Millainen on tätityyli armon vuonna 2026?
Vanhan ketjun innoittamana. Havaitsin peilistä tänä vuonna tätimäistyneeni, ylipainoa, tunika/mekko, legginsit ja Riekerit löytyy jalasta (vanhan ketjun stereotypiaa). Eikä mua haittaa! Olen onnellisesti tätimäinen :)
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Minä löysin kaapista ikivanhan tiger of swedenin farkkutakin. Haluaisin käyttää sitä mekon kanssa, mutta en voi: tajuan olevani 100 % täti silloin. Kaikilla on farkkutakit.
Käytän siis mekon kanssa neuletakkia 50-luvun tyyliin. Näin Olen mennyt tätityylin toiselle puolelle.
N58
Mikset voi? Farkkutakki on just hyvä. Itselläni on beessi.
Onko nämä tätityylin välttelijät pick me tätejä. En minä vaan ne muut. Tätityyli näyttää omaan silmääni hyvältä. Pillifarkut tms.
Nuorisotyyli, leveät farkut, yli iso paita ja kasatirillit ei näytä silmääni hyvältä.
Totta kai trenssi on tätivaate. Kireät legginsit, tunikat ja pitkä neuletakki myös. Samoin pillifarkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi esimerkki Marimekon ja Kaikon lisäksi näistä pirtsakoista, suomalaisten suosimista tätityyleistä: Vimman pinkki Love-mekko.
Mukavuus ja pirtsakkuus on tätityylin kulmakiviä, eli hieman päinvastoin kuin nuorisotyylissä.
Huomatkaa myös, että läheskään kaikki nuoret ei pukeudu karikatyyrisiin nuorisotyyleihin, eikä tietenkään myöskään läheskään kaikki tädit pukeudu karikatyyrisiin tätityyleihin.
Eri ikäiset ihmiset seuraavat hillitysti muotia, osa pukeutuu ajattoman klassisesti, joillain on sporttityyli jne.Helsingissä ei tyylistä voi päätellä ikää. 50 vuotiaat ja 30 vuotiaat voivat pukeutua samalla tavalla. Mikä on musta kiva, koska miks pitäisi pukeutua tietyllä tavalla kun joku ikä tulee mittariin.
Tätityylihän on nimenomaan 30-60v ikäluokan suosiossa, niillä jotka kyseisestä tyylistä tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen 45 eikä mulla ole noista mainituista vaatteista kun pillejä ja sekin johtuu omasta oituudesta, näppärin farkku lyhyelle. ok on mulla maiharit mutta erämallin ja metsään.
Mä käytän edelleen kans pillejä paljon. Näyttäisin ja näytän aivan naurettavan kauhelta lökäpöksyissä mitkä nyt muotia 😂
No juu, isoissa housuissa ja myös mekoissa minä ainakin näytän mummolta, koska olen tasapaksua vartalotyyppiä. Nämä korostaa vyötäröä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä löysin kaapista ikivanhan tiger of swedenin farkkutakin. Haluaisin käyttää sitä mekon kanssa, mutta en voi: tajuan olevani 100 % täti silloin. Kaikilla on farkkutakit.
Käytän siis mekon kanssa neuletakkia 50-luvun tyyliin. Näin Olen mennyt tätityylin toiselle puolelle.
N58
Mikset voi? Farkkutakki on just hyvä. Itselläni on beessi.
Onko nämä tätityylin välttelijät pick me tätejä. En minä vaan ne muut. Tätityyli näyttää omaan silmääni hyvältä. Pillifarkut tms.
Nuorisotyyli, leveät farkut, yli iso paita ja kasatirillit ei näytä silmääni hyvältä.
En vain yleensäkään ole ikinä tykännyt pukeutua samoin kuin muut. Ostin tuon farkkutakin aikana, jolloin niitä ei ollut. Nyt 8/10:lla on farkkutakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret käyttää tätitakkia eli trenssiä. Elämme erikoisia aikoja.
Trenssi on klassikko, ei tätimäinenOnhan se silti perinteisesti ollut tätimäisyyden takki nr 1
Miten tätimäisyys tässä siis määritellään? Yritän muistella menneiden aikojen täti-ihmisiä 90-luvulle asti (sitä aiemmasta ei ole kokemusta), enkä muista ikinä niiden tavallisten suomalaisten tätien käyttäneen mitään trenssejä.
Trenssitakeista tulee mieleen enemmänkin liuhutukkaiset hoikat nuoret naiset, jotka ovat oman elämänsä wannabe-huippumalleja. Ja sellaiset ylemmän keskiluokan keski-ikäiset hoikat naiset, jotka pukeutuvat esim. klassisiin raitaneuleisiin ja sitä rataa. Sellainen "iätön" ranskalaisvaikutteinen tyyli siis.
En ole varma, olenko ikinä nähnyt sitä klassista vaaleanruskeaa trenssiä kenenkään keskiverron pullean suomalaisen täti-ihmisen päällä.
Et varmaan, kun ei camelin värinen trenssi ole suomalaista tätityyliä sitten niin ollenkaan.
Pirtsakat kuosit ja tunikat on suomalaista tätityyliä, oli se sitten Kaikoa, Marimekkoa tai Tokmannin halpista. Takkina käytännöllinen toppatakki tai ohut parka.Missä päin tuo on muotia? Ei ainakaan täällä Helsingissä ns sivistyneissä kaupunginosissa näe tuollaisia keski-ikäisiä. Jossain maakunnissa varmaan sitten.
Ehdotus: käy joskus sen sivistyneen kaupunginosan ulkopuolella, niin näet muitakin ihmisiä kuin kaltaisiasi. Helsinki ei rajoitu noihin sinun kaupunginosiisi, joten jos et tiedä, miten ihmiset niissä pukeutuvat, kannattaa jättää arvailematta.
Tätityy, tätityy, tätipä hyvinnii tyy!
Yksi tuttavanainen pukeutui ja stailasi itsensä tätityyliin jo hyvästi ennen kolmikymppisiään.
Hänellä se tätityylin vaikutelma syntyi kokonaisuudesta; Unikko-kaapua, vaaleansinistä kauluspaita -mallista tunikaa, Marimekon Gartha -laukku, ”pirtsakka” yksisarvis -raita hiuksiin, voimakas tätimeikki ja glitteriä silmäkulmiin kun lähtee bailaamaan jne.
Edellisessä ketjussa tuli esille myös silmälasien tätimäisyys. Itselläni on isot metallikehyksiset, tummuvalla linssillä. Nekin oli rankattu tätityyliin kuuluviksi. Samoin paksut muovikehykset voimakkailla väreillä. Myös hengettömät saivat tätilasien tuomion. Millaisia silmälaseja sitä voi käyttää olematta tätimäinen? :) ap
Vierailija kirjoitti:
Ketjusta ei käy ilmi, miten tädin pitäisi pukeutua, jottei näyttäisi tätimäiseltä. Nuorison suosimiin vaatteisiin vai mahdollisesti miesten osaston tarjontaan?
Mitäs pahaa siinä tätimäiseltä näyttämisessä nyt onkaan? Näkyy se tätiys joka tapauksessa naamasta, pukeutuu sitten sen pariksi oman fiiliksen mukaan. Mulla oli eilen siniset levenevät vakosamettihousut, ribbitrikoopaita, mustavalkoinen flanellipaita, iso viininpunainen villahuivi, R-collectionin parka ja Blundstonen kengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret käyttää tätitakkia eli trenssiä. Elämme erikoisia aikoja.
Trenssi on klassikko, ei tätimäinenOnhan se silti perinteisesti ollut tätimäisyyden takki nr 1
Miten tätimäisyys tässä siis määritellään? Yritän muistella menneiden aikojen täti-ihmisiä 90-luvulle asti (sitä aiemmasta ei ole kokemusta), enkä muista ikinä niiden tavallisten suomalaisten tätien käyttäneen mitään trenssejä.
Trenssitakeista tulee mieleen enemmänkin liuhutukkaiset hoikat nuoret naiset, jotka ovat oman elämänsä wannabe-huippumalleja. Ja sellaiset ylemmän keskiluokan keski-ikäiset hoikat naiset, jotka pukeutuvat esim. klassisiin raitaneuleisiin ja sitä rataa. Sellainen "iätön" ranskalaisvaikutteinen tyyli siis.
En ole varma, olenko ikinä nähnyt sitä klassista vaaleanruskeaa trenssiä kenenkään keskiverron pullean suomalaisen täti-ihmisen päällä.
Et varmaan, kun ei camelin värinen trenssi ole suomalaista tätityyliä sitten niin ollenkaan.
Pirtsakat kuosit ja tunikat on suomalaista tätityyliä, oli se sitten Kaikoa, Marimekkoa tai Tokmannin halpista. Takkina käytännöllinen toppatakki tai ohut parka.Missä päin tuo on muotia? Ei ainakaan täällä Helsingissä ns sivistyneissä kaupunginosissa näe tuollaisia keski-ikäisiä. Jossain maakunnissa varmaan sitten.
Ehdotus: käy joskus sen sivistyneen kaupunginosan ulkopuolella, niin näet muitakin ihmisiä kuin kaltaisiasi. Helsinki ei rajoitu noihin sinun kaupunginosiisi, joten jos et tiedä, miten ihmiset niissä pukeutuvat, kannattaa jättää arvailematta.
Näin. Ja tätityylisiä asuu myös Espoossa ja Vantaalla. Miehensä yleensä setätyylisiä.
Mutta nuo Espoo ja Vantaa ovat hänen mielestään varmaan maakuntiin verrattavissa olevaa landea.
Tätityyli on paras. Noloa olisi yrittää pukeutua nuorisotyyliin. Sitä paitsi muoti tällä hetkellä on karmean rumaa.
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä ketjussa tuli esille myös silmälasien tätimäisyys. Itselläni on isot metallikehyksiset, tummuvalla linssillä. Nekin oli rankattu tätityyliin kuuluviksi. Samoin paksut muovikehykset voimakkailla väreillä. Myös hengettömät saivat tätilasien tuomion. Millaisia silmälaseja sitä voi käyttää olematta tätimäinen? :) ap
Mitä vikaa on tätimäisyydessä?
Terv. täti
Vierailija kirjoitti:
Niitä isoja kasarin rillejä ilmeisesti. 😂 Mun silmään nuoret näyttävät nuo päässä tädeiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen 45 eikä mulla ole noista mainituista vaatteista kun pillejä ja sekin johtuu omasta oituudesta, näppärin farkku lyhyelle. ok on mulla maiharit mutta erämallin ja metsään.
Mä käytän edelleen kans pillejä paljon. Näyttäisin ja näytän aivan naurettavan kauhelta lökäpöksyissä mitkä nyt muotia 😂
Suorat ja bootcutit on myös ok ja sopii lyhyille. Pillit on ehdoton mummo tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorat ja bootcutit on myös ok ja sopii lyhyille. Pillit on ehdoton mummo tällä hetkellä.
Entä sitten? Mummolla on jo sen verran elämänkokemusta, että hän voi pitää niitä vaatteita, jotka omimmaksi kokee, eikä tarvitse miettiä, onko tää nyt jonkun nuorisolaisen mielestä cool.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on tätimäisyydessä?
Terv. täti
Ei yhtään mitään, itsehän olen kävelevä tädin stereotyyppi :) itseäni se lähinnä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta sen olen tänä syksynä pannut merkille, että ne täti-ihmisten suosimat Michael Korsin tai Guessin totebagit ovat yhtäkkiä taas teinien trendi. Melkein jokaisella vastaantulevalla nuorella naisella ja jopa joillakin koululaisilla on sellainen.
Eli niitä ei kai saa sitten ainakaan käyttää, jottei yritä näyttää liian nuorelta, tai jotain. (Ota tästä sitten selvää.)
Marimekon tote bag on täti-ihmisen kestokassi. Sen lisäksi vielä Marimekon pikkulaukku pitkällä mustalla hihnalla jossa lukee valkein isoin kirjaimin Merimekko. Ja se hihna menee tottakai tissien välistä.
Tätityyli voi tulla siitäkin, että yrittää löytää laadukkaita vaatteita. Pikamuoti on nykyään kamalia muovirytkyjä.
Mennä vuosina h&mltäkin löytyi ihan laadukkaita vaatteita. Ei enää.
Ei kai siinä laadukkaassa tätityylissä mitään pahaa ole? Sehän sopii joillekin.
Mutta jos se oma tätityyli ärsyttää, niin varmaan kannattaisi laajentaa ajatustaan pukeutumisesta. Nyt mainitset vain kaksi ääripäätä: nuorisovaattet ja tätityyli. Tai toisaalta suoraan sitten miesten vaatteisiin.