Apua autonvalinnassa!
Keväästä 2014 lähtien ollut tuliterä Volvo V70 käytössäni. Todella mukava pitkien matkojen ajossa. Hieman kömpelö pituudensa takia kaupunkiajossa. Vuosihuollot ovat olleet Excelin mukaan 500€ keskivertoa.
Pelittänyt lähes ongelmitta kunnes viime keväänä syystä tai toisesta turbo väsähti, tarkistin vikakoodit, ja vaikutti, että pyydettyä ahtopainetta ei saavutettu. Lähti sitten Bilian korjaukseen parisen tonnia.
Marraskuun alussa huomasin, että alhaisissa nopeuksissa ratti tärisee käännöksissä. Ei ollut kovinkaan kuluneet renkaat käytössä. Ajattelin vain, että nimismiehen kiharalla kun ajaa, niin noin hennosti rytkyttää ohjauspyörä. Tajusin tosin parkkihalleissa, että jokin on nyt pielessä. Niinhän osottautui, että raidetangon sisempi pää on vaihtokunnossa. Taas oli pakko huoltaa Bilia:n riistohinnoin.
Viime viikonloppuna 19-vuotias poikani ajettuaan väitti, että automaatti nykii kun vaihe vaihtuu. En tiedä onko näin, sillä autolla niin vähän kilometrejä päällään. On tosin mahdollista.
Nyt pikkuhiljaa soi varoituskellot, että olisi aika vaihtaa ennen seuraavaa hintavaa huoltoa.
Perheessä kaksi aikuista, kolme teiniä ja kaksi autoa, joista oman vaihtaisin mielelläni. Onko ehdotuksia merkistä ja mallista?
Mieluiten jatkaisin Volvo-linjalla, sillä aina olleet todella mukavia ja turvallisen tuntuisia. En tosin tiedä, ovatko uusimmat samaa laatuluokan. Saisi olla parisen vuotta vanha yksilö. Budjetti max. 65 000€.
Kommentit (24)
Ei mitään itäautoa, eli Skodat, Kiat, sun muut heti pois laskuista. VW laatu on paskaa, ja Audilla ei aja kuin kusipäät ja narsistit. Volvo on turvallinen vanhan ihmisen auto.
Maksaisit siis mielummin noin 50 tonnia vaihdossa pari vuotta käytetyyn kuin 500e/v huolloista vanhasta autosta sekä satunnaisesti hieman enemmän? En ymmärrä. Volvo on hyvä mutta ei se ajomukavuus kovin paljon parene vaihtamalla uudempaan.
t. V70 vm. 2011
Budjettisi on liian matala nykyautoon. Katsele suosiolla 10-15v vanhaa laatupeliä.
noihan on kyllä kuluvaa osaa kaikki, en tiä paljon vulvassa on kilsoja takana, mutta jossain vaiheessa nuita tulee eteen. Pääsisköhän laatikon kanssa vielä öljyjenvaihdolla?
seuraavassa autossa kannattaa miettiä mitä arvostaa ja tarttee. Onko tarvetta ajomukavuudelle? erilaisille lisävarusteille ja luksukselle (ilmajousitus, aktiivinen alusta jne kallista tavaraa), vai haluaako painottaa toimintavarmuutta ja kohtuullisia kustannuksia.
Näitähänsitten on näitä katsastustilastoja joista voi etsiä vähävikasia merkkejä ja malleja kun tietää mitä itselle on tärkeetä.
Vierailija kirjoitti:
Budjettisi on liian matala nykyautoon. Katsele suosiolla 10-15v vanhaa laatupeliä.
Joo!
Ruosteinen romutuskuntoinen Mersu se onkin TOSI luotettava vehje!
No jos haet huolettomia kilometrejä, niin ei kun Lexus kaupoille vaan.
Käytä ennemmin aikaa hetki siihen, että etsit hyvän liisari-vaihtoehdon ja unohdat kokonaan auton oston. Juuri syksyllä oli mm. Volvolla, tai ainakin Turun päässä, ihan hyvännäköisiä XC60 lataushybridien leasing-tarjouksia
Minkä verran tilaa tarvitset, siis onko auto useinkin täynnä ihmisiä ja tavaraa?
Jos automaattivaihteistoon ei ole vaihdettu öljyjä kertaakaan niin se kannattaa tehdä heti tai sitten on parempi myydä nopeasti. Ei nimittäin kuulu siviilipuolella huolto-ohjelmaan. On useamman tonnin paukku.
Meillä käytössä 2018 Volvo V90. Toimii moitteettomasti. Tosin on bensasyöppö.
Tuliterä vm. 2014. Kai sen voi noinkin ajatella.
Jos arvostat kiinalaista autotekniikkaa, niin pysy vaan Volvossa.
Tuolla budjetilla saa jo aika hyvänkin auton. Onko sen pakko olla noin iso rohjake kuin tuo kartano-volvo?
Mutta, valinta riippuu paljon tarpeista. Eli paljonko ajat, haluatko edulliset huollot, jne. Kirjoitit sekä pitkien matkojen ajosta että kaupunkiajosta. Sähköauto lienee näin ollen poissuljettu vaihtoehto, mutta ehkä joku hybridi, jolla edes kohtalaisen järkevä toimintasäde? Siis jos pystyt lataamaan kotona edes tilapäisesti, tai työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Käytä ennemmin aikaa hetki siihen, että etsit hyvän liisari-vaihtoehdon ja unohdat kokonaan auton oston. Juuri syksyllä oli mm. Volvolla, tai ainakin Turun päässä, ihan hyvännäköisiä XC60 lataushybridien leasing-tarjouksia
Essolla puhuvat että näissä ei tahdo ivien lukot toimia. Milloin ei aukea milloin taas ei mene kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Tuliterä vm. 2014. Kai sen voi noinkin ajatella.
Ilmeisesti Volvo oli tuliterä kun ap hankki sen vuonna 2014.
Älä käytä merkkihuollossa, hinnat oikeasti moninkertaiset verrattuna monimerkki-korjaamoon. Käytä jossain korjaamossa, joka korjannut Volvoa. Tuon ikäisen auton käyttämisessä merkkihuollossa ei ole mitään hyötyä, arvo laskenut niin paljon eikä takuita voimassa.
Vaikka autosta menisi raidetangonpäitä, iskareita/jousia, laturi, startti, jarrulevyt ja muita kuluvia osia, ovat PALJON halvempia korjata kuin uuden auton arvonalennus. Jos ostat 65000 euron uuden auton, sen arvonalennus on yli 1000 eur/kk - sillä hinnalla korjaa aika paljon vanhempaakin autoa. Ja vanhaan autoon ei kaikkien kuluvien osien vaihto tule samana vuonna.
Lähinnä omassa käytössä, välillä vanhin lapsi ajelee. Tilaa tarvitsen ja vetovoimaakin saisi olla kunnolla.
Volvo on kiinalainen auto, samoin Polestar.
Eli jos haluaa tukea kommunistisen Kiinan maailmanvalloitusta ja olla myös Putinin liittolainen kuten Kiina on.
N41 kirjoitti:
Lähinnä omassa käytössä, välillä vanhin lapsi ajelee. Tilaa tarvitsen ja vetovoimaakin saisi olla kunnolla.
Yrittäisit nyt vähän. Täällä oli jo hyviä ohjeita; mitä haet siltä autolta. Omaan käyttöön, tilaa ja vetovoimaa saat skodan perusfarkulla tai bmw/mersu/audi ökymaastuurilla. Ota joku sellanen.
Tylsä mutta toimiva vaihtoehto on tojota avensis, tai sitten skoda octavia.