Onko 4-vuotiaalle liian rankkaa, jos on ensin päiväkodissa 9-10 tuntia
ja sitten illalla vielä kuntosalin lapsiparkissa reilun tunnin? Olenko huono äiti, jos olen näin vähän lapseni kanssa? Pakko olisi vaan saada pidettyä vähän omaakin kuntoa yllä...
Kommentit (64)
jää neljä tuntia. Siitäkin siis nipistäisit tunnin kaksi kuntoiluun. Jää aamuhetket ja nukkumaanmeno yhteistä aikaa.
Ja opeta nyt se lapsi pyöräilemään! Kyllä 4-vuotiaan kannattaa jo opetella.
Ja jos kerran olet noin vähäuninen, ehdit jumpata kotona tuntikausia lapsen nukahdettua.
Osaa auttaa luomaan sulle oikeanlaisen ohjelman, jossa voi yhdistellä kaikenlaista. Ja siinä sulle myös patistelija.
Mä en ihan ymmärrä, että ensin hankitaan lapset ja sit asetetaan duuni niitä tärkeämmäksi. Ei mee kovin montaa vuotta ja et lastas ehdi näkeenkään, mutta just nyt se tarvii äitiään. Älä siirrä hoitovastuuta päiväkodille tai lapsiparkille sillä verukkeella, ettet osaa/jaksa urheilla himassa tai lapsen kanssa.
Onhan noita joogiakin, jonne voi ottaa lapsia mukaan. Vähän mielikuvitusta, vai mikä pakko just sinne salille on päästä?
mutta toki sinun on mietittävä omaakin hyvinvointiasi. Olisiko sopiva kompromissi että rajoitat kuntosalikäynnit yhteen/kahteen kertaan viikossa ja muina iltoina voit harrastaa liikuntaa yhdessä lapsen kanssa esim. kotona jumpaten tai ulkoilemalla. Voithan esim. istuttaa lapsen pyörän kyytiin niin saat ainakin aerobista liikuntaa..
..itse olen ratkaissut ongelman käymällä kaksi kertaa viikossa salilla ruokatunnin aikana. Muina päivinä pidän lyhyemmän tauon niin tuo aika kompensoituu. En ole yh mutta en jaksaisi muutenkaan enää lähteä illalla salille, kun on muutenkin pitkät työpäivät. Tämä ratkaisu sopii mulle parhaiten ja kuntokin pysyy hyvänä:-)
Ystavani lapsi on aamuseitsemasta iltaseitsemaan hoidossa, ei siis Suomessa. Muualla maailmassa on asiat vahan toisin eika muita vaihtoehtoja ole kuin pitaa lapsi hoidossa jos yksinhuoltaja meinaa leivan saada.
Lapsi on aina iloine ja pirtea, mutta eihan han paremmasta tiedakaan.
Usko mua, sun lapselle ei siita traumoja tule jos kayt kerran tai pari viikossa vahan itseasikin hoitamassa. Unohda nama muiden kaakatukset ja syyllistamiset.
Ruokisella ehtii vetästä lenkin, kun lapsi nukkuu ehtii pilatesta tai esim soutua harrastamaan.
(voi olla että on ehdotettukin en ole lukenut ketjua)
Sit siihen sopivasti arkiliikuntaa päälle. 4- vuotiaan kanssa hippaa, hyppiksen hyppimistä, Laspi reppuselkään ja askelkyykkyä ympäri olohuonetta. Nassikkapainia mukulan kanssa. Hiekkalaatikon reunalla steppailua.. Meillä poika ooppi 3- vuotiaana tekee vattsalihaksia yhdessä äidin kanssa. Haaraperus hyppelyä muumien tahdissa.... yms kivaa ..
Vierailija:
Huomaa, että suurin osa vastaajista on ydinperheistä ja varmasti myös kotiäitejä, koska ei pysty näkemään sitä todellisuutta, mitä joidenkin muiden elämä on. Kotoa käsin kun ei vaan pysty ihan kaikkea tekemään. Eivätkä kaikki asu alueella, josta voi kätevästi lähteä lenkille ja lapsi ajaa pyörällä vieressä. Vai laittaisitko itse 4-vuotiaan pyöräilemään Helsingin keskustaan? Sitäpaitsi mun 4-vuotias ei edes osaa ajaa vielä pyörällä kuin tosi huonosti. Jarruttamisesta ei ole tietoakaan, joten lenkkeile nyt siinä sitten...
ap
Päiväkodissa on jatkuva hälinä ja vilske, lapsen täytyy pinnistellä pysyäkseen muiden tahdissa, leikeissä ja ajatuksen juoksuissa vaikka onkin hauskaa leikkiä kavereiden kanssa.
Eikö lapselle saisi kotiin hoitajaa. On ihan eri asia tulla omaan rauhallseen kotiin (varsinkin rauhallinen jos ei ole edes TV. tä) ja heittäytyä omiin oloihin omien tavaroiden kanssa. Eikö isovanhempia kiinnostaisi pitää mummi-iltaa teillä kotona tai eikö naapurissa missään asuisi kivaa ysi luokkalaista tyttöä, joka haluaisi tienata pari euroa silloin tällöin.
Siis jos sun on ihan pakko päästä salille 3-4 kertaa viikossa.
Ja isovanhemmat asuvat satojen kilometrien päässä, joten ei tosiaankaan ole vaihtoehto lasta hoitamaan. Lähellämme ei asu nuoria yms. Työmatka taittuu ainoastaan autolla, koska matkaa on kymmeniä kilometrejä eikä julkisilla pääse. Mutta eiköhän tätä keskustelua ole melko turha jatkaa, koska mielipiteet ovat jo tiedossa ja ymmärrän kyllä, että lapsella olisi parempi olla kotona äidin helmassa. Se ei kuitenkaan ole vaihtoehto, koska mitään lyhennettyjä työviikkoja tai hoitovapaita ei ole mahdollista tehdä.
Lapsi vaikuttaa kuitenkin hyvinvoivalta ja pirteältä, vaikka hoitopäivät ovat olleet samanpituiset reilun vuoden vanhasta saakka. Kaipa hän raukka ei paremmasta tiedä. Pystyn kuitenkin pitämään keskivertovanhempia enemmän kesä-/talvilomaa, joten on meillä yhteistäkin aikaa aina välillä vähän enemmänkin. Ehkä ei parina iltana viikossa vietetty tunti salilla tee hänestä enää tämän hullumpaa...
ap
olet päättänyt miten toimia niin miksi edes kysyt vai haitko vain tukea omille aikomuksillesi?
Hoitajia saa, työaikoja voi sumplia, erilaisia jumppamuotoja voi kehitellä.. jos vaan haluaa
Kovin katkeralta vaikutat kotiäitejä kohtaan, vaikka sekin on valintakysymys! Toki meilläkin olisi varaa asua ok-talossa ja syödä hanhenmaksapalleroita, jos tekisin töissä pitkää päivää. Mutta kun en tee. Minä valitsin lapsiystävällisen ratkaisun ja jäin asumaan perheeni kanssa toistaiseksi vuokralle. Ruokakin on tavallista kotiruokaa. Koen että nämä asiat on itse valittavissa, ihan turha itkeä omaa ratkaisuaan täällä.
Ps. Meillä mies opiskelee, eli ei ole mitään tonnin-kahden tuloja.
Tiedän äitejä, jotka kuntoilunhimoissaan jumppaavat vaikka puistossa samalla kun lapsi leikkii siellä. Lapsen kanssa voi myös käydä viikonloppuisin uimassa, pistää hänet istuimeen taakse ja lähteä pyöräilemään. Vaihtoehtoja on! Tuo älytön nirsoilu sen suhteen missä ahteriasi kiinteytät, kertoo mielestäni siitä että sinua kiinnostaa vain oma valinnanvapautesi, paskat lapsesta. Siinä missä sinä valitset miljoonista yksityiskohdista, lapsi ei valitse edes kokonaiskuvasta.
Yksi vaihtoehto on se, että vaihdat lapsen hoitopaikaksi työpaikkasi viereisen päiväkodin. Näin ollen, olettaen että teet 8 tunnin työpäiviä, voit mennä läheiselle salille tunniksi ja lapsen hoitopäivä pysyy 9 tunnissa.
täällä personal trainer ehdottaa:
Käytä osa työmatkasta hyötyliikuntaan vaikka vain kerran, kaksi viikossa. Pysäköi auto parin kilometrin päähän työpaikasta ja kävele reippaasti vaikka pienet rannepainot käsissä, vaihtopaita ja työkengät sekä mahdollinen läppäri ja paperit kulkevat näinä päivinä selkärepussa.
Käy siellä salilla kerran viikossa, tee perusteellinen, ohjattu kiertoharkoitus rauhassa ja nautiskellen.
Tee kerran viikossa hikijumppa lapsen kanssa -- siis hypi, pompi, kieri, riehu lapsen kanssa ulkona tunnin verran niin, että olette molemmat hiestä märkiä tai ainakin sinä. Jahtaa lasta, kanna häntä, hulluttelel, juoksen yläs alas mäkiä pelleillen ja anna lapsen nauttia. Venyttele lapsen kanssa -- nelivuotiaasta se on jo tosi kivaa!
Tee kolme kertaa viikossa kotikiertoharjoitusnimeltä wells-treeni (saanut nimen kuuluisasta mailerista joka siis piti yllä lihaskuntoaan näin -- käytetään esim. armeijassa ja juoksijapiireissä sekä koripallossa paljon)
Hypi narua lämmittelyksi pari minuuuttia
- peruskyykky
- punnerrus (puhtaasti selkä suorana vaikka sitten polvet maassa)
- istumaannousu
--> tee kolme kierrosta
Aloita naurettavalta tuntuvalla toistomäärällä, esimerkiksi 6 tai 8 sillä wellsin idea on kumulaatio -- tällä viikolla teet kolmena päivänä 3 kierrosta kuudella toistolla, seuraavalla kahdeksalla toistolla, sitten kymmenellä ja niin edelleen. Satsia kasvatetaan kahdeksan viikkoa ja sitten pidetään kahde viikon tauko. SEuraava kahdeksan viikon kierros aloitetaan edellisen puolivälistä -- siis 12 toistoa, 14 toistoa ja niin edelleen. Muutaman kuukauden jälkeen 3 x 25 etunojapunnerrusta ei tunnu enää miltään ja kroppakin näyttää toiselta.
Wellsin idea on lisätä kehon omaa, raakaa perusvoimaa ja aktivoida kaikki suuret lihasryhmät sekä sydän ja verenkiertoelimistö -- siksi treeni tehdään kohtalaisella vauhdilla. Aikaa ei mene aluksi kuin 10 minuuttia/kerta, mutta toistojen lisääntyessä aikakin kasvaa... Ja lihaskunto
Lupaan tuloksia! ja tyytyväisemmän lapsen. Näin vähillä uhrauksilla saat 2-3 aerobista harjoitusta, yhden perusteellisen lihaskuntotreenin ja kolme wells-treeniä. Venyttelyä kehiin kun lapsi nukkuu.
KOkeile.
en ole ap mutta samanlainen työssäkäyvä 4 lapsen äiti. Minäkin mielelläni vielä kävisin salilla mutta sitten en näkisi lastani iltaisin ollenkaan. Aiomme työkaverin (toinen äiti jolle 24 tuntia ei riitä) kokeilla tätä, kiitos!
Hyvinhän tuota vuorokaudessa ehtii vaikka mitä... Mä teen tosiaan töitä työpaikalla matkoineen päivineen sen noin 9 tai 10 tuntia. Yöllä teen vielä pari tuntia lisää. Hyvin jää illalla aikaa tehdä kotitöitä tai käydä salilla yms. Nukun yössä 4 tuntia ja lapsi nukkuu 9-10 tuntia, joten jää meillä vielä yhteistäkin aikaa :) Siivooja mulla kävi joskus, mutta nyt ei käy, koska en ollut tyytyväinen sen työn jälkeen. Ja lastenhoitajakin meillä on välillä, jos mulla on esim. edustuksia tms. Miesystävä toki hoitaa lastani, jos ei ole työmatkalla. Usein tosin on, joten se siitä.
Huomaa, että suurin osa vastaajista on ydinperheistä ja varmasti myös kotiäitejä, koska ei pysty näkemään sitä todellisuutta, mitä joidenkin muiden elämä on. Kotoa käsin kun ei vaan pysty ihan kaikkea tekemään. Eivätkä kaikki asu alueella, josta voi kätevästi lähteä lenkille ja lapsi ajaa pyörällä vieressä. Vai laittaisitko itse 4-vuotiaan pyöräilemään Helsingin keskustaan? Sitäpaitsi mun 4-vuotias ei edes osaa ajaa vielä pyörällä kuin tosi huonosti. Jarruttamisesta ei ole tietoakaan, joten lenkkeile nyt siinä sitten...
ap