Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omaisten velvollisuudet liittyen vanhuksiin?

Vierailija
02.09.2026 |

Sain puhelun liittyen tätiini. Hän on 87v ja kaaduttuaan hän on ollut leikkauksessa ja sen jälkeen siirtymässä ainakin toipumisen ajaksi palveluasumiseen. Kuulin nämä asiat fysioterapeutilta, joka soitti. Kun ihmettelin, onko hänellä lupa kertoa tätini terveystietoja minulle, hän sanoi minun olevan tätini kontaktihenkilönä terveystiedoissa. Ja hänen puhelunsa koski sitä, että omaisen velvollisuus on hakea tädille suunnitellut apuvälineet apuvälinelainaamosta ja viedä ne tädin asumisyksikköön ennen päivä x, jolloin hän tulee opastamaan tätiä niiden käytössä. Kerroin, että.olen kuullut tädistä viimeksi 7kk sitten, asun 250km päässä ja minulla ei ole aikomusta kuljetella apuvälineitä. Fysioterapeutti pahoitteli, että apuvälineiden noudot ja palautukset eivät kuulu fysioterapeutin, vaan omaisten vastuulle. Toistin, että en aio mitään noutaa ja haluan että tietoni poistetaan tädin terveystiedoista. Fysioterapeutti pahoitteli, että hän ei voi tehdä muutosta ja kysyi, että perutaanko fysioterapiakäynti tädin luo. Sanoin, että en aio kommentoida mitenkään etäisen tätini terveysasioita ja päätin puhelun.

Haluaisin kuulla, mitä kaikkea muuta voi kuulua "omaisen" vastuulle? Olin tästä aivan ällikällä lyöty ja pelkään, että pian tulee lisää yhteydenottoja.

Kommentit (261)

Vierailija
121/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin se kuuluu omaisen vastuulle, kuten kaikki muukin tarvittava. Miten vastuuttomia nykyihmiset voivat olla? Terveydenhuolto ja etenkään vanhustenhuolto ei toimi enää yhtä tehokkaasti kuin ennen, eli omaisten vastuut kyllä kasvavat jatkossa. Meiltä taitaa valitettavasti olla rahat loppu, mikä näkyy juurikin tällaisissa asioissa.

Ei rahat ole loppu, vaan ne on suunnattu ihmisten palveluista terveysjättien voittoihin, varakkaimpien veronalennuksiin, suuryrityksen osakkaiden voittoihin ja esimerkiksi entisten poliitikkojen ikuisiin sopeutumisrahoihin.

Vierailija
122/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko antanut itse tietosi tätisi yhteyshenkilöksi vai onko täti itse laitattanut tuon? Maalaisjärki sanoo että sinua ei voi velvoittaa edellä pyydettyihin toimiin. Tekisin asiasta valituksen.

Ei ole antanut lupaa, eikä ole ollut tietoinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio huolehtia yhtään kenestäkään. Tarpeeksi olen jo tehnyt. Siinä vaiheessa, kun kysellään, niin totean olevani työkyvyttömyyseläkkeellä itsekin. Lapsille sanoin, että kun isästään aika jättää, niin kieltäytykää kaikesta. Totta kai yrittävät lapsille sälyttää asunnon tyhjentämisen ja muuta, mutta mikään laki ei pakota sitä tekemään. Hoitakoon edunvalvoja asian miten tahtoo. 

Ainakaan kuoleman jälkeen ei edunvalvoja voi mitään asuntoa tyhjentää, koska edunvalvonta loppuu samalla hetkellä, kun sen kohde kuolee.  Asunnon tyhjentää kuolinpesä.  Ja jos sitä ei ole, se on kunnan homma.  Kunta antaa sen jollekin firmalle hoidettavaksi.

Vierailija
124/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko antanut itse tietosi tätisi yhteyshenkilöksi vai onko täti itse laitattanut tuon? Maalaisjärki sanoo että sinua ei voi velvoittaa edellä pyydettyihin toimiin. Tekisin asiasta valituksen.

Mihin valittaisit? Ja mitä? Täti on ilmoittanut apn nimen ja. puh nron. On halunnut naispuolisen sukulaisen ilmoittaa. Onko se poikansa edes hengissä?

Vierailija
125/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole antanut lupaa, eikä ole ollut tietoinen.

Jos lähin omainen ei ole perheenjäsen, on sen ilmoittajan aina kysyttävä lupa siltä, kenet haluaa lähimmäksi omaisekseen ilmoittaa.  Minäkin olin kerran naapurini "lähin omainen" sairaala-asioissa, kun hän sairastui vakavasti, eikä lähiomaisia ollut.  Hän kysyi minulta luvan ja tietysti lupasin.

Vierailija
126/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei voi hoitaa kaikkea. Jos ei mikään kiinnosta, niin hae täti edunvalvontaan. Hän voi sitten palkata tätisi rahoilla yksityisen tahon hoitamaan nämä asiat. 

Omaisen tekemä työ tulee lisääntymään. Yt neuvottelujen myötä yhä huonokuntoisemmat kotitutetaan sairaalasta ja kotihoidon kriteerit nousee.

Tätisi on ilmoittanut sinut lähiomaiseksi. Se ei ole fysioterapeutin vika.

Ne on varman tädiltä kysyneet jossain tilanteessa terveydenhuollossa lähiomaisen nimeä ja täti on sanonut kuka hän on. On minultakin kysytty lähiomaisen nimeä ja sen sanoessani olen ajatellut, että sitä kysytään sen takia, että tiedetään kenelle ilmoitetaan esim. jos minulle tapahtuu jotain. En todellakaan ole ajatellut tämän henkilön joutuvan hoitamaan käytännön asioitani ellen itse häntä siihen erikseen pyydä. Tämä on juuri tällaista, kun itsekseen huonosti pärjääviä vanhuksia lähetetään kotiin ja oletetaan kaikilla olevan joku läheinen joka voi ryhtyä auttamaan kotona pärjäämistä.

Yhdellä vanhuksella voi olla vaikka viisi lähiomaista kodin lähistöllä. Toisella on vain yksi, mutta tällä on hoidettavana omat lapset ja työ. Kolmannella osa lähiomaisista on muuttanut ulkomaille, osa toiselle paikkakunnalle.

Kuka varsinkin poliitikko kertoo, kenen lähiomaisen pitää missäkin tapauksessa tasavertaisesti ja tasapuolisesti hoitaa vanhusta yhteiskunnan sijaan?

Vierailija
127/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisellahan ei ole mitään velvollisuuksia. Ei ole edes lähiomaisen hautajaisia pakko järjestää. Jos välit on huonot niin miksi hoitaa asioita? Itse en ole äitini sukulaisten kanssa ollut missään tekemisissä 40 vuoteen. Ei tulisi mieleenikään hoitaa heidän asioitaan.

Vierailija
128/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla laillista, että kuka tahansa saa ilman lupaa ilmoittaa lähiomaisekseen kenet vaan, etenkin jos mukana seuraa kaikenlaisia omaisen velvollisuuksia?

Jos joutuu asioimaan vaikka vain sairaalan poliklinikalla ja on siten sairaalan kirjoissa, aina on, nuorenkin potilaan, nimettävä joku "yhteyshenkilö". Ei tarvitse olla lähiomainen. Itsekin hädissäni annoin parhaan ystäväni äidin yhteystiedot, hän kun oli ainoa, joka asui samalla paikkakunnalla. Toki selitin hänelle jälkeenpäin, eikä hänellä ollut mitään asiaa vastaan. Eikä hänelle koitunut mitään velvollisuuksia. Mutta sairaalalla  on oltava jonkun sellaisen henkilön tiedot, joka edes tuntee potilaan. Omaisia etsitään sitten myöhemmin. Ja jos potilaalla on jotakin omaisuutta, heitä usein kyllä ilmaantuukin.

Ei tarvitse laittaa ketään yhteyshenkilöksi. Olen 48 ja sain sairaskohtauksen kesällä ja nyt erikoissairaanhoidon potilaana. Jätin srn kohdan tyhjäksi ( Hus alue) . Olen yksinhuoltaja ja mulla ei ole ketään laittaa yhteyshenkilöksi. 

Vierailija
129/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei voi hoitaa kaikkea. Jos ei mikään kiinnosta, niin hae täti edunvalvontaan. Hän voi sitten palkata tätisi rahoilla yksityisen tahon hoitamaan nämä asiat. 

Omaisen tekemä työ tulee lisääntymään. Yt neuvottelujen myötä yhä huonokuntoisemmat kotitutetaan sairaalasta ja kotihoidon kriteerit nousee.

No ei kai ketään voi pakottaa jonkun sukulaisen asioita hoitamaan jos ei halua?? 

Ei voi, mutta turha siitä on syyttömälle fysioterapeutille avautua ja luuria laittaa korvaan. Kannattaa olla yhteydessä hoitavaan tahoon, muuten puhelut tulee lisimään.

Kuinka kauan sen fyssarin kanssa pitäisi sitten vängätä? Ei tarkoittaa ei ja jos ulina jatkuu puhelu päättyy. 

Miksi Suomessa voi laittaa sukulaisiaan yhteyshenkilöiksi ilman kyseisten henkilöiden suostumusta :D Ihan pellemeininkiä.

Vierailija
130/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähikontaktit pitää itse ilmoittaa. Jos niihin tulee muutoksia, nekin pitää itse ilmoittaa, esim. puhelinnumeromuutokset jne. Myös omat tiedot (osoite, puh. nro.) on syytä päivittää jos tulee muutoksia. Nekään eivät automaattisesti päivity.  

Mitään velvollisuuksia ei ole hoitaa sukulaisen asioita. Jos on tehnyt edunvalvontavaltuutusopimuksen, siihenkään ei ole pakko ryhtyä. Voihan sitä itselläkin olla voimavarat vähissä / sairastunut/ muu este. Mutta kun on tuollaisen sopimuksen tehnyt on luultavasti velvollinen ilmoittamaan seuraavalle taholle estymisestä, aina DVV:lle asti, jos ei muita siihen löydy ja homma siirtyy yleiseen edunvalvontaan. Mutta prosessi on ajallisesti pitkä, puhutaan viikoista/kuukausista.  Kuka maksaa sillä välin laskut, jonkunhan ne on hoidettava. Mutta omainen ei niitä noin vaan voi tehdä, tarvitaan tuo edunvalvontavaltuutus. 

Jos ketään ei löydy, niin taitaa viranomainen / hoitohenkilökunta olla velvollinen tekemään huolinilmoituksen sosiaalihuoltoon ja homma etenee sitä kautta. 

Vierailija
131/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti saat vanhana samanlaisen kohtelun.

Miksi et laita OMIA lapsiasi kontaktilistalle? 

Vierailija
132/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai ketään voi pakottaa jonkun sukulaisen asioita hoitamaan jos ei halua?? 

Ei voi, mutta turha siitä on syyttömälle fysioterapeutille avautua ja luuria laittaa korvaan. Kannattaa olla yhteydessä hoitavaan tahoon, muuten puhelut tulee lisimään.

Kuinka kauan sen fyssarin kanssa pitäisi sitten vängätä? Ei tarkoittaa ei ja jos ulina jatkuu puhelu päättyy. 

Miksi Suomessa voi laittaa sukulaisiaan yhteyshenkilöiksi ilman kyseisten henkilöiden suostumusta :D Ihan pellemeininkiä.

Yhteyshenkilöissä ei tarvitse olla sukulainen, siihen voi laittaa vaikka naapurikorttelin kaiman serkun. Eikä niissä tiedoissa kysytä muuta kuin nimi ja puhelinnumero, jos sitäkään. Eikä niitäkään tarkasteta. Tosin, se on oma etu että laittaa jonkun luotettavan henkilön nimi ja puhelinnumero. Hänelle voi soittaa, jos jotain tulee. Ja myös hänellä on oikeus kysellä vointia jne. 

Vierailija
133/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä velvollisuus aikuisella lapsella on hoitaa omia vanhempiaan. Kun tällä aikuisella lapsella on usein oma elämä satojen km etäisyydellä, työ, puoliso, lapset, asuntolainat jne.  

Vierailija
134/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tosi liemessä yhden lapsettoman sukulaisen kanssa ennenkuin saatiin edunvalvoja. 

Tämäkin yritti hoidattaa minulla asioita, mutta olen jo itsekin avun tarpeessa, joten kieltäydyin.

Paljon oli kustannuksia, joista ei mitään korvauksia ole saatu.

Vierailija
135/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellisesti monet olettavat, että sukulaisten kanssa automaattisesti pitäisi olla jotenkin läheinen. Ei tarvitse, siellä voi olla vaikka minkälaisia tarinoita taustalla, kiusaamista, mitätöintiä, henkistä väkivaltaa, täti voi olla vaikka luonnehäiriöinen hirviö. Jokainen on vapaa valitsemaan haluaako olla yhteydessä sukulaisiinsa, heitä ei voi valita, mutta kontaktien määrän voi.

Ehkä sitä on vaikea kuvitella jos omat sukulaiset ovat mukavia ja suhteet ovat tiiviitä, mutta osa meistä rakentaa elämänsä ihan muiden kuin sukulaisuussuhteiden varaan.

Ehkä sitten niin. Meillä perhe ja lähisuku on se johon voi aina luottaa ja joka ei ikinä hylkää. Ei välttämättä olla kaikkien kanssa jatkuvasti yhteyksissä mutta aina saa apua jos sitä tarvitsee.

Kiva, että sinulla on noin. Minulla omat vanhemmat petti luottamuksen ja hylkäsivät. Toki olen hoitanut heidän vanhuusvuosillaan heidän asioitaan, mutta vain vähän ja oman jaksamiseni etusijalle laittaen.

Näytä aiemmat lainaukset

Ap saikin jo neuvon, mihin ottaa yhteyttä. Mutta noin muutoin asiaan, niin tässä on sellainenkin hankaluus, että ulkopuolinen ei voi esimerkiksi päättää siitä, millaisia maksullisia palveluita tavaroiden hakemiseen voi käyttää. Siis vaikka olisikin valmis jostain tätinsä kotipaikkakunnalta tilaamaan kuljetuspalvelun, niin tilausta ei voi tehdä tädin nimissä. Sitäpaitsi eihän tädillä välttämättä olisi edes rahaa sellaiseen.

Vierailija
137/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No soita nyt sille tädille ap🙄

Ei ole ehkä sun homma mutta koita nyt tädin kanssa sopia että vaihtaa yhteyshenkilöksi jonkun lähellä asuvan joka haluaa asioita hoitaa.

Niin ja ei tämä ole sen terapeutin vika tai homma. Hoitaa vain työtään.

Jotain inhimillisyyttä nyt peliin hei.

Vierailija
138/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä siirrettiin syystä X väliaikaisesti toiseen hoitopaikkaan noin 50 km päähän (ei siis ollut lähtö- eikä saapumispaikka kumpikaan sairaala). Omaisten olisi pitänyt kuljettaa lääkkeet perässä. Itse en ollut puhelimessa, joten en voinut kysyä, mutta jäin ihmettelemään, miksi lääkkeet eivät kulkeneet mukana, tai miksi lääkkeitä ei ostettu paikallisesta apteekista. Jälkimmäiseen sain vastauksen myöhemmin, että vastuussa olevalla hoitotaholla on sapimus apteekin kanssa alkuperäisellä paikkakunnalla. Siksi koko väliaikaisen hoitojakson ajan meidän olisi pitänyt ajella pitkin ja poikin kuljettelemassa lääkkeitä. Hoitaja oli vielä sanonut, että heillä on asiakkaita, joiden lähin omainen asuu 300 km päässä ja käy siirtämässä lääkkeet 50 km matkan aina kun jokin lääke loppuu. Emme suostuneet. Emme paikkaa huonosti hoidettua logistiikkaa tai minkään yrityksen sopimuksista johtuvia ongelmia. Isäämme kyllä käymme katsomassa aina kun voimme.

Vierailija
139/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on varman tädiltä kysyneet jossain tilanteessa terveydenhuollossa lähiomaisen nimeä ja täti on sanonut kuka hän on. On minultakin kysytty lähiomaisen nimeä ja sen sanoessani olen ajatellut, että sitä kysytään sen takia, että tiedetään kenelle ilmoitetaan esim. jos minulle tapahtuu jotain. En todellakaan ole ajatellut tämän henkilön joutuvan hoitamaan käytännön asioitani ellen itse häntä siihen erikseen pyydä. Tämä on juuri tällaista, kun itsekseen huonosti pärjääviä vanhuksia lähetetään kotiin ja oletetaan kaikilla olevan joku läheinen joka voi ryhtyä auttamaan kotona pärjäämistä.

Yhdellä vanhuksella voi olla vaikka viisi lähiomaista kodin lähistöllä. Toisella on vain yksi, mutta tällä on hoidettavana omat lapset ja työ. Kolmannella osa lähiomaisista on muuttanut ulkomaille, osa toiselle paikkakunnalle.

Kuka varsinkin poliitikko kertoo, kenen lähiomaisen pitää missäkin tapauksessa tasavertaisesti ja tasapuolisesti hoitaa vanhusta yhteiskunnan sijaan?

Miksi lähiomaisen pitäisi asua lähellä?

Vierailija
140/261 |
03.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän paljon kuuluu omaisten vastuulle. Meillä kyllä nuo apuvälineet tuli samalla taksilla kotiin, millä omainenkin. Olin vastassa ja vietin sen päivän ja yön omaisen luona ja opettelimme käyttämään apuvälineitä.

Sitten järjestelin ruokahuollon, siivouksen, laskujenmaksun ja ties mitä muuta. En siis ollut omaishoitaja tai edunvalvoja. Olin vain kontaktihenkilö, kun muut kontaktihenkilöt olivat jo kuolleet. 
Kun omaiseni sitten parin viikon päästä tästä kotiutuksesta kuoli, alkoi ne oikeat ongelmat.  Apuvälineet piti palauttaa. Minulla ei ole autoa. Miten palautan ison sairaalasängyn ja peräkärryllisen muita apuvälineitä. Jouduin vuokraamaan auton, peräkärryn ja kuljettajan.  Raahaamaan apuvälineet palautuspisteeseen. Sitten alkoi hautajaisten suunnittelu ja perunkirjoitus. 

Sairaalasängyt kyllä haetaan. Ei niitä saa itse kuljetella. 

Arvaa vaan haettiinko? Soittelin useampaan paikkaa ja minulle sanottiin että ei kuulu heille. Lopulta mietin että työnnän vaan pihalle ja jätän sinne ruostumaan. Sitten sain riskin miehen avuksi ja saatiin palautettua. 

Kyllä se apuvälineen luovuttanut taho sen hakee. Ongelmia meillä oli ainoastaan ikivanhojen apuvälineiden kanssa, joita mikään taho ei enää tahtonut takaisin ts eivät olleet enää missään kirjanpidossa. No, nekin sitten parin puhelinkierroksen jälkeen haettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi