Mihin perustuu oletus että rikkaat olisi muita ahkerampia tai muuten moraalisessa mielessä ansaitsevampia?
Jos perustelu on että "sen tietää siitä että ovat rikkaita" niin kyseessä on kehäpäätelmä.
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä, mutta heillä on yleensä halu ja tahdonvoimaa viedä asioita eteenpäin. He myös osaavat suunnitella toisaalta pitkäjänteisesti ja toisaalta tarttua tilaisuuteen nopeasti mikäli siihen on tarvetta.
Nämä ominaisuudet puuttuvat monilta niiltä ihmisiltä ketkä eivät ole rikkaita.
Rahaa pitää osata käyttää muutenkin kuin kuluttamalla.
En ole itse rikas enkä sitä kaipaakaan, mutta sinällään kunnioitan rikkaita (ja myös köyhiä), jos he elävät sellaista elämää kuin haluavat. Moni kun unelmoi elämänsä eikä elä unelmaansa.
Ihmisen lähtökohdat vaikuttavat tuohon todella paljon. Jos on köyhä ja kaikki kapasiteetti menee ihan tutkitusti murehtimiseen ja stressaamiseen, ei edes pysty toimimaan kuten hyvin voiva ja itseensä uskova ihminen tekisi. Rikkaisiin perheisiin syntyneillä on usein paremmat lähtökohdat jo heti lapsena, eikä suurikaan törttöily välttämättä haittaa heidän tulevaisuuttaan.
Sama jos on koko lapsuuden kuullut miten arvoton ihminen on, silloin ei aikuisenakaan osaa olla yhtä röyhkeä kuin vaaditaan.
Mä olen nähnyt niin paljon lahjattomia mutta suunnattomalla itsevarmuudella varustettuja ihmisiä, ja sitten taas heitä paljon lahjakkaampia jotka sopertavat jossain nurkassa että enhän mä mitään osaa.Vastaus vain korostaa minun vastaustani.
Ne kenellä on tahdonvoimaa ja halua todennäköisesti rikastuvat. Eivät tietenkään kaikki, mutta nuo ominaisuudet auttavat todella paljon.
Totta. Jos on tarpeeksi sitkeä, keksii hyvän idean ja ponnistelee sen eteen. Niin luultavasti se palkitaan menestyksellä.
Näin on. Toisaalta taas jos on rahaa taustalla eikä tee mitään niiden eteen, niin se katoaa.
Äkkirikkaat ovat usein tähdenlentoja. Kirkas jonka kaikki huomaavat ja sitten se katoaa. Vanha raha taas näkyy taivaalla tähtenä joka ei välttämättä loista kirkkaasti, mutta näkyy siellä "ikuisesti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa-A. Tekiskö töitä 12 tuntia päivässä sen 8:n sijaan? Keskimääräistä älykkäämppiä? Yrittäjillä on yleensä yli 115 äö. Tämä on fakta. Ahkeria, älykkäitä, suunnitelmallisia. Hyvä itseluottamus.
No ei kyllä ole 😄
Niin sun mielestä. Tilastot puhui toista. Jos sun esihenkilö on depiili sun mielestä. Se tuskin on koko totuus.
No joo, on kokemusta lähinnä pienistä perheyrityksistä tai yksinyrittäjistä ja yhdestä isommasta valtakunnallisesta yrityksestä joka teki konkurssin. Kaikissa ihan naurettavia typeryksiä ja päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Moni lahjakas ihmien ei pääse koskaan kukoistamaan jos on syntynyt huonoihin oloihin ja köyhyyteen kun taas joku ihan keskiverto ponnistaa pitkälle rikkaiden vanhemoiensa tuella. Tai kokonaan kelvoton vötkäle rikastuu perinnöllä ja vanhempiensa kannattelemana.
Elämä on eriarvoista. Ei voi mitään. Ihminen voi itsekin vaikuttaa ja taistella taustaansa vasten.
Vierailija kirjoitti:
Moni lahjakas ihmien ei pääse koskaan kukoistamaan jos on syntynyt huonoihin oloihin ja köyhyyteen kun taas joku ihan keskiverto ponnistaa pitkälle rikkaiden vanhemoiensa tuella. Tai kokonaan kelvoton vötkäle rikastuu perinnöllä ja vanhempiensa kannattelemana.
Hyvin tiivistetty. Näin se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä, mutta heillä on yleensä halu ja tahdonvoimaa viedä asioita eteenpäin. He myös osaavat suunnitella toisaalta pitkäjänteisesti ja toisaalta tarttua tilaisuuteen nopeasti mikäli siihen on tarvetta.
En ole itse rikas enkä sitä kaipaakaan, mutta sinällään kunnioitan rikkaita (ja myös köyhiä), jos he elävät sellaista elämää kuin haluavat. Moni kun unelmoi elämänsä eikä elä unelmaansa.
Ihmisen lähtökohdat vaikuttavat tuohon todella paljon. Jos on köyhä ja kaikki kapasiteetti menee ihan tutkitusti murehtimiseen ja stressaamiseen, ei edes pysty toimimaan kuten hyvin voiva ja itseensä uskova ihminen tekisi. Rikkaisiin perheisiin syntyneillä on usein paremmat lähtökohdat jo heti lapsena, eikä suurikaan törttöily välttämättä haittaa heidän tulevaisuuttaan.
Sama jos on koko lapsuuden kuullut miten arvoton ihminen on, silloin ei aikuisenakaan osaa olla yhtä röyhkeä kuin vaaditaan.
Mä olen nähnyt niin paljon lahjattomia mutta suunnattomalla itsevarmuudella varustettuja ihmisiä, ja sitten taas heitä paljon lahjakkaampia jotka sopertavat jossain nurkassa että enhän mä mitään osaa.Vastaus vain korostaa minun vastaustani.
Ne kenellä on tahdonvoimaa ja halua todennäköisesti rikastuvat. Eivät tietenkään kaikki, mutta nuo ominaisuudet auttavat todella paljon.
Joo mutta ei se ole pelkästä tahdonvoimasta ja halusta kiinni jos ei vain pysty. Olin hetken aikaa mielenterveydellisesti pahassa paikassa ja yllätyin itsekin siitä miten täydellisesti se vei työkyvyn ja keskittymiskyvyn, edes ajatukset eivät pysyneet päässä. Ei siitä päässyt eroon vain päättämällä että lopetanpas tämän nyt. Sen jälkeen en ole yhtään ihmetellyt että masennus tai ahdistus voi viedä kyvyn tehdä mitään järkevää, en ollut aiemmin edes tajunnut miten kamala olotila se voi olla.
Kun menee paremmin, on paljon helpompi olla luova, tarttua mahdollisuuksiin ja tehdä ahkerasti töitä sekä uskoa itseensä. Mutta aina se ei olekaan omasta päätöksestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Jaa-A. Tekiskö töitä 12 tuntia päivässä sen 8:n sijaan? Keskimääräistä älykkäämppiä? Yrittäjillä on yleensä yli 115 äö. Tämä on fakta. Ahkeria, älykkäitä, suunnitelmallisia. Hyvä itseluottamus.
Voi yrittäjillä olla korkea ÄO.
Mutta kaikki yrittäjät ei ole rikkaita. Osa joutuu elämään köyhemmin, kuin joku työtön tai eläkeläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on eriarvoista. Ei voi mitään. Ihminen voi itsekin vaikuttaa ja taistella taustaansa vasten.
Voi. Kaikki ei siihen kykene. Ei tapahdu vain sanoilla että kaikki he kykenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun työtön makaa sohvalla, se on laiska. Kun rikas makaa sohvalla, se on luova.
Mä en ole köyhä enkä rikas ja makaan sohvalla. Mikäs mä oon?
Selkä kipeä. Eläkeläinen, mt-ongelmia? Terveyden kanssa painit tai olet laiska.
Vastaan itse: yritän palautua raskaan työpäivän jälkeen, että jaksaisin taas painaa hommia.
Työpaikalla olevasta johtoportaasta osa on hyvinkin ahkeria, osa sitten työkseen näyttää ahkeralta, vaikka enimmäkseen viettää aikaansa kaupungilla.
Ei rikkaus ole tae ahkeruudesta, mutta sanoisin, että suurin osa on ahkeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla jotain tutkimusta että tekevät enemmän töitä kuin perus duunari? Ja esim. älykkyys ei ole mikään oma ansio. Sinä et ole mitenkään ansainnut omaa perimääsi joten se ei tee susta moraalisessa mielessä mitenkään parempaa. Pätee myös muihin perinnöllisiin ominaisuuksiin.
- ap
Miksi työn määrä olisi joku järkevä mittari? Johan sanontakin sanoo "viisas pääsee vähemmällä".
Älykäs tekee vähemmällä enemmän. On vain oikein että siitä palkitaan.
Jos olisi pakolla pidetty jotain ultra "utopistista" kommunismia jossa kaikki on täysin tasa-arvoisia niin ei koskaan päästäisi edes avaruuteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole! Tunnen sen verran yrittäjiä että ihan on höpöhöpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskimmat suomalaiset toimivat suurimpien yritysten johtoryhmässä. Nämä ihmiset heräävät myöhään. He lukevat kotona aamiaisella Hesaria työajalla. Se on executive time tiedon etsintää kun se laiska lukee Hesaria kymmeneltä aamulla kotonaan. Sen jälkeen hän menee kavereiden kanssa golffaamaan työajalla. Se on verkostoitumista. Sitten pitkä lounas. Ehkä kerran pari viikossa joku kokous. Pitää oikeen toimistolle raahautua.
Rikkaita yhdistää pahuus ja röyhkeys jolla eliittiin syntynyt nousee yhdeksi johtajista.
Olen lukenut Nalle Wahlroosin muistelmia. Siitä kuvastuu ihminen, joka on hyvin syvällisesti sivistynyt ja lukenut. Hänellä on erinomainen ihmistuntemus ja laajat yritysmaailman kontaktit niin Suomessa kuin koko Pohjois-Euroopassa. Näitä vaalitaan mm. riekkometsästyksellä ja sivistyneillä illallisilla, joilla osataan keskustella muustakin kuin säästä ja bisneksestä. Se Nallen erityisosaaminen tulee ekonomistin kyvystä arvioida yrityksen elinkelpoisuutta ja arvoa ja sen johdossa olevien ihmisten kyvykkyyttä ja johtotiimejä. Osaako tavan tallaaja laittaa hinnan vaikkapa norjalaiselle vakuutusyhtiölle? Entä valita sinne osaavan johtoryhmän?
Sitähän emme voi tietää koska tavallinen tallaajalla ei saa samoja mahdollisuuksia. No sillä tavallisella tallaajalla ei ole miljonääri isää joka hommaa hänelle ekat työpaikat tai suhdeverkostoa joka hommaa töihin Suomen pankkiin missä Nalle varasti meidän kaikkien rahoja. Nallen vahvuudet ovat röyhkeys ja moraalittomuus. Mitään sivistystä on turha etsiä siitä ihmisestä. Eliittiin syntynyt idiootti juntti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ottaa väkisin niiltä joilla on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka yhteiskunta auttaisi kuinka, niin kaikkia ei voi pelastaa. Ihmisellä tulee olla myös itsellä vastuu itsestään. Totta, joillakin on jo lapsesta ihan järkyttävä elämä. Yhteiskunta tekee sen, minkä pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ei tarttisi olla ihan näin eriarvoista kun emme kuitenkaan elä kehitysmaassa.
On ihan tutkittu tosiasia että huono-osaisuus ja huono ravinto tyhmistää ihmistä koska aivotkin eivät kehity tai toimi kunnolla ilman sitä, siihen vielä koulutuksen puute niin avot.
Ja vaikka muut asiat ravinnon ja koulutuksen suhteen olisivatkin kunnossa, jos ihminen elää jatkuvassa stressissä ei hänellä ole todellakaan samoja henkisiä resursseja kuin jollakulla jolla ei ole huolia ja jatkuvaa selviytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieni osa ihmisistä "rikastuu" suurin osa jotka yrittää pääsee keskituloon tai vähän yli keskitulom. Osalla menee silti v*tuiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sekään auta. Seuraavana päivänä sekin on mennyttä. Toiset ihmiset ovat kyvykkäämpiä kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka yhteiskunta auttaisi kuinka, niin kaikkia ei voi pelastaa. Ihmisellä tulee olla myös itsellä vastuu itsestään. Totta, joillakin on jo lapsesta ihan järkyttävä elämä. Yhteiskunta tekee sen, minkä pystyy.
Kyllä. Osa ei edes enää ota vastuuta itsestään ei edes välitä enään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai mikset lähde itse opiskelemaan yliopistoon ja hanki rahakasta ammattia?
Yhteiskunnan varoilla ei lähtökohtaisesti kenenkään tule pitää asuntoaan yllä. Asuntotuki omistusasuntoon on väärin.
Ja kyllä varakkaatkin menettää rahojaan. Tulee konkursseja ja talo menee takaukseen.