Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko oikeasti saanut jotain hyötyä tekoälystä?

Vierailija
05.09.2026 |

Bugisia puoliraakile ohjelmia niistä vaan saa joista on enemmän hyötyä tai haittaa. Samoin kaikki neuvot on sellaisia että fifty-sixty onko ne oikein.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella paljon. Helpottaa monia hommia ihan vatusti.

Vierailija
22/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen, tein helpon budjetoinnin todella selkeästi avattuna tekoälylle. Tekoäly teki sen 3 kertaa väärin ja pyydettyäni korjaamaan sen niin vastaus oli luokkaa ”Haha hyvä, että otit asian puheeksi, oikeasti budjetti on XXXX määrä :D Hyvä, että haastoit.”

Kolmannella kerralla sain sen hyödyn irti, että se ei oikein toimi ja minä laskimen kanssa on 100x parempi vaihtoehto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks tuttu oli tehnyt osaluettelon työmaalle tekoälyllä eikä ollut tarkastanut sitä. Tuli viikon päästä takas vaihtamaan osat ihan erilaisiin. Ei mennyt ihan putkeen tekoälyn lista.

Vierailija
24/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä tekoälyä mihinkään. Elän ihan samalla tavalla kuin muutama vuosi sitten. Keksin itse ideani, kirjoitan itse tekstini, haen itse tiedon minkä tarvitsen.

Kokeilin ChatGPT:tä kerran joskus vuonna 2023, kun kaverit sanoi, että se on hauskaa. Ei ollut. En saanut mitään siitä irti.

Aktiivista haittaa on ollut, kun esim. hakukoneet tuputtavat tekoälyvastauksia, jotka ovat vähintään 50% todennäköisyydellä väärin. Tiedon hakemisesta on tullut vaivalloisempaa kuin ennen. Hakukoneet tosin huononivat jo ennen tekoälybuumia.

Joo, hallusinointia on vieläkin, mutta vähenevässä määrin. 

Pitää muistaa, että tekoälyn vahvuudet on aivan muualla kuin kakkos-googlena.

Vierailija
25/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä tekoälyä mihinkään. Elän ihan samalla tavalla kuin muutama vuosi sitten. Keksin itse ideani, kirjoitan itse tekstini, haen itse tiedon minkä tarvitsen.

Kokeilin ChatGPT:tä kerran joskus vuonna 2023, kun kaverit sanoi, että se on hauskaa. Ei ollut. En saanut mitään siitä irti.

Aktiivista haittaa on ollut, kun esim. hakukoneet tuputtavat tekoälyvastauksia, jotka ovat vähintään 50% todennäköisyydellä väärin. Tiedon hakemisesta on tullut vaivalloisempaa kuin ennen. Hakukoneet tosin huononivat jo ennen tekoälybuumia.

Tekoäly ei olekaan mikään hakukone eikä sitä kannata sellaisena käyttää.

Tekoäly nimenomaan ON hakukone.

Se etsii netistä kaavoja jotka sopivat sille esittämääsi kysymykseen ja ulostaa vastaukseksi useimmin toistetun mallin ihmisten aiemmin tuottamasta materiaalista.

Tekoäly ei tajua mitä se vastaa eikä se edes piittaa koska tekoäly vain kopioi sille syötetystä materiaalista kohdat jotka algoritmin mukaan vastaavat kysymyksessä olleita avainsanoja.

Vierailija
26/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyn avulla tein kuntosaliohjelman ja tulokset näkyy peilistä 💪

M39

Mutta vähäinenkin äly itseltäsi häipyi.

Vierailija
27/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä käytäkään tekoälyä hakukoneena (enkä mihinkään muuhunkaan). Hakukoneet sitä tekoälyä kuitenkin yrittävät aina tuputtaa, vaikka se ei minua surkeine vastauksineen kiinnostakaan.

Vierailija
28/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se, mutta parempi ois ihmisille jos sitä ei ois keksitty.

Vierailija
29/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä työtä, mitä et osaa riittävän hyvin tehdäksesi ilman sitä. Lisää näin tuottavuutta. Näin teen juuri nyt. Toki joku haju pitää olla.

Vierailija
30/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo olen, tein helpon budjetoinnin todella selkeästi avattuna tekoälylle. Tekoäly teki sen 3 kertaa väärin ja pyydettyäni korjaamaan sen niin vastaus oli luokkaa ”Haha hyvä, että otit asian puheeksi, oikeasti budjetti on XXXX määrä :D Hyvä, että haastoit.”

Kolmannella kerralla sain sen hyödyn irti, että se ei oikein toimi ja minä laskimen kanssa on 100x parempi vaihtoehto.

Minun tekoälyni on personoitu. Se kieltää kaiken miellyttämisen ja kehumisen, yms yms. Ohjeeni on varmaan a4-pituinen. Mm. Se pyytää tekoälyä vastaamaan aiheen asiantuntijalle.

Tekoälyn hyöty tulee, kun osaa promptaat riittävän ytksityiskohtaisesti.

Vierailija
31/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yks tuttu oli tehnyt osaluettelon työmaalle tekoälyllä eikä ollut tarkastanut sitä. Tuli viikon päästä takas vaihtamaan osat ihan erilaisiin. Ei mennyt ihan putkeen tekoälyn lista.

Olen löytänyt sillä sopivia varaosia autoon ja pienkoneisiin nopeasti.  Tyyppi kilvestä vaan kuva niin etsii hetkessä ja opastaa vielä mistä saa edullisimmin.  Myös asennusohjeita saanut hommiin mitä en ole aiemmin tehnyt. 

Vierailija
32/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Treidaamisessa hyvä. Lukee tulosjulkistukset, yritysten tiedot ja tiivistää olennaiset. Siihen minulla on parikin maksullista versiota. 

Välillä se antaa selkeää hyötyä töissä. 

Minä en harrasta treidaamista mutta sijoittamista kyllä ja tekoäly on loistava työkalu kun haluaa kattavan vastauksen kysymykseen "miksi tämä osake tai koko sektori nousi/laski tänään jyrkästi"

Eihän tuossakaan mitään älyä ole koska tekoäly toimii vain tehokaana hakukoneena joka osaa poimia valtavasta uutisvirrasta relevantit pätkät ja lisäksi kausaalisuhteet eli minkä mekanismin kautta tämä uutinen aiheutti nousun tai laskun.

Vierailija
33/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen löytänyt sillä sopivia varaosia autoon ja pienkoneisiin nopeasti.  Tyyppi kilvestä vaan kuva niin etsii hetkessä ja opastaa vielä mistä saa edullisimmin.  Myös asennusohjeita saanut hommiin mitä en ole aiemmin tehnyt. 

Niinpä. Tekoäly osaa tehdä nykyään juuri sen minkä googlen haku ja google lens tekivät aiemmin ennen kuin ne piti kuohia käyttökelvottomiksi jotta samaa toimintaa saa hypetettyä tekoälyn nimellä.

Vierailija
34/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly nimenomaan ON hakukone.

Se etsii netistä kaavoja jotka sopivat sille esittämääsi kysymykseen ja ulostaa vastaukseksi useimmin toistetun mallin ihmisten aiemmin tuottamasta materiaalista.

Tekoäly ei tajua mitä se vastaa eikä se edes piittaa koska tekoäly vain kopioi sille syötetystä materiaalista kohdat jotka algoritmin mukaan vastaavat kysymyksessä olleita avainsanoja.

Tämä useimmin toistuvan vastauksen ongelma tulee esiin poikkeuksetta kun kysyt tekoälyltä sellaista asiaa josta tiedät olevan vakiintuneita, kaikkien totuutena pitäviä esson paarin mutuiluja. 

Tekoälyn tuottamassa vastauksessa toistellaan lähes poikkeuksetta niitä koska tekoälyllä ei ole älyä. Se vain olettaa että useimmin toisteltu kaava on totta. Ei tekoäly ymmärrä mitään kysymyksestä ja vielä vähemmän tuottamastaan vastauksesta. Kyseessä on vain sovittaa kysymyksessä olevien sanojen muodostama kaava verkosta löytyviin kaavoihin jotka usemmin liitetään vastaukseen.

Tästä syystä joku vauva-palstalla tuhat kertaa toisteltu mutuili on tekoälylle enemmän totta kuin vain kerran jossain akateemisessa tutkimuksessa esiintyvä täysin päinvastainen malli.

Vierailija
35/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hallusinointia on vieläkin, mutta vähenevässä määrin. 

Pitää muistaa, että tekoälyn vahvuudet on aivan muualla kuin kakkos-googlena.

Hallusinaatioista ei ole pienintäkään haittaa koska ihminen kykenee tunnistamaan ja hylkäämään ne yhdellä vilkaisulla.

Todellinen ongelma ovat erittäin päteviltä ja niiltä osin kuin tekoälyn käyttäjä itse asiaa tuntee, täysin oikeilta näyttävät vastaukset jotka ovat todellisuudessa katastrofaalisesti päin helvettiä jos vastausta erehtyy käyttämään sellaisenaan.

Vierailija
36/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ainakaan saanut. Se uhkaa vain viedä työni ja antaa neuvoja jotka pitää joka tapauksessa tarkistaa itse koska ovat täynnä virheitä.

Vierailija
37/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka paljon tiedollista hyötyä. Harrastan kuolleita kieliä, lähinnä (Raamatun) hepreaa ja sanskritia. Esimerkiksi MaharSi Patañjalin yoga-suutra (YS; jooga-aforismit) on todella kinkkinen opus monella tapaa. Sieltä on peräisin mm ohje "joogalentoon" (YS III 42: aakaasha-gamanam eli avaruuteen meno):

kaayaakaashayoH saMbandha-saMyamaal laghutuulasamaapattesh caakaashagamanam.

Yksi kuuluisa kommentaattori on Bhojadeva. Hänen kommentaarinsa kuvaa yksityiskohtaisesti tuon erikoisen meditaatioharjoitteen kehittymisen vaiheet: ensin esim. järvellä käveleminen Jessen tapaan, sitten hämähäkin seitillä (uurNa-naabha*-tantu), seuraavaksi auringon säteillä (aaditya-rashmi) ja lopuksi ihan ilman apuja, kuten lystää (yatheSTam). 

Tuosta on vaikea löytää hyviä käännöksiä. Gemini tuntuu olevan erityisen hyvä esim. juuri sanskritin kääntämisessä, esim. Deepseek sensijaan ei ehkä tiedä siitä juuri mitään. Niinpä sain Geminiltä aivan mainion käännöksen tuosta kommentaarista.

Heprean opiskelussa Gemini on ollut aivan mainio tuki. Se tosin tuntuu hallusinoivan aiheista, jotka eivät ehkä kuulu sen suosikkeihin, kuten vaikka Retki - Dikter palindromirunokokoelman tekijöistä. Claude myöntää helpommin, jos joku jutska on sille uppo-outo.

*villa-napa = hämähäkki

Vierailija
38/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Treidaamisessa hyvä. Lukee tulosjulkistukset, yritysten tiedot ja tiivistää olennaiset. Siihen minulla on parikin maksullista versiota. 

Välillä se antaa selkeää hyötyä töissä. 

Minä en harrasta treidaamista mutta sijoittamista kyllä ja tekoäly on loistava työkalu kun haluaa kattavan vastauksen kysymykseen "miksi tämä osake tai koko sektori nousi/laski tänään jyrkästi"

Eihän tuossakaan mitään älyä ole koska tekoäly toimii vain tehokaana hakukoneena joka osaa poimia valtavasta uutisvirrasta relevantit pätkät ja lisäksi kausaalisuhteet eli minkä mekanismin kautta tämä uutinen aiheutti nousun tai laskun.

Juuri näin. En tee tätä työskeni, joten ei minulla ole aikaa lukea kaikkea tietoa itse. Enkä kaikkia talousuutisia edes osaa lukea. Tekoäly vääntää uutiset minulle rautalangasta. Ja agentti ilmoittaa minulle joka aamu ne osakkeet, jotka ovat laskeneet jyrkästi. Näin yksinkertaistettuna, tietty ohjeet ovat pidemmät.

Vierailija
39/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sellainen, jolta voi kysyä aiheesta, mistä ei tiedä yhtään mitään ja joka ei ole kaupallinen. Jos se on kaupallinen, tekoäly tuottaa kaupallisen vastauksen. Jos itse tietää aiheesta jotain, tajuaa yleensä heti että tekoäly tuottaa matalatasoista yleistietoa, joka ei sitten enää pädekään erikoistuneiden tasolla. 

Juuri näin, lähin hyvä arvaus on tekoälyn vastaus.. 

Vierailija
40/41 |
05.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Tekoäly osaa tehdä nykyään juuri sen minkä googlen haku ja google lens tekivät aiemmin ennen kuin ne piti kuohia käyttökelvottomiksi jotta samaa toimintaa saa hypetettyä tekoälyn nimellä.

No tämä! Ihmettelinkin, miksi Googlen kuvahaku on täysin hyödytön nykyään. Laitat kuvan vaikka mekosta (joka on vielä hyvin erikoista, tunnistettavaa mallia), ja vastaus on jotain "kyseessä on musta mekko, todennäköisesti silkkiä tai villaa". Kiitos, enpä olisi arvannut. Ja kuvalinkit ovat sitten mekkoihin, jotka ovat aivan erinäköisiä.

Ennen olisi tullut hetkessä merkki, vuosimalli ja asiaan liittyvät linkit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme