden tarve ja määrä on kirjattu hoitosuunnitelmaan."
Kirjataanko siellä siis hoitotasapainossa olevien hoitosuunnitelmaan hoitotarvikkeet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetesliitto ei nimeä alueita joilta hoitotasapainossa olevilta on evätty hoitotarvikkeet. Vastustaa sitä. Itse tiedän ainakin Helsinki, espoo ( onks se joku keski-uusimaa?) Ja Päijät-Häme
Ei ehkä kannata lähteä väittämään, että tyypin 2 diabetesta sairastavat eivät Suomessa saa ilmaiseksi mittareita yms. koska tämähän ei pidä paikkaansa. Riippuu hyvinvointialueesta saako niitä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi sairaita neuvomaan kaikkiin terveen ihmisen kotkotuksiin.
Nuo ruokavalioneuvojat ovat olevinaan lääkäreitä.
Nimenomaan sairaan kannattaa ottaa vastuu omasta sairaudestaan ja korjata se ruokavaliolla. Lääkärit eivät siihen Suomessa opasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 60vuotias mies ja mulla ei ole diabetesta kun en syö viljatuotteita, hedelmiä, mehuja ja noudatan pätkäpaastoa, niin tota emmä kyllä osaa sinua neuvoa kun olen terve.
Kyllä voi tulla sullekin joten ihan turha jeesustella.
Voihan se tullakkin, samoin veritulppakin voi tulla kun työterveyslääkäri uhkaili yli 20vuotta sitten kun en huolinut statiinilääkitystä, kaiken näköistä voi tulla mutta nyt elelen hyvällä ruokavaliolla nyt ilman oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kun niiden tarve ja määrä on kirjattu hoitosuunnitelmaan."
Kirjataanko siellä siis hoitotasapainossa olevien hoitosuunnitelmaan hoitotarvikkeet?
Itsellä on diabetes ollut hoitotasapainossa kun menin ensimmäisen kerran diabeteshoitajalle ja silti kirjattiin noin hoitosuunnitelmaan. Miksi tämä on sinulle ongelma?
Diabetes todettiin työterveydessä yksityisellä puolella, mutta siellä ei sitä hoideta kuin sen verran, että annetaan diagnoosi ja seuraavat labrat otetaan. Sitten julkiselle.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole mitään "hoidettavia" vaan ihan oikeita hoidettavia. Kyllä löytyy oman hyvinvointialueen sivuilta, että tarvikkeet ovat ilmaiset myös kakkostyypin diabeteksessa. Ei tarvitse siitä mulle kiukutella. Ei ole mun vika teidän alueiden ongelmat. Mulla ei ole mitään velvollisuutta kertoa missä asun.
Ei tietenkään ole. Nämähän ovat julkisia yhteiskunnallisia asioita, mm eriarvoisuus eri alueiden välillä. Ajattele laajemmin.
Diabetesliitto on ottanut asiaan kantaa. Vähän ihmettelen jos olet hoitoalalla etkä asioita seuraa laajemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä kannata lähteä väittämään, että tyypin 2 diabetesta sairastavat eivät Suomessa saa ilmaiseksi mittareita yms. koska tämähän ei pidä paikkaansa. Riippuu hyvinvointialueesta saako niitä vai ei.
Ne mittarit voi heittää suoraan roskiin. Pistemittauksilla ei 2 tyypin diabeteksessa tee yhtään mitään. Kannattaa hankkia FreeStyle Libre 3 jatkuvatoiminen sensori; maksaa sen 160€/kk mutta saa dataa joka minuutilta. Sillä pystyy seuraamaan miten syömiset vaikuttaa verensokeriin mikä on 2 tyypin diabeetikolle tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Mittarin tilasivat TK:sta ja postissa tuli ilmaiseksi. Lääkkeet myös saa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ole. Nämähän ovat julkisia yhteiskunnallisia asioita, mm eriarvoisuus eri alueiden välillä. Ajattele laajemmin.
Diabetesliitto on ottanut asiaan kantaa. Vähän ihmettelen jos olet hoitoalalla etkä asioita seuraa laajemmin.
Mitä ihmettä oikein sekoilet? Miksi kiukuttelet mulle tästä asiasta? Sä et tiedä mitä seuraan joten lopeta jo tuo lapsellinen hyökkäys mua kohtaan.
Ja minulla kortisonista.