Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen on tätityyli armon vuonna 2026?

Vierailija
06.09.2026 |

Vanhan ketjun innoittamana. Havaitsin peilistä tänä vuonna tätimäistyneeni, ylipainoa, tunika/mekko, legginsit ja Riekerit löytyy jalasta (vanhan ketjun stereotypiaa). Eikä mua haittaa! Olen onnellisesti tätimäinen :)

Kommentit (256)

Vierailija
221/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, mutta sen olen tänä syksynä pannut merkille, että ne täti-ihmisten suosimat Michael Korsin tai Guessin totebagit ovat yhtäkkiä taas teinien trendi. Melkein jokaisella vastaantulevalla nuorella naisella ja jopa joillakin koululaisilla on sellainen.

Eli niitä ei kai saa sitten ainakaan käyttää, jottei yritä näyttää liian nuorelta, tai jotain. (Ota tästä sitten selvää.)

Ainahan nämä kiertävät, eikä koskaan tiedä, mistä "vanhusten" jutusta tuleekin yhtäkkiä teineille trendikäs. Olin pari vuotta sitten ihmeissäni, kun joka toisella lukiolaistytöllä näkyi Longchampin laukku. Olin siihen asti ollut käsityksessä, ettei sen tätimäisempää laukkua olekaan.

Vierailija
222/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä mötkylä pötkylä makuupussi toppatakki. Joskus syysiltoina laitan päälle, kun ulkoilutan koiraa. Hah! No vitsi. En omista kyseistä takkimallia, vaan suuri osa suomalaisista akoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret käyttää tätitakkia eli trenssiä. Elämme erikoisia aikoja.

Trenssi on klassikko, ei tätimäinen 

Jep! Kun menee Keski-Eurooppaan, siellä kaikki tyylikkäät ihmiset pukeutuvat trenssiin. Monia ajattomia vaatekappaleita pidetään meillä oudosti vain tietynikäisten juttuna.

Vierailija
224/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle nousee paljon jenkkireelsejä muodista. Sellainen noin viisikymppisten (vähän alle ja päälle) on rento ja tyylikäs. Yhdelläkään ei ole pillifarkkuja ja farkut on suorat tai vähän levenevät. Käyttävät paljon myös ajattomia vähän leveniviä suoria housuja. Yleensä laadukas paitapusero tai trikoopaita jonka päällä on sitten joku asuste, tai laadukas neule ja housut. Jonkin verran on myös hameita ja saappaita. Käyttävät paljon väriyhdistelmiä jotka sitten tekevät asusta joko juhlavamman, tyylikkämmän, rennomman tms. Esim. viininpunainen + harmaa, viininpunainen + valkoinen. Itseasiassa muutamilla vaatekappaleilla jotka ovat erivärisiä voi luoda aika hyvän kokonaisuuden. Eli esim. ostat valkoisen trikoopaidan, niin ostat saman paidan harmaana, viininpunaisena jne. Sitten yhdistelet niitä värejä ja asusteita toisiinsa. Mitään maihareita eivät pidä koskaan vaan kengät on ajattomia, rentoja ja tyylikkäitä. 

Tottakai sää on siellä erilainen, mutta onhan Suomessakin kevät + kesä + syksy. Sanoisin että tätityyli ulkomailla on rento, tyylikäs ja ajaton. 

Vierailija
225/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja värejä käytetään paljon ulkomailla mutta ne ovat perusvärejä ja hillittyjä ja hallittuja. Naiset on rentoja, tyylikkäitä, keveitä ja ajattomia. Jotenkin valoisan näköisiä.

Vierailija
226/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja legginsejä ei näe ulkomaiden muotireelseissä koskaan muuta kuin jumppa-asuna tai lenkkivaatteena. Eli eivät yhdistele legginsejä yhtään mihinkään.

Vierailija
227/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen 45 eikä mulla ole noista mainituista vaatteista kun pillejä ja sekin johtuu omasta oituudesta, näppärin farkku lyhyelle. ok on mulla maiharit mutta erämallin ja metsään.

Mä käytän edelleen kans pillejä paljon. Näyttäisin ja näytän aivan naurettavan kauhelta lökäpöksyissä mitkä nyt muotia 😂

Karmeinta on tämä maolainen armeijatyyli jota näkee jopa nuorilla naisilla. Siinä naisellisuus loistaa poissaolollaan täysin. Kasvoista joutuu päättelemään sukupuolen.

Vierailija
228/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ongelma on tietysti talvi ja vaihtelevat säät. Mutta Suomessa moni jämähtää tyyliinsä ja monen tyyli on jotenkin ronski ja äijämäinen? Miksei pukeuduta naisellisemmin.

Vierailija
229/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön täti ja farkut 2 kpl vuosia vanhoja pillifarkkuja kun olen vain 158 cm. Hupparit ja t paidat, converset tai New Balance lenkkarit. Pitkät hiukset ponnarilla. Ikä 50 v.

Vierailija
230/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen ongelma on tietysti talvi ja vaihtelevat säät. Mutta Suomessa moni jämähtää tyyliinsä ja monen tyyli on jotenkin ronski ja äijämäinen? Miksei pukeuduta naisellisemmin.

Ei ole varaa varsinkaan jos on lapsia

Vierailija
231/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei aikuinen nainen saisi kulkea itsevarmasti juuri niissä vaatteissa, joissa viihtyy? 

Koska naisia pilkataan aina milloin mistäkin, ja heidän ulkonäkönsä tai käyttäytymisensä arviointi on joillekin parasta ajanvietettä. Vähemmän näkee vähemmän tämän tyyppisiä keskusteluja sedistä, tai miesten tyylistä ja ulkonäöstä ylipäänsä.

Vierailija
232/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämän langan pointti ei ole keskustella siitä, onko ok pukeutua aiihen ja tuohon X:n tai Y:n ikäisenä, vaan tehdä humoristisessa mielessä havaintoja aiheesta. Tunnistan ainakin kaksi "tätityyliä": Beige espootäti ja räväkkä/pirtsakka Marimekkotäti. 

Beigetätillä on valkoiset mukavat citytennarit tai kävelykengät, joissa on jotain outoja vetoketju tms metalli"koristeita"., ja beiget pillimalliset housut tai chinot. Kevytuntsa kesät ja talvet. 

Marimekkotätillä on värikäs kaapumekko tai kesällä se Nanson levenevä pellavamekko (tiedät kyllä mallin), Marimekon laukku ja valkoiset tennarit tai paksupohjaiset maiharit. Voi olla nahkatakki. Kuitenkin, pirtsakat värit riitelee omaa väritystä vastaan.

Vierailija
233/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheinen ja myös täti pukeutuu Marimekkoon ja minusta hän näyttää ihan kivalta niissä vaatteissa. Viimeksi oli löysät Marimekon farkut ja neule. Ei moitetta.

Vierailija
234/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

How to loose husband in 30- days...

Vierailija
235/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiko ollut hieman kalliimpi merkki mutta kyllä näkyy tätä nuorillakin. Olen löytänyt erilaisia hieman leveälahkeisempia housuja. Farkut ovat leveämpiä tai suoralahkeisia. Tresssejä löytyy ja leveämpi tikkitakki ja kivoja maximekkoja tai pitkiä hameita. Saan kehuja pukeutumisesta nuoremmilta työpaikalla, ikää 57 v.

Vierailija
236/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Frillamekko (mielellään musta ja pitkä) ja lyhyt farkkutakki, laukkuna marimekkohihnainen Garda. Kenkinä valkoiset lenkkarit tai maiharit. Näin täällä meilläpäin tunnistaa tädin. 

Kyllä ja tähän vetäistään talvella elämää suurempi makuupussi-toppatakki päälle. 

Ne makuupussit näytti olevan ainakin viime talvena nuortenkin juttu.

Ei ollut. Lyhyemmät toppatakit tyyliin Ralph Laurenin puffer tai Fjällravenin Expedition down lite olivat. 

Juuri näin. Yhdelläkään nuorella en nähnyt pitkää makuupussitoppatakkia enää viime vuonna. Harmi, koska ne ovat niin lämpöisiä, mutta täällä nuorisolla vilkkuivat navat pakkasella ihan vanhan ajan tyyliin.

Ehkä ei ihan teineillä, mutta 25-45-vuotiailla KAIKILLA oli tollanen pitkä toppis viime talvena. En sanoisi heitä vielä täti-ikäisiksi.

Minä olen ainakin sisällyttänyt koko ajan nimenomaan 30-40v ikäiset tähän keskusteluun. Moni sen ikäinen on tätiytynyt. 
Ei ehkä ”täti-ikäisiä”, tosin jotkut 30+ miehet ainakin sanoo itseään humoristisesti sedäksi. 

Vierailija
237/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä. Tekstinne vilisee termejä, joita en ollenkaan hiffaa. Merkkejä, joita en tunnistaisi. Marimekkokin menee jo yli oman käyttötottumuksen eikä yhtään vähemmän sen takia, että on kallis mielestäni.

Eli, tätimäisyyteni ydin on Lidlin rintsikat ja pöksyt Tokmanin hehtaarilaareista 3 kahden hintaan. Paidanrippana Cittarin urheiluosastolta plussa-alennuksella, kuten villatakkikin. Vanuttuneet kollegehousut jostain Hooetämmästä vitosella. Kehtasi vielä siihen hintaan ostaa New yorkerista alennusrekistä toiset housut, varalle, kunnes laihdun. Takki Tokmanin ikuistakki, sadetakki, joka ei pidä sadetta, mutta on kevyt ja menee pieneen tilaan eikä hajoa millään. Sukat ostan sieltä, mistä saan kiristämätöntä resoria halvalla, Sittaria tai Prismaa, kengät Anttilan aikuiset sandaalit, no on myös jo reikäiset miesten sinivihreät lenkkarit alennuksena Intersportista.
Huivi kaulaan taitaa olla tädin jäämistöä ja myssy kevätalennuksella Sittarin miestenosastolta. Jos tartten paitaa ihoa vasten tai flanelliruutupaitaa, löytyy lähiomaisen jäämistöstä. Varastoituna odottaa lämmin myrkynvihreä (ex olikin myrkyllinen ihminen) exältä pihistetty haalari oikein kylmää keliä varten. Korut taattua kirpparikamaa.

Jotta, tota, onko armas isänmaamme täynnään elitistisiä tätimammoja, jotka heittelee kalliimpia tuotenimiä ulkomuistista omaa pukeutumistaan korostaen? Nouskaamme kaikki tokmanniliiterisittaritädit barrikadeille julistaen omaa oikeuttamme elää nuhjuisissa, halvoissa muovivaatteissamme, nyppyisissä feikkineuleissamme, lainatuissa, varastetuissa ja perityissä rytkyissämme. Onko meitä?  

Vierailija
238/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne oversize malliset värikkäät pitkät muodottamat Nanson, Marimekon ja Kaikon mekot. Punainen huulipuna jalyhyt polkkatukka tai sitten semmonen ruma lyhyt kynitty tukka. 

Toinen tyyli mitä inhoan ja on tätimäinen, mutta sitä käyttää yleensä aika nuoret naiset, ne tekee vaan heistä ikäistään vanhemman oloisen ja näköisen. Ne lerpattavat ja löysät housut, jotkut lenkkarit, pitkä muodoton beessi, beige, musta tai harmaa tikkitakki ja "parasta" jos päässä vielä lippis. Paksuilla naisilla erityisen kamala. 

Joo tiedetään että meillä paksuilla naisilla kaikki vaatteet näyttävät erikoisen kamalilta, mutta se se vasta kamalalta näyttää jos me lähdetään kylille ilman vaatteita.

Joten koettakaapa kestää.

Eikä ne edes näytä, muuta kuin jonkun keskenkasvuisen mielestä. Tyylikäs voi olla koosta riippumatta.

Vierailija
239/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se on pillifarkut, converset ja joku marimekon laukku olalla.

Tätä pelkäsinkin, että olen saavuttanut nykyisen täti-iän. Mustat pikkufarkut ja värikkäät converset olleet aina mua, koska istuvat hyvin ja kestävät menossa mukana. Nyt niistä on siis tullut tätivaatteet? Tavallaan surullista, kun ei sitä osaa itseään nelikymppisenä nähdä ollenkaan.

Ei converset oo musta ollenkaan tätiä, ennemminkin rock.

Rock taitaa olla vähän "tätiä" nykyään eli siis keski-ikäisten juttu 

Vierailija
240/256 |
07.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyylini on pysynyt samana 20-vuotiaasta lähtien, nykyään se on varmaan taattu tätityyli: combat-saappaat, mom-jeans farkut, ruutupaita.

Olitko 20v 1980-luvulla vai vai silloin kun tulivat uudestaan muotiin (n. 10v sitten vai milloin se oli)?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä