Onko oikein järjestää taaperon synttärit nyyttäreinä?
Serkkuni lapsen 2v. syntympäiväjuhlat järjestetään nyyttäreinä.
En ymmärrä, että miksi näin.
Kenellekään avaavaa mielipidettä?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Nyyttärit nyt on ainut oikea tapa järjestää yleensäkään mitään, kuten synttäreitä ja illanistujaisia sun muita kissanristiäisiä. Parhaimmillaan kun kaikki peruu tulemiset mitään ilmoittamatta, niin hyvä siinä on sitten mitään turhanpäiten suunnitella, ostaa, valmistella jne. Ihmisten kanssa mikään ei voi olla varmaa. Toimikaa näin: kutsu se porukka ja älä tee mitään valmisteluja, ei yhtään mitään. Katsot, ketkä tulee, jos tulee ketään. Varaudu, ettei tule ja jättää ilmoittamattakin. Jos siihen sitten joku tai pari tulee, niin sitten lähtekää kauppaan katsomaan, mitä halutaan syödä ja juoda. Sitten kämpille ns. juhlimaan.
On kokemus 20 vuoden takaa, jolloin vietin sitten yksinäni synttäreitä viikon, kun tuhoisin juomia, jotka olin ostanut porukkaa varten. Ruokaa meni helvetisti haaskuuseen ja v...tti koko homma niin ettei sanat riitä kertomaan. Tekivät oharit ihan koko porukalla. Ne juomat... Kyllä oli turvonnut ja pöhöttynyt olo sen viikon jäljiltä. Sen jälkeen ei oo tarvinnut mitään järjestellä, varsinkaan kun luovuin alkoholista sitten reilut kaksi vuotta myöhemmin, syksyllä 2008.
Eikö kukaan kertonut sinulle, että viina säilyy avaamattomassa pullossa ihan hyvänä ainakin 6 kk ajan.
Jos kutsu on nyyttäriperiaatteella, ilmoitan, että harmi kun meillä on jo muuta sovittuna. En jaksa järjestää juhlia muiden lapsille eikä jotkut 2v synttärit ole mikään sukujuhla, ne on sen taaperon juhlat, joissa vieraat on sivuseikka. En ymmärrä näitä perheitä, jotka kutsuvat naapurit ja serkut ja perhekerhon väen juhlimaan laittaen kutsuun, että tuothan 10 eurolla tarjottavaa.
No ei se väärinkään ole. Jännä kysymyksenasettelu sinulla...
Vierailija kirjoitti:
Miksei. Tuon ikäinen lapsi ei vielä lahjoja osaa kaivata ja toisaalta kaikki haluavat kuitenkin tuoda jotain. Miksei sitten piirakkaa tms.
Kaikki vanhemmat eivät myöskään halua lapsen saavan lahjaksi halpaa ja/tai tarpeetonta muovikrääsää. Syötävä on paljon ympäristöystävällisempääkin.
Oikein vai väärin, kas siinäpä pulma.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa, niin tuo ikäinen ei osaa vielä koko synttäreitä kaivata. Ei vaan tee niistä sitten mitään numeroa ja hössötä, jos ei juhli.
Mietin, että meillä kyllä vanhemmat ja sisarukset perheineen tulis, vaikkei varsinaisia synttäreitä pidettäisi. Heille mä voisin helposti sanoa, että ei ole varaa juhlia.. kyllähän kukin jotain tois.
Serkut yms ovat jo kaukaisempia sukulaisia mulle, ettei heitä olisi kutsuttu muutenkaan. En edes häihin.
Mulla ei ole sisaruksia joten olen aina ollut kakarasta lähtien paljonkin tekemisissä serkkujen kanssa, pl. ne jotka ovat olleet riittävän paljon itseäni vanhempia, 10-15 vuotta. Nuorin kaikista serkuista on 15 vuotta itseäni nuorempi ja jäänyt myös vieraammaksi.
Vierailija kirjoitti:
No en osallistuisi. 2v synttärit kyhää parilla kympillä. Poppareita ja kakku, keksejäkin voi tehdä itse. 2v ei ole mitään vaatimuksia vielä ja tuon ikäiselle kutsuttuna muutama lähipiiristä. Kyllä sen verran pitää olla rahaa, tai sitten jättää järjestämättä. Kukaan ei edes halua mihinkään 2v synttäreille oikeasti. Saati sitten, että pitäisi jotain tarjottavaa viedä.
Nyt olet kyllä väärässä sinun mielipide ei ole kaikkien mielipide
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei tarkoita ,että on köyhä. Niin on parasta tehdä. Se on helpompaa, kun ei tarvitse miettiä muiden lasten ja aikuisten kaikkia allergioita joka sekunti. Kun tuovat itse omiaan, ei tule mitään vänkkäämistä herkuista. Muistelen joskus yli 35 v sitten, kun olin partion joiskin pikku juhlissa, ja siellä oli nyyttärit. Nyt olen 50-v nainen. Ei se tuntunut pahalta. Mukavaan se nyt on, kun saa viedä omia herkkuja muille ! Sitten saa myös itsekin niitä muita. Kannattaa kokeilla, vaikka olisi miten rikas/köyhä. Sitä suositellaan !
Mun mielestä järjestely menee siinä kohtaa överiksi, kun tarvitsee ruveta miettimään kaikenmaailman allergioita ja erikoisruokavalioita. Ei jaksa mitään ylimääräistä.
Surullista jos lapsesi allerginen ystävä ei voi tulla sinun väsymyksesi vuoksi. Tosin moni hyperallergisen lapsen äiti tuo omat eväät lapselle.
Lapseni ystävän piti istua syömässä muista erillään, koska pienikin hitunen allergeeniä (pitkä lista) saattoi laukaista hengenvaarallisen anafylaksisen reaktion. Tilanteita tuli varovaisuudesta huolimatta, ambulanssi piti kutsua useammin kuin kerran hänen lapsuudessaan.
Mutta en olisi kehdannut olla kutsumatta, koska oli lapseni hyvä ystävä.
Minä haluaisin järjestää lapsen 1 v synttärit nyyttäreinä, eikä lahjoja. Mutta en kehtaa.
Meillä on pieni koti ja lapsella on jo reilusti leluja, kirjoja ja perus kotivaatteita. Yhtään enempää ei haluttaisi.
Toinen vaihtoehto olisi järjestää juhlat valmiiden tarjoilujen kera, mutta vieraat voisivat osallistua johonkin tärkeään, esim kunnon talviulkoiluvaatetuksen ja rattaisiin tulevan makuupussin ostoa varten.
1 v ei vielä edes ymmärrä lahjoja.
Mutta emme kehtaa, joten lapsemme saanee kaikkea tavaraa ja me lähdemme varmaan juhlan jälkeen ostamaan jotain lisäkaappia tms tavaroille :D
Ruokavalio-oikkujen vuoksi tuo on erinomainen uutuus.
Nyttärikutsussa olisi kyllä hyvä olla maininta, että mitä pyydetään tuomaan. Täytekakku, maissinaksuja, keksejä,karkkia....?
Nyyttärit opiskelijaporukalla - jees. Nyyttärit taaperon synttäreillä - kerjuu nykymalliin.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin järjestää lapsen 1 v synttärit nyyttäreinä, eikä lahjoja. Mutta en kehtaa.
Meillä on pieni koti ja lapsella on jo reilusti leluja, kirjoja ja perus kotivaatteita. Yhtään enempää ei haluttaisi.
Toinen vaihtoehto olisi järjestää juhlat valmiiden tarjoilujen kera, mutta vieraat voisivat osallistua johonkin tärkeään, esim kunnon talviulkoiluvaatetuksen ja rattaisiin tulevan makuupussin ostoa varten.
Mutta emme kehtaa, joten lapsemme saanee kaikkea tavaraa ja me lähdemme varmaan juhlan jälkeen ostamaan jotain lisäkaappia tms tavaroille :D
Kai sitä voi ilmoittaa, että ei lahjoja kiitos.
Nyyttärit ja sen lisäksi pyyntö osallistua hankintoihin, jotka kuuluvat vanhemman ostettavaksi. Juu kiitos ei.
Omalle väelle voi järjestää tuollaiset juhlat, oma väki tietää, jos olette pa. Yhtään vieraampia en kehtaisi kutsua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette kehtaa? Tuossa ei ole minusta mitään noloa, päinvastoin eettistä ja ekologista kun ei pyydä lisää tavaraa.
Nolostumisen tunteet kumpuaa aina jostain, usein turhasta, asiaa voisi vähän reflektoida.
Miks ei ?
Kallis harrastus koko lapsen ylläpitäminen
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut monilla lasten synttäreillä, joissa on lukenut, että "synttärit on lahjattomat, tuothan vain kortin" tai kummeilta yms pyydetty aineetonta lahjaa eli vaikka päivää lapsen kanssa jossain. Miksi et kehtaisi?? Peruskauraa nykyään. Toki ei nyyttäreinä, vaan tarjottavat itse kutsujalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyyttärit nyt on ainut oikea tapa järjestää yleensäkään mitään, kuten synttäreitä ja illanistujaisia sun muita kissanristiäisiä. Parhaimmillaan kun kaikki peruu tulemiset mitään ilmoittamatta, niin hyvä siinä on sitten mitään turhanpäiten suunnitella, ostaa, valmistella jne. Ihmisten kanssa mikään ei voi olla varmaa. Toimikaa näin: kutsu se porukka ja älä tee mitään valmisteluja, ei yhtään mitään. Katsot, ketkä tulee, jos tulee ketään. Varaudu, ettei tule ja jättää ilmoittamattakin. Jos siihen sitten joku tai pari tulee, niin sitten lähtekää kauppaan katsomaan, mitä halutaan syödä ja juoda. Sitten kämpille ns. juhlimaan.
On kokemus 20 vuoden takaa, jolloin vietin sitten yksinäni synttäreitä viikon, kun tuhoisin juomia, jotka olin ostanut porukkaa varten. Ruokaa meni helvetisti haaskuuseen ja v...tti koko homma niin ettei sanat riitä kertomaan. Tekivät oharit ihan koko porukalla. Ne juomat... Kyllä oli turvonnut ja pöhöttynyt olo sen viikon jäljiltä. Sen jälkeen ei oo tarvinnut mitään järjestellä, varsinkaan kun luovuin alkoholista sitten reilut kaksi vuotta myöhemmin, syksyllä 2008.
Eikö kukaan kertonut sinulle, että viina säilyy avaamattomassa pullossa ihan hyvänä ainakin 6 kk ajan.
No arvaa, sainko silloin juoppona siitä v...tuksesta syytä ryypätä kaikki ne viinakset? Mitä noin niinkuin veikkaisit?
Mun mielestä järjestely menee siinä kohtaa överiksi, kun tarvitsee ruveta miettimään kaikenmaailman allergioita ja erikoisruokavalioita. Ei jaksa mitään ylimääräistä.