Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidilleni iski viime hetkellä vauvakuume.

Vierailija
02.09.2026 |

Uskomaton tilanne.

Ollaan oltu miehen kanssa yhdessä jo yli kymmenen vuotta ja naimisissakin jo viisi vuotta. Päätimme jo aikoja sitten, ettemme hanki yhteisiä lapsia, koska emme kumpikaan sellaisia halua. 

Miehelläni on nuoruuden suhteesta yksi nyt jo täysi-ikäinen lapsi.

Äitini on ollut asian kanssa ihan sinut jo pitkän aikaa ja on menneinä vuosina jopa kehunut miten hienoa on, että elämme omannäköistä elämää, emmekä tee asioita vaan siksi, että aina on tehty, tai niin on tapana jne.

Nyt kuitenkin viimeisen vuoden aikana äidilleni on sitten puhjennut mieletön vauvakuume ja tarve päästä mummoksi, vaikka ennen ei tällainen ole kiinnostanut. Kuume nousi aika viime metreillä, sillä minä olen 36 ja mieheni 40 ja minä olen siis äitini ainoa lapsi. 

Tilanne on saanut viime aikoina jopa ihan koomista piirteitä, kun äiti laittaa linkkejä kaiken maailman lapsi, raskaus ja synnytysartikkeleihin liki päivittäin. 

Kun kerron, että meidän päätös on edelleen sama, eli lapsia ei ole tulossa, niin hän joko loukkaantuu tai sitten ohittaa koko kommentin kokonaan. Ei ole kuulevinaan. 

Nyt on ruvennut lähettelemään näitä artikkeleita myös miehelleni, joka on onneksi suhtautunut niihin hienovaraisesti. 

Pahin tilanne oli pari viikkoa sitten kun olimme vanhemmillani syömässä ja äiti parin viinilasin jälkeen rupesi vääntämään itkua ja selittämään miten hänellä on elämässä enää yksi ainoa toive ja se olisi saada edes yksi lapsenlapsi. Lupasi hoitaa lasta niin paljon kuin on tarve ja maksaa kaikki harrastukset ja polkupyörät jne. Se oli aivan naurettavaa ja jotenkin todella kiusallinen, jopa säälittävä tilanne. 

Kun taas kerran toistimme, että päätös on jo tehty, niin hän anelemalla aneli, että harkitkaa vielä. Kerroimme, ettei asia harkitsemalla enää muutu mutta eihän sekää asia mennyt perille.

Tämä on ihan uskomaton tilanne. En olisi muutama vuosi sitten voinut ikinä uskoa, että tämä voi vielä mennä näin. En ymmärrä mitä äidilleni on yhtäkkiä tapahtunut?

Ymmärrystä, neuvoja tai vertaistukea kiitos...

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin otsikon perusteella, että äitisi haluaa iltatähden. No, eipä tuossa mitään ole sen enempää tehtävä. Äitisi itkee ja uhriutuu aikansa, sinä elät elämääsi.

Vierailija
2/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sille koira.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tule saamaan täältä muita neuvoja, kuin välit poikki ja äiti uuniin. 

Vierailija
4/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta sille koira.

Itseasiassa ehdotin hänelle koiran tai kissan hommaamista. Senkin käänsi niinpäin, että olisi lapsenlapselle mukavaa jos mummolassa olisi joku lemmikki. 

Ap

Vierailija
5/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sille nyt tuli kriisi, kun on tajunnut että niitä lapsenlapsia ei ihan oikeasti ole tulossa. Ymmärrettävää, inhimillistä, mutta pomminvarmasti ärsyttävää ja inhottavaa.

Ei minulla ole neuvoa. Oma äitini on innolla odottanut lisääntymistäni jo vuosia. Olen samanikäinen vela kuin sinäkin, ap. Omalla kohdallani helpotusta on tuonut lisääntyvä veljeni.

Vierailija
6/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin otsikon perusteella, että äitisi haluaa iltatähden. No, eipä tuossa mitään ole sen enempää tehtävä. Äitisi itkee ja uhriutuu aikansa, sinä elät elämääsi.

Ymmärtäisin hänen surunsa paljon paremmin, jos hän olisi toivonut lapsenlapsia pidempään, mutta hän on keksinyt tämän vasta ihan hiljattain. Siis vasta nyt kun alamme olla ikämme puolesta ihan lapsentekoiän loppumetreillä. 

Ap

Vierailija
7/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisin hänen surunsa paljon paremmin, jos hän olisi toivonut lapsenlapsia pidempään, mutta hän on keksinyt tämän vasta ihan hiljattain. Siis vasta nyt kun alamme olla ikämme puolesta ihan lapsentekoiän loppumetreillä. 

Ap

Ei ole aiemmin ymmärtänyt sinun olevan tosissaan. Nyt kun et kauaa enää ole lapsentekoiässä eikä lapsia ole tulossa, hän ymmärtää, ettet tule yhtäkkiä vaihtamaan mielipidettäsi lapsiasiassa. Tähän asti hän on elättänyt hiljaista toivoa. 

Vierailija
8/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sille nyt tuli kriisi, kun on tajunnut että niitä lapsenlapsia ei ihan oikeasti ole tulossa. Ymmärrettävää, inhimillistä, mutta pomminvarmasti ärsyttävää ja inhottavaa.

Ei minulla ole neuvoa. Oma äitini on innolla odottanut lisääntymistäni jo vuosia. Olen samanikäinen vela kuin sinäkin, ap. Omalla kohdallani helpotusta on tuonut lisääntyvä veljeni.

Kiitos kommentistasi. 

Jotenkin näin asia varmasti on. Ehkä hän tosiaan on ajatellut, että kyllä se mieli vielä muuttuu kun kello alkaa tikittämää.

Eniten minua tosiaan hämmentää tämä järisyttävä muutos mikä äitini käytöksessä on tapahtunut. 

Ap

Vierailija
9/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei ole aiemmin ymmärtänyt sinun olevan tosissaan. Nyt kun et kauaa enää ole lapsentekoiässä eikä lapsia ole tulossa, hän ymmärtää, ettet tule yhtäkkiä vaihtamaan mielipidettäsi lapsiasiassa. Tähän asti hän on elättänyt hiljaista toivoa. 

Kiitos kommentistasi.

Olet todennäköisesti lähellä totuutta. Itseäni on hämmentänyt eniten tämä suuri muutos äitini käytöksessä. 

Ap

Vierailija
10/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi lienee luottanut siihen, että kyllä ne äidinvaistot sinulla vielä heräävät, kuten suurimmalla osalla naisia.

Vierailija
11/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentistasi. 

Jotenkin näin asia varmasti on. Ehkä hän tosiaan on ajatellut, että kyllä se mieli vielä muuttuu kun kello alkaa tikittämää.

Eniten minua tosiaan hämmentää tämä järisyttävä muutos mikä äitini käytöksessä on tapahtunut. 

Ap

Minua taas on ihmetyttänyt se, että nyt viimeisen vuoden aikana äitini on lopettanut vihjailun ja hypoteettisesta jälkikasvustani puhumisen. Varmaan sama tilanne sinällään kuin sinullakin, mutta päinvastainen reaktio. Uskon että hän on nyt tajunnut että olen tosissani, eikä ikäkään kauaa antaisi enää periksi. Jos enää nytkään.

Sama

Vierailija
12/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi lienee luottanut siihen, että kyllä ne äidinvaistot sinulla vielä heräävät, kuten suurimmalla osalla naisia.

Eipä ne kovin monella velalla herää ikinä, toim. huom.

Vierailija
13/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuoden päästä ap itkee että ei tullut tehtyä lasta kun olisi vielä voinut. 

Vierailija
14/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on pakko panna äidillesi rajat ja kieltäydyttävä kuuntelemasta. Lapsia ei tehdä isovanhempien mieliksi eikä heitä varten.

Minun äitini ei halunnut lastenlapsia mutta sai niitä. Välit jäivät ohuiksi.

Minusta ei tule isoäitiä. Toinen lapsistani kuoli nuorena aikuisena ja toinen on 39-vuotias vela. Jälkimmäinen on ikään kuin testatakseen valveutuneisuuttani kysynyt minulta mitä ajattelen siitä ettei hän aio hankkia avovaimonsa kanssa lapsia. Ei minulla ole oikeutta ottaa siihen kantaa. Valinta on heidän, ja minun on hyväksyttävä se.

Vierailija
15/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sinä sen tiedät?

Montako lasta sinulla on ja saitko mitä tilasit?

Vierailija
16/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai on hyvillään että piti päänsä.

Vierailija
17/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on viisaampi kuin ap ainakin tässä asiassa. Kannattaisi ap:n uskoa äitiä, muuten jo 10 vuoden päästä ap alkaa katumaan tekemätöntä lasta ja katuu sitä loppuelämän.

Vierailija
18/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi ryhtyä vapaaehtoiseksi varamummoksi vaikka maahanmuuttajaperheelle. Itse ajattelin tehdä niin, sillä lapsenlapsia ei ole tulossa.

Vierailija
19/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, lisääntyjätrollit löysivät ketjun.

Vierailija
20/123 |
02.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta sille koira.

Itseasiassa ehdotin hänelle koiran tai kissan hommaamista. Senkin käänsi niinpäin, että olisi lapsenlapselle mukavaa jos mummolassa olisi joku lemmikki. 

Ap

No jujuta hänet tällä hankkimaan koiranpentu. Sitä paapoessa vauvat unohtuu. Todettu juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi