Jouduin ottamaan lainaa, jotta lapseni pystyy jatkamaan opintoja
Miltä tämä kuulostaa täasä hyvinvointivaltiossa?
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä lapsen isä? Taas yks yh vinkumassa kun rahat ei riitä ja yhteiskunnan pitää maksaa.
En mä ole yksinhuoltaja enkä edes huoltaja, koska mulla ei ole alaikäisiä lapsia. Sun äitisi maksaa varmaankin sun kulut niin kauan kuin elää?
Ap
Mitä vittua?! Mun äiti kuoli kun olin 17.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen me opiskelijat otettiin jokainen lainaa elämiseen, joten minusta kuulostaa hienolta, että vanhempi tekee sen.
Ennen todella harva joutui ottamaan heti 18-vuotiaana lukiolaisena lainaa.
Ap
Eikös se lukio ole edelleen ilmainen, muutaman kirjan joutuu ostamaan niitä saa myös käytettyjä. Ja kyllä sitä lainaa ennenkin on otettu jos ei kotona asuttu, ei ole mikään uus juttu.
Persaukiselle tilanne on sikäli eri, että lapsi ei saa mitään rahaa lukio-opintojen aika täysi-ikäistyttyään, vaan laina lasketaan hänelle aina tuloksi. Itse olin köyhä kuin kirkonrotta ja jouduin laittamaan lapset heti omilleen, kun mulla ei ollut varaa edes ostaa heille ruokaa. Rahat riittivät juuri ja juuri omiin menoihin.
Niinpä. Vaikka lukio on ilmainen, niin asuminen ja ruoka maksaa eikä köyhällä työttömällä ole yksinkertaisesti rahaa maksaa pienistä tuista kahden ihmisen kuluja.
Siksi teinkin kolmea työtä, että sain elätettyä itseäni ja äitini, joka sairastui syöpään ollessani lukion tokalla.
Tuokaa tälle mitali ja marttyyrin kruunu!
Vierailija kirjoitti:
Mikä v*tun hyvinvointivaltio? En ole koskaan ymmärtänyt, miksi vanhempi saapumiserä horisee jostain ”hyvinvointivaltiosta”, kuin joku Alzhaimer-potilas? Miksi suuren julkisen sektorin maata kutsutaan ”hyvinvointivaltioksi”? Maata jossa ei ole mikään toiminut optimaalisesti koko minun elinaikanani.
- 90-luvulla syntynyt
Kriisitietoisuus, kipeät leikkaukset ja epämääräisen uhkan tunnelma pesiytyivät ilmeisen pysyvästi yhteiseen tajuntaamme. Vaikka talous kasvaisi, päättäjien puheet vilisevät rakennesopeutuksia, niukkuutta, velkoja ja vajeita. Aina.
Ap sukupolvi ryssi ensin kaiken ja sitten alkoi syyllisten etsiminen ja syyllinen on aina joku muu.
Olen lapseni syntymästä asti varautunut siihen, että joku päivä hän on opiskeleva nuori. Mutta miksi säästää ja sijoittaa kun valtio vastaa kaikista riskeistä. Valtio ja KELAhan ovat vakuuttaneet meidät kaikkia toimentuloriskejä vastaan! Sitä niittää mitä kylvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen me opiskelijat otettiin jokainen lainaa elämiseen, joten minusta kuulostaa hienolta, että vanhempi tekee sen.
Ap
Oletko varma. Nykyään lukio on ilmainen kun vielä viisi vuotta sitten joutui ostamaan itse kaikki kirjat. Ilmainen lukio on niin suuri kädenojennus ettei kyllä nyt ole varaa valittaa. Vika ei siis todellakaan ole systeemissä tai yhteiskunnassa. Se ei ole yhteiskunnan vika jos sinulla ei ole rahaa.
Sitä on taas yksi akka vauvakuumeillut, mutta ei ole tajunnut, että se lapsi vie ihan hitosti rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko varma. Nykyään lukio on ilmainen kun vielä viisi vuotta sitten joutui ostamaan itse kaikki kirjat. Ilmainen lukio on niin suuri kädenojennus ettei kyllä nyt ole varaa valittaa. Vika ei siis todellakaan ole systeemissä tai yhteiskunnassa. Se ei ole yhteiskunnan vika jos sinulla ei ole rahaa.
Minulla ei yksinhuoltaja lapsena ollut lukio edes ollut vaihtoehto. Nyt jokainen persaukisen pitää se kakaransa sinne laittaa.
Hyvinvointivaltion luuranko on kyllin hyvässä kunnossa. Valtion tarkoitus ei olekaan vastata ihmisen kaikista narsistisista tarpeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Linkki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kirjoihin oli köyhien mahdollista saada avustusta. Ja niihin meni aika paljon vähemmän rahaa kuin asumiskuluihin, ruokaan jne. koko lukuvuoden ajalle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää tarkemmin miksi näin?
Toinen vaihtoehto olisi ollut se, että lapsi velkaantuu heti 18 täytettyään ja kolmas vaihtoehto nälkäkuolema molemmille.
Ap
No, se opintolaina olisi ollut järkevämpi valinta. Jonka sinä olisit voinut kuitata ihan samalla tavalla kuin omiin nimiisi ottamasi lainan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen keskiluokkainen vanhempi huolehtii siitä, että lapsilla on varaa opiskella sitten kun se aika koittaa.
Meidän lapset on 11-, 8- ja 6v. Jokaisella n. 50 000€:n sijoitusvarallisuus. Lisäksi asuntoja valmiina, jos päätyvät opiskelemaan tänne Helsinkiin.Minäpä en olekaan keskiluokkainen vaan köyhä.
Ap
Sitä niittää mitä kylvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen vaihtoehto olisi ollut se, että lapsi velkaantuu heti 18 täytettyään ja kolmas vaihtoehto nälkäkuolema molemmille.
Ap
No, se opintolaina olisi ollut järkevämpi valinta. Jonka sinä olisit voinut kuitata ihan samalla tavalla kuin omiin nimiisi ottamasi lainan.
Ei ole mitään takeita siitä, että pystyn maksamaan lainaa takaisin, joten en voi luvata lapselleni "ota vaan lainaa, minä maksan sen pois".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kirjoihin oli köyhien mahdollista saada avustusta. Ja niihin meni aika paljon vähemmän rahaa kuin asumiskuluihin, ruokaan jne. koko lukuvuoden ajalle.
Ap
Mitä sä selität? Eli yhteiskunnan pitäisi nyt maksaa sinunkin asuminen, yms kun sinulla on opiskeleva nuori aikuinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole mitään takeita siitä, että pystyn maksamaan lainaa takaisin, joten en voi luvata lapselleni "ota vaan lainaa, minä maksan sen pois".
Ap
Milloin ajattelit, että lapsi alkaa ottamaan vastuuta itsestään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Kasvat jotain uusavutonta prinsessaa joka loisii sun lompakolla vielä nelikymppisenäkin?
Ihan perseestä että lasten saaminen on kenen tahansa oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Mitä sä selität? Eli yhteiskunnan pitäisi nyt maksaa sinunkin asuminen, yms kun sinulla on opiskeleva nuori aikuinen?
Saman suuntainen kysymys. Tosissasiko luulit, että hyvinvointivaltion ihmeellisestä takaseinästä saatte vuokrarahat, ja ruuat, kun opiskelevasta lapsestasi tulee täysi-ikäinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Siis missä ajattelit että köyhien perheiden lapset ennen asuivat kun opiskelivat. Eli kirjojen lisäksi tuli samat kulut kuin nytkin. Ei opiskelijat ole ennenkään saaneet kuin pienen opintotuen jos asuivat kotona. Ennen ei vain ollut trendikästä valittaa omaa köyhyyttään ja kurjuuttaan. Siksi sinäkään et ole ollut aiemmin näistä tietoinen.
Siksi teinkin kolmea työtä, että sain elätettyä itseäni ja äitini, joka sairastui syöpään ollessani lukion tokalla.