Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on pahempi tunne: lapsettomuuden katuminen vai lapsien katuminen?

Vierailija
02.09.2026 |

Mielipiteitä?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katumus lapsettomuuteen iskee keski-iässä. Se kai liittyy siihen, että siinä kohtaa pysähtyy ensi kertaa miettimään elämäänsä. Että mitä järkeä tässä oli. Oliko tällä elämällä mitään merkitystä? Muuta kuin oman nautinnon etsiminen ja tavaran ostaminen.

Voi kyllä minun elämässäni on paljon muutakin. Eikä katumus ole iskenyt, vaikka olen jo myöhäiskeski-iässä.

Vierailija
22/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomaksi jäänyt ei tiedä mitä menettää, mutta lapsellinen ei läheskään aina saa mitä tilaa. Silloinkaan ei katumisesta toisaalta ole mitään hyötyä, koska tilanne on se mikä on.

Ei pidä paikkaansa. Vaikka ei ole ollut vanhempi niin kyllä ihmisellä sen verran mielikuvitusta on, että tietää mistä jää paitsi. Tuo on väheksyvästi sanottu tahattomasti lapsettomille. Kyllä ne tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole katunut koskaan sitä että olen lapseton, en kadu valintaani koska tiesin että en voi tarjota hyvää elämää lapselle. Olen nähnyt sitä lapsiperhe elämää ja olen tyytyväinen valintaani. Eiköhän maailmassa lapsia riitä ja lapsettomien syyllistäminen on ihan turhaa mielestäni.

Vierailija
24/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katumus lapsettomuuteen iskee keski-iässä. Se kai liittyy siihen, että siinä kohtaa pysähtyy ensi kertaa miettimään elämäänsä. Että mitä järkeä tässä oli. Oliko tällä elämällä mitään merkitystä? Muuta kuin oman nautinnon etsiminen ja tavaran ostaminen.

Voi kyllä minun elämässäni on paljon muutakin. Eikä katumus ole iskenyt, vaikka olen jo myöhäiskeski-iässä.

On kai. Harrastusta, shoppailua, töitä jne. Samaa tekee ne joilla lapsia. Ei ne vanhemmuutta korvaa.

Vierailija
25/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika naurettavaa, jos joku tosissaan kuvittelee, ettei lapsia saanut menetä mitään. Kyllä menettää, vaikka sitä onkin vaikea ilmeisesti hyväksyä.

Vierailija
26/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kai. Harrastusta, shoppailua, töitä jne. Samaa tekee ne joilla lapsia. Ei ne vanhemmuutta korvaa.

Ja paljon muuta. Lapsellisilla on ne lapset riippakivinä. Ovat aina vastuussa jostakin. Minun ei tarvitse kantaa vastuuta kenestäkään, vaan saan elää huolettomana 😊

Vierailija
27/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vanhemmuus pitäisi korvata? Toisille se sopii ja toisille ei. Ei ihminen ole yhtään vähempiarvoinen, vaikka hän ei olisi vanhempi. 

Vierailija
28/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika naurettavaa, jos joku tosissaan kuvittelee, ettei lapsia saanut menetä mitään. Kyllä menettää, vaikka sitä onkin vaikea ilmeisesti hyväksyä.

Niin, ne lapset. Ja se juuri on parasta. En pidä lapsista lainkaan.

Vierailija
29/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menettää vähintäänkin sen, että maailmassa ei ole yhtään ihmistä, jonka elatuksesta olisit vastuussa 18v. 

Vierailija
30/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs kun ihminen ei halua vanhemmaksi? Pitäisi van ryhtyä vaikka väkisin, hammasta purren? Sitäkö olet mieltä?

Vierailija
31/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia saanut menettää lapset? 

Vierailija
32/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomaksi jäänyt ei tiedä mitä menettää, mutta lapsellinen ei läheskään aina saa mitä tilaa. Silloinkaan ei katumisesta toisaalta ole mitään hyötyä, koska tilanne on se mikä on.

En tykkää tästä ajatusmaailmasta, että lapsettomaksi jäänyt "menettäisi" jotain ja lapsia saanut "saisi" jotain. Kumpikin menettää ja saa jotain.

Mitä lapsen saanut menettää?

Paljonkin. Aloitetaan vaikka siitä, että lapsen myötä menettää mahdollisuuden elää lapsettomana. 

Samalla tavalla lapseton menettää mahdollisuuden elää lapsellisena, ja jos ihminen saa lapsia esim. vasta 40-vuotiaana, onhan hänkin ehtinyt elää elämänsä ensimmäiset 40 vuotta lapsettomana.

Vierailija
33/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia saanut menettää lapset? 

Luin vahingossa väärin päin. Juuri niin, eli outo ajatus, etteikö lapsia saanut menettäisi mitään. Ihan kuin ne lapset korvaisivat kaiken muunkin elämässä.

Vierailija
34/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitko pitää itsestäsikin vasta sitten kun et enää ollut lapsi?

Vierailija
35/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kännissä, mutta noin pääsääntöisesti en tykkää kännissä olevista ihmisistä. Sama logiikka.

Vierailija
36/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkää tästä ajatusmaailmasta, että lapsettomaksi jäänyt "menettäisi" jotain ja lapsia saanut "saisi" jotain. Kumpikin menettää ja saa jotain.

Mitä lapsen saanut menettää?

Paljonkin. Aloitetaan vaikka siitä, että lapsen myötä menettää mahdollisuuden elää lapsettomana. 

Samalla tavalla lapseton menettää mahdollisuuden elää lapsellisena, ja jos ihminen saa lapsia esim. vasta 40-vuotiaana, onhan hänkin ehtinyt elää elämänsä ensimmäiset 40 vuotta lapsettomana.

Sehän tuossa vähän niin kuin oli pointti. MOLEMMAT menettävät ja MOLEMMAT saavat. Ei ole mitään "lapseton menettää ja lapsellinen saa" vastakkainasettelua, jota moni lapsia saanut yrittää viljellä. 

Vierailija
37/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia saanut menettää mahdollisuuden elää koko elämänsä lapsettomana, ja sitä hänellä on oikeus katua. Hänen lapsensa ovat kuitenkin syntyneet hänen aloitteestaan, helvetti.

Vierailija
38/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdoton kysymys. Koska kyse on aina yhden henkilön subjektiivisesta tunteesta, hän ei voi vastata molempien vaihtoehtojen osalta. Kukin voi tietää vain sen, millaisen tunteen oma valinta (lapsia vai ei lapsia) itselle aiheutti.

Mutta eikö yleisesti sanotaan, että enemmän ihmiset katuvat tekemättä jättämisiä kuin tehtyjä asioita.

Vierailija
39/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kännissä, mutta noin pääsääntöisesti en tykkää kännissä olevista ihmisistä. Sama logiikka.

Ja kun et tykkää (kännissä olevista) ihmisistä, et tykkää itsestäsikään, ts. ihmisistä. Asia selvä. Mitä luulet, katuvatko vanhempasi sitä että saivat sinut?

Vierailija
40/83 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko tosissasi uskot siihen, mitä kirjoitat? Kuulostat pikemminkin itse katkeralta siitä, ettei elämäsi mennytkään niin ihanasti kuin kuvittelit, vaikka hankit lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan