Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omaisten velvollisuudet liittyen vanhuksiin?

Vierailija
02.09.2026 |

Sain puhelun liittyen tätiini. Hän on 87v ja kaaduttuaan hän on ollut leikkauksessa ja sen jälkeen siirtymässä ainakin toipumisen ajaksi palveluasumiseen. Kuulin nämä asiat fysioterapeutilta, joka soitti. Kun ihmettelin, onko hänellä lupa kertoa tätini terveystietoja minulle, hän sanoi minun olevan tätini kontaktihenkilönä terveystiedoissa. Ja hänen puhelunsa koski sitä, että omaisen velvollisuus on hakea tädille suunnitellut apuvälineet apuvälinelainaamosta ja viedä ne tädin asumisyksikköön ennen päivä x, jolloin hän tulee opastamaan tätiä niiden käytössä. Kerroin, että.olen kuullut tädistä viimeksi 7kk sitten, asun 250km päässä ja minulla ei ole aikomusta kuljetella apuvälineitä. Fysioterapeutti pahoitteli, että apuvälineiden noudot ja palautukset eivät kuulu fysioterapeutin, vaan omaisten vastuulle. Toistin, että en aio mitään noutaa ja haluan että tietoni poistetaan tädin terveystiedoista. Fysioterapeutti pahoitteli, että hän ei voi tehdä muutosta ja kysyi, että perutaanko fysioterapiakäynti tädin luo. Sanoin, että en aio kommentoida mitenkään etäisen tätini terveysasioita ja päätin puhelun.

Haluaisin kuulla, mitä kaikkea muuta voi kuulua "omaisen" vastuulle? Olin tästä aivan ällikällä lyöty ja pelkään, että pian tulee lisää yhteydenottoja.

Kommentit (259)

Vierailija
161/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että et tunne empatiaa yksinäistä ihmistä kohtaan, jolla ei ole ketään muuta kuollessaan kuin sinut.

Ei kukaan tunne empatiaa suakaan kohtaan, inseli. Yksin kuolet.

Valita vaikka Purralle tai Rydmanille (ei kukaan heistäkään piittaa)

Vierailija
162/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei voi hoitaa kaikkea. Jos ei mikään kiinnosta, niin hae täti edunvalvontaan. Hän voi sitten palkata tätisi rahoilla yksityisen tahon hoitamaan nämä asiat. 

Omaisen tekemä työ tulee lisääntymään. Yt neuvottelujen myötä yhä huonokuntoisemmat kotitutetaan sairaalasta ja kotihoidon kriteerit nousee.

Tätisi on ilmoittanut sinut lähiomaiseksi. Se ei ole fysioterapeutin vika.

No ei kai ketään voi pakottaa jonkun sukulaisen asioita hoitamaan jos ei halua?? 

Ei voi, mutta turha siitä on syyttömälle fysioterapeutille avautua ja luuria laittaa korvaan. Kannattaa olla yhteydessä hoitavaan tahoon, muuten puhelut tulee lisimään.

Mikä on hoitava taho? 

Varmaan se taho, jossa täti on hoidossa. 

Mistä minä voin etäisenä sukulaisena tietää, missä tätini on hoidossa? Oma kokemukseni on, että terveydenhuolto ei edes kysyttäessä saisi tuollaisia asioita kertoa minulle, satunnaiselle etäiselle sukulaiselle!

Ap

Trolli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaton lapsi ei pysty ihmeisiin. Myös jos oma jaksaminen vähäistä.

Pakko pystyä vaikka sillä muna onkin. Perinnöstään se on pois, minkä jättää hoitamatta ja tekemöttä.

Vierailija
164/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulu minulle vastuut muiden asioista. En ole kenenkään sukulaisemi läheinen enkä omainen vaikka olenkin heidån sukuunsa syntynyt. Hoitakoot itse asiansa tai olkoot hoitamatta. Minä en laita rikkaa ristiin. 

Vierailija
165/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka järjestöt on ajettu nyt alas, niin sellaista järjestöä kaipaisin, joka antaa selkeää faktatietoa liittyen omaisten oikeuksiin, velvollisuuksiin ja mahdollisuuksiin. Nuohan on ihan huijauspuheluita, missä sanotaan, että sulla on nyt velvollisuus ja hoida kiireellä! Miten se eroaa muusta puhelimessa tehdystä huijaamisesta? Ja miksi on laillista, että kuka vaan voi laittaa sinut lähiomaiseksi omiin terveystietoihin? Mistä voi varmistaa, monenko ihmisen terveystiedoissa on merkitty omaiseksi? Ja miksi on näin vaikeaa ja epämääräistä saada omat tiedot pois? Hirveää hyväksikäyttöä!

Valita persuille. Rydman on vastuussa.

Vierailija
166/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ihmisillä on omasta mielestään pelkkiä oikeuksia. Jokainen tietysti saa valita itse, miten toimii ja eihän nuo kivoja tilanteita ole.

Iso Kirja sanoo ”Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi.”

Miten tuota satukirjaa mielestäsi nykyinen hallitus noudattaa?

Vierailija
167/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän paljon kuuluu omaisten vastuulle. Meillä kyllä nuo apuvälineet tuli samalla taksilla kotiin, millä omainenkin. Olin vastassa ja vietin sen päivän ja yön omaisen luona ja opettelimme käyttämään apuvälineitä.

Sitten järjestelin ruokahuollon, siivouksen, laskujenmaksun ja ties mitä muuta. En siis ollut omaishoitaja tai edunvalvoja. Olin vain kontaktihenkilö, kun muut kontaktihenkilöt olivat jo kuolleet. 
Kun omaiseni sitten parin viikon päästä tästä kotiutuksesta kuoli, alkoi ne oikeat ongelmat.  Apuvälineet piti palauttaa. Minulla ei ole autoa. Miten palautan ison sairaalasängyn ja peräkärryllisen muita apuvälineitä. Jouduin vuokraamaan auton, peräkärryn ja kuljettajan.  Raahaamaan apuvälineet palautuspisteeseen. Sitten alkoi hautajaisten suunnittelu ja perunkirjoitus. 

Miksi hypit kun ei tarvitse? Et ole vastuussa, Eikä sinun ei tarvitse järjestää yhtään mitään. Äitini kun kuoli niin ilmoitin etten ota perintöä vastaan enkä järjestä yhtään mitään. En tiedä kuka tyhjensi sen kämpän, kuka palautti apuvälineet, kuka järjesti eukon kuoppaan ja kuka hoiti perunkirjoitukset. Minä en ainakaan. Kenelläkään ei ole mktään velvollisuuksia hoidella sen enempää elävien kuin kuolleidenkaan sukulaistensa asioita. Tyhmähän sä olet jos hyppäät kun käsketään vaikka et halua. 

Vierailija
168/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että mahdollinen perintö päätyy pojalle.

Mikä perintö 😂 hoivahelvetti kuppaa kaiken. 

Vierailija
169/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti saat vanhana samanlaisen kohtelun.

Miksi et laita OMIA lapsiasi kontaktilistalle? 

Koska inselillä ei ole ketään. 

Vierailija
170/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei voi hoitaa kaikkea. Jos ei mikään kiinnosta, niin hae täti edunvalvontaan. Hän voi sitten palkata tätisi rahoilla yksityisen tahon hoitamaan nämä asiat. 

Omaisen tekemä työ tulee lisääntymään. Yt neuvottelujen myötä yhä huonokuntoisemmat kotitutetaan sairaalasta ja kotihoidon kriteerit nousee.

No ei kai ketään voi pakottaa jonkun sukulaisen asioita hoitamaan jos ei halua?? 

Ei voi, mutta turha siitä on syyttömälle fysioterapeutille avautua ja luuria laittaa korvaan. Kannattaa olla yhteydessä hoitavaan tahoon, muuten puhelut tulee lisimään.

Kuinka kauan sen fyssarin kanssa pitäisi sitten vängätä? Ei tarkoittaa ei ja jos ulina jatkuu puhelu päättyy. 

Miksi Suomessa voi laittaa sukulaisiaan yhteyshenkilöiksi ilman kyseisten henkilöiden suostumusta :D Ihan pellemeininkiä.

Yhteyshenkilöissä ei tarvitse olla sukulainen, siihen voi laittaa vaikka naapurikorttelin kaiman serkun. Eikä niissä tiedoissa kysytä muuta kuin nimi ja puhelinnumero, jos sitäkään. Eikä niitäkään tarkasteta. Tosin, se on oma etu että laittaa jonkun luotettavan henkilön nimi ja puhelinnumero. Hänelle voi soittaa, jos jotain tulee. Ja myös hänellä on oikeus kysellä vointia jne. 

Kysyin MIKSI. MIKSI täällä voi ilmoittaa kenet tahansa kysymättä? Jäätävää vänkäystä kun ei oma nistipoika kelpaa tädille hoitsuksi.

Sen verran voi varmaan velvoittaa henkilöä itseään että hän ilmoittaa oikeat tiedot. Miksi kukaan ilmoittaisi lähiomaiseksi henkilön joka ei ole siihen halukas? Ei tähän tarvita erillistä lupalappua ja ylimääräistä kierrosta byrokratiaa vaan arkijärkeä.

Jaa-a. Kysyppä AP:n tädiltä liikkuuko sillä päässä mitään muuta kuin paskaa. 

Vierailija
171/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kertoa omaa tarinaani pitkästi, mutta kerrottakoot lyhyesti, että olen itse joutunut  tahtomattani vanhempani kotiorjaksi. Välimme ovat huonot ja olen itse mielenterveysongelmista mm. kova ahdistus ja sosiaalisten tilanteiden pelko kärsivä köyhä työtön ja yritän saada virallisen diagnoosin autismista. En pysty huolehtimaan edes itsestäni, mutta niin vaan joudun huolehtimaan vihaamastani vanhasta, sairaasta ja vihaisesta ihmisestä. Tilanteesta tietää moni taho ja olen yrittänyt hakea apua, mutta mitään käytännön apua  tai parannusta ei ole luvassa.

Ethän joudu kun et huolehdi. Älä jauha paskaa. Ihan omaa tyhmyyttäsi hoidat ja omasta valinnastasi, pakko ei ole. 

Vierailija
172/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän kiinnostaa eritellä käsitteitä omainen ja sukulainen. Ajattelen että oma ns. ydinperhe, johon on syntynyt, eli sisarukset ja vanhemmat sekä jos on oman perheen itse perustanut, niin he, ovat omaisia.  Kaikki muut, jotka vain ovat sukua, ovat sukulaisia, ovat siis etäämmällä. 

Vierailija
173/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on varman tädiltä kysyneet jossain tilanteessa terveydenhuollossa lähiomaisen nimeä ja täti on sanonut kuka hän on. On minultakin kysytty lähiomaisen nimeä ja sen sanoessani olen ajatellut, että sitä kysytään sen takia, että tiedetään kenelle ilmoitetaan esim. jos minulle tapahtuu jotain. En todellakaan ole ajatellut tämän henkilön joutuvan hoitamaan käytännön asioitani ellen itse häntä siihen erikseen pyydä. Tämä on juuri tällaista, kun itsekseen huonosti pärjääviä vanhuksia lähetetään kotiin ja oletetaan kaikilla olevan joku läheinen joka voi ryhtyä auttamaan kotona pärjäämistä.

Yhdellä vanhuksella voi olla vaikka viisi lähiomaista kodin lähistöllä. Toisella on vain yksi, mutta tällä on hoidettavana omat lapset ja työ. Kolmannella osa lähiomaisista on muuttanut ulkomaille, osa toiselle paikkakunnalle.

Kuka varsinkin poliitikko kertoo, kenen lähiomaisen pitää missäkin tapauksessa tasavertaisesti ja tasapuolisesti hoitaa vanhusta yhteiskunnan sijaan?

Miksi lähiomaisen pitäisi asua lähellä?

Koska sinne vanhuksen lähimpään apuvälinelainaamoon on lyhyempi matka lähialueelta kuin vaikka New Yorkista. 

Vaikka täällä toistuvasti on todettu, että mitään oletuksia velvollisuuksista ei pitäisi sisältyä. Ainoastaan oikeus saada tietoja. Kummallista?

Pörriäinen maksimoi liikevoittonsa ja yrittää siksi teettää kaiken omaisilla. 

Ihan EI, en hoida riittää ja luuri alas.

Vierailija
174/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ihmisillä on omasta mielestään pelkkiä oikeuksia. Jokainen tietysti saa valita itse, miten toimii ja eihän nuo kivoja tilanteita ole.

Iso Kirja sanoo ”Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi.”

Miten hiekkauskonnot liittyy nyt tähän?

Inselit roikkuu niissä yksinäisinä ja kuolemanpelossa. Heitä ei hoida kukaan kun se aika koittaa. 

Vierailija
175/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hyvinvointialueella töissä, muttem fyssarina. Olen kuitenkin tekemisissä fyssareiden kanssa tarvittaessa. Juuri minulla oli asiakas, kellä omainen ei pystynyt hoitamaan apuvälinelainaamosta apuvälineitä. Välitin fyssarille viestiä, että asiakas tarvitsee sitä ja tätä. Fyssari vei ne hänelle sieltä apuvälinelainaamosta. 

Vierailija
176/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että et tunne empatiaa yksinäistä ihmistä kohtaan, jolla ei ole ketään muuta kuollessaan kuin sinut.

Surullista, että koet tarpeelliseksi syyllistää tuntematonta ihmistä sen sijaan että edes lukisit aloituksen. Täti ei ole kuolemassa AP:n tarinassa. Olisiko aika sinun itse opiskella hieman empatiakykyisyyttä ja tutkiskella syitä siihen miksi reagoit noin.

Näköjään näkökulmasi saa tykkäyksiä, ja minun ei. Olet taitava manipuloimaan mustan valkoiseksi jos väität, että tässä keskustelussa minä kärsin empatiakyvyn puutteesta. Olen suurinpiirtein ainut ääni, joka puhuu tädin puolesta. Hävytöntä. 

Vierailija
177/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän paljon kuuluu omaisten vastuulle. Meillä kyllä nuo apuvälineet tuli samalla taksilla kotiin, millä omainenkin. Olin vastassa ja vietin sen päivän ja yön omaisen luona ja opettelimme käyttämään apuvälineitä.

Sitten järjestelin ruokahuollon, siivouksen, laskujenmaksun ja ties mitä muuta. En siis ollut omaishoitaja tai edunvalvoja. Olin vain kontaktihenkilö, kun muut kontaktihenkilöt olivat jo kuolleet. 
Kun omaiseni sitten parin viikon päästä tästä kotiutuksesta kuoli, alkoi ne oikeat ongelmat.  Apuvälineet piti palauttaa. Minulla ei ole autoa. Miten palautan ison sairaalasängyn ja peräkärryllisen muita apuvälineitä. Jouduin vuokraamaan auton, peräkärryn ja kuljettajan.  Raahaamaan apuvälineet palautuspisteeseen. Sitten alkoi hautajaisten suunnittelu ja perunkirjoitus. 

Kenenkään kontaktihenkilöksi/lähimmäksi omaiseksi ei tarvitse suostua. 

Toki ap:n täti on voinut ilmoittaa ap:n  lähiomaisekseen, mutta ei sillä mitään juridista velvoitetta ap:lle synny, jos hän ei ole asialle suostumustaan antanut. 

Vierailija
178/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisten tekemä työ ei tule lisääntymään, vaan vanhukset jäävät sitten heitteille. 

Tämä siksi, että kukaan ei yksinkertaisesti jaksa nykyajan työelämässä a) tehdä työtään, b) huolehtia perheestään c) huolehtia itsestään ja kunnostaan, että jaksaisi käydä siellä töissä ja hoitaa perhettään ja vielä d) päälle hyysätä jotain mahdollisesti hyvinkin vaivaista vanhusta. 

Kun vielä huomioidaan, että vanhukset on nykyään todellakin VANHOJA, ei mitään kuusikymppisiä, eli niiden lapsetkin on vähintään viisikymppisiä, eli saattaa ruveta jo terveysongelmia olemaan. Ja nykyaikainen lääketiede on niin kehittynyttä, että vaikka ihmiset eivät ole saaneet terveitä, laadukkaita elinvuosia lainkaan lisää, jonkinlaista elämän irvikuvaa pystytään pitkittämään loputtomiin. Eli se hyysääminen voi jatkua ei vain vuosia, vaan vuosikymmeniä. 

Yhtälö on mahdoton. Eikä kaikki asu edes niin lähellä, että olisi edes logistisesti mahdollista hyysätä. 

Tässä on joutunut näitä asioita miettimään kun olen seurannut miten nopeasti työstressi+hankala vanhus on uuvuttanut mieheni, joka ennen jaksoi mitä vaan. On siis ihan sairaslomalla uupumuksen takia nyt. Tuskin kenenkään etu, että korkeasti koulutettu ihminen jokseenkin vaativassa työssä joutuu saikuttamaan siksi, että joutuu hyysämään vanhusta, joka on tähän mennessä "pelastettu" varmalta kuolemalta noin kuusi kertaa. 

Vierailija
179/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on hoitava taho? 

Varmaan se taho, jossa täti on hoidossa. 

Mistä minä voin etäisenä sukulaisena tietää, missä tätini on hoidossa? Oma kokemukseni on, että terveydenhuolto ei edes kysyttäessä saisi tuollaisia asioita kertoa minulle, satunnaiselle etäiselle sukulaiselle!

Ap

Jos tätisi on ilmoittanut sinut kontaktiksi ja antanut tietojen luovutukseen oikeuden,  niin silloin sinulle kerrotaan terveystiedot. Onko tätisi väleissä poikansa kanssa? 

En tiedä heidän elämästään juurikaan mitään. Mielestäni tämä on erittäin huono hetki yksipuolisesti päättää siitä, että olemmekin läheisiä sukulaisia ja omaisia. 

Naisena tiedostan myös erittäin ison riskin siinä, että mitä enemmän toimin, selvittelen ja olen yhteydessä, sitä enemmän minulle tarjotaan uusia velvollisuuksia liittyen vieraaseen sukulaiseen.

Ap

Ymmärrän ap:ta. Hirveä tilanne, joutua puoli tutun asioita hoitamaan. Exäni ilmoitti minut lähiomaisekseen/hänet tuntien ei muuttanut tietoja eromme jälkeen. Erosta on 25v Olemme tietääkseni kumpikin naimisissa tahoillamme(hän ainakin oli joskus, en ole ihan varma onko enää) Emme siis ole sukua/tekemisissä toistemme kanssa. Missään nimessä en ole omainen Sitten saan puhelun, että hän tajuttomana sairaalassa+kaikki mahdolliset terveystiedot. En olisi sitä puhelua halunnut saada enkä todellakaan halua asioitaan hoitaa. Ensimmäiseksi kysyin, että kuka? Äitinsä numeron onneksi löysin ja toimitin tiedon eteenpäin. Pyysin myös  äidiltään, että minut poistettaisiin tiedoista, mutta ex on niin saamaton, että tuskin saa sitä aikaan.

Vierailija
180/259 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kohtaa ilmaisussa 250 kilometriä et ymmärtänyt?

Ap ei voi, eikä kukaan muukaan voi, käyttää voimavaroja joita itsellä ei ole. Ei vaikka kuinka tuntisi empatiaa. 

Edelleen tämä yksinäinen vanhus on ollut tavattoman röyhkeä kun ei ole kysynyt ap:n lupaa ilmoittaa hänet lähiomaiseksi. Itsekästä ja toisista piittaamatonta. Ehkä vanhukselle nyt mitataan sillä mitalla, millä hän on mitannut: kun et välitä muista etkä huomioi niiden toiveita, ei sinuakaan huomioida. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme