Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin perustuu oletus että rikkaat olisi muita ahkerampia tai muuten moraalisessa mielessä ansaitsevampia?

Vierailija
06.09.2026 |

Jos perustelu on että "sen tietää siitä että ovat rikkaita" niin kyseessä on kehäpäätelmä. 

Kommentit (256)

Vierailija
141/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi olennainen asia rikastumisessa ja menestymisessä on verkostot. Toiset saa ne jo perinnöksi. On huomattavasti vaikeampaa jos ei tällaista perintöä ole saanut vaan omat vanhemmat on ns nobodyja.

Verkostoja on myös helppo itse rakentaa. Esim. toimiminen politiikassa auttaa rakentamaan valtavan määrän erilaisia verkostoja. 

No ei niitä minusta ole mitenkään helppo rakentaa itse. Kaikkia ei kiinnosta politiikka ja vaikka kiinnostaisikin, niin ei sinne poliittisille areenoille noin vain lähdetä toimimaan, ainakaan vähän myöhemmin elämässä mikäli et ole heti opiskelija-aikana ollut aktiivinen kyseisissä piireissä.

Älykkyyden lajia on noin 9. Sosiaalisuutta pidetään tärkeimpänä elämässä menestymisen kannalta. Luuletko, että autistin on helppo rakentaa verkostoja…🤔

Vierailija
142/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni lahjakas ihmien ei pääse koskaan kukoistamaan jos on syntynyt huonoihin oloihin ja köyhyyteen kun taas joku ihan keskiverto ponnistaa pitkälle rikkaiden vanhemoiensa tuella. Tai kokonaan kelvoton vötkäle rikastuu perinnöllä ja vanhempiensa kannattelemana.

Elämä on eriarvoista. Ei voi mitään. Ihminen voi itsekin vaikuttaa ja taistella taustaansa vasten. 

Voi. Kaikki ei siihen kykene. Ei tapahdu vain sanoilla että kaikki he kykenee.

Vaikka yhteiskunta auttaisi kuinka, niin kaikkia ei voi pelastaa. Ihmisellä tulee olla myös itsellä vastuu itsestään. Totta, joillakin on jo lapsesta ihan järkyttävä elämä. Yhteiskunta tekee sen, minkä pystyy. 

On totta ettei kaikkia voi pelastaa, mutta silti liian suurella osalla lähtökohdat haittaavat rikastumista vaikka halua siihen olisikin. Kaikki köyhyysloukussa olevat eivät ole niitä toivottomia tapauksia jotka juovat tai piikittävät itsensä hengiltä vaikka mitä heidän eteensä tekisi.

Oma lukunsa sit tietysti ne rikkaat jotka voivat olla sekopäisiä ketamiiniaddikteja tai lakia rikkovia tai rikollisia, ja se ei haittaa heidän menestymistään mitenkään…

Ei haittaa. Lopeta tuo jankkaaminen. Köyhistä ja huonoista oloista on noustu ylös sekä rikastuttu. Se vaatii tahdonvoimaa ja sisua sekä taitoa valita se tapa millä nousu tehdään. Sama se on rikkaillakin. Ei rikas pärjää ellei tee rahojen kanssa oikeita päätöksiä. Hyvin pieni osa voi pärjätä perinnöllä tms. mutta hekin tajuavat olla hassaamatta rahoja turhuuksiin tai hölmöihin sijoituksiin.

Kaikki eivät todellakaan voi tehdä sitä samoista lähtökohdista, ja siihen tarvitaan usein myös onnea joka ei ole itsestä kiinni.

Menestymiseen vaikuttaa moni asia eikä niille kaikille voi mitään: sen onnen lisäksi yleinen taloudellinen tilanne, oma terveys, luonne, jopa pärstäkerroin ja luonne. Osa ihmisistä vain otetaan helpommin vakavasti ja se taas avaa ovia.

Köyhälle on huomattavasti vaikeampaa nousta rikkaaksi kuin varakkaalla on pärjätä elämässä. Jotkut onnistuvat, joo, mutta ei kannata jankata sitä että on vain ja ainoastaan itsestä kiinni.

Älä viitsi jankata. Mitä sinä olet tehnyt rikastuaksesi? Kerro meille selkeästi suunnitelmasi, mitä olet tehnyt niiden eteen jne.

Sinä olet se vakivalittaja joka jatkuvasti jankuttaa kuinka kaikki muut saavat ja kaikki muut onnistuvat mutten minä. Miksi minua aina sorretaan. Käyttäisit tuon energian kehittääksesi itseäsi. Et sinä palstalla valittamalla tule etenemään yhtään minnekään. 

Anteeksi mutta mistä päättelet että en tulisi toimeen ihan ok?

Eikö yhteiskunnan ongelmista saa olla huolissaan jos ei ole itse köyhin? :D En usko että Suomea auttaa tää rikkaiden suosiminen (ja sen perustelu sillä että omaa syytä jos ei pärjää) koska mitä enemmän meillä on eriarvoisuutta, sitä vaarallisempaa kaduilla. Ja tykkäsin Suomesta turvallisena maana.

Lisäksi en tykkää ajatuksesta että jos joudun työttömäksi niin se on sitten kuulemma mun omaa syytä, olen juoppo, mulla ei ole oikeutta asuntooni tai koiraan ja ihan oma vika jos en pääse nousemaan siitä. Ja ei, en ole niin rikas että olisi suku auttamassa ja miljoonat jossain osakesäästötilillä.

On ihan uskomatonta että moni ei ihan rehellisesti tajua että elämässä pärjääminen ei aina ole pelkästään oma valinta.

Mutta sillä ajattelulla yritetään kovasti oikeuttaa oikeistopolitiikkaa. Tunnen yhden joka äänestää aina oikeistoa, ja hänkään ei voi ymmärtää että joskus ihminen ei vain voi vaikuttaa kaikkeen itse. Aina kaikki on vain omasta yritteliäisyydestä kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi olennainen asia rikastumisessa ja menestymisessä on verkostot. Toiset saa ne jo perinnöksi. On huomattavasti vaikeampaa jos ei tällaista perintöä ole saanut vaan omat vanhemmat on ns nobodyja.

Verkostoja on myös helppo itse rakentaa. Esim. toimiminen politiikassa auttaa rakentamaan valtavan määrän erilaisia verkostoja. 

No ei niitä minusta ole mitenkään helppo rakentaa itse. Kaikkia ei kiinnosta politiikka ja vaikka kiinnostaisikin, niin ei sinne poliittisille areenoille noin vain lähdetä toimimaan, ainakaan vähän myöhemmin elämässä mikäli et ole heti opiskelija-aikana ollut aktiivinen kyseisissä piireissä.

Silloin et halua päästä piireihin. Se on oma valinta. Ei verkostojen rakentaminen olekaan helppoa. Se kestää vuosia ja vuosia. Kaikista ei ole siihen. Edes rikkaat ja menestyneet vanhemmat eivät takaa verkostoa. Sellainen varmasti on, mutta se on niin heppoinen ettei sen varaan voi laskea mitään. 

Vierailija
144/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ikää kysele. Sinänsä pöllöä arvostella, että kun ei kiinnosta. No ole sitten ilman verkostoja, jos ei kiinnosta. Ei ne kenellekään kultatarjottimella tule ne verkostot, itse ne on ihan jokaisen luotava ja suhteet ylläpidettävä. 

Vierailija
145/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni lahjakas ihmien ei pääse koskaan kukoistamaan jos on syntynyt huonoihin oloihin ja köyhyyteen kun taas joku ihan keskiverto ponnistaa pitkälle rikkaiden vanhemoiensa tuella. Tai kokonaan kelvoton vötkäle rikastuu perinnöllä ja vanhempiensa kannattelemana.

Niin, mutta käy sitä niinkin, että ihminen tulee köyhistä ja huonoista oloista ja silti rikastuu ja pärjää elämässään hyvin. Kyllä tällaisia ihmisiä on paljon. 

Pääsee keskituloihin. Ei rikastu. Rikastuu maailmassa varmaan 3% ihmisistä. Työ talo auto ja perhe ei ole vielä rikas. Se on keskituloinen suomalainen. Suurin osa ihmisistä pääsee siihen. Rikkaat on varmaan hyvin tienaavista se 10% kaikista. Ehkä jopa pienempi prosentti.

Rikastuu jos osaa sijoittaa rahansa oikein. Kaikilla ei riitä rohkeus tai taito, mutta se ei tarkoita etteikö köyhä voisi rikastua.

Tottakai köyhä voi rikastua. Suurin osa ei tee eikä osaa ihan keskituloisistakaan. Mutta ne jotka rikastuu on silti edelleen noin 3% ihan kaikista ihmisistä varmaan.

Varmasti näin. Kyllä sinäkin voit rikastua mikäli teet rohkeita päätöksiä, opettelet rahamaailman sääntöjä ja tavoittelet rikkautta. Tietenkin pitää olla ymmärrystä mitä on tekemässä. Se taito puuttuu monelta.

Lisäksi pitää olla valmiutta käyttää muita hyväkseen, ajaa aina omaa etuaan ja omata joustava moraali.

Vierailija
146/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö sinä ap kuinka rikkaasta tuli rikas?

Ei joku Elon Musk tai Bill Gates syntynyt rikkaaksi. Heillä oli näkemys laitteesta tai ohjelmistosta, jota maailma tarvitsee. Sitten he ottivat kaikki mahdolliset pankkilainat, tukijat ja tekivät 12 tuntisia päiviä seitsemänä päivänä viikossa, että saivat sen onnistumaan. 

Tarina ei tietenkään kerro niistä sadoista muista, jotka tekivät saman, menettivät kaiken ja päätyivät kadulle. 

Sitten on niitä, jotka ei koskaan uskalla yrittää ja on katkeria rikkaille niin kuin ap.

Öhömm sä et taida ihan hirveästi tietää näiden rikkaiden taustoja. Kun tarkastellaan rikkaimpia ihmisiä, niillä on lähes poikkeuksetta ollut suotuisat lähtökohdat joka on sen rikastumisen mahdollistanut. Toki poikkeuksiakin on mutta ne on nimenomaan niitä poikkeuksia. Siksi niistä tehdäänkin isoja juttuja. Ja sun hyökkäys mua kohtaan on argumentaatiovirhe. Älykäs ihminen tuskin sortuisi niihin. Et tiedä mun elämästä mitään joten mitäpä jos pysyisit asiassa? 

- ap 

Eiköhän se kaikki lähde liikeideasta. Jos on aivan uusi liike-/tuoteidea jonka hyödyllisyys yhteiskunnassa on suuri eikä kilpailijoita ole koska kukaan ei ole vielä ymmärtänyt kehittää uutta toimintamallia /tuotetta niin tuon uuden mallin kehittäjä rikastuu kunhan saa sen muun toiminnan idean kehittäminen ja markkinointi sekä rahoitus toimimaan. 

Liikeidean voi myös myydä. Mutta jos tuote ei olekaan kovin myyvä eli ostajia on harvassa joille tuote tehty niin ei sillä rikastumaan pääse.

Jos taas puhutaan tavallisesta yrittämisestä eli yrittäjä toimii alalla jossa yrittämistä ollut halki vuoskymmeniä esim. kauppias, kampaaja, maanviljelijä ym. niin en usko että sieltä nyt hirveesti massia tulee koska kilpailu on kovaa. 

Vierailija
147/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäsuosittu mielipide: moni yritys kaatuu ihan yrittäjän itsensä takia. Puuttuu luovuutta, ei uskalleta muuttua ja uudistua vaikka aika ja maailma sitä vaatisi, tehdään vääriä strategisia valintoja, brändäys menee pieleen jne jne. 

Näitä tarinoita on niin paljon.

Joskus yrityksessä ei kysytä työntekijöiltä mielipidettä tai ei kuunnella. Sitten tehdään epämieluisa päätös, niin avainhenkilöt lähtevät pois. 

Joskus yritys kestää tuon ja joskus ei. 

Vierailija
148/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyden lajia on noin 9. Sosiaalisuutta pidetään tärkeimpänä elämässä menestymisen kannalta. Luuletko, että autistin on helppo rakentaa verkostoja…🤔

Se onkin. Harvemmin introverttius yhdistyy extrovertin kykyyn luoda verkosto. Kun näin tapahtuu, PUM! Menestystarina on valmis. 

Vierailija
149/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-A. Tekiskö töitä 12 tuntia päivässä sen 8:n sijaan? Keskimääräistä älykkäämppiä? Yrittäjillä on yleensä yli 115 äö. Tämä on fakta. Ahkeria, älykkäitä, suunnitelmallisia. Hyvä itseluottamus. 

Onko sulla jotain tutkimusta että tekevät enemmän töitä kuin perus duunari? Ja esim. älykkyys ei ole mikään oma ansio. Sinä et ole mitenkään ansainnut omaa perimääsi joten se ei tee susta moraalisessa mielessä mitenkään parempaa. Pätee myös muihin perinnöllisiin ominaisuuksiin. 

- ap

Perheessä on yrittäjä, joka teki intohimostaan kannattavan yritysryppään ja nykyisin se osaomistaja  ja toimari. Aluksi hän teki töitä kellon ympäri vuosia, aivan kaikkia tehtäviä mitä oli yrityksessä pakko hoitaa, lisäksi ideoi ja kehitti uutta. Yötä päivää. Perusti nettikauppa, kuvasi tuotteet, 20 000 artikkelia ainakin. 

Firma kukoistaa ja kehittyy edelleen voimakkaasti, AI on valjastettu käyttöön, laajennettu toimintaa ulkomaille. Perustaja on todella fiksu ja hänellä on nyt toimiva, maan paras tiimi tekemässä töitä hänen kanssaan. Hän on miljoonansa todella ansainnut.

Vierailija
150/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin et halua päästä piireihin. Se on oma valinta. Ei verkostojen rakentaminen olekaan helppoa. Se kestää vuosia ja vuosia. Kaikista ei ole siihen. Edes rikkaat ja menestyneet vanhemmat eivät takaa verkostoa. Sellainen varmasti on, mutta se on niin heppoinen ettei sen varaan voi laskea mitään. 

Oishan se varmaan itse kustakin kivaa saada kutsu rikkaiden bileisiin että pääsee rakentelemaan verkostoja.

Vai missä näitä tyyppejä pääsee tapaamaan? Pitääkö mennä jonnekin Kaartinkaupungin kahvilaan ja nykäistä hihasta?

Vierailija
151/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on eriarvoista. Ei voi mitään. Ihminen voi itsekin vaikuttaa ja taistella taustaansa vasten. 

Voi. Kaikki ei siihen kykene. Ei tapahdu vain sanoilla että kaikki he kykenee.

Vaikka yhteiskunta auttaisi kuinka, niin kaikkia ei voi pelastaa. Ihmisellä tulee olla myös itsellä vastuu itsestään. Totta, joillakin on jo lapsesta ihan järkyttävä elämä. Yhteiskunta tekee sen, minkä pystyy. 

On totta ettei kaikkia voi pelastaa, mutta silti liian suurella osalla lähtökohdat haittaavat rikastumista vaikka halua siihen olisikin. Kaikki köyhyysloukussa olevat eivät ole niitä toivottomia tapauksia jotka juovat tai piikittävät itsensä hengiltä vaikka mitä heidän eteensä tekisi.

Oma lukunsa sit tietysti ne rikkaat jotka voivat olla sekopäisiä ketamiiniaddikteja tai lakia rikkovia tai rikollisia, ja se ei haittaa heidän menestymistään mitenkään…

Ei haittaa. Lopeta tuo jankkaaminen. Köyhistä ja huonoista oloista on noustu ylös sekä rikastuttu. Se vaatii tahdonvoimaa ja sisua sekä taitoa valita se tapa millä nousu tehdään. Sama se on rikkaillakin. Ei rikas pärjää ellei tee rahojen kanssa oikeita päätöksiä. Hyvin pieni osa voi pärjätä perinnöllä tms. mutta hekin tajuavat olla hassaamatta rahoja turhuuksiin tai hölmöihin sijoituksiin.

Kaikki eivät todellakaan voi tehdä sitä samoista lähtökohdista, ja siihen tarvitaan usein myös onnea joka ei ole itsestä kiinni.

Menestymiseen vaikuttaa moni asia eikä niille kaikille voi mitään: sen onnen lisäksi yleinen taloudellinen tilanne, oma terveys, luonne, jopa pärstäkerroin ja luonne. Osa ihmisistä vain otetaan helpommin vakavasti ja se taas avaa ovia.

Köyhälle on huomattavasti vaikeampaa nousta rikkaaksi kuin varakkaalla on pärjätä elämässä. Jotkut onnistuvat, joo, mutta ei kannata jankata sitä että on vain ja ainoastaan itsestä kiinni.

Älä viitsi jankata. Mitä sinä olet tehnyt rikastuaksesi? Kerro meille selkeästi suunnitelmasi, mitä olet tehnyt niiden eteen jne.

Sinä olet se vakivalittaja joka jatkuvasti jankuttaa kuinka kaikki muut saavat ja kaikki muut onnistuvat mutten minä. Miksi minua aina sorretaan. Käyttäisit tuon energian kehittääksesi itseäsi. Et sinä palstalla valittamalla tule etenemään yhtään minnekään. 

Anteeksi mutta mistä päättelet että en tulisi toimeen ihan ok?

Eikö yhteiskunnan ongelmista saa olla huolissaan jos ei ole itse köyhin? :D En usko että Suomea auttaa tää rikkaiden suosiminen (ja sen perustelu sillä että omaa syytä jos ei pärjää) koska mitä enemmän meillä on eriarvoisuutta, sitä vaarallisempaa kaduilla. Ja tykkäsin Suomesta turvallisena maana.

Lisäksi en tykkää ajatuksesta että jos joudun työttömäksi niin se on sitten kuulemma mun omaa syytä, olen juoppo, mulla ei ole oikeutta asuntooni tai koiraan ja ihan oma vika jos en pääse nousemaan siitä. Ja ei, en ole niin rikas että olisi suku auttamassa ja miljoonat jossain osakesäästötilillä.

On ihan uskomatonta että moni ei ihan rehellisesti tajua että elämässä pärjääminen ei aina ole pelkästään oma valinta.

Mutta sillä ajattelulla yritetään kovasti oikeuttaa oikeistopolitiikkaa. Tunnen yhden joka äänestää aina oikeistoa, ja hänkään ei voi ymmärtää että joskus ihminen ei vain voi vaikuttaa kaikkeen itse. Aina kaikki on vain omasta yritteliäisyydestä kiinni.

Ei aina ole oma valinta, mutta jokainen voi tehdä itse asioiden eteen sen minkä pystyy. Iso osa ihmisistä pärjäisi paremmin mikäli omaisi tahdonvoimaa tai halua nousta ylöspäin. 

Sinäkin valitat ja valitat, mutta mitä konkreettista olet tehnyt päästäksesi ylöspäin tai mitä konkreettista olet tehnyt mahdollisen irtisanomisen varalle?

Vierailija
152/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan yrittäjyydestä ja vielä naisyrittäjyydestä, niin tunnen henkilökohtaisesti useamman naisen jotka ovat rakentaneet menestyvät yritykset ihan sillä onnenkantamoisella että heillä on mies hyväpalkkaisessa työssä.

Eli ovat pystyneet perustamaan yrityksen ja kasvattamaan sitä hiljakseen jopa vuosien ajan nolla- tai miinustuloilla, koska mies on elättänyt perheen ja rahoittanut myös tämän naisen elämän.

Sitten hehkutaan jossain yrittäjäjuhlissa omaa erinomaisuutta eikä ymmärretä että harvalla loppupeleissä on tuollaista mahdollisuutta.

Vierailija
153/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivanha ajatusvinouma, johtuu siitä, että ihmisistä on mukavaa ajatella positiivisia asioita itsestään. Paljon mukavampaa on ajatella, että menestys on omaa ansioita ja huonosti meneminen huonoa tuuria. Ikävämpää se on jos miettii, että hyvin meneminen on tuuria ja huonosti meneminen oma vika. 

Vierailija
154/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ovat niin hiton kateellista porukkaa, ettei täällä verkostoilla tee mitään. Verkostoista on haittaa suomalaisten kesken. Onhan se sanontakin, että kukaan ei ole profeetta omalla maallaan. Täällä verkostoista on vain haittaa. 

Mutta suomenruotsalaisilla se on eri asia, kun he ovat eriluonteisia ihmisiä. Siellä kannustetaan ja pyritään tukemaan lähipiiriä. Siksi ne pärjäävätkin hyvin ja verkostoituvat. Heillä verkostoista on hyötyä. Suomalainenhan maksaa 100 e, ettei naapuri saa 50 euroa. 

Vierailija
155/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä palstaa on lukeminen ainakin trollit tai ymmärtämättömät ajattelee että autismikin on vain itse keksittyä. :D

Vierailija
156/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kai sitä jonkinlaisia syitä keksiä. Myös perijät ja lottovoittajat alkavat kokea olevansa fiksuja ja tehneensä paljon töitä.

Isojen yritysten perustajien jälkeläiset tulevat valmiiseen pöytään tämä kait selvää kaikille. Toki heidän pitää pystyä jatkamaan toimintaa hyvin.  

Vierailija
157/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ikää kysele. Sinänsä pöllöä arvostella, että kun ei kiinnosta. No ole sitten ilman verkostoja, jos ei kiinnosta. Ei ne kenellekään kultatarjottimella tule ne verkostot, itse ne on ihan jokaisen luotava ja suhteet ylläpidettävä. 

Niin kun ne nimenomaan tulee joillekin kultatarjottimella. Vai miten toi pressan pojan työharjoittelu esimerkiksi? Hän onkin ahkeroinut niin kovasti luodakseen verkostoja 😂

Vierailija
158/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö sinä ap kuinka rikkaasta tuli rikas?

Ei joku Elon Musk tai Bill Gates syntynyt rikkaaksi. Heillä oli näkemys laitteesta tai ohjelmistosta, jota maailma tarvitsee. Sitten he ottivat kaikki mahdolliset pankkilainat, tukijat ja tekivät 12 tuntisia päiviä seitsemänä päivänä viikossa, että saivat sen onnistumaan. 

Tarina ei tietenkään kerro niistä sadoista muista, jotka tekivät saman, menettivät kaiken ja päätyivät kadulle. 

Sitten on niitä, jotka ei koskaan uskalla yrittää ja on katkeria rikkaille niin kuin ap.

Elon Muskin vanhemmilla oli hillittömät bisnekset Afrikassa, riistivät tummahipiäisten työtä, mm. smaragdeja kauppasivat, ja ilmeisesti isä oli joku natsimielinenkin vielä. Gatesin isä taas oli lakimies, joka auttoi yrityskaupoissa - enemmän self made man Bill oli, mutta kyllä varmasti apua isukista oli. Bezos sai vanhemmiltaan autotallin lisäksi pitkälti toista sataa tonnia starttirahaa.

Hyvin harva rikas on ponnistanut tyhjästä.

Mutta kuten aina, ei niihin onnistujiin pidä takertua. Vain onnistujat muistetaan. Samaan aikaa tuhannet muut yritti jotain vastaavaa, jopa kovemmalla työllä, mutta eivät onnistuneet. Näin semenee. Tuuri, tausta jne. vaikuttavat paljon enemmän kuin tehdyn työn määrä ja älli. Ilman työtä ja älliä ei toki ole yhtään mahkuja, mutta yksin ne ei ratkaise.

Paras apu on rikkaat vanhemmat, katsokaa vaikka Amerikan presidenttiä. Ei oo älyllä pilattu ja pelailee golffia jatkuvasti.

Vierailija
159/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oishan se varmaan itse kustakin kivaa saada kutsu rikkaiden bileisiin että pääsee rakentelemaan verkostoja.

Vai missä näitä tyyppejä pääsee tapaamaan? Pitääkö mennä jonnekin Kaartinkaupungin kahvilaan ja nykäistä hihasta?

Ensimmäinen neuvo. Tutustu ihmisiin. Hanki harrastus, tutustu työkavereihin jne. 

Eivät nämä rikkaat tai vaikutusvaltaiset ole mikään salaseura. Kyllä he toimivat myös tavallisten ihmisten kanssa. Sinä tutustut vaikka harrastuksessa henkilöön A. Hän kutsuu sinut mukaansa juhliin/terassille. Siellä tutustut henkilöön B. Hänen kanssaan toistat saman. Tutustut hänen kauttaa henkilöön C jne. jne. Jossain vaiheessa alat tuntemaan ihmisiä enemmänkin. Siellä seassa on näitä ihmisiä joita sinä kovasti kaipaat. Eli rikkaita tai oikeisiin piireihin kuuluvia ihmisiä. 

Muista kuitenkin ettei kiipijä ole oikea kaveri. 

Vierailija
160/256 |
06.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjoitit tälläisen aloituksen? Ne murot on jaettu mitä on. Toiset soveltuvat suorittavaan työhön. Toiset tekee muuta. 

Tiesithän että yrittäjiä on enemmän siellä ihan suorittavalla puolella myös? Keitä pidät yrittäjinä jotain isojen firmojen pomoja? Yrittäjiä on vaikka kuinka paljon jotka tekevät itse joka päivä ihan fyysistä työtä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi