"äiti mulla on vieläkin nälkä"
T. 14v teini syötyään kolme kertaa lautasellisen perunoita makkarakastikkeessa, salaattia, leipää juustolla ja kasviksilla sekä jälkkärivanukkaan
Mikä ruoka pitäisi paremmin nälkää? Ruokahalu on tällä hetkellä pohjaton.
(Vanhin lapsi on tyttö joten tää suursyömäryys ei oo mulle yhtään tuttua)
Kommentit (148)
Broilerinkoipis voi paistaa uunipellillä ison määrän ja niitä sitten välipalaksi koulun jälkeen sopivilla lisukkeilla.
Mä ihmettelin äidille samaa teininä. Kun olisin voinut vaan syödä ja syödä makaronilaatikkoa ja silti oli nälkä, vaikka söin isoja annoksia.
No mistä oli kyse?
Meillä oli tosi proteiiniköyhää ruokaa. Ruuassa oli myös aika vähän rasvaa. Kalafile oli pieni, siitä söi 4hlö. Tai 1 minikokoinen porsaankyljys per nokka tai tyyliin 300g jauhelihaa 4hlö ja kaikkea ei syöty kerralla. Lisäksi hedelmiä oli vähän (C-vitamiininpuute on varma). Ikenet vuoti jatkuvasti verta. Myöhemmin löytyi myös raudanpuute (matala ferritiini), b12 puute ja d-vit puute.
Eli lsää proteiinia ja rasvaa, ja jos on teinillä jatkuvaa väsymystä, kalpeutta tai kroonisesti tummat silmänaluset, niin suosittelen yllä mainittuja verikokeita.
P.s Mullakaan ei pidä makkarakastikkeet nälkää, ellei ole jotain Snellmanin 86% makkaraa, joita saa syödä 2kpl.
Syö liian nopeasti. Anba lautasellinen ja pidä 20 minuutin tauko jollain verukkeella. Voi olla ettei sitten enää olekaan nälkä kun ruoka alkaa vaikuttaa ja verensokeri nousee.
Vierailija kirjoitti:
Broilerinkoipis voi paistaa uunipellillä ison määrän ja niitä sitten välipalaksi koulun jälkeen sopivilla lisukkeilla.
Hyvä vinkki, kiitos. Onko muita helppoja ruokia välipalaksi koulun jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro pojan annos kahdella tai kolmella jotta hän saa varmasti kylliksi ruokaa.
Ei se auta yhtään tytön nälkään.
Bulimia? Ei voi mitenkään kuluttaa noin paljon. Jos tuolla syönnillä ei ala kilot tarttua niin lääkärin ja äkkiä. Jokin vika suolistossa tai lapamato
Käske kakaraa lopettamaan ahmiminen. Kylläisyyden tunne ei tule hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelin äidille samaa teininä. Kun olisin voinut vaan syödä ja syödä makaronilaatikkoa ja silti oli nälkä, vaikka söin isoja annoksia.
No mistä oli kyse?
Meillä oli tosi proteiiniköyhää ruokaa. Ruuassa oli myös aika vähän rasvaa. Kalafile oli pieni, siitä söi 4hlö. Tai 1 minikokoinen porsaankyljys per nokka tai tyyliin 300g jauhelihaa 4hlö ja kaikkea ei syöty kerralla. Lisäksi hedelmiä oli vähän (C-vitamiininpuute on varma). Ikenet vuoti jatkuvasti verta. Myöhemmin löytyi myös raudanpuute (matala ferritiini), b12 puute ja d-vit puute.
Eli lsää proteiinia ja rasvaa, ja jos on teinillä jatkuvaa väsymystä, kalpeutta tai kroonisesti tummat silmänaluset, niin suosittelen yllä mainittuja verikokeita.
P.s Mullakaan ei pidä makkarakastikkeet nälkää, ellei ole jotain Snellmanin 86% makkaraa, joita saa syödä 2kpl.
Kiitos sulle! Huomaan, että mulla on ollut proteiinia liian vähän. Ostan jatkossa enemmän lihaa ja esim niitä papuja ruokiin. Myös raejuusto ja oliiviöljy on mun ostoslistalla. Teen noita kanankoipia myös valmiiksi jääkaappiin odottamaan.
Onko lisää ideoita? Maitoa ja maitotuotteita meillä käytetään paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tortillapohjille tehdyt "pizzat".
Helppo tehdä ja pitää nälkää hyvin. Puuttuu höttöhiilarit pohjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro pojan annos kahdella tai kolmella jotta hän saa varmasti kylliksi ruokaa.
Ei se auta yhtään tytön nälkään.
Bulimia? Ei voi mitenkään kuluttaa noin paljon. Jos tuolla syönnillä ei ala kilot tarttua niin lääkärin ja äkkiä. Jokin vika suolistossa tai lapamato
Ei ole mun (aloittajan) kommentti. Meillä tyttö syö ja on syönyt koko ajan ihan normikokoisia annoksia, poika alkoi nyt syömään paljon.
Vierailija kirjoitti:
Leiväksi ruisleipää ja rasvaista juustoa tai maksamakkaraa päälle. Perunamuusia iso kasa. Syökö papuja? Niistä saa hyvin proteiinia ilman että lihan määrää täytyy lisätä, lisäksi niissä on paljon kuitua. Esim isot valkopavut sopii makkarakastikkeeseen. Uunijuureksia joka aterialla.
Meillä pavut ja linssit ovat olleet ratkaisu. Teen ihan samoja ruokia, mutta tänäänkin oli jauhelihalasagnen seassa linssejä ja salaatissa mustapapuja.
Minkä kokoisia nämä teidän suursyömärilapset ovat? Omat lapseni pärjäsivät aina normaaliannoksilla. Yksi lautasellinen. Eivät olleet laihoja eivätkä ylipainoisia. Normaalin hoikkia.
Vierailija kirjoitti:
Carnivore. 1-2 kertaa päivässä syömistä riittää. Keho toimii ketoneilla ja verensokerit ei ole enää riippuvaisia ruokaryrmistä, joten olo on tasainen. Lisäksi rasvaista lihaa ei voi syödä liikaa, kun keho laittaa luonnollisesti sille stopin. Hiilarimuusia yms voi helposti vetää liikaa. Toki jos tykkää laittaa ruokaa 5 kertaa päivässä, olla ruokapöydässä 5 kertaa päivässä, siivota jäljet 5 kertaa päivässä, suunnitella jatkuvasti monipuoleisia ruokalajeja, ostaa kaupasta niihin monia eri raaka-aineita ja synnyttää muovijätettä monikertaisesti niin kannattaa jatkaa hiilariruokavaliolla (=perus suomiruokavalio) ja kuunnella jatkuvaa nälkää.
Mee nyt jo kuuseen. Teinipojalle ei todellakaan riitä mikään 1 tai 2 ruokaa päivässä. Keski-ikäiselle toimistotädille riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tortillapohjille tehdyt "pizzat".
Helppo tehdä ja pitää nälkää hyvin. Puuttuu höttöhiilarit pohjasta.
Joo näitä ollaan toisinaan tehty. Teinitkin osaavat tehdä näitä! Kiitos vinkistä.
Nakkikastike täyslihanakeista kuten Snellmann. Katsoo proteiinipitoisuuden noista paketeista. Ja jälkkäriksi mieluummin proteiini vanukas kuin tavallinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi tuossa voi olla taustalla nälkävelkaa eli jos aamulla syö kunnolla esim munakkaan ja kouluun kunnon eväät niin ehkä päivällisellä ei ole noin kova nälkä. Teinit saattavat olla koko päivän lähes syömättä ja sitten kotona illalla tankataan.
Täytyy kyllä myöntää että en tiedä mitä hän syö aamulla kun olen itse silloin jo töissä. Joskus on pannu likainen eli munia on paistettu, mutta ei läheskään aina. Luulen että usein leipää tai puuroa.
Olisiko joitain täyttäviä aamupalavinkkejä?
Proteiinilla terästettyä pannukakkua jo aamulla. Korvaa osa jauhoista vaikka soija- tai heraproteiinijauheella. Muista laittaa kardemummaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa jättiannos jopa kasvavalle nuorelle. Mutta pojat kyllä voivat kasvaessaan tarvita ruokaa paljon.
Mutta mieleen tuli, että onko teilä vain yksi kunnon ruokailu päivässä? Sehän ei palvele kenenkään jaksamista hyvin, jos vain kerran päivässä syö jättiannoksen. Kaikkein vähiten sellainen palvelee kasvavaa nuorta.
Jos hän söisi useammin pienempiä aterioita, niitä paljon parjattuja välipaloja lounaan ja päivällisen lisäksi, niin se kerta-annos saattaisi pienentyä. Päivässähän kuuluisi olla aamupala, lounas, päivällinen ja välipaloja, varsinkin kasvuiässä, ja ehkä myös iltapalaa. Tälläisella ateriarytmillä ei tule isoa väliä syömisiin, eikä siis myöskään nälkä pääse kasvamaan ihan hurjaksi pääruoalla. Ne välipalat voi ola kevyitäkin, pääasiassa kasviksia tai hedelmää. Kunhan verensokeri pysyy tasaisena. Sehän sen nälän pitää loitolla.
Onko tuo siis jotenkin liikaa? Kyllä meillä syödään aamupala, lounas, välipaloja, päivällinen ja iltapala. Joka päivä on kaksi lämmintä ruokaa ja kaappi on täynnä aineksia, joista kaikki voi koota haluamansa aamu-, väli- ja iltapaloja.
Kuulostaa ihan normaalikäytännöltä.
Lisää hiilareita ja nestettä. Vähemmän huonosti sulavaa ja turhaketta, esim. lihaa ja prosessoituja
Perunaa, riisiä, keitossa jossa on paljon suolavettä ja muita mausteita
Joo se on kiva kun ruuan hinnat koko ajan vaan nousevat. Meidän kolmen teinin, miehen ja mun ruokalasku valehtelematta lähes tonnin kuukaudessa.
Ei lapsia voi kieltää syömästä. Liha ja kana tosi kallista nykyään!
Koulussa kyllä kertoo syövänsä vaikka toisinaan ei ole ilmeisesti ihan lempiruokaa.