Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin perustuu oletus että rikkaat olisi muita ahkerampia tai muuten moraalisessa mielessä ansaitsevampia?

Vierailija
06.09.2026 |

Jos perustelu on että "sen tietää siitä että ovat rikkaita" niin kyseessä on kehäpäätelmä. 

Kommentit (500)

Vierailija
481/500 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat on yleisesti rikkaita sen takia kun ryöstävät työntekijöiltä ne rahat. Eli pidetään palkkataso matalalla ja viedään tuotosta itselle suurin osa. Tämä on se salaisuus. 

Eli varastetaan. Tämä näkyy maaimalla kaikista suurimpien yritysten perusideana. Superrikkaat vain lihoo entisestään ja työläiset tekee ihan pilkkahintaan nauttimatta itse voitosta yhtään.

Vierailija
482/500 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaat on yleisesti rikkaita sen takia kun ryöstävät työntekijöiltä ne rahat. Eli pidetään palkkataso matalalla ja viedään tuotosta itselle suurin osa. Tämä on se salaisuus. 

Eli varastetaan. Tämä näkyy maaimalla kaikista suurimpien yritysten perusideana. Superrikkaat vain lihoo entisestään ja työläiset tekee ihan pilkkahintaan nauttimatta itse voitosta yhtään.

Mutta voihan se työntekijä myös perustaa oman yrityksen, jos kokee nykyisen palkkansa liian pieneksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/500 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä samaa henkistä väkivaltaa mitä kaikki kaltoinkohtelijat käyttää uhrejansa kohtaan. Että sinä ansaitset tämän vääryyden, koska minä olen parempi ja ansaitsen enemmän. Ei siinä sen kummempaa selitystä. Kyseessä on narsistin päähänpinttymä omasta ylivertaisuudestaan, jota ei logiikalla voi todistaa vääräksi. Sitä vastaan voi taistella vain itse maistamalla totuuden, koska narsistia et saa elämään todellisuudessa koskaan, mutta hänen valtansa katoaa, kun muut näkevät totuuden.

Vierailija
484/500 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä samaa henkistä väkivaltaa mitä kaikki kaltoinkohtelijat käyttää uhrejansa kohtaan. Että sinä ansaitset tämän vääryyden, koska minä olen parempi ja ansaitsen enemmän. Ei siinä sen kummempaa selitystä. Kyseessä on narsistin päähänpinttymä omasta ylivertaisuudestaan, jota ei logiikalla voi todistaa vääräksi. Sitä vastaan voi taistella vain itse maistamalla totuuden, koska narsistia et saa elämään todellisuudessa koskaan, mutta hänen valtansa katoaa, kun muut näkevät totuuden.

Siis muistamalla. Auto correct.

Vierailija
485/500 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voihan se työntekijä myös perustaa oman yrityksen, jos kokee nykyisen palkkansa liian pieneksi. 

Tai sitten voi työntekijät perustaa liiton ja äänestää vaaleissa, että saadaan orjuutukselle loppu.

Vierailija
486/500 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fassaripropagandaa. Kukaan joka tekee oikeasti oikeita töitä, eikä jotain akateemista sisäpelleilyä, ei ole rikas. Ainoastaan ne jotka repivät rikkautensa kurjaliston työstä. Esim. kermapersekokkareet... kuten hallintoylilääkäri syöpäsairaan kotiuttamisesta.

Vierailija
487/500 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mihinkään perustu mutta pakko ylläpitää tällaista tarinaa jotta voidaan oikeuttaa suuret eriarvoisuudet. 

Huomaatko itse ylläpitäväsi myös itse itsellesi tarinaa? 

Vierailija
488/500 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten voi työntekijät perustaa liiton ja äänestää vaaleissa, että saadaan orjuutukselle loppu.

Oletko koskaan kuullut ammattiliitoista 😌

Vierailija
489/500 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa-A. Tekiskö töitä 12 tuntia päivässä sen 8:n sijaan? Keskimääräistä älykkäämppiä? Yrittäjillä on yleensä yli 115 äö. Tämä on fakta. Ahkeria, älykkäitä, suunnitelmallisia. Hyvä itseluottamus. 

Suurin osa yrittäjistä raataa niska limassa, jotta saa ruokaa pöytään ja välttämättömät laskut maksettua. Rikastuminen vaatii rutkasti tuuria, ja useimmiten sellaisia hyviä eväitä elämään, jotka eivät ole mitenkään itsestä kiinni. Jos voi vaikka miljoonan sijoittaa suvun rahoja, niin ei ole mitään rakettitiedettä tai vaadi mitään poikkeuksellista ahkeruutta saada se kohtuullisesti tuottamaan. Kyllä ihmettelen näitä saastoja, jotka arkipäivän raatajia kehtaavat laiskoiksi nimitellä. 

Vierailija
490/500 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vaaditaan suoranaista henkilöpalvontaa rosvoille, jotka rosvoavat miljoonan ja joutuvat jakamaan siitä muille pienen osan verotuksen kautta. Kysyykö kukaan, olivatko ne rahat koskaan oikeasti näiden rosvojen vai ei? 

Vierailija
491/500 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä se kun ei se voi säästää edes autoon että saisi auton itselleen ja voisi valita parempia työpaikkoja. Mitään ei jää heikolla palkalla säästöön, joten siinäpä olet. 

Palkkataso on sellainen ettei pääomaa kerry ja yrityksiä ei synny ja lainoja ei myönnetä kun työt on pätkää ja silppua huonoilla palkoilla.

Vierailija
492/500 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on sellainen hassu tilanne että työntekijät tekee tavallaan yrittäjänä yrittäjän työpanosta. On unohdettu ne 8t työpäivät ja tauot. 

Pikkuhiljaa livetty ja laitettu työntekijä tekemään yrittäjän tahdilla hommia, vaikka ollaan vain duunareita. Yleinen juttu on ettei ylityölisiä näy koskaan maksettavan. Eli varastetaan ihmiseltä elämä työajan jälkeen ja maksetaan siitä todella surkea korvaus. Riistetään tältä vapaus lähteä oikeaan aikaan töistä. Tätä tapahtuu kyselyjen mukaan ihan liikaa ja se uuvuttaa suomalaisia työläisiä.

Vierailija
493/500 |
08.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on sellainen hassu tilanne että työntekijät tekee tavallaan yrittäjänä yrittäjän työpanosta. On unohdettu ne 8t työpäivät ja tauot. 

Pikkuhiljaa livetty ja laitettu työntekijä tekemään yrittäjän tahdilla hommia, vaikka ollaan vain duunareita. Yleinen juttu on ettei ylityölisiä näy koskaan maksettavan. Eli varastetaan ihmiseltä elämä työajan jälkeen ja maksetaan siitä todella surkea korvaus. Riistetään tältä vapaus lähteä oikeaan aikaan töistä. Tätä tapahtuu kyselyjen mukaan ihan liikaa ja se uuvuttaa suomalaisia työläisiä.

Suomessa ollaan kyllä tarkkoja säännöistä. Jos työlainsäädäntö ja työsopimuksesi sanoo, että työpäiväsi on 7,5h ja siihen 0,5h lounastauko päälle, niin sitten sen on tasan niin. Ei kukaan vaadi yhtään enempää, kun vetoaa sääntöihin ja sopimuksiin. Jos firmassa on väärä kulttuuri ja tehdään hyväntekeväisyyttä, niin ei siihen tarvitse lähteä itse mukaan. Toista on jossain Japanissa, jossa työpaikalta ei uskalla kukaan lähteä ennen pomoa, eikä kukaan uskalla lähteä ensimmäisenä. Ilmeisesti jenkeissäkin tehdään aina ylipitkää päivää ja lomat on minimaaliset.

Vierailija
494/500 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnianhimo on kaiken menestymisen ja vaurastumisen (pois luettuna miljoonavoitot arvonnoissa) takana. Kunnianhimoa joko on tai ei ole, sitä ei voi oppia, mutta se vie tyhmemmänkin ihmisen pidemmälle ja auttaa löytämään sen alan missä voi menestyä. Saamattomimmilla ihmisillä ei ole pätkääkään kunnianhimoa, vaikka älykkyyttä voi olla.

Vierailija
495/500 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ollaan kyllä tarkkoja säännöistä. Jos työlainsäädäntö ja työsopimuksesi sanoo, että työpäiväsi on 7,5h ja siihen 0,5h lounastauko päälle, niin sitten sen on tasan niin. Ei kukaan vaadi yhtään enempää, kun vetoaa sääntöihin ja sopimuksiin. Jos firmassa on väärä kulttuuri ja tehdään hyväntekeväisyyttä, niin ei siihen tarvitse lähteä itse mukaan. Toista on jossain Japanissa, jossa työpaikalta ei uskalla kukaan lähteä ennen pomoa, eikä kukaan uskalla lähteä ensimmäisenä. Ilmeisesti jenkeissäkin tehdään aina ylipitkää päivää ja lomat on minimaaliset.

Nuorisolle tehdään tätä kokoajan ja ulkolaisille. Eivät uskalla sanoa ei ja työkkäri rankaisee toiselta puolelta jos irtisanoo huonon työn. Suomessa todellakaan ei valvota näitä asioita matalapalkka-aloilla yhtään. 

Vierailija
496/500 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on paljastunut näitä marja-alan riistoja ja ravintola-alalla samaa meininkiä. Ihmisiä nukutettu työtiloissa majoitettuna vuosiakin ilman palkkoja. 

Lista on loputon. Ihan suosituissa elänkauppamyymälöissä ja pikaruokaloissa nuoret ei ole päässeet vessatauoille tai syömään eväitään. Ruokailu on kielletty myyntipisteellä mutta ei pääse lakisääteiselle ruokatauolle yms. 

Ihan järkyttävää meininkiä ja paljon. Näistä vain pieni osa pääsee lehtien otsikoille.

Sitten ne joilla on hyvät työpaikat ja maksetaan ylityölisät sun muut edut päälle ja on vakituiset virat, niin itkee kun osa ei halua käydä näissä töissä ja ei yksinkertaisesti suostu vastaanottamaan huonoja töitä. Ette tekään ottaisi niitä vastaan, vaan olisitte mieluummin työttöminä.

Työolot kuntoon kuin olisi jo.

Vierailija
497/500 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi liitot ei tee yhteistyötä ja tee työoloja joka alalla kuntoon? 

Onko se niin että parempien alojen liitot vähän välittää miten  "huonompien ihmisten" työolot on?

Sitten tän päälle on lisätty pakolliset työhaut? Ihan ihme sirkuspelleilyä.  Kunnon työolot kelvollisilla palkoilla kiitoooos!

Vierailija
498/500 |
09.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnianhimo on kaiken menestymisen ja vaurastumisen (pois luettuna miljoonavoitot arvonnoissa) takana. Kunnianhimoa joko on tai ei ole, sitä ei voi oppia, mutta se vie tyhmemmänkin ihmisen pidemmälle ja auttaa löytämään sen alan missä voi menestyä. Saamattomimmilla ihmisillä ei ole pätkääkään kunnianhimoa, vaikka älykkyyttä voi olla.

kunnianhimo ja ahkeruus ei kasva huonoilla palkoilla ja silputulla työajalla. Pikemminkin ihminen sanoo hyvästit ja yrittää sopeutua sitten passiivisesti köyhyyteen pää tukipoterossa istuen.

Vierailija
499/500 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä omiin elinkustannuksiin voi vaikuttaa paljonkin. Minulla menee välttämättömään elämiseen asumiskulujen jälkeen noin 10e /pv. Ei autoa eikä lapsia tai lemmikkejä, ei matkoja eikä suoramaksuja. Kaikki nämä valinnat ovat olleet omissa käsissäni. Jos sinulla on mitään edellämainituista, kenen syy se on ettei raha riitä? Jos saa suomessa keskimääräisen palkan nettona 2500e/kk ja ei jää silloin mitään "laskujen" jälkeen käteen kannattaa tarkastella omia kulutustottumuksia eikä syyttää "hyvin pärjääviä". Ja jos tienaa tuota vähemmän kannattaa kouluttautua, se on ilmaista."

"Hienoa. Nyt persu ajaa kännissä sun päältä ja päädyt pyörätuoliin loppuelämäksesi. Selitä meille kaikille, kuinka tuo on sinun valintasi."

Elämässä sattuu ja tapahtuu. Minun valintani oli lähtä kohtalokkaana päivänä ulkoilemaan, Järkevänä ihmisenä olen kyllä huomioinut myös tämän skenaarion ja vakuuttanut itseni tapaturmien varalle, vaikkakin tämä kyllä menee idioottijuopon liikennevakuutuksesta. Uskon myös karman lakiin, joten olen kai ansainnut tuon opetuksen. Katkeruus on aivan turha tunne. Onneksi en ole kristitty, niin ei ole pakko antaa juopolle ikinä anteeksi ja toivon hänelle kaikkea pahaa ja surkeaa jatkoon. Jokatapauksessa jos tälläinen onnettomuus pääsisi käymään, ainakin voin ostaa itselleni kotiapua ja muuta palveluita säästöilläni ja vakuutusrahoilla. Ehkä sanella kirjan tai opetella maalaan akvarellimaalauksia hampailla. Jos on kädet käytössä niin mikään ei muutu, työni on muutenkin istumatyötä.

Vierailija
500/500 |
11.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole missään vaiheessa väittänyt, etteikö elämässä voi tulla myös vastoinkäymisiä. Mikäli ihminen on omalla ajallaan hankkinut sellaisia henkisiä ja aineellisia ominaisuuksia, jotka tekevät noista pudotuksista pehmeämpiä niin kyllähän se on moraalisesti erittäin kannattavaa niin yksilön kuin yhteisön kannalta.