Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko burn out enemmänkin neurokirjolaisten vaiva?

Vierailija
03.09.2026 |

Monilla on vasta jälkeenpäin todettu adhd tai autismi.

Vai oletko sinä ihan neurotyypillinen ja burn out tuli silti?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kirjolla, eikä ole mitään muutakaan diagnoosia. Toisen burnoutin koin jo. Syynä se, että sitä vaan painaa duunia tajuamatta, että se kunnon tekijä saa aina ja ikuisesti lisää töitä.

Vierailija
22/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli burn out, koska ex-puolisoni oli asperger. Sitä rääkkiä ei kestä, kun toinen elää vaan itselleen. "Minun harrastukseni, minun ajankäyttöni, hoida sinä lapset."

Ymmärrän sinua. Me aspergerit osaamme olla välillä todella kuormittavia muille ihmisille. Itse olenkin jättäytynyt pois kaikista ystävyyssuhteista enkä aio uusia edes yrittää luoda. Myös sisaruksiini olen ottanut etäisyyttä. Olen myös poistanut kaikki sometilini, jotta en vahingossakaan kuormita edes sitä kautta ketään.

Todellisuudessa haluan myös itse toipua siitä kaikesta p*skasta, mitä olen elämäni aikana niskaani saanut, jotta jaksan esittää normaalia sen hetken, kun on välttämätöntä osallistua johonkin sosiaaliseen tilanteeseen, kuten vaikkapa vanhempieni hautajaisiin.

Some ei tee hyvää kenellekään. Näkeehän sen nuorisosta. Olet tehnyt hyvän ratkaisun, kun poistit sometilit! Onnittelut siitä! T. neurotyypillinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kirjolla, eikä ole mitään muutakaan diagnoosia. Toisen burnoutin koin jo. Syynä se, että sitä vaan painaa duunia tajuamatta, että se kunnon tekijä saa aina ja ikuisesti lisää töitä.

Tämä, suomessa on sellainen työtilanne, että työnantajat voi melko yksipuolisesti sanella. Oman sisäpiirinsä antavat lönniä, mutta tunnollisia kiristetään, että ei ole töitä jos ei tee. Samalla kuitenkin noissa firmoissa se oma sisäpiiri saa tehdä mitä haluaa. Sitten ne osaa valehdella, että sinä olet ainoa jolla on vaikeaa täällä töissä. Meillä se meni noin ja kun keskustelin työkaverin kanssa, hän ei siis ollut vakituinen. Oli hänellekkin sanottu samaa, että on ainoa ja käsketty vahtia toisten työntekijöiden perään. 

Vierailija
24/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi saada burn outin, mutta neurokirjon ihmisillä riski on muita suurempi. 

Vierailija
25/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli burn out, koska ex-puolisoni oli asperger. Sitä rääkkiä ei kestä, kun toinen elää vaan itselleen. "Minun harrastukseni, minun ajankäyttöni, hoida sinä lapset."

Sama. Ihan hirveää, kun toinen elää omassa kuplassaan, eikä näe, kuule eikä huomaa kuin omat asiansa. 

Joo, aspergerpuoliso on ihan helvettiä. Eikä se päästänyt rauhassa eroamaan, se jankutus siirtyi käräjäoikeuksiin. Tappavaa.

Vierailija
26/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän burnout tule kaikille jos ylikuormitus on kestänyt pitkään. 

Sitä en jotenkaan ymmärrä, miksei tee asialle jotain ajoissa

Burn-out on myös tunnollisten ja ahkerien ihmisten ongelma. 

Luonnostaan laiskansutjakat harmennin saa kyseistä vaivaa. 

Ehkä tunnollinen, mutta vähemmän älykäs. Heikko kapasiteetti tarkoittaa, että on koko ajan ylärajoilla. Ihan itsestään johtuvasta syystä, toki tuolla syylle ei voi mitään kukaan. Älykkyys tulee geeneistä.

Vierailija
27/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistinen burn out on ihan oikea käsite, mutta sen oireet poikkeaa tavallisesta burn outista

Vierailija
28/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Se on heikkojen vaiva.

Vierailija
29/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neitokirjolaiset myös polttavat läheisiään loppuun.

Ei pidä paikkaansa. Joku voi kuormittaa ja toinen ei. Itse olen läheisteni voimavara ja osaan käsitellä itseäni ja ymmärrän mistä kuormitun ja osaan keinot akkujeni lataamiseen. Jaksan loputtomasti, kun on pakko ja pystyn valita hetket tunteilleni. Kukaan ei näe päällepäin jos elän vaikeaa elämänvaihetta tm.

Vierailija
30/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se perälauta tulee jossain vastaan kaikilla.

Tietysti, mutta joillain se tulee kovin herkästi vastaan, jos on esim älyllisesti vaatimaton kapasiteetti

Henkisesti, ei älyllisesti välttämättä. Henkisesti heikkokin voi olla erittäin älykäs.

Vierailija
31/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herkkä hermosto ole harvinainen. Ja herkät aistit. Naisella hyvin normaalia. Ja herkkyys aistia. Jos muut luovat stressiä, saa stressiä. Ympäristö vaikuttaa.

Vierailija
32/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burn out on todella yleistä nykyään, nepsyys taas ei. Päättele siitä.

Vierailija
33/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollainen johdu aspergerista. Ihan neurotyypilliset miehetkin voi olla tuollaisia. Ja taas mun tuntemat asperger-miehet joilla on ollut lapsia, on olleet todella läsnäolevia isiä. 

Vierailija
34/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Ihan hirveää, kun toinen elää omassa kuplassaan, eikä näe, kuule eikä huomaa kuin omat asiansa. 

Joo, aspergerpuoliso on ihan helvettiä. Eikä se päästänyt rauhassa eroamaan, se jankutus siirtyi käräjäoikeuksiin. Tappavaa.

Onpa teillä ollut huono tuuri. Mulla on ollut useita aivan ihania asperger-puolisoita. 

Vierailija
35/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdettä en nyt löydä, mutta luin tutkimuksen, jossa oli todettu, että neurokirjolla olevien läheisillä, etenkin äideillä ja puolisoilla, stressitasot ovat yhtä korkealla kuin taistelussa olleilla sotilailla.

Burn out tulee varmasti, kun verenkiertoon erittyy jatkuvasti isot määrät adrenaliiniä, kortisolia ja muita stressihormoneja.

Toi tutkimus koski jotain syvästi autististen + kehitysvammaisten lasten äitejä tms.

Vierailija
36/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Joku voi kuormittaa ja toinen ei. Itse olen läheisteni voimavara ja osaan käsitellä itseäni ja ymmärrän mistä kuormitun ja osaan keinot akkujeni lataamiseen. Jaksan loputtomasti, kun on pakko ja pystyn valita hetket tunteilleni. Kukaan ei näe päällepäin jos elän vaikeaa elämänvaihetta tm.

Mun ex olisi voinut kuvailla itseään juuri noin. 

Oikeasti söi ympäriltään voimavarat, jopa teinimme olivat uupuneita avioliiton vedellessä viimeisiään. Ja käräjäoikeuden kautta piti eroprosessi käydä, eikä poliisin kanssa asioimiseltakaan vältytty siinä rytäkässä. 

Kaikki muut olivat hulluja ja tyhmiä, minä, asianajaja, tuomari, virkavallan edustajat. 

Silti uskoo kiven kovasti olleensa perheen voimavara ja minä heikkohermoinen mielenterveysongelmainen. 

Työterveyden psykologi ei tosin löytänyt viitteitä muusta kuin loppuunpalamisesta.

Vierailija
37/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa teillä ollut huono tuuri. Mulla on ollut useita aivan ihania asperger-puolisoita. 

No silti olet näistä ihanuuksista päätynyt eroamaan.

Vierailija
38/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdettä en nyt löydä, mutta luin tutkimuksen, jossa oli todettu, että neurokirjolla olevien läheisillä, etenkin äideillä ja puolisoilla, stressitasot ovat yhtä korkealla kuin taistelussa olleilla sotilailla.

Burn out tulee varmasti, kun verenkiertoon erittyy jatkuvasti isot määrät adrenaliiniä, kortisolia ja muita stressihormoneja.

Näin on. Ei olla samalla sivulla. Asperger kuormittuu lapsista, jolloin sekin homma kaatuu neurotyypillisen harteille. Pahimmillaan kaikki kotityöt jää tekemättä.

Ihan järkyttävää yleistystä nyt teiltä. Kannattais muistaa, että jos olet tuntenut yhden autistin, niin olet tuntenut yhden autistin - et siis voi siitä yleistää muihin autisteihin. 

Ihan olen itse aspergerina lapseni hoitanut, ei oo ollut ketään neurotyypillistä sitä tekemään, enkä kyllä uskois, että neurotyypillinen ois mun autistilapsia osannut kasvattaakaan. 

Vierailija
39/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No silti olet näistä ihanuuksista päätynyt eroamaan.

Kyllä, mutta se ei ole johtunut asperger-piirteistä, vaan ihan vaan aikuistumisesta ja erilleen kasvamisesta. Nykyisen kumppanin kanssa kyllä ois tarkoitus olla loppuelämä, ja näin aikuisena ja itsensä tuntevana uskon sen onnistuvan. 

Vierailija
40/41 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näin voi olla. Neurokirjon tyypeissä on paljon ylitunnollisia vastuunkantajia, jotka palavat loppuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan