YLE: "Minja Koskela pelastaisi Suomen rikkaiden rahoilla" - mutta ennen sitä rikkaat häipyvät maasta
Tänne jää Minja, köyhät, kela-elätit, vanhukset ja tyhmät.
Paneeksi Minja rajat kiinni, kuten Pohjois-Koreassa?
Kommentit (1170)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolaiset kyllä innolla tarttuvat toisten tarjoamiin illallisiin. En pidä siitä, että mennään yrittävien , tekevien, onnistujien varallisuuteen kajoamaan rajattomasti ja jatkuvasti. Sitä täällä Suomessa tehdään ja se ei ole hyväksi maamme kehitykselle ja hyvinvoinnille.
Ei ole kohta niitä yrityksiä, kun ei ole tarpeeksi kulutusta. Varallisuuden tasaisempi jakautuminen pitää talouden rattaat pyörimässä.
Ei pitäisi. Varallisuuden tasaisempi jakautuminen tarkoittaisi että ei olisi MITÄÄN kannustimia yrittää ja ottaa riskiä kun riskin hyödystä ei saisi itselleen mitään. Kommunismiä on kokeiltu, eikä se toimi. Jos varallisuus jakautuu tasaisesti RIIPPUMATTA henkilön panoksista tai aikaansaannoksista niin KUKAAN ei lopulta yrittäisi mitään.
Juuri näin. Mikä järki on tehdä kaksinkertainen työ, kun se ei näy palkassa. Työn ilosta? Huomaat että saat saman palkan vaikka olet vain tekevinäsi jotain. Tai saman palkan lääkärin työstä kuin jostakin kevyestä näpertelystä. Ei ole stressiä väärästä diagnoosista eikä tarvitse olla sairaiden ihmisten kanssa tekemisissä. Sama palkka, eikä tarvinnut vuosikausia päntätä yliopistoissa.
Kehitys pysähtyy kommunistimaissa, koska ei ole järkeä kehittyä tai kehittää. Jos teet niin ja onnistut, sen hyöty varastetaan sinulta. Siksi kommunistimaissa osaavat ihmiset haaveilivat länteen karkaamisesta. Siis karkaamisesta, koska heitä väkisin pidettiin omassa maassa. Siksi että kaikki olisivat muuten lähteneet pois.
Kukaan ei koskaan ole ehdottanut että lääkärillä ja siivoojalla pitäisi olla sama palkka. Sen sijaan vasemmisto on saanut aikaan sen että lääkärillä on isompi veroprosentti. Hänelle jää siitä huolimatta huomattavasti enemmän rahaa käteen kuin siivoojalla. Nyt vasemmisto ehdottaa että myös lääkärifirman johto osallistuisi talkoisiin. Äänestän.
Lääkärit ovat nykyisin useammin yrittäjiä kuin palkansaajia.
Vierailija kirjoitti:
käyn palkkatöissä, maksan veroja palkastani. sijoitan kaiken ylimääräisen rahan, josta olen siis jo maksanut veroja ja sitten maksan veroja sijoittamistani rahoista, esimerkiksi kun niistä irtoaa osinkoja, tai myyn omistukseni. Eli minua tuplaverotetaan. Varalisuuteni vuoksi en saa mtään tukia elämiseeni.
naapurini käy töissä, maksaa veroja palkastaan ja kuluttaa kaiken, koska ei usko sijoittamiseen. Saa kaikenlaisia tukia, koska hänellä "ei ole varaa", vaikka oikeasti on mutta kun ne varat tuhlataa.
nyt kun minä olen varaustunut, omalla työlläni, omilla valinnoillani, niin minua paheksutaan siitä ja kaikenlisäksi jotkut uuvelopoliitikot ovat sitä mieltä, että kun kuolen, niin rahani kuuluvat heille eikä esimerkiksi perillisilleni. Ja minulle sälytetään joku välillinen velvollisuus maksella kaikenmaailman juoppojen ja nistien hoidaa ja huolenpitoa. Eihän varakkailta varastaminen ole oikein, vaan eirtyisen kieroutunutta ajattelua.
Ei minua häiritse maksaa veroja, mutta minua häiritsee ajatus, että minun rahani kuuluu jokun sairaan poliitikon mielestä kunnalle, koska minulla sitä on enemmän kuin ihmisillä keskimäärin. Olen itse tehnyt tämän valinnan, jotta voin varmstaa sen, että voin elää mukavan vanhuuden riitävän suuren vaippavalikoiman kanssa ja saada myös kunnollista ruokaa eikä mitään säälittävän suurtalouskeittiön piloille laittamaa mössöä.
Samat ajatukset, mutta eri ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
käyn palkkatöissä, maksan veroja palkastani. sijoitan kaiken ylimääräisen rahan, josta olen siis jo maksanut veroja ja sitten maksan veroja sijoittamistani rahoista, esimerkiksi kun niistä irtoaa osinkoja, tai myyn omistukseni. Eli minua tuplaverotetaan. Varalisuuteni vuoksi en saa mtään tukia elämiseeni.
naapurini käy töissä, maksaa veroja palkastaan ja kuluttaa kaiken, koska ei usko sijoittamiseen. Saa kaikenlaisia tukia, koska hänellä "ei ole varaa", vaikka oikeasti on mutta kun ne varat tuhlataa.
nyt kun minä olen varaustunut, omalla työlläni, omilla valinnoillani, niin minua paheksutaan siitä ja kaikenlisäksi jotkut uuvelopoliitikot ovat sitä mieltä, että kun kuolen, niin rahani kuuluvat heille eikä esimerkiksi perillisilleni. Ja minulle sälytetään joku välillinen velvollisuus maksella kaikenmaailman juoppojen ja nistien hoidaa ja huolenpitoa. Eihän varakkailta varastaminen ole oikein, vaan eirtyisen kieroutunutta ajattelua.
Ei minua häiritse maksaa veroja, mutta minua häiritsee ajatus, että minun rahani kuuluu jokun sairaan poliitikon mielestä kunnalle, koska minulla sitä on enemmän kuin ihmisillä keskimäärin. Olen itse tehnyt tämän valinnan, jotta voin varmstaa sen, että voin elää mukavan vanhuuden riitävän suuren vaippavalikoiman kanssa ja saada myös kunnollista ruokaa eikä mitään säälittävän suurtalouskeittiön piloille laittamaa mössöä.
Ei kyllä täytä tuplaverotuksen määritelmää tuo. Pääomaa kun ei nykyisin veroteta, vaan sen tuottoa ja vielä paljon vähemmän kuin omilla aivoilla tai ruumiilla tehtyä työtä. Onko raha siis arvokkaampi asia oikeistolle kuin ihminen? Koskela laittaisi vain 1% veron itse pääomalle miljoonan ylittävältä osalta. Se on todella vähän, kun verrataan vaikka siihen, että köyhän syömää leipääkin verotetaan 13.5%. Täytyy ihmetellä oikeiston elämän arvoja.
Milloinkahan sen päivän näkis kun nämä maasta lähdöllään uhkailevat oikeasti toteuttaisivat uhkauksensa. Taitaa kuitenkin jäädä vain tyhjäksi kirjoitteluksi kun kuitenkin hyötyvät suomalaisesta yhteiskunnasta niin paljon. Suomalaisten tulisikin äänestää nyt Minjan Vasemmistoliitto maan vahvimmaksi puolueeksi, saataisi vihdoinkin muutos parempaan tässä maassa ja positiivista pöhinää Suomeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkain 20 % maksaa jo 65 % ihan kaikesta tässä yhteiskunnassa. Nyt on pienituloisten vuoro hoitaa oma rootelinsa.
Pienituloisilta nyljetään raskaalla työllä ansaitsemista tuloista kohtuuttoman suuri osa samalla kun läski sijoittaja istuu vaan perseellään sohvalla samalla kun varallisuus karttuu pistämättä tikkua ristiin passiivisesti, ja sitä verotetaan kevyesti palkkatuloihin verrattuna. Tämä on täysin väärinpäin!!
Puhut puhdasta paskaa.
Pääomatulovero on Suomessa hyvinkin ankaraa. Saa olla jo melkoisen hyvät tulot ennenkuin palkkaverotus ylittää pääomatuloveron. Ja muuten sitä pääomatuloveroa maksetaan käytännössä joka eurosta.
Jo nyt kova pääomavero aiheuttaa sitä että jaettavissa olevia varantoja yrityksessä jätetään turhanpantiksi taseeseen eikä oteta ulos kuin minimit.
Tasetta on pakko paisuttaa, sillä vain 8 % siitä voi ottaa osinkoina. Kaikki muu lasketaan osingon palkkaosuudeksi, joka lisätään vuoden bruttopalkkaan ja verotetaan henkilön marginaaliverolla. Tätä järjestelmää ei luotu selvin päin, eikä lopputulokseen vaikuttanut yksikään yksityiseltä sektorilta leipänsä tienaava.
Eikös tämä ollut se Jutta Urpilaisen valuvika?
Suomessa on niin vähän rikkaita, että jos niiltä vie rahat yhtenä vuonna, niin eipä paljon jatkuvuutta sillä ideologialla olisi. Ja muutenkin jo maksavat aika suuren osan verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko raha isänmaata tärkeämpää? Mietin vain.
Jos eduskuntapuolueita katsoo, niin ainoastaan perussuomalaisten agendalla on isänmaa. Muille puolueille EU on tärkeämpi.
Kyllä, vain Persujen ministerit ja kansanedustajat kehtasivat käyttää rahojamme omien mökkiteidensä asvaltointiin perille asti sekä isukkinsa ja omaan vihakerhoon. Äkkiä sellainen puoli miljoonaa kuluu isänmaahan, kun kuoppia silotellaan ja propagandaa veivataan. Yksikään puolue ei ansaitse ääntäni, sen verran kehnoja ovat koko porukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaus syntyy pääosin muita hyväksikäyttämällä. Kyllä ihminen on lajina tyhmä, kun 99% hyväksyy yhden prosentin hurjat omaisuudet.
Tätä samaa valhetta jaksatte toistella. Kyllähän työntekijät ilomielin ottavat vastaan ne työpaikat missä ette käytä työntekijöitä hyväksi vaan jaatte heille kaiken hyvän ja voiton mitä yritys saa aikaiseksi. Mitä odotatte? Perustakaa nämä yritykset jotka ovat onneloita työntekijöille. He jonottavat kyllä niihin tekemään töitä hyvällä palkalla ja miellyttävillä työvaatimuksilla. Poistuvat heti sieltä hyväksikäytön parista.
Jotenkin vain ei näy missään näitä vasemmistolaisten perustamia vaihtoehtoisia yrityksiä ja työpaikkoja. Miksi?
Yritys joko kasvaa tai kuolee. Jos kaikki voitto jaetaan työntekijöille, yritys ei investoi, eikä kasva, ja silloin siitä tulee hyvin nopeasti entinen yritys, jossa ei ole ensimmäistäkään työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkain 20 % maksaa jo 65 % ihan kaikesta tässä yhteiskunnassa. Nyt on pienituloisten vuoro hoitaa oma rootelinsa.
Pienituloisilta nyljetään raskaalla työllä ansaitsemista tuloista kohtuuttoman suuri osa samalla kun läski sijoittaja istuu vaan perseellään sohvalla samalla kun varallisuus karttuu pistämättä tikkua ristiin passiivisesti, ja sitä verotetaan kevyesti palkkatuloihin verrattuna. Tämä on täysin väärinpäin!!
Puhut puhdasta paskaa.
Pääomatulovero on Suomessa hyvinkin ankaraa. Saa olla jo melkoisen hyvät tulot ennenkuin palkkaverotus ylittää pääomatuloveron. Ja muuten sitä pääomatuloveroa maksetaan käytännössä joka eurosta.
Jo nyt kova pääomavero aiheuttaa sitä että jaettavissa olevia varantoja yrityksessä jätetään turhanpantiksi taseeseen eikä oteta ulos kuin minimit.
Tasetta on pakko paisuttaa, sillä vain 8 % siitä voi ottaa osinkoina. Kaikki muu lasketaan osingon palkkaosuudeksi, joka lisätään vuoden bruttopalkkaan ja verotetaan henkilön marginaaliverolla. Tätä järjestelmää ei luotu selvin päin, eikä lopputulokseen vaikuttanut yksikään yksityiseltä sektorilta leipänsä tienaava.
Eikös tämä ollut se Jutta Urpilaisen valuvika?
En tiedä, mutta sitä kutsutaan "kevennetyksi" joten se saattaa yhtä hyvin olla toisen järjenjättiläisen, Jykän, kehitelmiä. Yhtä kaikki, se kevennetty on oikeassa elämässä kovennettu. Ihmetyttää, kun Suomen eturivin ekonomistit, yksi Puttonen toisen Lainan jälkeen eivät tunne järjestelmää, vaan tv-ohjelmasta toiseen yhdistävät kevennetyn osinkoverotuksen ja 34 % osinkoverotuksen toisiinsa. Ne eivät ikinä ole toistensa vaihtoehtoja. Lisäksi se 34 % ei ole 34 % osinkojen kohdalla, sillä koko osinko ei ole verotettavaa tuloa. Aika synkäksi vetää tietämisen taso valtakunnan huipulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmistolaiset kyllä innolla tarttuvat toisten tarjoamiin illallisiin. En pidä siitä, että mennään yrittävien , tekevien, onnistujien varallisuuteen kajoamaan rajattomasti ja jatkuvasti. Sitä täällä Suomessa tehdään ja se ei ole hyväksi maamme kehitykselle ja hyvinvoinnille.
Ei ole kohta niitä yrityksiä, kun ei ole tarpeeksi kulutusta. Varallisuuden tasaisempi jakautuminen pitää talouden rattaat pyörimässä.
Ei pitäisi. Varallisuuden tasaisempi jakautuminen tarkoittaisi että ei olisi MITÄÄN kannustimia yrittää ja ottaa riskiä kun riskin hyödystä ei saisi itselleen mitään. Kommunismiä on kokeiltu, eikä se toimi. Jos varallisuus jakautuu tasaisesti RIIPPUMATTA henkilön panoksista tai aikaansaannoksista niin KUKAAN ei lopulta yrittäisi mitään.
Juuri näin. Mikä järki on tehdä kaksinkertainen työ, kun se ei näy palkassa. Työn ilosta? Huomaat että saat saman palkan vaikka olet vain tekevinäsi jotain. Tai saman palkan lääkärin työstä kuin jostakin kevyestä näpertelystä. Ei ole stressiä väärästä diagnoosista eikä tarvitse olla sairaiden ihmisten kanssa tekemisissä. Sama palkka, eikä tarvinnut vuosikausia päntätä yliopistoissa.
Kehitys pysähtyy kommunistimaissa, koska ei ole järkeä kehittyä tai kehittää. Jos teet niin ja onnistut, sen hyöty varastetaan sinulta. Siksi kommunistimaissa osaavat ihmiset haaveilivat länteen karkaamisesta. Siis karkaamisesta, koska heitä väkisin pidettiin omassa maassa. Siksi että kaikki olisivat muuten lähteneet pois.
Kukaan ei koskaan ole ehdottanut että lääkärillä ja siivoojalla pitäisi olla sama palkka. Sen sijaan vasemmisto on saanut aikaan sen että lääkärillä on isompi veroprosentti. Hänelle jää siitä huolimatta huomattavasti enemmän rahaa käteen kuin siivoojalla. Nyt vasemmisto ehdottaa että myös lääkärifirman johto osallistuisi talkoisiin. Äänestän.
Eli olet sitä mieltä että saa olla erikokoiset palkat. Mikä on se mikä nyt on. Mutta samalla olet sitä mieltä että pitää ne erikokoiset palkat muuttaa veroilla samankokoisiksi? Mikä veroprosentti sun mielestä on oikein?
Mitenniin samankokoisiksi? Ei kukaan ole väittänyt mitään sellaista. Platon aikanaan ehdotti että suurimpien palkkojen tulisi olla 4-5 kertaa isompi kuin köyhimmän. Vasemmisto hyväksyy tuohon nähden ihan valtavat tuloerot, ja aina kun ne yrittää niitä jollain 1% verolla tasoittaa niin joku tukehtuu pullaansa.
Mitä tuloeroihin tulee, ne ovat Suomessa yhdet maailman pienimmät kansantalouden Gini-kertoimella mitattuna.
Kerropa esimerkki sellaisesta maasta, jossa 2026 ovat Suomea pienemmät tuloerot ja sen ansiosta parempi yhteiskunta. Josta voisimme ottaa oppia.
Valko-Venäjällä on vähän pienempi Gini-kerroin, mutta yhteiskuntaa tuskin voi sanoa paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on niin vähän rikkaita, että jos niiltä vie rahat yhtenä vuonna, niin eipä paljon jatkuvuutta sillä ideologialla olisi. Ja muutenkin jo maksavat aika suuren osan verorahoista.
Rikkaat eivät maksa kovia veroja, sen tekee kovatuloiset. Rikkaiden tuloista vain pieni osa on Suomessa ansioverotuksen piirissä. Kovatuloisista usein koko tulo on ansioverotuksen piirissä.
Nuori akateemisesti koulutettu, tulevaisuuteen katsova henkilö seisoo todellisen vuoren juurella. Ensiaskeleet ylös rinteelle on jo otettu ja diplomi on taskussa. Seuraavaksi pitäisi saada vähintään koulutusta vastaava työpaikka ja sitten edetä ripeästi uralla. Kun uralla on edetty yrityksen alkupääoman verran, pitäisi perustaa oma firma ja menestyä silläkin. Se on ainoa tapa, jolla ei menetä tulojaan veroina yhtä paljon kuin palkkatyössä jollekin toiselle.
Suomessa yrittämistäkin kampitetaan minkä jaksetaan, joten nuoremme tulee olla todella nopea ja onnistua todella hyvin hankkeessaan, ettei verot ja maksut syö kasvun siemeniä ennen kylvöä.
Tänään sillä akateemisesti koulutetulla nuorella on ottajia koko teollistuneen maailman alueella ja EU-maihin voi siirtyä omalla ilmoituksella, miksi niin moni oikeasti menestyvä jättää tappelun Suomen verottajan kanssa muiden murheeksi.
Miksi eivät ole jo lähteneet jos rahat kerran viedään?
Vierailija kirjoitti:
Siitä on jo ainakin 70 vuotta, kun kaikille selvisi ettei kommunismi toimi. Siitä huolimatta sillä on edelleen suurta kannatusta. En voi selittää sitä muulla kuin koulutuslaitoksen epäonnistumisella.
Sanoisin mieluumminkin niin, että koululaitos on onnistunut tavoitteessaan. Marxilaisia ja sosialistisia ajatuksia alettiin istuttaa koululaisten mieliin kokeilumielessä Pirkkalassa jo 70-luvulla. Puuhamiehinä asiassa olivat Ulf Sundqvist, Pentti Arajärvi ja Erkki Aho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikkaus syntyy pääosin muita hyväksikäyttämällä. Kyllä ihminen on lajina tyhmä, kun 99% hyväksyy yhden prosentin hurjat omaisuudet.
Tätä samaa valhetta jaksatte toistella. Kyllähän työntekijät ilomielin ottavat vastaan ne työpaikat missä ette käytä työntekijöitä hyväksi vaan jaatte heille kaiken hyvän ja voiton mitä yritys saa aikaiseksi. Mitä odotatte? Perustakaa nämä yritykset jotka ovat onneloita työntekijöille. He jonottavat kyllä niihin tekemään töitä hyvällä palkalla ja miellyttävillä työvaatimuksilla. Poistuvat heti sieltä hyväksikäytön parista.
Jotenkin vain ei näy missään näitä vasemmistolaisten perustamia vaihtoehtoisia yrityksiä ja työpaikkoja. Miksi?
Yritys joko kasvaa tai kuolee. Jos kaikki voitto jaetaan työntekijöille, yritys ei investoi, eikä kasva, ja silloin siitä tulee hyvin nopeasti entinen yritys, jossa ei ole ensimmäistäkään työpaikkaa.
Yritys voi menestyä ajassa saman kokoisena ja samalla tuloksella, korjattuna inflaatiolla. Se edellyttää, että yritys muokkaa toimintaansa ajassa ja ehkä vaihtaa toimialaakin, mutta täysin mahdollista se on.
Palkkaamisen käydessä yhä riskipitoisemmaksi, yritykset usein vuokraavat työvoimaa. Harvempi taitava ihminen haluaa olla vuokratyövoimaa, miksi hän perustaa oman yrityksen, jonka tuotteena on oma ja ehkä puolison tai kaverin työ. Toiset pienet yritykset ostavat mielellään tällaisten yrittäjien töitä, sillä vain toimitetusta tuloksesta maksetaan. Turhia raportteja ei laadita, jokainen hoitaa koulutuksensa itse, mitään talon tapaa tai muuta himmeliä ei ole, vaan kaikki on nopeaa, oikein, tehokasta ja käytettyyn aikaan nähden arvokasta. Siitä huolimatta, ostettu tulos maksaa vähemmän kuin oman porukan joutokäynti tulosten välissä. Tämän tapainen yrittäminen on ollut nousussa jo jonkun aikaa ja tulee lisääntymään perinteisten firmojen hiipuessa markkinoilta. Mitä parasta, tällainen työ ei ole sidottu paikkaan tai edes johonkin valtioon.
Ankealta kuulostaa omaan korvaan.
Ensin grindasin pää märkänä 20 vuotta. Rakensin firman, joka työllistää 25 henkilöä ja on tilittänyt yli 5 miljoonaa euroa verottajalle.
Nyt MINÄ olenkin syyllinen kaikkeen, ja joudun rahoittamaan muiden lystin omista pennosiatani. Taloudellinen riippuvuus otetaan pois. 20 vuoden työ valuu hukkaan.
Sitten 5 vuoden päästä rajat laitetaan kiinni ja saa lähteä rintamalle rynkyn kanssa, koska kaltaiseni itsestään ja muista huolehtiva henkilöhän sinne ensimmäisenä joutuu, vaikka ikää jo on. Varmaan säästetään nuoria, ja 45-vuotias ukko lähetetään kuolemaan.
Minjakin voisi vähän miettiä, että ne varallisuudet eivät useimmilla tule tyhjästä. Aika paljon enemmän on itselläkin jo tullut yhteistä kakkua leivottua verrattuna keskiverto vasemmistoliittolaiseen. Eikö mikään riitä?
kommunismi ei ole kokeiltu koska globaalia rahajärjestelmää ja oligarkkien valtaa ei ole riisuttu. omistava luokka on omistanut omistetun luokan jopa feikki kommunismeissa.
Pakotetaan pysymään. Aivan luonnollista että rikas maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Miksi eivät ole jo lähteneet jos rahat kerran viedään?
Miten niin ei vielä? Suomi on koulutettujen kansalaisten viejä numero uno (yksi) koko EU-alueella koko tämän vuosituhannen aikana. Se ei kuulemma tunnu missään, ja saa lähteä, eikä ole tarvetta tulla takaisin. Muu Pohjola maksaa valtionvelkaansa Suomen ottaessa lisää, mutta Suomi on rikas maa, jolla oli varaa.
Vierailija kirjoitti:
kommunismi ei ole kokeiltu koska globaalia rahajärjestelmää ja oligarkkien valtaa ei ole riisuttu. omistava luokka on omistanut omistetun luokan jopa feikki kommunismeissa.
Kommunistit nimenomaan omaan riisuivat oligarkit omaisuudesta ja päätyivät malliin, joka muistuttaa N-saksaa ja nykyryssälää. Kaikki mitä omistat voidaan ottaa sinulta milloin tahansa pois ja antaa kenelle tahansa toiselle. Tämä peli siis siellä pyramidin huipulla. Pohjalla on mahdollisuuksien tasa-arvo pysyä pohjalla ja köyhänä. Kommunismi hyi v#ttu!
kommunismissa ei ole sikarikerhon työnantajia. yhteisöllisesti omistamme.