***KOTILOT viikolla 22***
Tässä viime viikon pino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10366608&p=2&mpage=1&tmod…
Kommentit (39)
Mutta mutta, toivossa on hyvä elää!
Veristä limaa tullut aamu neljästä lähtien ja supparitkin alkoivat sen jälkeen. Epäsäännöllisiä vieläkin, mutta jospa ne tämän päivän aikana lähtis kunnolla käyntiin. Kipeetä kyllä tekee.
Anoppi täyttäis huomenna vuosia, että jos sitten synttärilahjaksi...
Mites muut Kotilot???
AIHA ja Nea rv 39+6
Toivotaan, että pääset vihdoin tosi toimiin! Kohta saadaan lisää vauvauutisia! :)
Hulda ja Manikin vois ilmoittautua, jos eivät ole synnärillä! ;)
PP 37+1 *poks*
Ei kai toivookaan synnärille menosta vielä. Joka päivä tulee supistuksia kyllä, mut en jotenkin usko että niistä on mitään muuta ku harmia ollu. En tosin ihan tällä viikolla haluiskaan vielä poksua, kun mulle tulee ilmeisesti vielä luomileikkaus. Nännipihassa on imetystä pahasti häiritsevä luomi ja lääkäri pisti nyt lähetteen menee... Mä oon tosi ajoissa liikkeellä. :D
AIHA, sulla sit tosiaan toi 39+6 on maaginen luku. :D
Kauheen painostava ilma ja mulla ei oo mitään kesähousuja joihin tää maha mahtuis. :/
Oon suunnitelllu, että joka päivä koitan saada vähän supistuksia aktivisemmiks jotta synnytys tavallaan ois sit vähän ennalta kärsitty. Täytyis tälle päivälle siis vielä keksiä jotain siivottavaa jossa niit suppareit tulis. Eilinen lenkki ei oikein tehonnu mihinkään. Alapää oli tosin tulessa koko lopun päivää ja muutama kipeä suppri illan aikana. Mut siihen puuskutukseen nähden ois kai enemmänkin saanu supistella...
H 37+4
AIHAlla taitaa olla tosipaikat edessä, kovasti onnea synnytykseen. Päivitysviestejä odotellaan:)
Täällä ei kummenpaa, alkaa rauta tehoamaan ja olo kohoamaan, kai. No ensi viikolla mittauksessa sen näkee. No en olisi ite edes huomannut koko raudan vajetta ilman neuvolaa. On muitakin syitä olla poikki kun rauta;)
Mulla masu on jo aika mahtava, sf mitta oli rv30+2 jo 30, ihan ennätys edellisiin lapsiin nähden. Onko teillä muilla sf mitat yläkäyrällä tässä kolmannessa? Musta on niin ihanaa olla isomasunen ja toivottavasti saan nauttia siitä viimeiseen saakka.
On muuten ärsyttävä ilma, painostava kuin mikä! Nyt takaisin muuttopuuhiin TAAS!!!!! Eikö tämä kamojen purkaminen koskaan lopu??!!!
Ostin muuten semmosen vaipanvaihtotason pinnasängyn päälle, onko muilla kokemuksia moisesta?
Lumituuli rv31+2
Heips!
Ihme, ettei tänään ole ainakaan täällä Tuusulassa ollut ukkosta, vielä. Katotaan mitä ilta tuo tullessaa. Meillä oli viime kesänä kunnon jysäys....iski johonkin tohon talon lähelle...ihan kunnolla pamahti sisällläkin ja muutamia sähkövempaimia meni rikki ja varmaan 8 sulaketta talosta.....sen jälkeen on vähän pelottanut.
Aiha...jännää...mitenhän sun supparit on edennyt????
Lumituulihan palaili tänne kotisuomeen? vai muistanko väärin, tervetuloa!! Ja kyllä ne ajan kanssa muuttolaatikot vähänee....ehkä. Meillä vielä tallissa muutamia laatikoita vuoden jälkeenkin...kun ei ole paikkaa minne laittaa. Kyselit masusta..mulla ei ole vielä sf:ää mitattu, mutta mun mielestä on pienin näistä kolmesta. Jos muistan oikein...Tosin aikaisemmissa on aina heti kasvanut masu vauhdilla ja sit loppuu kohden hidastunut. Katotaan miten tässä sit käy.
PikkuPilu ja Huldakin...koittakaa nyt vaan kärvistellä jos vaikka meneekin yli sinne 41-42 viikolle..hui..siinä sitä onkin sitten kärvistelemistä Vaikka eikös sulle Hulda lupailtu sitä käynnistystä.
No, toivottavasti pääsette jakautumaan " säädylliseen" aikaan...on se rankkaa olla masun kanssa ja hoitaa muutenkin perhettä jne. Tsemppiä!!!
MR 19+2
Heippa vaan kaikille!
Sf mitasta oli puhetta. Mulla just tänään mitattiin ja oli 22 kaksi viikkoa sitten sf mitta oli 20.
Samoissa lukemissa mennään kuin edellisissäkin raskauksissa. Pikkasen yläkäyrällä.
Mintturouva onkin melko läheltä meitä. Me asutaan keravalla.=)
Ja torstainahan sulla on se rakenneultra eiks vaan? Ootko menossa hyvinkäälle?
Minä vaan odottelen innolla sitä 4d ultraa, vielä olisi kolme viikkoa kärvisteltävänä. =)
Aika menee kyllä tosi nopsaa. Tuntuu että tästä tulee lyhyin raskaus ikinä kun aika lentää siivillä. No saadaan nopsaa vauva kainaloon. =)
Tsirppana rv 21+2
MR: Juu, takaisin kotimaahan tultiin... Ihan kuin ei oltaisi pois koskaan oltukaan vaikka muutama vuosi vierähti.
Ja masuasiaan, mulla oli kanssa pienin masu kolmesta noin viikolle 25 asti ja nyt sitten onkin hervoton! Sf-mitta mitattiin nyt ekaa kertaa ja heti pamahti tappiin:) Tosin masun malli on myös täysin erilainen, tämä on täysin edessä ja korkeella, tytöistä levisi vähän lanteille ja vyötäröön. Tää vauva onkin iso viimesimmän ultran mukaan ja tohtori Kurjen mukaan ei loppuun asti masussa viihdy, mutta en usko vaan kiusaa äitiään syntymällä jättikokoisena:)
Tänään on surffailuilta selvästikin, tää keli saa tosi saamattomaksi. Voisin syödä vaan koko ajan, se on aika epätavallista tämmösellä ilmalla.
Palaillaan!
Sotki mulla jotenkin tän pinon kun lähetin viestini, toivottavasti teki niin vaan omalla koneellani. Arvelin vaan tännekin pistää että klaaraillaan täällä hyvin tytön kanssa, jo kuukauden ikänen...
Katon selvittääkö tää viesti pinkan...
Yhdess koos ollaan!!
Tulihan sitä tampereella käytyä, mutta ihan ohi vaan taysin ajettiin..
Haettiin pikkuveljen tavarat, kun aloitti kesäloman ja tuli kotio kesäks.
Ei mun napa enään jaksa kyllä yhtään mitään shoppailua tai kaupungilla kuljeksemista, kun pelkästään koskarissa alko ahdistaan ja hengästyttään kulkeminen..
Saa kotona tän loppuajan kyllä pyöriä ihan rauhassa..
Eilen kävin neuvolassa...
Paineet nousussa eli 131/91 oli alimmillaan kun muutaman kerran se ne mittas, pissa muka oli ok, mutta kun ite tikutin niin pro oli 1+ ja +/- välimaastossa.. sf sama eli 33 ja masun ympärys tipahtanu -1cm. paino +100g, hb 130, ja vauva kuulemma tosi alhaalla.
Meillä ei neuvolassa tädit kato kohdunsuuta missään vaiheessa.. ilm. ei kuulu niille täällä..
Mulla taas sisäinen kello herätti ennen neljää... en taas tiiä mihin heräsin.. omaan ähinään ilmeisesti ja joka paikkaa kolotti.. toi hammaskin vit****lee. Kävin kuumassa suihkussa ja mies heräs töihin.. heitin pari ruiskaleipää nassuun ja nyt pitäis vielä unta yrittää... tosin nyt suppaa, mutta ei nää satu yhtään... (tosin mulla koko ajan se g panadolin vaikutus päällä 24/7 ton viisaudenhampaan takia)
eli kokonaisena ollaan =P
mani ja purri 38+5
Joka päivä nyt niit supistuksia tulee, mut öisin saan nukuttua. En varmaan ees herää vessaan kun en muista ainakaan käyväni vessassa. :D Joten sinänsä tos hyvä olo.
Kauhee ruokahalu kyllä koko ajan ois, vaikka ei tarvis. Miten näistä kiloistakin sit taas eroon pääsee... :( VIelä mahan kanssa näitä jotenkin viittii kantaa, mut sit ilman vauva mahaa ahdistaa varmasti pahasti, kun mä en ikinä oo tainnu näin painava olla. Toisaalta voihan olla, että imetys vie jotain kiloja pois, kun kasvaahan se vauva sit koko ajan.
No, jokohan se AIHA sai nyytin? :)
Mulla sf-mitta on ollu tässä kolmannessa ylärajalla, kun tytöistä se oli alarajalla. Mut siinä on eri mittaustapa, kun th tajus, et mun kohtu kasvaa sivulle. Tosta keskeltä mitattaessa ois tullukin alarajalle mittaukset taas. :D
Mä aion tänään siivoilla taas vaikka mitä, kun mies on töissä ja lapset päiväkodissa 6h. Ehkä käyn kävelylläkin jos vaikka vähän kunto nousis tosta makoilusta... Perjantaina ja lauantain tapaan kavereita, joten kauheesti ois tälle viikollekin vielä häppeninkiä. :)
Hulda 37+5
illalla kävin pojan kanssa lenkillä, mutta eipä sillä suurempaa vaikutusta ollut. Koko viime yön näin todella epämääräisiä unia, ilmeisesti supisteli kun liittyivät synnyttämiseen. Aamulla oli pakko nousta kuudelta kun ristiselkää ja alavatsaa särki ihan julmetusti oli oikein paha olla....mutta nyt helpottaa. Pari kipeää supistusta on tullut mutta eipä tässä varmaan tarvii kiirehtiä, kontrolli ultra on 10:30 joten katsotaan onko mitään radikaalia tapahtunut...tänään kyllä olisi hyvä päivä syntyä ;) Toivossa on hyvä elää... laitoin jopa videokameran akun lataukseen, no eipä nuolaista ennen kuin tipahtaa.
Aihalla on varmaan nyytti jo kainalossa (toivottavasti) joten pikkuhiljaa aletaan jakaantumaan....jos ei tänään niin ehkä sitten huomenna? Tsemppiä kaikille loppusuoralla starttaaville, kyllä se varmaan tästä.
Pieni gallup; kauanko ajattelitte viettää sairaalassa? Minä jo sanoin miehelle että olen siellä sitten kyllä niin kauan kuin pitävät....minullla ei ole mikään kova kiire kotiin =)
JB72 & Alma rv 39+1
Mä haluaisin olla mahdollisimman vähän aikaa sairaalassa, mut varmaan se on taas se 5pv jotka edellisistäkin tuli oltua. :( Että multa ei uutisia ees kauheen nopeesti kannata odottaa... Toisaalta mitä pidempään pääsen mahan kanssa viivyttelemään niin sitä isompihan vauva sit on syntyessään. Ois kiva, kun edes viimeisin ois n. 3kg ja virkeä vauva.
Mua ahdistaa nykyään sairaalassaolo niin paljon, et voisin lähteä heti 6h päästä synnytyksestä, jos vauvan vaan sais mukaan.
Mut eilen just painotin miehelle, että turha lupailla vierailuita meille heti kotiutumispäivälle. Meillä appivanhemmat on joka vauvasta seonnu niin, että ne tulis kylään kolmesti päivässä vaikka muutoin eivät käy tai pidä yhteyttä edes joka viikko vaikka lähellä asuvat.
Täällä kanssa meni eilinen suppareiden parissa :) Aluks oli vaan jomotusta, mutta sitten rupes jo tuntumaan ja illalla olivat jo vähän kipeitäkin. Sain sit kuitenkin nukuttua ja yöllä supisti vähän kun tarvi kakkosen takia nousta. Vähän ihmetyttää, kun edellisistä ei oo ollut yhtään noin tuntuvaa supistusta ennen vesien menoa! Tää taitaa tehdä tuloaan pitkään ja hartaasti. No, mutta mä haluan kans uskoa että noilla on ees pieni työ tehty :) Ja toivossa on hyvä elää, ettei menis laskettuunkaan asti, kun edellisissä on menneet vedet heti kun kohdun suu auki. Ja tässä oli ulkosuu viime viikolla jo sentin auki. Saa nähdä. Ehkä tälle on tullut jo 3,5kg täyteen ;) Meillä kun tytöt olleet niin saman kokoisia, niin oon varma että ne rupee puskee ulos, kun tuo paino on saavutettu ;)
AIHA on varmasti jo nyytin hakureissulla! :)
Kotiutumisesta: Mä ajattelin kotiutua heti jos mahdollista. Kakkosen kanssa kotiuduttiin kun tyttö oli n.12h vanha (syntyi klo 00.35), ja kaikki meni tosi hyvin! Itsekin palautui synnytyksestä jotenkin paremmin, kun lähti heti liikkeelle. Mulla oli kyllä sellanen olo koko ajan, kun ei ois synnyttänytkään ;) Esikoisen kanssa jouduttiin olemaan sairaalassa pari viikkoa (kaks yötä kotona välissä), kun saatiin molemmat tulehdus (lapsivesien menosta yli 42h). Oli kyllä niin tylsää vaan maata sängyn pohjalla. Mutta polikliinisessa synnytyksessä on niin tarkat kriteerit, että saa nähdä miten käy :)
PP 37+2 *POKS*
Taitaa Aiha tosiaan köllötellä sairaalassa /kotona nyytin kanssa......
Ajatelkaan...nyt olen alkanut siis (vihdoinkin) tuntemaan niitä liikkeitä. Siis eilen ja tänään ihan kunnolla, kun istuu niin töytäisyjä tuntuu, ihanaa!!! Heeeeh, ja te loppusuoralla olevat ajattelette varmaan, että odota vaan, kun useamman viikon vielä odottelet ja tunnustelet liikkeitä, niin ei se olekkaan enään niin ihanaa, kun tekee kipeetä ;)
Tsirppana, juu Hyvinkäälle menen to iltapäivä. Olisin halunnut mennä Kättärille, mutta käytännölisyys syistä meen Hyvinkäälle. Ja onhan sieltä paljon hyvää palautetta tullut.
Galluppi sairaalaolo ajasta...esikoisesta olimme perhehuoneessa viikon, kun olin niin kipee repeämien ja hematooman takia(jouduin siis uudestaan leikkaukseen/parsittavaksi muutama tunti synnytyksen jälkeen) ja keskimmäisestä oltiin perhehuoneessa koko perhe kaksi yötä, kaikki meni hyvin ja olin tosi hyvä vointinen...nyt olen jäämässä yksin osastolle nyytin kanssa, ja luullen että se kaksi yötä riittää. Kaverini synnytti juuri tytön Kättärillä neiti syntyi kello 5 aamulla) ja he olivat vain yhden yön sairaalassa.
Pelkäättekö te , että synnytksessä sattuu vauvalle jotain?? En halua mitään mega jutustelua tästä aiheesta tai vertailuja kellä kauhein kokemus/tietää kellä on jotain sattunut, mutta niinkuin yleensä? Mä kyllä pelkään just sitä. Ja sitten sitä , ettei mun verenvuotoja saada tyrehtymään. Mutta en muuten ole sillain synnytyspelkoinen. Niinkuin kivun suhteen. Johtuu ehkä siitä, että kaksi edellistäkin toiveistani huolimatta olen " punkenut" nuo pelkän ilokaasun voimalla ulos...ja niin varmasti käy nytkin.
Mukavaa päivää kaikille!!!!!! Ja supistuksia!! :) Ja paljon vauvauutisia!!
MR 19+3
ottivat oikein sydänkäyrän Almalta ja hyvältä näytti, napavirtaus näytti olevan ok ja painoarvioksi saatiin 3,8kg. Alma on jo niin iso ettei meinannut monitoriin mahtua. Siellä se heilutteli käsiään ja leikki napanuoralla...ja varsin tyytyväisen oloisena. Läkäri kyllä sanoi että valmiilta näyttää, mutta kun ei ne tule kuin silloin kun on aika.
Kohdun suu oli 1,5cm auki että se niistä supistuksista ja niiden tehosta...toisaalta kakkosen kanssa oltiin aivan samassa tilanteessa kun sitten syntyi seuraavana päivänä, mutta ennustaa ei osaa. Otetaan tänään illalla salaiset aseet käyttöön...lenkki, sauna ja seksi =) ja jäädään odottamaan.
Tuo sairaalassa oleminen, itse ajattelin sitä että olen ainakin sen kolme päivää että nousee maito ja että vauvalla on kaikki ok. Esikoisesta oltiin 5 päivää (sektio) kakkosesta sen 3 päivää, komplikaatiot tulivat sitten kolmen viikon päästä, (istukkaa jäi kohtuun 0,5cm palanen tehtiin kaksi kaavintaa että se saatiin pois ja kohtu supistumaan normaalisti). Kotona on vaan niin paljon touhua ja tohinaa että ajattelin levätä kunnolla ennen arjen aloittamista, minulle kun tuo sairaalassa nukkuminen ei tuota ongelmia.
Kyllähän se hirvittää onko Almalla kaikki ok, ainakin nyt näyttäisi olevan...mutta niin oli esikoisenkin kohdalla kaikki mukamas
vettä normaalisti ja napavirtaus ok, silti istukka ei toiminutkaan. Mutta en nyt ajattele sitä, synnytyksessä ainakin täällä henkilökunta on aina ollut ajantasalla ja nopeasti toiminut jos jotain ongelmia ollut. Joten aika avoimin mielin olen synnyttämään menossa...kunhan vaan lähtisi tulemaan...ainakin tänään olisi näyttänyt olevan hyvä päivä ei ollut ketään saleissakaan =)
Odotellaan ja voidaan paksusti #POKS#
JB72 & Alma 39+1
AIHAlta tuli aamusella viesti, että tyttö syntynyt aamuyöstä! AIHA itse kertonee tarkemmat mitat kun pääsee kotiin, mut en malttanu olla ilmoittamatta! :)
Mulla oli eilen illalla pitkästä aikaa ihan emäsupistuksia. :D Ei montaa, mut yli minuutin kestoisia eikä ne täysin ollu yölläkään poissa. Yöllä tosin eivät ollu yhtä voimakkaita enää. Saas nähäm ois kiva tietää onko ne tehny miten paljon tuolla alakerrassa jälkeä, mulla kun aikaisemmissa kaikki supistukset on ollu tehokkaita.
Iltapäivällä nla, tuun sit kertoo kuulumisia lisää. :)
Hulda 37+6
Meillä ei niin kivaa sitten olekkaan, keskimmäisellä on vesirokko. Katselin sitä jo sunnnuntaina kun tulivat mökiltä, mutta ne muutamat näpyt näyttivät ihan hyttysen puremilta. Mutta nyt ei ole epäselvää että olisiko rokkoa, voi mun pientä raasua pahimmat vesikellot ovat 3mm halkaisijaltaan, ja niitä on joka paikassa...ja lisääntyvät. Esikoisellakaan ei ole vielä ollut joten täällä sitten sairastetaan seuraavat pari viikkoa.
Soitin neuvolaankin ja täti sanoi että vastasyntyneelle vesirokko on vaarallinen (kiva) ja että jos nyt lähdetään synnyttämään pitää siitä sitten muistaa sanoa sairaalassa. Puhui jostain eristykseen laittamisesta ettei sitten pöpö leviä osastolla, se hyvä että saan sitten ainakin yksityishuoneen =), mutta ei mennä vielä asioiden edelle. Se harmittaa jos sisarukset eivät sitten pääse vauvaa heti katsomaan, voi olla esikoiselle kova paikka.
Eli näin ne tilanteet muuttuu, en ole yhtään enään pahoillani jos Alma menee yliaikaiseksi, mitä pidempään viihtyy sen parempi =)
Minä istun jalat ristissä enkä tee mitään ;) Poksumisia teille muille.
JB72 & Alma 39+2
Vesirokosta: Onko teillä lapset samassa hoitopaikassa?
Jos ovat niin ovat varmaan saaneet vesirokko tartunnan samoihin aikoihin ja sitten tosiaan pari viikkoa menee niin ei enään pitäisi olla näppyjä tms.
Meillä taas poika on ollut kerhossa ja tyttö kotona. Poika sai vesirokon 3 viikkoa sitten ja tyttö sai tarunnan veljeltään ja sairastui kaksi viikkoa veljensä jälkeen. Ja tyttö on edelleen vesirokossa. Paranemaan päin kylläkin elikkä on kuivuneet mutta tosi pahan näköisiä. Ja tytölle tuli ainakin kolme kertaa pahempana kuin pojalle.
Naapurin rouvalla on viikko myöhemmin minua laskettu aika ja on ulkolainen niin hän oli saanut vesirokon myöskin. Toivottavasti ei aiheuta mitään sikiölle. Tietääkseni on vaarallista myös raskauden aikana sairastaa vesirokko.
Toivotaan nyt kuitenkin että ehditte hoitaa vesirokon ennen vauvan syntymää ettei sitten vauvalle tule mitään.
Aihalle SUURET onnittelut pikku tytön johdosta!
Muuta en sitten enään muistakkaan. =)
Tsirppana rv 21+4
G: Mä olen kans pikkuhiljaa tullut siihen tulokseen, että vois viettää aikaa synnärillä niin kauan kun jaksavat siellä pitää. Kotona ei ainakaan saa hetken rauhaa ja ruokakin tulis valmiina eteen... Alussa ajattelin lähteväni heti pois, mut mieli muuttuu...
AIHA:lle megaonnittelut tytöstä!!!
Mulla olo vaihtelee koko ajan. Välillä on ihan puhki niin henkisesti ku fyysisestikin. Onneksi tänään on ollut hieman viileämpää kun hikoiluttaa tarpeeksi ilman helteitäkin. Turvotus ei meinaa hellittää hetkeksikään. Onneksi sunnuntaina päästään kylpylään 5 päiväks koko perhe. Edes kotihommat jää, vaikka lasten kanssa muuten puuhaa riittää.
Seuraava neuvola on vasta 2 vkon päästä, edellinen oli 2.5. Tekis jo mieli tietää vähän väliaikatietoja, vaikka lopputuloshan on kuitenkin sama.
Helpa, pojat ja Sissi 31+6
Aika hiljaista on kotiloissa!?
Mites AIHA, Hulda ja Mani vieläkö ootte kasassa? ;)
Tänne ei kuulu mitään kovin erikoista! Elämä vaan rupee olemaan aika hankalaa tän mahan ja liitoskipujen, jomotusten ym kanssa, että kyllä sitä jo pikkuhiljaa toivois pääsevänsä tosi toimiin :b Tänään on taas jomottanut tosi paljon, ja vauva painaa tonne alas ärsyttävästi möyrätessään.. ja etureisiä vihloo kävellessä. Supistuksia on tullut vähän, mutta en mä kyllä kaikkia välttämättä tän jomotuksen kanssa tunnistaiskaan.. Josko tää ei ainakaan yli menis :)
Vauvalle rupee olemaan kaikki valmiinakin. Tein launtaina vielä kirppislöytöjä, ja ostin halvalla Kaislakehdon kantoliinan mitä olin suunnitellut, ja kaikkea muutakin löysin mitä oli suunnitelmissa ostaa. Uusi patja puuttuu vielä pinnasängystä, ja voi että kun voi olla hankalaa löytää sellaistakin! Meidän pinnasänkyyn käy 55cm leveä patja, ja kaikissa kaupoissa myydään vaan 60cm leveitä! No, sitten jo löysin Ikeasta sopivan patjan, niin eikös ne ehtineet jo säikäyttää.. vaihtavat sänkyt ja patjat 60cm leveisiin! Kyselin sieltä sitten, niin tän kuun loppuun pitäs saada noita kapeampia. Mun äiti käy tänään töiden jälkeen siellä piipahtamassa työmatkalla, josko löytyis...
Tulkaahan muutkin kertomaan kuulumisia!
PP 37+1 *POKS*