Kelan kysely: Suomessa ihmiset näkevät jo nälkää
"Jo ennen vuoden 2026 leikkauksia kaksi kolmesta oli vakavasti huolissaan taloudellisesta tulevaisuudestaan.
Kelan vuoden 2025 lopussa toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan sosiaaliturvaleikkaukset ovat heikentäneet erityisesti toimeentulotukea saavien ihmisten arkea.
Lähes yhdeksän kymmenestä perustoimeentulotukea saaneesta koki asumistuen, toimeentulotuen ja työttömyysturvan muutosten heikentäneen omaa toimeentuloaan, ja noin puolet arvioi vaikutusten olleen merkittäviä.
Yli puolet vastaajista kertoi joutuneensa tinkimään ruoasta tai hakemaan ruoka-apua. Lisäksi moni on vetäytynyt sosiaalisista kontakteista ja kokenut lisääntynyttä ahdistusta ja stressiä.
Lähes kaksi kolmesta ilmoitti, ettei heillä ole enää varaa lomaan tai vapaa-ajan viettoon kodin ulkopuolella. Myös ulkovaatteiden, kenkien, hygieniatarvikkeiden ja lääkkeiden hankinta on vaikeutunut.
Leikkaukset ovat osuneet erityisesti pienituloisiin ja näkyvät arjen perustarpeista tinkimisenä sekä psyykkisenä kuormituksena, toteaa Kelan tutkija Hanna-Mari Heinonen tiedotteessa.
Toimeentulotuen saajat arvioivat omaa taloudellista tulevaisuuttaan huomattavasti synkemmin kuin muut etuuksien saajat. Jo ennen vuoden 2026 leikkauksia kaksi kolmesta oli vakavasti huolissaan taloudellisesta tulevaisuudestaan."
https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/9752663
Hienosti menee. Meillä on vahva ja välittävä Suomi. (huom. sarkasmia)
Kommentit (671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella jää toimeentulolain mukaan noin 570€/kk asumiskulujen jälkeen käteen, kyllä tuolla summalla ruokaa saa ostettua.
Kyllä hyvin monilla jotka käyvät ruokajonoissa on elämänhallinta- ja taloushallintavaikeuksia.
Ei osata käyttää rahaa, on velkaantuneita, tupakkatuotteisiin rahansa käyttäviä, alkoholiin rahansa käyttäviä, lemmikkeihin rahansa käyttäviä, uhkapeleihin rahansa käyttäviä ym. ym.
Ärsyttää nämä ihmiset jotka eivät näe eläimillä mitään arvoa ja luulevat että on ihan oikeutettua vaatia että työttömäksi jäävän pitää heti luopua lemmikistä joka saattaa olla hyvin tärkeä eikä itsekään halua vaihtaa omistajaa.
Lisäksi monet mainituista ongelmista johtuvat kurjistamisesta ja ihmisten bäshäämisestä, kuinka moni kestää selvin päin jos yhteiskunnan viesti on että olet arvoton ja pa***ka ihminen joka on syyllinen kaikkiin ongelmiinsa ja ainoa saatavilla tapa lääkitä pahaa oloa on alkoholi? Mites sitten kun tulee joku pakollinen meno ja on pakko ottaa lainaa ja sitten velkaantuu? Miksi pikavipit ovat Suomessa edes laillisia kun niitä ei käytännössä kenenkään pidä ottaa??
Samaa tasoa kun nää tyypit joiden mielestä työtön ei saa omistaa mitään minkä on hankkinut ennen työttömäksi jäämistä.
Samat tyypit pyytävät kohta ihmisiä luopumaan lapsistakin kun veronmaksajien rahoilla ei saa rahoittaa holtitonta lisääntymistä jos ei kerta lapsia pysty itse hoitamaan. Huutolaisiksi vaan?Ei tässä muuta ongelmaa ole kuin se, että haluat elää muiden rahoilla.
Minulle on tärkeää, että verovaroin taataan jokaiselle katto pään päälle ja niukka perustoimeentulo.
Minulle sitä vastoin ei sovi rahoittaa verovaroillani muiden kaljaa, tupakkaa, pelaamista, ulosottoja, vippilainoja, harrastuksia tai lemmikkejä.
Sulla ei ilmeisesti ole lemmikkiä kun luulet että niistä luovutaan tuosta vaan. Lemmikki ei ole rinnastettavissa tupakkaan ja viinaan vaan perheenjäseneen. Jos et sitä ymmärrä olet empatiavajaa ja paha ihminen. Mutta niinhän suuri osa oikeistolaisista on, itsekkäitä ja empatiavajaita ja ahneita, ja sen takia asenneilmapiiri on Suomessa nykyään mitä on. Onneksi mun isovanhemmat eivät ole enää elossa näkemässä tätä.
Kyllä, minun empatiani rajoittuu ihmisiin. En halua elättää toisten perheiden perheenjäseniä, jotka ovat eläimiä. Ovat ylellisyyttä, kuten harrastuksetkin. Kaikin mokomin jos sinulla on omilla varoillasi pitää lemmikkiä, voit sen tehdä.
Minä taas en halua elättää kenenkään muiden kakaroita. Niitä tehdään vain, jos ne pystytään elättämään, mutta ei elämään veronmaksajien varoilla.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän toimeentulotuen pidä riittääkään kuin aivan pakollisiin menoihin.
Ja jos elät koko elämäsi toimeentulotuella, niin et saa koskaan ostaa mitään kivaa?
Ps. en itse elä toimeentulotuella.
Toimeentulotuki ei ole tarkoitettu jatkuvasti käytettäväksi eikä shoppailurahaksi ja sen pitääkin olla minimi .-eri
Jatkuvasti sitä nyt joutuu kuitenkin käyttämään jos ei työpaikkoja synny, olen 50v ja jo pitkäaikaistyötön CV jostain hanttihommista ja varmaan eläke on seuraava vaihe missä mahdollisesti pärjään ilman toimeentulotukea. Tässä välissä ei voi esimerkiksi 500€ huonekaluun säästää rahaa, ainakaan laillisesti. Kymmenet vuodet sitten ihmiset voivat koko ajan elää sillä viimesijaisella tukimuodolla tahtomattaan. Kytätään kaikki tiliotteet ja tuollaista turhaa, nyyään toimeentulotuki ei ole sellainen kuin ennen aika harva kävi sossussa, yleensä pärjättiin niillä työttömyyskorvauksilla ja asumistuella, nykyään harvemmin
Jep. Moni ei vielä ymmärrä, että ihmisen työura saattaa päättyä siihen, että osallistuu ensimmäisen kerran työllisyyspalveluiden kautta palkattomaan työhön tai muuhun puuhasteluun. Siitä eteenpäin on työnantajien mielestä tervetullut työntekijä, jos yhteiskunta maksaa palkkatuen. Lopulta työttömyyden pitkittyessä ei enää myönnetä palkkatukea, jonka jälkeen työpanos kelpaa vain yhteiskunnan maksua vastaan ja työttömän statuksella työtä tekevä saa sen pienimmän mahdollisen sosiaaliturvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella jää toimeentulolain mukaan noin 570€/kk asumiskulujen jälkeen käteen, kyllä tuolla summalla ruokaa saa ostettua.
Ei jää koska kaikki eivät saa toimeentulotukea. Väliinputoajat ovat heikoimmassa asemassa.
Eli sulla on omaisuutta jota et halua myydä ja oletat että veronmaksajat ylläpitää omaisuuttasi?
En sanonut olevani työtön. Jos olisin saisin vain yleistukea, en mitään muuta. Kuka myy talonsa sen takia että joutuu työttömäksi? Ei kukaan.
Monikin on myynyt. Itse myin jo heti kun hallitusohjelma julkaistiin. Ei mennyt kauaa, että laskin tulevan halvemmaksi asua palveluiden vieressä vuokralla. En saanut kovin hyvää hintaa, mutta tuplat siihen nähden mitä saisi nyt. Täälläkin kerroin miten toimin ja täysin oikeassa olin. Kannattaa seurata maailmaa, eikä elää unelmissa.
No itse en ainakaan möisi. Kuka nyt haluaa vaihtaa maalaistalon rivitalo asuntoon?
Täällä nyt tuntuu olevan niitä jotka asuvat maalaistalossa ja valittavaat etteivät rahat meinaa riittää edes lääkkeisiin koska eivät saa toimeentulotukea
Minä asun velattomassa maalaistalossa eikä olisi ikinä varaa asua vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jää koska kaikki eivät saa toimeentulotukea. Väliinputoajat ovat heikoimmassa asemassa.
Eli sulla on omaisuutta jota et halua myydä ja oletat että veronmaksajat ylläpitää omaisuuttasi?
En sanonut olevani työtön. Jos olisin saisin vain yleistukea, en mitään muuta. Kuka myy talonsa sen takia että joutuu työttömäksi? Ei kukaan.
Monikin on myynyt. Itse myin jo heti kun hallitusohjelma julkaistiin. Ei mennyt kauaa, että laskin tulevan halvemmaksi asua palveluiden vieressä vuokralla. En saanut kovin hyvää hintaa, mutta tuplat siihen nähden mitä saisi nyt. Täälläkin kerroin miten toimin ja täysin oikeassa olin. Kannattaa seurata maailmaa, eikä elää unelmissa.
No itse en ainakaan möisi. Kuka nyt haluaa vaihtaa maalaistalon rivitalo asuntoon?
Täällä nyt tuntuu olevan niitä jotka asuvat maalaistalossa ja valittavaat etteivät rahat meinaa riittää edes lääkkeisiin koska eivät saa toimeentulotukea
Minä asun velattomassa maalaistalossa eikä olisi ikinä varaa asua vuokralla.
Sulla on ollut tähdet kohdillaan
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että jos on tarpeeksi nälissään niin menee sitten vaan töihin? Niin että ottaa sitten vaan vastaan töitä? Mutta entäs jos kukaan ei tarjoa töitä niin miten niitä töitä voi ottaa vastaan?
Todellisuudessa se työllistyminen käy epätodennäköisemmäksi, kun rahat riittää vain asuntoon ja niukkaan ravintoon.
Vähäinen vaatetus kuluu ja yrityksestä huolimatta lopulta ulkonäkö rapistuu, joten ahkerimmankin työnhakijan työllistyminen lopahtaa viimeistään työhaastattelussa ulkoisen olemuksen antamaan vaikutelmaan.
Taitaa oikeiston tavoitteena olla orjayhteiskunta, kun ei muka huomata niinkin yksinkertaista asiaa, että työnhakukin maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että jos on tarpeeksi nälissään niin menee sitten vaan töihin? Niin että ottaa sitten vaan vastaan töitä? Mutta entäs jos kukaan ei tarjoa töitä niin miten niitä töitä voi ottaa vastaan?
Töitä haetaan itse eikä oleteta että joku tarjoaa.vaikka itse kysymällä voi aloittaa.Teollisuusliiton tutkimuksen mukaan suurin osa työttömistä työllistyi ottamalla itse yhteyttä työnantajiin.
Montako niitä työttömiä oikein tutkimuksen alussa oli, jos suurin osa työllistyi ja yyöttömiä on yhä lähes 500000? Yli miljoona? Jos taas et tarkoita tätä, niin montako työllistyi itse yhtetyttä ottamalla? Viisi? Kymmenen? Viisitoista?
Vierailija kirjoitti:
Voin osallistua soppatykkiruokintaan ostamalla tarvikkeita ja hämmentää kattilaa, mutta vain jos yhtään juoppoa, narkkia ym omaa tyhmyyttään köyhää ei ruokittaisi. Meillä on paljon näitä joilla on aina varaa alkoholiin, huumeisiin, tupakkaan ja peleihin, muttei ruokaan.
Tunnen vain yhden työttömän pariskunnan, jotka tupakoivat ja käyttävät suhteellisen paljon alkoholia. Kertoivat itse, kuinka paljon näihin menee rahaa ja pelkästään se summa ylittää maksimaalisen sosiaaliturvan. Jokainen voi sitten tykönään miettiä, mistä se lisäraha puuhaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin osallistua soppatykkiruokintaan ostamalla tarvikkeita ja hämmentää kattilaa, mutta vain jos yhtään juoppoa, narkkia ym omaa tyhmyyttään köyhää ei ruokittaisi. Meillä on paljon näitä joilla on aina varaa alkoholiin, huumeisiin, tupakkaan ja peleihin, muttei ruokaan.
Tunnen vain yhden työttömän pariskunnan, jotka tupakoivat ja käyttävät suhteellisen paljon alkoholia. Kertoivat itse, kuinka paljon näihin menee rahaa ja pelkästään se summa ylittää maksimaalisen sosiaaliturvan. Jokainen voi sitten tykönään miettiä, mistä se lisäraha puuhaillaan.
Itse tunnen näitä montakin. Pysäköivät invapaikalle ja hesessä jättävät tarjottimen pöydälle. Aina on kova meteli, kun depitkortti ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä haetaan itse eikä oleteta että joku tarjoaa.vaikka itse kysymällä voi aloittaa.Teollisuusliiton tutkimuksen mukaan suurin osa työttömistä työllistyi ottamalla itse yhteyttä työnantajiin.
Montako niitä työttömiä oikein tutkimuksen alussa oli, jos suurin osa työllistyi ja yyöttömiä on yhä lähes 500000? Yli miljoona? Jos taas et tarkoita tätä, niin montako työllistyi itse yhtetyttä ottamalla? Viisi? Kymmenen? Viisitoista?
Olisihan se hiukan kiusallista, jos tutkimuksen perusteella päädyttäisiin tulokseen, että juuri valmistuneet ja työelämässä jo olevat työllistyvät ottamalla yhteyttä työnantajiin. Kun taas työttömyys aiheuttaa niin pahan stigman, että rehelliseen palkkatyöhön pääseminen vaatii jo pienen ihmeen. Edellisestä erityiskiitos työllisyyspalveluille, joihin on kaadettu jo käsittämättömiä summia veroeuroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työttömät käyvät työnhakukurssin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan hyvin monissa muissa ketjuissa tuotu esille, ettei tuo summa ole pelkkään ruokaan. On myös nykyään, että tt-tukea on alennettu. Myös monet joutuvat maksamaan tuosta summasta esimerkiksi vuokraosuutta tai sähköä. Pitemmän päälle kun elää pienillä rahoilla niin kaikki kotona pikkuhiljaa kuluu, loppuu, täytyy täydentää, menee rikki jne. Köyhyys usein syvenee kun ei ole koskaan isompaa summaa, millä voisi kohentaa talouttaan.
Jos ruokaan käyttää 200€/kk, niin siinä ei tarvitse enää katsella kilohintoja, vaan voi ostaa kaikkea, mitä mieli tekee. Silloinkin jää vielä 370€/kk muuhun kulutukseen.
Oletko hiiri? Meinaan aika vähän syöt. itelle tuo 200 ruokaan aika haastava, pitää siinä jotain juustojen kilohintoja katsella ja paljon tehdä ite ruokaa, ainakin jos ei nyt syö sellaista halpaa teollista paskaa mitä kanssa voi saada aika halvalla.
En ole hiiri. Eläkeläisparina syömme reilusti alle 200€/kk/henkilö, emmekä ole edes pieniruokaisia. Syömme kaksi lämmintä ateriaa päivässä, myös juustoja, kalaa, vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Tosin kaikki ateriat tehdään itse, eikä woltata tai syödä ulkona.
En tiedä elintarvikkeiden hintoja, mutta selailin viimeisiä kauppalistoja, eikä juustokaan mielestäni mahdottomia maksa, koska sillä voi korvata ruoanlaitossa muita proteiineja. Juustoista kermajuustoa, emmentalia, halloumia ja parmesaania on aina jääkaapissa, usein myös mozarellaa ja fetaa.
Seuraavia juustoja löytyi lähiaikojen kauppalistoilta: 1 kg Oltermannia 6,72€, 600g sinileimaemmentalia 7,79€ , Parmigiano Reggi 4,95€, halloumi 2,99€, Valio Koskenlaskija voimakas 3,25€, mozarella 1,99€, raejuusto 2,55€, Aura sinihomejuusto 2,79€ sekä machego-kroketteja 2,99€. Kalapuolelta näytti olevan lähinnä lohta, kuhaa ja pakasteseitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmaan hyvin monissa muissa ketjuissa tuotu esille, ettei tuo summa ole pelkkään ruokaan. On myös nykyään, että tt-tukea on alennettu. Myös monet joutuvat maksamaan tuosta summasta esimerkiksi vuokraosuutta tai sähköä. Pitemmän päälle kun elää pienillä rahoilla niin kaikki kotona pikkuhiljaa kuluu, loppuu, täytyy täydentää, menee rikki jne. Köyhyys usein syvenee kun ei ole koskaan isompaa summaa, millä voisi kohentaa talouttaan.
Jos ruokaan käyttää 200€/kk, niin siinä ei tarvitse enää katsella kilohintoja, vaan voi ostaa kaikkea, mitä mieli tekee. Silloinkin jää vielä 370€/kk muuhun kulutukseen.
Työttömälläkin pitää olla puhelin ja netti ,että niitä saatanan töitä voi hakea.Luuletko sinä perkele, että kellään ei ole muita laskuja, kun työttömäksi jää.Katsopa ettet jää itse!!!
Nettiliittymää ei tarvita. Tietokoneelle voi jakaa puhelimen netin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa saa rahaa ja kaali sekä peruna on halpaa. On myös leipäjonot. Ei siis ole mahdollista nähdä nälkää.
Lisätukia mankuvat
Kerro nyt kaikille miten saat mielihyvää tosta nälvimisestä.Me jo tiedetään ,ettei äitis osannut sua kasvattaa.Kiusaajan kasvatti.Paskahousun,joka verkossa vittuilee.
Ei tuo kommentti ollut kiusaamista. Kaali ja peruna ovat kummatkin herkullisia raaka-aineita, ja niistä voi valmistaa vaikka mitä. Meillä käytetään kumpaakin paljon, ja kuulumme Suomen varakkaimpaan kymmenykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää nyt tyhmälle: Näissä keskusteluissa kaikilla pienituloisilla menee aina valtavasti rahaa kuukausittain lääkkeisiin ja lääkäreihin. Siis mitä ihmettä; jos jengi on niin sairasta, niin johan maksukatto tulee täyteen muutamassa kuukaudessa eikä sen jälkeen tartte maksaa mistään enää itse. Jos taas kyse on jostain verenpainelääkkeesstä, minkä hinta on noin viisi euroa, niin en kyllä tajua.
Niille, jotka joutuvat käyttämään esimerkiksi Pegorionia divertikkelitautiin, elämä on kallista. Kymmenen päivän satsi maksaa 10,45€, eikä lääkettä uskalla jättää ottamatta, sillä seurauksena lääkkeettömyydestä olisi hengenvaarallinen suolitukos. Pegorion ei kuulu lääkekorvauksen piiriin, eikä sitä lasketa lääkekattoon.
Ite olen toimeentulotuella ja ei mua nyt kaataisi euron päivässä maksava lääke muutama kymppi kuussa
Ei se toimeentulotukea saavaa kaadakaan, mutta pienellä eläkkeellä tai pelkällä yleistuella elävän se voi kaataa.
Saisiko tähän linkin tilastosta suomalaisista nälkään kuolleista 2025? Ihan mielenkiinnosta. Jos jättää sairauden takia nääntyneet pois ja ihan ruuan puutteeseen kuolleet tilastoon. Montako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa saa rahaa ja kaali sekä peruna on halpaa. On myös leipäjonot. Ei siis ole mahdollista nähdä nälkää.
Lisätukia mankuvat
Kerro nyt kaikille miten saat mielihyvää tosta nälvimisestä.Me jo tiedetään ,ettei äitis osannut sua kasvattaa.Kiusaajan kasvatti.Paskahousun,joka verkossa vittuilee.
Ei tuo kommentti ollut kiusaamista. Kaali ja peruna ovat kummatkin herkullisia raaka-aineita, ja niistä voi valmistaa vaikka mitä. Meillä käytetään kumpaakin paljon, ja kuulumme Suomen varakkaimpaan kymmenykseen.
Samoin. Jostain syystä täällä ei saa sanoa sitä ääneen, että monikaan ns. varakas ei wolttaa eikä syö ravintoloissa edes joka vuosi. Pottu, makarooni ja erilaiset satokauden vihannekset on meilläkin pöydässä. Tarjouksia suositaan ja jugurtit, murot ja myslit saa jäädä kauppaan. Ihan vaan kaurapuuroa - sitä halvinta syödään. Ei edes mitään siemenherkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Me ( yh äiti ja yksi lapsi) ei nähdä nälkää, mutta ruoka on yksipuolisempaa, kuin ennen. Nyt vuoden verran tuntunut säästöt. Hajonnut esim. paahdin ja vedenkeitin, enkä ole voinut uusia. Silloin kun pitää ostaa lapselle vaatteita ( jatkuvasti) tingin omasta syömisestäkin. Polkupyörää ei ole ollut vara ostaa lapselle, käytetytkin liian kalliita. Kuukautissuojia ei ole aina varaa ostaa, se on kyllä ollut nöyryyttävää. Olen ollut tänä aikana työtön ja pienipalkkaisessa työssä. En polta, juo, leikkaan itse meidän molempien tukat ja teen ihan peruskotiruokaa. Ei ole ikinä ennen ollut näin pelottavaa ja tiukkaa.
Paahdin 10 €, vedenkeitin 10 € ja lasten polkupyörä 30 €. Näihin on jokaisella työttömällä varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetelkoon jokainen tekemään edullista ruokaa itse. Tarvitsee vain kattilan ja paistinpannun.
Wolttaus- ja pikaruokakielto näille uusavuttomille tuhlareille. Ei lounaita "ulkona".
Näin, perunat, juurekset kuoritaan ja pilkotaan kotona.
Nyt on syksyn kasvis- ja juuressato parhaimmillaan.
Tänään keitin ison kattilallisen perunakasviskeittoa johon pilkoin tarjousnakkeja. Ruisleipää sen kanssa ja kyllä oli hyvää! Leipiä on aina alessa.
T. Köyhä ja hoikka
Just tollasta höttöhiilariruokaa mitä köyhät ahtaa kupuihinsa.
Ei ole mitään höttöhiilariruokaa. Ko. keitto on vähäkalorista, terveellistä, vitamiini-, hivenaine- ja kuitupitoista, sekä maistuvaa. Aterian kaloritarve täyttyy vasta, kun siihen lisää leivän.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla tuosta osa menee vuokranmaksuun. Ja edelleen, sen miljoonannen kerran, ihminen tarvitsee muutakin kuin ruokaa.