***KOTILOT viikolla 22***
Tässä viime viikon pino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10366608&p=2&mpage=1&tmod…
Kommentit (39)
Eipä tässä mitään kummempia kuulu. Vauva on liikkunu 15 viikosta lähtien ja aina vain selkeämmin tuntuu liikkeet. Nytkin myllertää kokoajan. Mukava tunne.
Liitoskivut on ainut harmin paikka. Vaivaavat tosi pahasti vaikka viikkoja on vasta vähän. Kävely on jo hidasta ja seisomaan nousu on kaikista kauheinta, ja yöllä asennon vaihtaminen. Mietityttää kauanko pystyn töissä olemaan koska teen hoitotyötä jossa kävellään paljon päivän mittaan ja pitää nostella. Kumminkin jotenkin tuntuu että voinko kuitenkaan jäädä sairaslomalle. ajatukset menee laidasta laitaan. Maanantaina olisi neuvola joten toivottavasti saan sieltä jotain apua asian suhteen.
Meinan ottaa lapset joukkoon neuvolaan että kuulevat ekan kerran vauvan sydämenäänet. Nytkin puhuvat tuolla huoneessaan tulevasta vauvasta kuinka mukavaa se on, kiva salakuunnella niiden juttuja. (tyttö 7v ja poika 4v)
Eipä täs sit tämän kummempia. Jaksamisia teille kaikille ja voimia teille joilla loppukoitos häämöttää!!!
72oinas rv 17+5
Aihalle jätti Onnittelut tytöstä!!! Hienoa!!
JB72...tosi kurjaa tuo vesirokko episodi...toivotaa, että menee ohi, ennenkuin jakaannut!!!! Ja voimia potilan/potilaiden hoidossa! Toivottavasti ei nosta kovaa kuumetta jne.
Meillä ei ole vielä sairastettu sitä. Itse kyllä olen sairasanut, onneksi.
Vihdoinkin siis meikän rakenne uä päivä on koittanut!! Aika on iltapäivällä, pääsen varmaan vasta huomenna tulee kertomaan kuulumisia, kun on menoa uä:n jälkeen ja kotiutuminen aika myöhään. Pitäkää peukkuja, että kaikki hyvin!!
MR rv 19+5
Hitsin hitsi, Mani on tosiaan menny synnärille! JÄNNITTÄÄ, etenkin kun sillehän on veikattu kumpaakin sukupuolta eri vaiheessa raskautta. ;)
Oma napa: Harmittaa kun 2vrk tuli jo kunnon supistuksia, sellaisia mitä tokasta tuli 5vrk ennen synnytystä. Mut nyt nää lakkas sit viime yönä eikä tänään oo enää ollu ku sellaista pientä aaltomaista menkkajomotusta. Vaikka oon kasvimaalla huhkinu ja kaikkea. Mut niin se vaan taitaa olla, ettei niitä supistuksia aikaseks saa mitenkään ite aiheuttamalla...
Meiän lasten päiväkodissa toissaviikolla ilmoitettiin, että siellä on vesirokkoa liikkeellä. Kohtahan ne sit meilläkin puhkee... :/ Mut olin lukevinani rokote-sivuilta, että vauva saa äidiltä 3kk:ksi suojan jos äiti on sairastanu vesirokon joskus.
Hulda 38+0, joka epätoivoisesti kyttäilee nykyään limoja, jos vaikka se kuuluisa limatulppa irtois. Mut ei, limaa tulee ihan äärettömästi, mut sellaista kirkasta liisteriä vaan. Plah.
Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin.
Onko manikin lähtenyt jo synnärille? Kumpikohan sieltä loppuviimeksi tulee? Ihania nää vauvauutiset..
Tsemppiä kaikille viimemetreillä oleville! Perässä tullaan..
Eilen kävin ekassa neuvolassa. Papereita täyteltiin ja niin pois päin. Vähän konkretisoitui tää raskaus vaikka vieläkin on vähän epävarma olo. Pahoinvointia on tosi vähän, rinnat kyllä kipeet, nälkä ja väsy. Eka ultra vasta juhannuksen aatonaattona 21.6. joten siihen asti saa vielä jännätä, eikä oikein viitsi puhua kellekkään. Tässäpä mietiskelen, meniskö seulaverikokeeseen vai ei. Ekassa kävin, toisessa en. Todennäköisesti en mene nytkään.
Jahas, vois taas lähtee kokeileen nukkumista, vastahan heräsin 3,5 tuntia sitten..
vuma, 7+3
Vau, siis mani lähtenyt tosi toimiin....ihanaa! Jännittävää kumpi tulee, vaikka tietysti molemmat laasut ihan yhtä rakkaita .
Ja suoraan omaan napaan.... ultrassa käyty. Ja kaikki oli hyvin. Laskettuaika pysyi edelleen samana, niinkuin tässä vaiheessa vissiin melkeinpä aina. Mutta sitä en käsittänyt, että samalla lasketulla ajalla on eri viikko määrät. Meinaan se raskauskiekko heittää. Kätilökin sanoi, että vaikka on saman valmistajan kiekkoja, niin heittoa voi olla. Eli sairaalassa laskivat sillai, että torstaisin tulis tasaviikot täyteen eli eilen oli rv 20 ja mä olen elänyt sillai, että se vaihtuu vasta lauantaina eli mulla oli elien vasta 19+5... No, eihän kahdella päivällä le sinänsä väliä. Mutta minusta kuitenkin " kummallista" . Toinen sairaalan kiekko antoi sittn , että eilen olisi ollut 19+6.
No, mutta siis tärkeimpaan, eli kaikki oli ok, kauan tiirailtiin sydäntä, ettei seinämässä ollut reikää , mutta reijätön oli. Istukka oli onneksi noussut kohdunsuulta ja kontrolliin en joudu senkään takia. Vauva oli himpin pienikokoinen, mutta " normaali" kuitenkin. Aivot, munuaiset jne. ok. IHNANAA!
Ja POIKA hän näyttäisi olevan :) Meillä on sitten " kohta" poika trio :) vilskettä riittää. Ihan ihanaa! Sanoin miehelle, että saa alkaa sitten vielä asennoitumaan siihen neljänteen, jos " halutaan" tyttöä, mutta hän sanoi kyllä jyrkän ei :) heh..heh.. No, kunhan saisi tänän terveenä ulos.... Sintillä näkyi siis kaikki miehiset vehkeet, joten sillai on aika varman, mutta silti kätilö sanoi, ettei voi 100% varmaksi sanoa, no se selviää sitten lokakuussa.
Mukavaa viikonloppua kaikille!!!!!!!!!!!!
MR 19+6 tai 20+1 tai jotain heeeeh!!
Se ois kesäkuu! :O Nyt tuntuu tosi tärkeeltä päästä synnyttämään, että kesä vois kunnolla alkaa. Vähän jo hermostuttaa, kun mietin, että sunnuntaista asti on kuitenkin päivittäin supistuksia ollu aamusta iltaan, että KAUANKO tässä vielä pitää kärvistellä... Mut kaipa se vaan niin on, että se tulee kun on sen aika. Synnytyspelonkin takia tosin alan olla malttamaton, kun mitä nopeemmin se ois ohi, niin sitä vähemmän sitä tarvis miettiä... Mut jotenkin tuntuu, ettei kohdunsuu vielä oo tarpeeks kypsä vaikka supistellu onkin ja mulla on aina supparit vaikuttanu alapäässä. Hitaasti, mutta varmasti.
Mani tuolla kesäkuisissa kertoi toissapäivänä lähtevänsä synnärille tarkistuttamaan, kun oli lorahdellu jotain. Suppareita ja limatulppaakin oli sitä ennen ollu, eikä siitä vieläkään mitään oo kuulunu, joten kohta varmasti kuullaan vauva-uutiset!
Tänään oon menossa tapaamaan kaveria ja aina vähän jännittää, että mitä jos vedet meneekin jossain tuolla kauppakeskuksessa. Mä en tiiä onks mulla ees tarpeeks rahaa taksiin mukana, kun unohdin pyytää mieheltä. Mulla siis on kyllä visa electron, mut en muista tunnuslukuja yms. :D Köyhää... Kävin kyllä vaihtamassa sen vihdoin pankkikorttiin masterilla varustettuna, mut ens viikolla varmaan vasta tulee se kortti.
Onnittelut MR:lle pojasta ja kiva, että ultrassa kaikki oli hyvin!
Hulda 38+1
Vai on se Mani päässyt tositoimiin =) Hyvältä kuullostaa.
Me odotellaan että esikoisellekkin ilmaantuisi tuo vesirokko, eipä mitään vielä ole näkynyt joten pahaa pelkään että saa sen sitten pikkuveljeltään. Yleensä sisarukselta saatu tartunta on ärhäkämpi kuin esim. päiväkodista...en tiedä miksi. Minulla itselläni rokko on kyllä ollut mutta olen ollut vain 5kk, mutta uskon että siitä kyllä immuniteetin olen saanut. Pikkuveljen tyttöystävä on sairaanhoitaja ja sanoi että jos on vesirokkoa niin vauva rokotetaan heti syntymän jälkeen...en tiedä pitääkö paikkaansa, koska olen taas ymmärtänyt että äidin vastaineet suojaavat vauvaa n. 3kk. Katsotaan mitä tapahtuu. Olisihan se vesirokko voinut olla tulemattakin.
Nyt sitten alkoi virallisesti kesäloma, eskari loppui ja ensi viikolla ollaan vaan ja möllötetään...
Alma on ollut suhteellisen rauhallinen, ja yöt olen saanut aika hyvin nukutuksi. Supistukset tulee ja menee.
JB72 & Alma 39+4
Mintturouvalle: Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista.
Ja kivahan se on tietää kumpi sieltä tulee.
Itse vieläkin kärvistelen ja odotan jännityksellä pitääkö mun tyttö tunne paikkansa. Vielä olis 4d ultraan aikaa 2viikkoa ja pari päivää.
Huomenna tulee rv 22 täyteen sitten oltas kaiketikki puolivälissä raskautta. Maha on nyt ruvennut kasvamaan lujaa tahrta ja mitkään ei mahdu päälle. Ja lonkka kivut senkun pahenee. Mitenkähän sitä loppuajasta pääsee edes ylös sängystä tuon lonkan kanssa.
Tsirppana rv 21+6
IIhanaa kun vihdoin saadaan vauva uutisia!!
Suuret onnittelut AIHALLE pikkuprinsessasta!
Ja
MANILLE onnea jos vauva on jo maailmassa!
Meillä Peetu kasvaa kovaa kyytiä ja huomenna täyttää jo 3kk!
Miten aika alkaa yhtäkkiä mennä niin vauhilla kun raskausaikana aika ei tunnu kuluvan millään!?
Peetu on oppinut kääntymään selältä mahalleen ja muutaman kerran on kääntyny mahalta takaisin selälleen.
Päiväunet on pitkään ollu hukassa..nukkunu vaan puolentunnin tirsoja, mutta yöt on menny hyvin yhdellä syönnillä viimeviikkoon saakka..
On tässä äipällä opettelua, kun joutuu herään parin tunnin välein yöllä lämmittään velliä/maitoo ja syöttään hirmu nälkästä lasta!
Taitaapi poika kasvaa sitä tahtia, että perunaa pian syötetään..!
Eilen aloitettiin soseet muutamalla lusikallisella luumua. Pikkuhiljaa otetaan mukaan lisää hedelmiä ja piakkoin varmaan sitä perunaa.
Velliä ollaan annettu jo monta viikkoo, mutta alkuun maidon joukossa, että masu tottuu.
...ihan jänskättää miten AIHAN ja MANIN(?) synnytykset on menny!
Tulkaa heti kertomaan, kunhan kotiudutte!
Mulle jäi siitä omasta kokemuksesta sellanen pelko, että jos esim. joku kaveri on raskaana niin pelkään sen puolesta..vaikka sitä en toki ääneen sanokaan..
Kauheesti en oo viittiny asiaa käsitellä, vaikka pitäis varmaan, ettei myöhemmin tuu sen kans ongelmia..
Eniten mua ahistaa ajatus siitä, että mitä jos mies olis jääny kolmen pojan kans yksin! Ja siinä vaiheessa ajatusta tulee itku ja yritän siirtää ajatukset muualle.
(Anteeks kaikille raskaana oleville! Tää ei tietysti oo ihan oikee paikka jauhaa tätä asiaa, eikä tästä pidä kenenkään ruveta panikoimaan, mutta monikin on synnytyskertomukseni lukenu ja johonkin täytyy välillä asiaa purkaa..)
Ja sit iloisempiin juttuihin..
Käytiin pojan kanssa ekaa kertaa uimassa keskiviikkona ja reissu oli tosi onnistunu! Ens viikon on vielä uimahalli auki ja keritään ainakin kerran vielä käydä. Peetu tykkäs kovasti uimisesta, sätki ja potki altaassa. Kovasti tietysti ihmetteli, että missä ollaan.
Heitänpä kysymystä kehiin:
Teettekö/meinaatteko tehdä soseita vauvalle itse?
nyt pitänee mennä nukkumaan, aamulla esikon kevätjuhla ja sit alkaa LOMA!
Mammutti ja Peetu 3kk
Synnytyskertomusta ootellaan! Ja Manin kuulumisia.
Mammutti: en yhtään ihmettele pelkoasi, kokemuksesi oli sen verta raju, että jos siitä ei jotain alitajuntaan jää, niin olisi aika epänormaalia. Itselläni on tuo sama pelko, en pelkää synnytyksessä mitään muuta kuin sitä, että kaikki menee kunnolla pieleen.
Ja toinen kysymyksesi, todennäköisesti joudun tekemään kaiken itse kun oletus on, että tulee taas allerginen lapsi. Ja tekisin varmaan muutenkin. Siihen on olemassa jo tarkka rutiini:)
Omaa napaa: Hirveä herkkusten himo ja paino vaan nousee. En mahda sille miteen, jokin pikku herkku saatava joka päivä. Vastapainoksi jumppaan joka aamu. Muuten ei ole mitään valitettavaa olossa. Masukki on mielettömän vilkas, josta pääsenkin omaan kysymykseen. Onko teillä kokemusta, että vauvan möyrintä/potkut oikeasti sattuu? Minua sattuu vauvan tietty liike ja silloin on ihan pompattava meilkein pystyyn. Tämä on muutenkin todella eläväinen ja jotenkin suuri, tässä on vielä kestämistä 8viikkoa;)
Mukavaa ja aurinkoista viikonloppua!
Lumituuli ja tasan rv32.
Mua ainakin jostain syystä vain rauhoittaa kuulla muidenkin synnytyspeloista yms. Ja kauhutarinatkin vain vähentää sitä omaa tilastollista todennäköisyyttä... *omituinen* :D
Mut mä luulen, että omalla kohdalla vaikka synnytys meniskin nyt ihan nappiin, niin siitä verenvuodosta jää sellaiset traumat, että en ikinä uskalla raskaaksi enää vaikka siihen on mahdollisuus. Ja muiden raskausuutisistakin vaan säikyn. Jotenkin mullakin koko asian käsittely on jääny. Oottelen vaan, että raskaus päättyisi ja asian voisi lopullisesti unohtaa. Jos olisin sitä käsitelly, niin ei varmaan tuo kuolemanpelko synnytyksen suhteen olis niin voimakas... :/
Lumituuli: Meillä kans allergisia edelliset lapset, mut jotenkin mä oon onnistunu uskottelemaan itelleni, ettei tästä kolmannesta muka tuu allergista. :D Ei varmaan olis koko kolmatta muuten tulossakaan, jos uskoisin, et sama rumba taas edessä.
Eilen illalla oli taas muutamia kivuliaita ja pitkiä supistuksia. Pakosti ne tuolla jotain pientä ainakin sai aikaan, mut mulla on usko jo menny sen suhteen, että tää itestään lähtis syntymään. Limoja koitan seurailla, josko limatulppaa alkais tulla, mut eeeeei. Sellaista kirkasta paksua limaa kyllä tulee kamalastikin välillä, mut ei yhtään rusehtavaa.
Hulda 38+2
Manin vauvakuulumisia kärsimättömänä odottelen...Ja AIHAlle isot onnittelut tyttösestä!
Meidän pieni on tänään tasan 2 kk vanha ja rytmiä alkaa jo olla elämässä, mikä helpottaa ihan huomattavasti äidin päivää. Tuttikin on alkanut maistua, mikä taasen helpottaa iltanukutuksia ja aurinko paistaa ja elämä hymyilee. :0) Pienen haikeuden vallassa kuitenkin luen juttujanne, niin ihan alussa olevien kuin loppumetriläistenkin. Pitäisiköhän lopettaa tämän palstan koluaminen ja siirtyä kokonaan tuonne vauvoihin niin ei tämä krooninen vauvakuume (vaikka aika typerää puhua vauvakuumeesta kun on vauva sylissä) pahene? Vai pääseekö tästä ikinä eroon?? Ennenkin olen näitä samoja asioita tilittänyt täällä, mutta mikäs teet. Toisaalta en edes yhtään kaipaa raskaana olemista tai synnyttämistä tai vauvan ekaa kuukautta, minkä itse olen aina kokenut kaikkein raskaimpana aikana hormoonimylläkän, valvomisen yms. takia. Ja toisaalta tuntuu, että kolme lasta on meille vallan hyvä juttu ja nyt on aika " siirtyä eteenpäin" elämässä kun tämä kuopuskin kasvaa ja keskittyä vauvajuttujen sijaan isompien lasten juttuihin. Ja toisaalta kaipaan kaikkea tuota. On tämä hönttiä. ;0)
mammutti; eräs minunkin suurimmista peloistani on se, että minulle kävisi jotain ja mieheni jäisi yksin kolmen lapsen kanssa. Eipä silti, varmaan pärjäisi hyvin, mutta sydäntä riipii ajatus siitä, että lapset joutuisivat kasvamaan ilman äitiä ja kun ovat noin pieniä vielä niin ehkä esikoinen muistaisi minut muut eivät.
No juu, menipähän synkäksi. Jaksuja kaikille!
adalat & tyttö-trio
Viikonloppuja =D
Poika päätti ettei aijo viettää tulevaisuudessa valmistujaisia alle 18 vuotiaana ja käynnistyksen kautta syntyi 31.5. klo 17.05 ,7 h ja 5 min jälkeen.
3280g ja 49cm oli mitat ja pipa 36,5cm.
YHDELLÄ PONNISTUKSELLA pihalle yksiöstä.. helppo synnytys, mutta kerron sen myöhemmin...
Tänään tultiin kotio, kun isoveljet ikävöi niin kamalasti.. ite olisin vaikka maanantaille viihtynyt, kun mulla ihan käsittämättömät jälkisupistukset edelleen.... tuntuu kun uudelleen sais saliin mennä jotain puskeen ulos..
Repeemiä tai leikkauksia ei tullu/tarvittu, pari pientä nirhaumaa, jotka jo parantunut..
Kiitti kaikille hengessä elämisestä.. laittelen tosiaan tuota kertomusta kun saan supistuksilta rauhaa..
Mani ja Purri 2vrk
Kylläpä kiva kuulla, että on menny hienosti synnytys ja olette jo kotona!
Toivottavasti jälkisupparit pian rauhottuu!
.....synnytyskertomuksia odotellen...
mammutti
Ja synnytyskertomusta sitten kun jakselet, ne on aina niin mielenkiintoisia. Ite kun toivoo nopeaa ja helppoa, niin toisen vastaava kertomus saa hyvälle mielelle.
Ja synnytyskertomusta sitten kun jakselet, ne on aina niin mielenkiintoisia. Ite kun toivoo nopeaa ja helppoa, niin toisen vastaava kertomus saa hyvälle mielelle.
Manille suuret onnittelut pojasta! Ihanaa, että kaikki meni hyvin :)
MinttuRouvalle onnittelut hyvistä ultra kuulumisista, ja tervetuloa meidän triolaisten joukkoon ;)
Tänään poksui täyteen huimat 38 viikkoa :) Ja neuvolassa kävin perjantaina, siellä kaikki ok. Vauva laskeutunut, mutta pää liikkui vielä ihan vähän. Joka luuta kolottaa tuolla alakerrassa, että kaipa se tietä siellä itselleen raivaa. Oli sijainen tällä kertaa, ja vähän kokeneempana osasi veikata vauvaa himpun verran isommaksi kuin edelliset, eli olis syntyessään kuulemma n.3,7kg. Elikä ihan hyvänkokoinen varmasti jo ja sais ruveta tulemaan ;) No oli neuvolassa sitä mieltä, ettei ihmettelisi vaikkei täytisi enää seuraavan kerran mennä 11. päivä, saa nähdä (silloin olis jo 39+1)..
PP 38+0 *POKS*
AIHA laittoi tänään viestiä, että se on nettipimennossa, mut ovat perjantaina päässeet kyllä kotiin. :)
Mäkin oottelen innolla manin ja aihan synnytyskertomusta!
Mulla supistelee edelleen päivittäin, mut mitään muuta merkkiä ei ilmaannu. Alkaa tosiaan olee jo puuduttavaa, kun ei näitä supistuksiakaan ikuisuuksiin jaksais. Kolmatta päivää tosin liitoskivut inhasti tuntuu joka askeleella. Oisko se sit joku merkki, että synnytys ois askeleen edempänä... Tiiä sit. Mä en taida enää uskoa vesien menonkaan johtavan synnytykseen.
Ei sen puoleen näinä hellepäivinä oo kauhee kiire synnärille. On kivaa kun voi grillailla ja ulkoilla mielin määrin. Kasvimaallakin huhkittu taas vaikka kuinka. :)
Hulda 38+3
Ihanaa, niin ne kotilot jakautuu :) Kuulumisia odotellessa!
JB72: Aika kurjaan aikaan tuli teille vesirokko! Toivotaan, että vauva kuitenkin siltä säästyy ja kaikki menee hyvin!
Meillä molemmat tytöt sairasti vesirokon viime kesänä. Ikää oli silloin 2v4kk ja 9kk. Ensin isompi ja sitten pienempi. Olihan se inha tauti varsinkin niin kuumalla heinäkuussa, mutta suht helpolla siitä selvittiin vaikka näppyjä oli varsinkin pienemmällä tosi paljon! Mutta sekin on nyt alta pois! :)
Tänne ei erikoisempia.. Odottavan aika on pitkä ;)
PP 37+3