Millainen on tätityyli armon vuonna 2026?
Vanhan ketjun innoittamana. Havaitsin peilistä tänä vuonna tätimäistyneeni, ylipainoa, tunika/mekko, legginsit ja Riekerit löytyy jalasta (vanhan ketjun stereotypiaa). Eikä mua haittaa! Olen onnellisesti tätimäinen :)
Kommentit (256)
Mene johonkin kulttuuritapahtumaan ja näet Tädit ilmielävinä juhlakunnossa. Kirjoitan isolla, koska Tädit ovat monessa asiassa yhteiskunnan tukirakenne vailla vertaa ja tätityyli on siis hieno asia.
Miksi tätin pitää olla "rock"? Mikä siinä on pointtina?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämän langan pointti ei ole keskustella siitä, onko ok pukeutua aiihen ja tuohon X:n tai Y:n ikäisenä, vaan tehdä humoristisessa mielessä havaintoja aiheesta. Tunnistan ainakin kaksi "tätityyliä": Beige espootäti ja räväkkä/pirtsakka Marimekkotäti.
Beigetätillä on valkoiset mukavat citytennarit tai kävelykengät, joissa on jotain outoja vetoketju tms metalli"koristeita"., ja beiget pillimalliset housut tai chinot. Kevytuntsa kesät ja talvet.
Marimekkotätillä on värikäs kaapumekko tai kesällä se Nanson levenevä pellavamekko (tiedät kyllä mallin), Marimekon laukku ja valkoiset tennarit tai paksupohjaiset maiharit. Voi olla nahkatakki. Kuitenkin, pirtsakat värit riitelee omaa väritystä vastaan.
Täällä päin näkee lähinnä mukavuudenhaluisia tätejä (ja setiä) eli vaatteet ja kengät ovat mukavia, eikä merkillä ole mitään väliä. Trikoovaatteita näkee paljon. Myös farkut, joku sporttinen tekninen tai collegetakki ja vaelluskengät on aika tavallinen vaatetus näin syksyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Frillamekko (mielellään musta ja pitkä) ja lyhyt farkkutakki, laukkuna marimekkohihnainen Garda. Kenkinä valkoiset lenkkarit tai maiharit. Näin täällä meilläpäin tunnistaa tädin.
Kyllä ja tähän vetäistään talvella elämää suurempi makuupussi-toppatakki päälle.
Ne makuupussit näytti olevan ainakin viime talvena nuortenkin juttu.
Ei ollut. Lyhyemmät toppatakit tyyliin Ralph Laurenin puffer tai Fjällravenin Expedition down lite olivat.Juuri näin. Yhdelläkään nuorella en nähnyt pitkää makuupussitoppatakkia enää viime vuonna. Harmi, koska ne ovat niin lämpöisiä, mutta täällä nuorisolla vilkkuivat navat pakkasella ihan vanhan ajan tyyliin.
Ehkä ei ihan teineillä, mutta 25-45-vuotiailla KAIKILLA oli tollanen pitkä toppis viime talvena. En sanoisi heitä vielä täti-ikäisiksi.
Minä olen ainakin sisällyttänyt koko ajan nimenomaan 30-40v ikäiset tähän keskusteluun. Moni sen ikäinen on tätiytynyt.
Ei ehkä ”täti-ikäisiä”, tosin jotkut 30+ miehet ainakin sanoo itseään humoristisesti sedäksi.
Minä taas lähinnä 50+v.
Vierailija kirjoitti:
Frillamekko (mielellään musta ja pitkä) ja lyhyt farkkutakki, laukkuna marimekkohihnainen Garda. Kenkinä valkoiset lenkkarit tai maiharit. Näin täällä meilläpäin tunnistaa tädin.
Tää on niin mun kaikkien työkavereitten tyyli. 40-55v naisia. Itsellä oli äsken tätimäinen olo kun menin tiukoissa jumppatrikoissa (aim’n) käymään kaupassa. Yleensä kuljen sellaisissa löysissä puvunhousuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinien päällä ne tätivaatteet ei näytä samalle kuin +50 tädin eli ihan sama kuinka on trendikäs niin täti on täti.
Miksi kukaan aikuinen haluaisi näyttää lapselta?
Niinpä, minä olen täti-ihminen ja kaapissani on jo pari vuotta keikkunut tyttömäinen farkkumekko, se on kaapissa kaunis mutta minulle tulee pikkutyttöfiilis.
En tiedä mitä halusin todistaa kun nyt täti-ikäisenä oli ihan pakkomielle ostaa Marimekon laukku. Epäkäytännöllisempää laukkua ei minulla laukkuhululla ole koskaan ollut. Ensinnäkin se kova olkanauha on epämiellyttävä ja melkein hävettää että siinä lukee Marimekko monta kertaa. Laukku on hankala käyttää, eikä siellä ole tarpeeksi " osastoja " tärkeille asioille. Sen tosi näyttävän avainpidikkeen poistin heti. Pidin laukkua pari kk ja siirryin vanhaan ja luotettuun laukkuuni. Kuin olisi kotiin tullut.
Vierailija kirjoitti:
Liian pienet vaatteet.
Tuo ei ole tätiä. Osa ihmisistä kiskoo päälleen pienimmät mahdolliset vaatteet iässä missä hyvänsä. Sitten ihmettelevät kun vaatteet kuluvat nopeasti kainaloista ja käsivarsista sekä elastaani alkaa katkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olen 45 eikä mulla ole noista mainituista vaatteista kun pillejä ja sekin johtuu omasta oituudesta, näppärin farkku lyhyelle. ok on mulla maiharit mutta erämallin ja metsään.
Mä käytän edelleen kans pillejä paljon. Näyttäisin ja näytän aivan naurettavan kauhelta lökäpöksyissä mitkä nyt muotia 😂
Karmeinta on tämä maolainen armeijatyyli jota näkee jopa nuorilla naisilla. Siinä naisellisuus loistaa poissaolollaan täysin. Kasvoista joutuu päättelemään sukupuolen.
Se toimii, jos on riittävän siro, naisellinen ja nätti. Kontrasti korostaa sitä kauneutta. Sama juttu mustan housupuvun kanssa esimerkiksi, se näyttää tosi hyvältä, jos on siro ja hoikka ja on pitkät hiukset ja nätti naama. Sitten taas jos on tankkimallia, on parempi laittaa mekko, ettei näytä koomiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pienet vaatteet.
Tuo ei ole tätiä. Osa ihmisistä kiskoo päälleen pienimmät mahdolliset vaatteet iässä missä hyvänsä. Sitten ihmettelevät kun vaatteet kuluvat nopeasti kainaloista ja käsivarsista sekä elastaani alkaa katkeilla.
Eivät ihmiset tahallaan laita päälle liian pieniä vaatteita. He ovat ostaneet ne vaatteet ihan sopivan kokoisina ja sitten lihoneet. Tietyssä iässä, kun kiloja tulee nopeasti ja vartalo muuttuu, käy kamalan kalliiksi koko ajan päivittää vaatekaappia. Välillä laittaa päälle niin kolme vuotta sitten ostettuja, jotka jo kinnaavat jostain.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja värejä käytetään paljon ulkomailla mutta ne ovat perusvärejä ja hillittyjä ja hallittuja. Naiset on rentoja, tyylikkäitä, keveitä ja ajattomia. Jotenkin valoisan näköisiä.
Älä ylläty: niissä ranskalaisissa yms pikkukaupungeissa ja lähiöissä on ihan yhtä tyylikkäitä/tyylittömiä naisia kuin Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pitkiä housuja pidän epämukavina vaginan kannalta, joka tarvitsee ilmastointia"
Herranjestas 😂
Etkö ole tietoinen tästä? Gynekologit puhuvat tuon tuosta, että pitää välttää monikerroksisia tiukkoja vaatteita alapäässä, jos haluaa välttää hiivan yms.
Eihän nykynaiset pärjää ilman pikkuhousunsuojia, koska heidän vaginansa yrittää epätoivoisesti puhdistaa itseään valkovuodolla. Itse en pidä kotona pikkuhousuja hameen/mekon alla lainkaan, vaan vaihdan päivittäin alushameen siinä missä housujen pitäjät pikkuhousut.
Vapauttakaa vaginanne! :)
Ei mulla ole 45v ikään mennessä ollut kertaakaan hiivaa, vaikka farkut jalassa kesät talvet viimeiset 38v. Hiivaongelmaisen kannattaisi tarkistaa ruokavalionsa ja tasapainottaa kehon ph.
Minä kohta 50v täti, pitkistyyppi ollut aina. Ei koskaan ikinä hiivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian pienet vaatteet.
Eivät ihmiset tahallaan laita päälle liian pieniä vaatteita. He ovat ostaneet ne vaatteet ihan sopivan kokoisina ja sitten lihoneet. Tietyssä iässä, kun kiloja tulee nopeasti ja vartalo muuttuu, käy kamalan kalliiksi koko ajan päivittää vaatekaappia. Välillä laittaa päälle niin kolme vuotta sitten ostettuja, jotka jo kinnaavat jostain.
Tällä foorumilla ovat lukuisissa keskusteluketjuissa kanssani yhtä paljon painavat ja yhtä pitkät vakuutelleet, että heille menee päälle kokojen XS-S vaatteet. Minä käytän kokoja L-XL. Tuskinpa heillä ovat niin suuret päät, että se fyyysinen tilavuus keskittyy päähän? Ei jää muuta vaihtoehtoa kuin kiskoa liian pieni vaate päälle välittämättä siitä, että alusvaatteiden saumat ja kaikki muut yksityiskohdat luomia myöten kuultavat niistä vaatteista läpi. Kokeilin kerran vitsin vuoksi neulemekkoa kokoa S ja se meni päälleni, mutta näky oli kamala juuri edellämainittujen syiden ja nakinkuorimaisuuden vuoksi. Sen lisäksi näytti rumalta kun neuleen pintakuvio ei saanut laskeutua kauniisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja tähän vetäistään talvella elämää suurempi makuupussi-toppatakki päälle.
Ne makuupussit näytti olevan ainakin viime talvena nuortenkin juttu.
Totta! Yksi jos toinenkin hyvin nuori hoikka nätti tyttö viipotti menemään melkein nilkkoihin asti ulottuvassa makuupussi-tikkitakissa! Ei ole siis tätien juttu se.
Nuorilla naisilla on nykyään joko isot lepattavat collegehousut, harmaat tai valkoiset, tai sitten hyvin tiukat pyllyvakoon uppotuvat mustat pitkikset, jotka itse asiassa näyttävät hyvinkin legginseiltä, mutta niissä on ihan alhaalta levenevät lahkeensuut.
Kuvitelkaa täti-ikäinen ihminen sellaisissa, vaikka olisi kuinka laiha ja hontelo, mutta kumminkin! Kyllä naisten oma järkikin sen sanoo, ettei ihan mitään nuorisomuotia kannata keski-iässä päälleen vetää.
Itse asiassa laittaa se keski-ikäinen nainen ylleen mitä tahansa, se on aina "niin keski-ikäistä."
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä halusin todistaa kun nyt täti-ikäisenä oli ihan pakkomielle ostaa Marimekon laukku. Epäkäytännöllisempää laukkua ei minulla laukkuhululla ole koskaan ollut. Ensinnäkin se kova olkanauha on epämiellyttävä ja melkein hävettää että siinä lukee Marimekko monta kertaa. Laukku on hankala käyttää, eikä siellä ole tarpeeksi " osastoja " tärkeille asioille. Sen tosi näyttävän avainpidikkeen poistin heti. Pidin laukkua pari kk ja siirryin vanhaan ja luotettuun laukkuuni. Kuin olisi kotiin tullut.
Marimekon laukut on aina kulahtaneen näköisiä, haalistuneita rötköjä. Ne ei pysy kuosissaan ja näyttää vanhoilta.
Tätitukka, tasapitkä polkkatukka, vaalea tai vaalennettu/raidoitettu, jakaus keskelä tai sivulla. mallia Purra, Valtonen, Rantanen, L,Malmivaara. Nuo pitkät toppatakit olivat ainakin viime talvena tarpeen, kun oli ainakin 2kk yli 20 asteen pakkasia, varsinkin jos alla on toppahousujen sijasta vai ne leggingsit.