Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pirkanmaalainen Mikko varoitti isänsä hengenvaarasta – nyt isä makaa Taysissa hengityskoneessa. Hoito maksaa 500 000 e vuodessa.

Vierailija
06.09.2026 |

Mikon isä on 60-vuotiaana neliraajahalvaantunut nikamien murtumisen vuoksi, eikä hän pysty enää hengittämään itse. Hän on loppuelämänsä hengityskoneessa.

Hengityshalvauspotilaan hoitorinkiin kuuluu 4–5 hoitajaa. Pirhasta vahvistetaan, että hengityshalvauspotilaan ympärivuorokautisen hoitoringin vuosikustannukset voivat ylittää puoli miljoonaa euroa.

”Maalaisjärjellä ajatellen päihdekuntoutukseen olisi mennyt muutama tonni”, Mikko sanoo.

Aamulehti.fi

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirhan mukaan tahdosta riippumaton päihdehoito on Suomessa mahdollista vain hengenvaarallisen terveysvaaran tai psykoottisuuden perusteella.

Mikon mielestä hänen isänsä oli vaaraksi itselleen ja muille jatkuvan juomisen takia kaatuillessaan, ajaessaan autolla ja lämmittäessään taloa.

”Sanotaan, että itsemääräämisoikeus on vahva, mutta jos on itselleen tai ympäristölle vaarallinen, siihen ei kunnolla kukaan kiinnittänyt huomiota”, Mikko sanoo.

Vierailija
2/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah jälkiviisaus on helpoin viisaus. 

Olisi sitten itse maksanut kuntoutuksen isälleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillinen tapaus kaikille osapuolille.

Vierailija
4/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hänet laitettiin hengityskoneeseen? Aika moni muu jää ilman. 

Vierailija
5/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hänet laitettiin hengityskoneeseen? Aika moni muu jää ilman. 

Loppui se juominen

Vierailija
6/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Damm, ei tuo ansaitse tuota hoitoa,mutta kai se täytyy antaa.

Vierailija
7/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä onnettomuus isälle tapahtui?

Vierailija
8/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän isä suostunut mihinkään hoitoon. Suomessa ei voi ketään väkisin viedä.

Vierailija
9/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä aika raju esimerkki itsetuhoisesta narsistista. Tuhoavat kaiken ympärillään ja lopulta itsensä ja pakottavat muut vieläpä maksamaan ja hoitamaan. Tulee yhteiskunnalle kalliiksi tämä persoona.

Vierailija
10/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä päihde ongelmiin olis tultava pakko hoito pykälä. alkoholisti on autolla ja asunnossa vaaraksi yleisölle. päihde tyypin perhe kärsii. mt syistä saa hoitoa miksi ei myös alkoholisti. alkoholistit on usein mieleltään jopa lievässä,psykoosissa olevia pahempia ja sairaanpia.alkoholi ja päihde psykoosi voi olla myös.

perheille olisi hyvä ja ehkäsisi onnettomuuksia ja kolareita.

Vierailija
11/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihdekuntoutus vs hoito kun pultsari on telonut itsensä? Eiköhän järkevin ratkaisu ole sammuttaa hengityskone.

Vierailija
12/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mun mielestä päihde ongelmiin olis tultava pakko hoito pykälä. alkoholisti on autolla ja asunnossa vaaraksi yleisölle. päihde tyypin perhe kärsii. mt syistä saa hoitoa miksi ei myös alkoholisti. alkoholistit on usein mieleltään jopa lievässä,psykoosissa olevia pahempia ja sairaanpia.alkoholi ja päihde psykoosi voi olla myös.

Kannatan narsisteille pakkohoitoa ja sulkemista yhteiskunnasta.

Vierailija
13/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen tarvittaisiin lainsäädäntö epätoivoisen elämänjatkamisen lopettamiseksi. Jos esimerkiksi itse haluaa täältä pois, niin siihen pitäisi olla mahdollisuus. Siisti harkittu mahdollisuus. Siis pyövelin ammattinimike takaisin. Ei se eutanasia lääkärien hommaa ole. Tässäkin tapauksessa isäpapan elämää jatketaan halusi tämä sitä taikka ei. 

Vierailija
14/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä onnettomuus isälle tapahtui?

Putosi 60-vuotisjuhlissaan rappusista alas. 

Vierailija
15/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia Suomen kannattaisi se eutanasia sallia, jonka jokainen voisi hoitotahtoonsa kirjoittaa ja sitä tulisi kunnioittaa. Näin ei olisi sairaaloissa puolta miljoonaa maksavia hoidettavia. Tai ainakin niitä olisi vähemmän, koska varmasti joukossa olisi eutanasian kannattajia.

Vierailija
16/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se käytännössä hoidettaisiin? Jos esimerkiksi puolisosi ilmiantaisi sinut narsistina, niin mitä sinulle tapahtuisi?

Vierailija
17/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen tehnyt huoli-ilmoituksen huumeita käyttävästä sukulaisesta. 

Ei mitään vaikutusta. 

Kohta se varmaan myy huumeita, kun itse pohtinut sitä toiminnan rahoittamiseen. 

Sen jälkeen jää kiinni ja vankilaan. Halvaksi tulee. 

Vierailija
18/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti sinun kuntoutustasi ei koskaan tule kukaan maksamaan. Mikko tuossa syytön on. Piuhat poikki, hanat kiinni ja säästyneet rahat lasten ja nuorten kuntoutukseen ja mielenterveystyöhön.

Se on alkoholisti itse joka sen korkin kiinni laittaa.

Vierailija
19/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtaan työssäni usein alkoholin vuoksi vammautuneita. Jos ihmiset näkisivät miten esim. selkäydinvamma romuttaa elämän, olisi alkoholin käyttö hillitympää. 

Tosin laki takaa aika hyvät palvelut selkäydinvammautuneille. 

Vierailija
20/50 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se käytännössä hoidettaisiin? Jos esimerkiksi puolisosi ilmiantaisi sinut narsistina, niin mitä sinulle tapahtuisi?

No jos sulla on näyttöä, ja toistuvasti vaarallisesti ja muiden turvallisuudesta välittämättä perseilee, niin tutkimuksiin vaan. Ammatilaiset diagnosoi ja sitten määrätään toimenpiteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän