Ulkomailla lääkäriksi opiskelevien määrä räjähtänyt
Varmin tieto heidän lukumäärästään on 1216 – mittaushistorian ennätys – mutta todennäköisesti luku on suurempi.
Neljä suomalaisten keskuudessa suosituinta maata ovat Latvia, Romania, Viro ja Ruotsi.
Latviassa yhden lukuvuoden hinta on noin 12000–13000 euroa.
Kuusivuotinen lääketieteen tutkinto maksaa lukukausimaksujen osalta Virossa yhteensä noin 79 200 euroa.
https://www.laakarilehti.fi/terveydenhuolto/ennatysmaara-suomalaisia-op…
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo summat on pikkurahoja, kun pääsee tienaamaan. Hyvä,että tutkinnon voi suorittaa muualla.
Mahtaako Romaniassa tai Latviassa opiskellut lääkäri olla kovin pätevä? Toki terveyskeskuslääkärinä pärjää kuka vaan.
Romaniassa on erittäin laadukas lääketieteen koulutus. Latviasta en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se meiltä ole pois... mutta voisi melkein väittää että koulutuspaikkojen määrä kotimaassa on pielessä jos omalla koulutuksella ei saada lääkäreitä tarpeeksi
Eikös lääkäriliitto viime vuonna suostunut monen vuoden jäkittämisen jälkeen, että jos nyt sitten ihan vähän lisättäis aloituspaikkoja. Mutta ei sitten kuin ihan vähän vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo summat on pikkurahoja, kun pääsee tienaamaan. Hyvä,että tutkinnon voi suorittaa muualla.
Mahtaako Romaniassa tai Latviassa opiskellut lääkäri olla kovin pätevä? Toki terveyskeskuslääkärinä pärjää kuka vaan.
Jep jep. Terveyskeskuslääkärin työ on itse asiassa vaativaa ja raskasta ja sen takia monet ei sitä halua pakollista pätkää enempää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suomessa kannata nykysin enää mikään, siitä hallitus on pitänyt huolen ja lakkauttanut kaikki työpaikat ja palvelut, paitsi itselleen rahaa kahmivat sen kun kerkiää.
Omille lapsille ja lastenlasille olen sanonut että lähtekää pois suomesta, ulkomailla teille on arvostusta, teitä kunnioitetaan ja saatte tehdä töitä ja elää hyvää elämää, suomessa sitä ei enää ole.
Suomi on kuihdutettu täysin kehitysmaan tasolle, ja täällä annetaan vanhuksienkin kuolla ruuan ja hoidon puutteeseen.
Suomen pakkataso on mitätön ja verot vie lähes kaiken jotta orpolla on rahaa millä kehua.
Nämä Suomen haukkujat on järjestään venäläisiä trolleja. Ulkomailla on ihan samanlaista. Omia kansalaisia arvostetaan, ei muualta tulleita ja kieltä osaamattomia.
Minä olen täysverinen suomalainen, ollut jo 62 vuotta, miten suomalaiseksi enää voi tulla? Oman maan kansalaisia ei arvosteta, harmi ettet lue lehtiä ja kuuntele uutisia, miten palkat on huonot, jopa työläiset hakevat leipäapua ja tt tukea. Töitä ei ole kaikille, ja siitä kurjuutetaan sitä työtöntä ei politiikkoa joka ne asiat on junaillut tähän malliin. Vanhukset on heitteillä, lapset näkee nälkää ja kouluja lopetetaan, vain ne varakkaimmat ihmiset on onnellisia.
Miten sinä et voi nähdä tätä??? Muuten kun haukkumalla kirjoittajaa venäläiseksi trolliksi? Sehän on helppo tapa sivuuttaa aihe kun ei osaa kommunikoida ja ei teidä, ja saada riitaa tahalteen aikaseksi. Ei ole suomessa montaa ihmistä joka ei näe tätä tuhoa, tai ei halua myöntää että miljoonat muut ovat oikeessa.
Missä maassa on paremmin?
Käsittääkseni arki on yhtä harmaata kaikkialla, jos ei harmaampaa.
Riippuu mitä sinä itse arvostat. Minä arvostan kunnon palkkatöitä, en ilmaistöitä, enkä orjatöitä, ilman palkkaa ei pidä tehdä töitä. Minä arvostan hyvää kohtelua jokaikiselle ihmiselle, hyvää vanhustenhoitoa, lapsia, koulutusta, ja tasapuolisuutta, hyvää käytöstä.
Inhoan petollisia, ylimielisiä, huijareita, ja valehtelevia päättäjiä joille oma napa on tärkein ja kaikki heidän varallisuus otetaan köyhältä kansanosalta. Inhoan asioita joita tehdään heikommille, ja viedään tuhkatkin pesästä, inhoan vanhusten rumaa ja rajua hoivaa, missä hoidon ja ruuanpuutteesta henki lähtee.. voi voi niitä on paljon miten päättäjät ylimielisesti suomessa käyttäytyy kahmiessaan rahat itselleen, ja ihmettelee miksi kukaan ei tee lapsia, kukaan ei mene töihin ym, eikä ymmärrä että he itse mahdollistavat sen että suomi on hälytystilassa. kaiken lisäksi he syyttävät siitä kansalaisia.
Monessa maassa on asiat paremmin, sen sinä voit itsellesi sanoa mikä on sinulle tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se meiltä ole pois... mutta voisi melkein väittää että koulutuspaikkojen määrä kotimaassa on pielessä jos omalla koulutuksella ei saada lääkäreitä tarpeeksi
Kiitos lääkäriliitolle tästä.
Ei Lääkäriliitto päätä koulutuspaikoista, eikä ole ikinä päättänytkään. Suomessa koulutetaan aivan tarpeeksi lääkäreitä, ei niistä ole pulaa kuin jossain kehitysalueen pikkukunnissa mutta ei sinne kukaan haluakaan kylän ainoaksi korkeakoulutetuksi. Siellä on hyvä valita puoliso uuninpankolta tai navetasta ja nauttia kulttuurista tupailloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikää ihme. Suomessa on vaikea päästä opiskelemaan ja opinnot maksavat enemmän.
Ai 50-80 € per vuosi on enemmän kuin 12 000 €?
Missä Suomessa lääkärinkoulutuksen maksaa 50 - 80 euroa vuosi? Opiskelijalta menee jo ruokaan ja asumiseen enemmän viikossa kun 50-80 euroa.
Luuletko, että Romaniassa ei tarvitse syödä ja asua? Sikäläiselle kantaväestölle nekin perustarpeet ovat aika heikoilla kun pitää tulla Suomeen kerjäämään. Romniahan on tunnettu tiedemaa ja sikäläiset valmistuneet ovat varmaan päteviä sikäläisen väestön hoitoon sikäläisin resurssein ja välinein, tuskin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos lääkäriliitolle tästä.
Ei Lääkäriliitto päätä koulutuspaikoista, eikä ole ikinä päättänytkään. Suomessa koulutetaan aivan tarpeeksi lääkäreitä, ei niistä ole pulaa kuin jossain kehitysalueen pikkukunnissa mutta ei sinne kukaan haluakaan kylän ainoaksi korkeakoulutetuksi. Siellä on hyvä valita puoliso uuninpankolta tai navetasta ja nauttia kulttuurista tupailloissa.
Painostus tulee sieltä. Ovat huolissaan omasta palkkatasostaan.
Virossa on suunnilleen samat kansanterveysongelmat kuin Suomessa mutta kun mennään Romaniaan ero on jo aika iso. Romanian terveydenhuollon ongelmana on mm. antibioottien tuputtaminen vaivaan kuin vaivaan ja siitä seuraavat resistentit mikrobikannat.
Onpa ihanaa miten paljon löytyy suomalaisista ihmisiä, jotka haluavat auttaa muita. Iso palkka ja hyvä status ei merkitse ammattia valitessa. ( sarkasmia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikää ihme. Suomessa on vaikea päästä opiskelemaan ja opinnot maksavat enemmän.
Opinnot maksavat enemmän? Suomessahan ne on käytännössä ilmaiset.
Ei edes maksuttomat !
Enää puuttuu että Afrikkalaisille poppa ukoille annetaan lääkärin oikeudet Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei suomessa kannata nykysin enää mikään, siitä hallitus on pitänyt huolen ja lakkauttanut kaikki työpaikat ja palvelut, paitsi itselleen rahaa kahmivat sen kun kerkiää.
Omille lapsille ja lastenlasille olen sanonut että lähtekää pois suomesta, ulkomailla teille on arvostusta, teitä kunnioitetaan ja saatte tehdä töitä ja elää hyvää elämää, suomessa sitä ei enää ole.
Suomi on kuihdutettu täysin kehitysmaan tasolle, ja täällä annetaan vanhuksienkin kuolla ruuan ja hoidon puutteeseen.
Suomen pakkataso on mitätön ja verot vie lähes kaiken jotta orpolla on rahaa millä kehua.
Nämä Suomen haukkujat on järjestään venäläisiä trolleja. Ulkomailla on ihan samanlaista. Omia kansalaisia arvostetaan, ei muualta tulleita ja kieltä osaamattomia.
Minä olen täysverinen suomalainen, ollut jo 62 vuotta, miten suomalaiseksi enää voi tulla? Oman maan kansalaisia ei arvosteta, harmi ettet lue lehtiä ja kuuntele uutisia, miten palkat on huonot, jopa työläiset hakevat leipäapua ja tt tukea. Töitä ei ole kaikille, ja siitä kurjuutetaan sitä työtöntä ei politiikkoa joka ne asiat on junaillut tähän malliin. Vanhukset on heitteillä, lapset näkee nälkää ja kouluja lopetetaan, vain ne varakkaimmat ihmiset on onnellisia.
Miten sinä et voi nähdä tätä??? Muuten kun haukkumalla kirjoittajaa venäläiseksi trolliksi? Sehän on helppo tapa sivuuttaa aihe kun ei osaa kommunikoida ja ei teidä, ja saada riitaa tahalteen aikaseksi. Ei ole suomessa montaa ihmistä joka ei näe tätä tuhoa, tai ei halua myöntää että miljoonat muut ovat oikeessa.
Missä maassa on paremmin?
Käsittääkseni arki on yhtä harmaata kaikkialla, jos ei harmaampaa.
No ihan Keski-Euroopassa, missä vain. Kokemuksesta puhun.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen palkkataso lääkäreillä on kaikkea muuta kuin mitätön.
Tottakai, hehän kuuluvat siihen varakkaaseen kansanryhmään jolle orpo heittelee niitä etuja ja veronalennuksia ja osinkoja ja ties mitä. Orpo on nytki ajamassa alas terveyskeskuksia, ja suosii vaan yksityisiä lääkäriasemia.
Lol, on sielläki sairaaloita