Pirkanmaalainen Mikko varoitti isänsä hengenvaarasta – nyt isä makaa Taysissa hengityskoneessa. Hoito maksaa 500 000 e vuodessa.
Mikon isä on 60-vuotiaana neliraajahalvaantunut nikamien murtumisen vuoksi, eikä hän pysty enää hengittämään itse. Hän on loppuelämänsä hengityskoneessa.
Hengityshalvauspotilaan hoitorinkiin kuuluu 4–5 hoitajaa. Pirhasta vahvistetaan, että hengityshalvauspotilaan ympärivuorokautisen hoitoringin vuosikustannukset voivat ylittää puoli miljoonaa euroa.
”Maalaisjärjellä ajatellen päihdekuntoutukseen olisi mennyt muutama tonni”, Mikko sanoo.
Aamulehti.fi
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Kohtaan työssäni usein alkoholin vuoksi vammautuneita. Jos ihmiset näkisivät miten esim. selkäydinvamma romuttaa elämän, olisi alkoholin käyttö hillitympää.
Tosin laki takaa aika hyvät palvelut selkäydinvammautuneille.
Näiltä ei katoa se röyhkeys ja minä itse asenne edes vammautumisen jälkeen, vaan vihaisena ja aggressiivisena huudetaan yhteiskuntaa apuun, vaaditaan ramppeja ja täyden palvelun kiertoa 24/7. Ei pienintä häpeää tai katumusta, vaikka olisi jonkun tappanut. Autokin voi olla murha-ase.
Yksilön itsemääräämisoikeus menee tällä hetkellä hyvin usein muiden oikeuden ja turvan ohi.
Terveydenhuollossa tehdään jo nyt epäsuorasti valintaa siitä, kuka saa hoitoa. Esim. omaan yksikkööni ei oteta enää Mikon isän tilassa olevia henkilöitä, koska osasto ei saa enää palkata sijaisia vierihoitoa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah jälkiviisaus on helpoin viisaus.
Olisi sitten itse maksanut kuntoutuksen isälleen.
Eihän isä suostunut mihinkään hoitoon. Suomessa ei voi ketään väkisin viedä.
Ai väität et pakkohoitoon ei ketään muka viedä?
Vierailija kirjoitti:
Kohtaan työssäni usein alkoholin vuoksi vammautuneita. Jos ihmiset näkisivät miten esim. selkäydinvamma romuttaa elämän, olisi alkoholin käyttö hillitympää.
Laissa voi lukea mitä vaan hyvää, käytäntö ei laista piittaa. Hyviä palveluja on vain, jos olet juristi tai merkittävässä asemassa.
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Jos ei elä ilman laitteita enää ikinä, niin miksi pidetään väkisin hengissä? Mikäli toipumisennuste on täysi 0, niin turha tuollaista on pitää vuosia tai vuosikymmeniä hengissä laitteiden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah jälkiviisaus on helpoin viisaus.
Olisi sitten itse maksanut kuntoutuksen isälleen.
Eihän isä suostunut mihinkään hoitoon. Suomessa ei voi ketään väkisin viedä.
Ai väität et pakkohoitoon ei ketään muka viedä?
Päihteiden vuoksi viedään hyvin harvoin vaikka periaattessa sellainen on mahdollista. Ei se pakkohoito tai katko ketään saa lopettamaan juomista. Jos juopolta puuttuu oma tahto päihteettömään elämään niin ihan turha laittaa resursseja sellaiseen henkilöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiltä ei katoa se röyhkeys ja minä itse asenne edes vammautumisen jälkeen, vaan vihaisena ja aggressiivisena huudetaan yhteiskuntaa apuun, vaaditaan ramppeja ja täyden palvelun kiertoa 24/7. Ei pienintä häpeää tai katumusta, vaikka olisi jonkun tappanut. Autokin voi olla murha-ase.
Narsisteilla ei ole empatiaa ja siksi ovat vaarallisia ja pahimmat uhkaavat yhteiskuntarauhaa. Tulevat todella kalliiksi tässä yhteiskunnassa. Jos on sellainen persoonaalisuuden häiriö että aiheuttaa tuhoa eikä hae hoitoa niin sais maksaa itse korvaukset yhteiskunnalle.
Alkoholismista kukaan ei parane vastoin tahtoaan, joten pakkohoito tuskin oli vaihtoehto neliraajahalvaukselle.
Vierailija kirjoitti:
mun mielestä päihde ongelmiin olis tultava pakko hoito pykälä. alkoholisti on autolla ja asunnossa vaaraksi yleisölle. päihde tyypin perhe kärsii. mt syistä saa hoitoa miksi ei myös alkoholisti. alkoholistit on usein mieleltään jopa lievässä,psykoosissa olevia pahempia ja sairaanpia.alkoholi ja päihde psykoosi voi olla myös.
perheille olisi hyvä ja ehkäsisi onnettomuuksia ja kolareita.
Päihdekuntoutus ei auta hevonpaskaa. Kaikki alalla tietää asian, mutta silti sitä kosmeettisesti yhteiskunta tarjoaa. Juomisen voi lopettaa, lopettamalla juomisen. Motivaatio lähtee jokaisesta itsestään.
Mielenkiintoista. Minä en käytä päihteitä ja olen vielä nuori työikäinen, mutta en saa parantavaa syöpälääkettä, koska se on kallimpaa (tuhat euroa kuussa) kuin lääke, joka ei paranna, mutta vähentää oireita (sata euroa kuussa). Sitten joku suurten ikäluokkien alkoholisti saa kärkyttävän kalliin hengityskonehoidon loppuelämäkseen. En ymmärrä, millä perusteilla Suomessa tehdään terveydenhuollon priorisointia.
Työpaikat, pomot, työkaverit katsovat ja sietävät liian pitkään ihmisen juopottelua. Herkemmin kova kova vastaan: on vieroituttava tai potkut.
Vierailija kirjoitti:
mun mielestä päihde ongelmiin olis tultava pakko hoito pykälä. alkoholisti on autolla ja asunnossa vaaraksi yleisölle. päihde tyypin perhe kärsii. mt syistä saa hoitoa miksi ei myös alkoholisti. alkoholistit on usein mieleltään jopa lievässä,psykoosissa olevia pahempia ja sairaanpia.alkoholi ja päihde psykoosi voi olla myös.
perheille olisi hyvä ja ehkäsisi onnettomuuksia ja kolareita.
Se pakkohoito ei auta. Siksi sitä ei tehdä, pelkkää rahan haaskausta.
Katko auttaa vain jos juoppo on itse valmis lopettamaan.
Nyt äkkiä töpseli irti seinästä!! Miksi tämmöstä pidetään hengissä??
9mm Burana olis maksanut 0,3€/kpl, varmuuden vuoksi jos olisi ostanut vaikka koko levyn.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Jos ei elä ilman laitteita enää ikinä, niin miksi pidetään väkisin hengissä? Mikäli toipumisennuste on täysi 0, niin turha tuollaista on pitää vuosia tai vuosikymmeniä hengissä laitteiden avulla.
Alkoholin turmelema elimistö ei hengityskonetta kauaa kestä. Ihme että laittoivat ensinkään.
En kyllä tajua miten tästäkin saatiin yhteiskunnan vika. Juopon saa viedä väkisin hoitoon vaikka tuhat kertaa eikä se lopeta ellei itse ole valmis raitistumaan. Rahanhaaskausta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt äkkiä töpseli irti seinästä!! Miksi tämmöstä pidetään hengissä??
Sairaalan kannattais tarkastaa sähkö sopimuksen hinta ihan ensiksi.
Kyllähän jokainen saa ryypätä niin paljon kuin haluaa kunhan tekee sen sitten omilla rahoillaan. Töpseli irti kun rahat loppuu.
Tämä on tabu Suomessa. Ihminen ei ole vastuussa terveydestään vaan kaikki voidaan kaataa yhteiskunnan niskaan. Sotemenot 35 miljardia vuodessa. Työttömyys maksaa vain 4 miljadia. Sen sijaan työttömiä syyllistetään kaikesta mahdollisesta.